قرآن کریم: «...الحَمدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهٰذا وَما كُنّا لِنَهتَدِيَ لَولا أَن هَدانَا اللَّهُ...» اعراف/43

غسل با آب غصبی

صفحه اصلی/احكام/طهارت/غسل/غسل با آب غصبی
  • غسل با آب غصبی
غسل با آب غصبیReviewed by مهدي يوسف وند on Aug 1Rating: 5.0

غسل با آب غصبی

1- شرایط آب وضو و آب غسل از جهت غصبی بودن یکسان است در تکمیل نوشتار حاضر اینجا کلیک کنید و حتما مطالعه نمایید.

2- شرایط صحت غسل را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

از موارد تیمّم
[نداشتن آب مباح]

[ اگر غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف دیگری ندارد]

مسأله 677 اگر غیر از آب یا ظرفی که استعمال آن حرام است آب یا ظرف دیگری ندارد، مثلًا آب یا ظرفش غصبی است (و غیر از آن، آب و ظرف دیگری ندارد (1)) باید به جای وضو و غسل تیمّم کند.

(1) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه بهجت نیست] (مکارم:) مسأله هر گاه آب یا ظرفش غصبی است، یا از طلا و نقره است و آب و ظرف دیگری ندارد باید به جای وضو یا غسل تیمم کند.

[ کسی که قصد دارد پول آب غسل را ندهد]

مسأله 381 کسی که قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون این که بداند حمامی راضی است، بخواهد نسیه بگذارد (1)، اگر چه بعد حمامی را راضی کند، غسل او باطل است (2).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (مکارم:) بنا بر احتیاط، غسل او باطل است؛ هم چنین اگر قصد دارد پول حرام یا پولی که خمس آن را نداده به حمّامی بدهد.

(خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) کسی که پول حمّامی را بدون این که بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد..

(2) (زنجانی:) بنا بر احتیاط مستحب.

(گلپایگانی، صافی، نوری:) مگر آن که از راضی نبودن حمّامی غافل باشد و قربهً إلی اللّه غسل کند که در این صورت غسل صحیح است و ضامن أجره المثل است.

[ قصد ندادن پول آب غسل که نسیه گرفته]

مسأله 382 اگر حمّامی راضی باشد که پول حمّام نسیه بماند ولی کسی که غسل می‌کند قصدش این باشد که طلب او را ندهد، (1) یا از مال حرام بدهد غسل او صحیح است. (2)

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (زنجانی:) بنا بر احتیاط مستحب غسل او باطل است، ولی اگر بخواهد طلب او را از مال حرام بدهد در بسیاری از موارد که حمامی حرام بودن مال را نمی‌داند، چون حمامی راضی است پولی به دست او برسد که به حسب ظاهرِ حکم شرع حلال بوده، غسل او صحیح است ولی اگر به این نحو هم راضی نباشد بنا بر احتیاط مستحب غسل او باطل است.

(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی، فاضل:) غسل او باطل است.

(گلپایگانی، اراکی، صافی، نوری:) غسل او اشکال دارد (گلپایگانی، صافی: مگر این که بداند، حمّامی با این وصف هم راضی به غسل هست یا با غفلت از راضی بودن حمّامی غسل کند که در هر دو صورت غسل صحیح است). (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله 381.

[ اگر بخواهد پول حرام بجای آب غسل بدهد]

مسأله 383 اگر بخواهد پول حرام یا پولی که خمس آن را نداده به حمامی بدهد، غسل او باطل است (1).

این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی:) ولی اگر یقین دارد که حمّامی با این وصف راضی به غسل است یا با غفلت از رضایت حمّامی غسل کند، غسلش صحیح است. (مکارم:) رجوع کنید به ذیل مسأله (381).

(خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) مسأله اگر (زنجانی: در حمام غسل کند و سپس) پولی را که خمس آن را نداده به حمّامی بدهد اگر چه مرتکب حرام شده، ولی ظاهر این است که غسل او صحیح باشد (خوئی، تبریزی، سیستانی: و ذمّه‌اش به مستحقّین خمس مشغول می‌شود).

[ اگر مخرج غائط را در آب خزینه (حوضچه) یا استخر تطهیر کند]

مسأله 384 اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر کند و پیش از غسل شک کند که چون در خزینه تطهیر کرده حمّامی به غسل کردن او راضی است یا نه، غسل او باطل است، مگر این که پیش از غسل حمّامی را راضی کند.

این مسأله، در رساله آیات عظام: گلپایگانی، صافی، بهجت، سیستانی و مکارم نیست

مسائل اختصاصی

(گلپایگانی، صافی:) مساله (390) اگر کسی در موقع غسل بیش از حدّ متعارف آب مصرف نماید و شک ّ داشته باشد که آیا حمّامی راضی است یا نه، غسل او باطل است مگر این که پیش از غسل از حمّامی اذن بگیرد.

(زنجانی:) مسأله 390 اگر شخصی در هنگام شستشو بیش از حدّ متعارف آب مصرف کند

و پیش از غسل شک کند که چون آب زیاد مصرف کرده حمامی به غسل کردن او راضی است یا نه غسل او بنا بر احتیاط مستحب باطل است.

(مکارم:) مسأله 396 کسی که زیادتر از معمول در حمّام آب می‌ریزد، غسل او اشکال دارد، مگر این که تصمیم داشته باشد حمّامی را با پول اضافی راضی کند.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم غسل با آبی که از لوله و اتصالات تهیه شده از حرام خارج می شود [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : شخصی لوله و اتصالات دوش و آبگرمکن را با پول حرام خریداری نموده است، غسل او چه حکمی دارد؟

پاسخ : تصرف چنین شخصی جایز نیست و بنابر احتیاط واجب غسل باطل است، مگر این که تکلیف مال حرام را مشخص نماید.

شرط پرداخت پول برای غسل واجب توسط مدیر خوابگاه یا مدرسه [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : چنانجه مدیر مدرسه یا خوابگاه بگوید بابت هر دفعه حمام واجب باید وجهی پرداخت شود، آیا لازم است پرداخت شود؟

پاسخ : بنابر احتیاط واجب پول را پرداخت نمایند.

حکم غسل با آبِ پمپِ منازل آپارتمانی [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : غسل در مکانی که آب آن توسط پمپ به طبقات می رسد چه حکمی دارد؟

پاسخ : اگر به این صورت باشد که بعد از کنتور، منبع آبی قرار دهید تا آب بطور عادی وارد منبع شود و پمپ، آب را از درون آن منبع بکشد مانعی ندارد و غسل صحیح است.

حکم غسل در صورت قصد عدم پرداخت پول به حمّامی [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : اگر شخصی بخواهد در حمام های عمومی غسل نماید اما قصد دارد پول آن را به صاحبش ندهد، غسل او چه حکمی دارد؟

پاسخ : کسى که قصد دارد پول حمّامى را ندهد، یا بدون علم به رضایت او مى ‏خواهد نسیه بگذارد بنابر احتیاط واجب، غسل او باطل است.

حکم غسل با آب تهیّه شده از پول حرام یا غیر مخمّس [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : چنانچه فردی پول آبی را که برای غسل مصرف می نماید از حرام یا از مالی که خمس داده نشده، پرداخت نماید، غسل او چه حکمی دارد؟

پاسخ : با توجه به آنچه نوشته اید بنابر احتیاط واجب غسل او باطل است، مگر این که رضایت صاحب پول را به دست آورد یا خمس آن را پرداخت نماید، در این صورت غسل صحیح می باشد.

حکم غسل در صورت پرداخت قبوض از مال حرام یا غیر مخمّس [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : چنانچه مردی قبوض آب و برق یا گاز خود را از اموال خمس داده نشده یا حرام پرداخت می کند، تکلیف غسل افراد خانواده چیست؟

پاسخ : خمس اموالى را که در آن تصرّف مى‌کنید به ذمّه بگیرید، و هر زمان توانایى پیدا کردید، بپردازید و در مورد اموال آلوده به حرام، چنانچه مقدار آن را نمى‌دانید و صاحبش را نمى‌شناسید براى آن هم خمس را بر ذمّه بگیرید، و هر موقع توانایى پیدا کردید بپردازید، در این صورت اعمال شما صحیح و تصرّفات شما جایز مى‌باشد.

حکم غسل در صورت عدم نصب کنتور خانگی [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : اگر انشعابات آب و برق یا گاز به صورت غیر قانونی باشد، برای غسل چه حکمی دارد؟

پاسخ : هرگونه استفاده غیرقانونی از این انشعابات جایز نیست و غسل با آن نیز اشكال داردمگر اینکه با اداره مربوطه مصالحه نمایند. تا آن زمان، در صورتی که دسترسی به آب مباح ندارند و یا دسترسی به آن عسر و حرج شدید دارد، باید تیمم کنند و نسبت به مصارف دیگر در مواردی که عسر و حرج و مشقت دارد به ذمه بگیرند و بعدا بپردازند.

حکم غسل در مصرف بیش از اندازه ی آب [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : اگر فردی به علت غسل کردن آب زیاد مصرف نماید، غسل او چه حکمی دارد؟

پاسخ : کسى که زیادتر از معمول در حمّام آب مى ‏ریزد، غسل او اشکال دارد، مگر این‏که تصمیم داشته باشد صاحب آب و اداره ی مربوطه را با پول اضافى راضى کند.

حکم داشتن گوشواره در حین غسل [مباح بودن آب و مکان ]

پرسش : آیا همراه داشتن گوشواره در غسل واجب می باشد؟

پاسخ : داشتن گوشواره در غسل واجب نیست و هرگاه دست به آن بکشند آن مقدارى که آب به آن مى‌رسد کافى است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

 

حتما بخوانيد

  1. غسل‌ های واجب
  2. غسل جنابت
  3. چیزهایی که بر جنب حرام است
  4. کارهایی که بر جنب مکروه است
  5. جایی از بدن را نشسته
  6. آموزش غسل (ترتیبی+ارتماسی)
  7. غسل ارتماسی
  8. قسمتی از بدن در غسل شسته نشده باشد
  9. شرایط غسل


کلید:  غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی غسل با آب غصبی

۱۳۹۶-۱-۱۹ ۰۹:۳۲:۴۸ +۰۴:۳۰

ثبت ديدگاه

Code Center