وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

غلط خواندن حمد و سوره نماز

2

غلط خواندن حمد و سوره نماز

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند]

مسأله 997 انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که به هیچ قسم نمی تواند صحیح آن را یاد بگیرد، باید هر طوری که می تواند بخواند و احتیاط مستحب (1) آن است که نماز را به جماعت به جا آورد (2).

(1) (گلپایگانی، صافی:) احتیاط لازم..

(2) (گلپایگانی، صافی:) مگر آن که بر او حرج باشد.

(مکارم:) مسأله باید قرائت و ذکر نماز را صحیح بخواند و اگر نمی داند یاد بگیرد، امّا کسانی که نمی توانند تلفّظ صحیح را یاد بگیرند باید همان طور که می توانند بخوانند و برای چنین اشخاصی بهتر است که تا می توانند نماز خود را با جماعت به جا آورند.

(سیستانی:) مسأله انسان باید قرائت نماز را صحیح بخواند و کسی که به هیچ قسم نمی تواند همه سوره حمد را صحیح بخواند، باید به همان نحو که می تواند بخواند اگر مقداری را که صحیح می خواند معتنی به باشد ولی اگر آن مقدار ناچیز باشد، باید بنا بر احتیاط واجب مقداری از بقیه قرآن را که می تواند صحیح بخواند به آن ضمیمه کند و اگر نمی تواند باید تسبیح را به آن ضمیمه کند و امّا کسی که نمی تواند به کلّی سوره را صحیح بخواند لازم نیست چیزی عوض آن بخواند و در هر صورت احتیاط مستحب ّ آن است که نماز را به جماعت به جا آورد.

[ کسی که حمد و سوره و چیزهای دیگر نماز را به خوبی نمی داند]

مسأله 998 کسی که حمد و سوره و چیزهای دیگر نماز را به خوبی نمی داند (1) و می تواند یاد بگیرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، باید یاد بگیرد و اگر وقت تنگ است بنا بر احتیاط واجب (2) در صورتی که ممکن باشد، باید نمازش را به جماعت بخواند (3).

(1) (اراکی:) و نمی تواند آن را به جماعت بخواند اگر می تواند یاد بگیرد، باید یاد بگیرد. [پایان مسأله]

(2) [عبارت «بنا بر احتیاط واجب» در رساله آیات عظام: خوئی و تبریزی نیست]

(3) (نوری:) بنا بر احتیاط واجب باید نمازش را به جماعت بخواند، مگر این که بر او حرج و مشقت باشد.

(بهجت:) اگر وقت تنگ است، دو صورت دارد: (1) اگر در یاد گرفتن کوتاهی کرده، در صورتی که عسر و حرج نباشد بنا بر أظهر باید نمازش را به جماعت بخواند، یا کسی بخواند و او هم همراه او بخواند یا اگر ممکن است از روی نوشته ای بخواند. (2) اگر کوتاهی نکرده بنا بر احتیاط مستحب این کارها را انجام دهد. اگر کسی از قرآن هیچ نمی داند به مقداری که واجب است در نماز از قرآن بخواند، تسبیح و تهلیل و تکبیر می گوید.

(مکارم:) مسأله کسی که در یاد گرفتن قرائت و ذکر نماز کوتاهی کرده نمازش باطل است و اگر وقت تنگ شده احتیاط واجب آن است که با جماعت نماز بخواند و اگر دسترسی به جماعت ندارد، نمازش در تنگی وقت صحیح است.

(سیستانی:) مسأله کسی که حمد را به خوبی می داند باید سعی کند وظیفه خود را انجام دهد چه با یاد گرفتن یا تلقین باشد و چه با اقتدا در جماعت یا تکرار نماز در مورد شک باشد و اگر وقت تنگ شده است، چنانچه نماز را به طوری که در مسأله پیش گفته شد، بخواند نمازش صحیح است ولی در صورتی که در یاد گرفتن کوتاهی کرده باشد اگر ممکن باشد برای فرار از عقوبت، نمازش را به جماعت بخواند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

کسی که حمد و سوره و چیزهای دیگر نماز را به خوبی نمی‌داند و می‌تواند یاد بگیرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد باید یاد بگیرد، و اگر وقت تنگ است بنابر احتیاط واجب در صورتی که ممکن باشد باید نمازش را به جماعت بخواند.
 ملاک صحت قرائت ، عبارت است از رعایت قواعد زبان عربی و ادای حرف از مخارج آن به طوری که اهل لسان (عرب زبانان) آن را ادای آن حرف بدانند نه حرف دیگر.

رساله آموزشی رهبری.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/qkBjiu

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید:غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز غلط خواندن حمد و سوره نماز

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مصطفی می گوید

    باسلام
    چرا نظر همه مراجع در مورد احکام وجود دارد بجر نظر رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای(مدظله)
    لطفا نظر ایشان را نیز قرار دهید یا دلیل عدم قرار دادن نظرات رهبری را به ایمیل بنده ارسال فرمائید.
    ممنون

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر گرامی
      نظرات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) را ما نوعا در سایت به صورت ویژه منتشر می کنیم.
      اما برخی از مسایل چون رساله از ایشان در دسترس نیست کمی مشکل هست، البته دفتر ایشان عمل به رساله امام را همراه با اختلاف فتاوا مجزی می دانند.
      انشاالله سعی می کنیم این اختلاف فتاوا را اضافه کنیم تا احکام مشترک مشخص شوند.

      طبق درخواست حضرتعالی در ویرایش جدید نظر معظم له اضافه شد.
      وفقکم الله لکل الخیر