فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي شبکه ایReviewed by مهدي يوسف وند on May 19Rating: 5.0

فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي شبکه ای

فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي

1)- نظر آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبکه ای [اینجا کلیک کنید]

2)- نظر آيت الله سيستاني درباره بازاريابي شبکه ای[اینجا کلیک کنید]

3)- بازار یابی شبکه ای طبق نظر آيت الله وحيد خراسانی[اینجا کلیک کنید]

4)- نظر آيت الله مكارم شیرازی درباره ي بازار یابی شبکه ای[اینجا کلیک کنید]

5)- نظر آيت الله صافی گلپایگانی درباره ي بازار یابی شبکه ای [اینجا کلیک کنید]

 

فتوای مراجع درباره بازاریابی شبکه ای

فتوای مراجع درباره بازاریابی شبکه ای

سوال: نظر مراجع درباره بازاریابی شبکه ای چیست:

حضرت آیت الله خامنه ای:چنانچه فعالیت اقتصادی مذکور بر طبق آیین نامه ای باشد که به تأیید شورای محترم نگهبان رسیده است، فی نفسه اشکال ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: اگر درآمد بصورت شبکه ای باشد، حرام است و این معاملات اشکال دارد و اما در صورتي که بازاريابي به صورت شبکه اي و زير مجموعه اي نباشد و سود حاصله فقط به بازارياب اول تعلق گيرد اشکالي ندارد.

حضرت آیت الله سیستانی: حضرت آقا (مد ظله) اینگونه معاملات را اجازه و تصحیح نمی فرمایند.

حضرت آیت الله نوری همدانی: بازاریابی شبکه ای جایز نیست.

حضرت آیت الله وحید خراسانی: بازار یابی شبکه‌ای بنابر احتیاط واجب صحیح نیست و در این احتیاط واجب نمی‌توانید به کسی دیگر رجوع نمائید.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:  به طور کلّي دادن پول در مقابل دلالي فردي که مشتري را به صورت مستقيم معرفي ميکند تحت عنوان جعاله اشکال ندارد اّما چنانچه اينگونه پرداخت حّق دلالي به صورت هرمي باشد به اين صورت که در هنگام معّرفي مشتري توسط نفرات بعدي به نفرات اول هم مبلغي بدهند٬ محّل اشکال و اکل مال به باطل است.

حضرت آیت الله شبیری زنجانی: 

بازاریابی شبکه ای تنها در صورت وجود همه شرائط ذیل جائز است:

1. معامله در آن واقعی و واجد شرائط صحت باشد.

2. سود در مقابل کار حلال مثل معرفی مشتری – هر چند با واسطه – پرداخت شود.

3. تمام مراجع قانونی آن را مجاز بدانند و در عمل هم شرکت، قوانین را رعایت کند.

4. فاقد هرگونه مفسده اقتصادی باشد لذا بازاریابی شبکه ای اگر شبیه معاملات شرکت های هرمی مانند گلدکوئیست باشد اشکال دارد. با توجه به توضیحات فوق، شاید مورد کمی از شرکت های این چنینی پیدا شود که ضوابط فوق در مورد آنها موجود باشد لذا توصیه اکید می شود، حتی در فرض جواز هم از چنین معاملاتی اجتناب شود بنا بر این، احتیاط در ترک است.

توصیه فقهی حجت الاسلام یوسف وند : توصیه فقهی ما با توجه به فتوای حرمت اکثر مراجع عظام تقلید و اشکالات این کار بر این است که مومنین وارد چنین معاملاتی نشوند و از درآمد های حرام و شبهه ناک دوری کنند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــ

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرات آیات، خامنه ای، مکارم شیرازی، سیستانی، نوری همدانی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

مجموعه احكام بازاريابي شبكه اي در سايت هدانا

حكم آيت الله خامنه اي در باره بازاريابي شبكه اي

فتوای مراجع عظام تقلید درباره ي بازاریابی شبکه ای

حكم شرعي بازاريابي شبكه اي

حكم شرعي بازاریابی شبکه ای باینری

فتواي آيت الله مكارم شيرازي درباره ي بازار یابی شبکه ای

حكم نتورک مارکتینگ (Network Marketing) و کوئست (QI International)

نظر شوراي نگهبان نسبت به شركتهاي هرمي 



كليد: فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي  فتوای مراجع تقلید درباره ي بازاریابي