وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

فرزند ازدواج موقت

0

فرزند ازدواج موقت

فهرست این نوشتار:

فرزندانى که ثمره ازدواج موقت هستند هیچ گونه تفاوتى با فرزندان ازدواج دائم ندارند و مشمول تمام حمایتهاى شرعى و قانونى یک فرزند عادى خواهند بود.

فرزند عقد موقت

پرسش 206 . فرزندى كه از ازدواج موقت متولد مى شود، مربوط به پدر است يا مادر؟

همه مراجع: به پدر تعلّق دارد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

پرسش 207 . اگر دخترى بدون اجازه پدر ازدواج كند و صاحب فرزند شود، تكليف فرزند چيست؟

همه مراجع: اگر حكم شرعى را نمى دانسته و يا مقلد كسى بوده كه در ازدواج با دختر باكره اجازه را شرط نمى داند، فرزند حكم حلال زاده را دارد.[2]

  • [1]. امام، تحرير الوسيله، ج 2، النكاح المنقطع، م 13؛ مكارم، استفتائات، ج 1، س 755؛ سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، م 357؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، م 1367؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 3، م 1367؛ صافى، هداية العباد، النكاح المنقطع م 13 و دفتر: خامنه اى، بهجت، فاضل و نورى.
  • [2]. خامنه اى، استفتاء، س 57 ؛ صافى، هدايه العباد، ج 2، اسباب التحريم، م 3 ؛ امام، تحريرالوسيله، ج 2، اسباب التحريم، م 3 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1446 و دفتر: همه مراجع.(احكام ازدواج،پرسمان).

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تکلیف فرزندانى که ثمره چنین ازدواجى هستند چیست؟ آیا بچه هاى صیغه فرزندان مشروعى هستند؟ آیا آنها سرگردان و بلاتکلیف نخواهند شد؟!

فرزندانى که ثمره چنین ازدواجى هستند هیچ گونه تفاوتى با فرزندان ازدواج دائم ندارند و مشمول تمام حمایتهاى شرعى و قانونى یک فرزند عادى خواهند بود.

مخصوصاً با ثبت مشخصات مرد و زن در دفاتر مخصوص و تنظیم عقد نامه، نه بلاتکلیفى براى چنین فرزندانى پیش مى آید و نه سرگردانى.

ما تعجب مى کنیم این همه فرزندان نامشروعى که بر اثر روابط نامشروع در اجتماعات کنونى (مخصوصاً کشورهاى اروپایى و امریکایى که طبق مدارکى که در دست است این موضوع در آنجا به صورت ننگینى در آمده) فکر این نویسندگان را ناراحت نکرده و گویا آنها را بلاتکلیف و سرگردان نمى دانند، اما فرزندان ازدواج موقت که همه چیز آنها روشن است، پدر و مادر و شرایط ازدواج و حریم زوجیت بالاخره همه چیز آنها معلوم مى باشد و از یک نطفه پاک و در رحم پاک به وجود آمده اند، اسباب ناراحتى فکر این آقایان شده است؟!

این هم ناگفته نماند که از نظر قوانین اسلامى هیچ مانعى ندارد طرفین اگر مایل به داشتن فرزند نباشند با وسایلى از انعقاد نطفه جلوگیرى نمایند مخصوصاً در ازدواج موقت از این نظر، آزادى مورد نظرشان در این گونه موارد بهتر تأمین خواهد گردید (ولى باید توجه داشت سقط جنین پس از انعقاد نطفه ـ حتى اگر نطفه یک روزه باشد ـ به هیچ وجه جایز نیست و از نظر قوانین اسلامى مجازات سنگینى دارد که با تفاوت حالات جنین تفاوت پیدا مى کند).

ارث همسر و فرزندان در ازدواج موقت

پرسش : اگر در ازدواج موقّت فرزندى متولّد شود از پدر و مادر و بستگان خود ارث‏ مى‏برند؟
پاسخ : فرزندانى که از آن متولد مى‏شوند تمام حقوق فرزندى را دارند و از پدر و مادر و بستگان خود ارث‏ مى‏برند هر چند آن زن و شوهر از هم ارث‏ نمى‏برند.استفتائات آیت الله مکارم شیرازی.

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=27402

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)



کلید: فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقتحق فرزندان ازدواج موقت حقوق فرزندان حاصله از ازدواج موقت سرنوشت فرزندان ازدواج موقت کودکان حاصل از ازدواج موقت مهريه و وراثت در نکاح موقت شناسنامه بچه صیغه فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقت فرزند ازدواج موقت [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.