وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

علت دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام امام زمان

0

علت دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام امام زمان

دست بر سرگذاشتن هنگام بردن نام امام زمان -عج- و يا سلام بر آن حضرت نوعي احترام و تعظيم براي ايشان و نيز اعلام تسليم بودن براي آن حضرت و آماده بودن براي خدمت به ايشان و پا در ركاب بودن ايشان است .

پاسخ: دست بر سرگذاشتن هنگام بردن نام امام زمان -عج- و يا سلام بر آن حضرت نوعي احترام و تعظيم براي ايشان و نيز اعلام تسليم بودن براي آن حضرت و آماده بودن براي خدمت به ايشان و پا در ركاب بودن ايشان است .

آن چه به عنوان مستند براي بلند شدن هنگام ذكر نام حضرت نقل شده است روايتي است از امام رضا(ع)كه نام «قائم» نزد آن حضرت برده شد حضرت ايستادند و دست خود را بر بالاي سر نهادند و فرمودند:

اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه . (مستدرك سفينه 8/629)

از اين روايت مي توان استحباب ايستادن هنگام برده شدن كلمه «قائم» را استفاده كرد. اما نسبت به ساير نام ها شايد بتوان از اين روايت استفاده كرد كه قيام حضرت به جهت خصوص لفظ قائم نبوده بلكه به احترام نام آن حضرت بوده كه در اين صورت هر نامي برده شود ايستادن و دست روي سر نهادن خوب است، ولي قدر يقيني استحباب آن هنگام برده شدن خصوص لفظ «قائم» است.

نكته ديگر آن كه دستور مستحبي ايستادن به هنگام بردن لفظ «قائم» (نه همه اسامي ديگر) شايد كنايه از آن باشد كه چون حضرت براي عدل و داد و حكومت جهاني الهي به پا مي خيزند ما شيعيان هم به احترام آن حضرت و نوعي اعلام آمادگي به هنگام برده شدن نام مبارك آن بزرگ، بر پا ايستاده و رضايت خود را از قيام آن حضرت ابراز مي داريم.

بنابر تحقیقی که صورت گرفته مستند برخاستن و دست بر سر گذاشتن، دو روایت زیر است:

1. در روایت معروف دعبل خزاعى شاعر اهل بیت (ع)، آمده است که وقتى قصیده مشهوری را خدمت امام على بن موسى الرضا (ع) مى خواند، هنگامى که به این بیت رسید:

خروج امام لامحالة خارج     یقوم على اسم اللّه والبرکات

ظهور امام (عج) قطعی است که ظهورش با نام خداوند و همراه با خیر و برکات است.

 

امام رضا (ع) دست بر سر نهاد و به عنوان احترام برخاست و از خداوند متعال فرج حضرت ولى عصر (عج) را درخواست نمود.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

2. درباره فلسفه برخاستن و دست در سر گذاشتن، روایتی ذکر شده است که علت آن را هم بیان می کند، (البته خود این روایت دلیل و منبع برای اصل این کار هم می تواند باشد): از امام صادق (ع) سؤال شد که چرا به هنگام شنیدن نام «قائم» لازم است برخیزیم؟ فرمود:

براى آن حضرت غیبت طولانى است و این لقب یادآور دولت حقه آن حضرت و ابراز تأسف بر غربت او است. لذا آن حضرت از شدّت محبت و مرحمتى که به دوستانش دارد، به هر کسى که حضرتش را با این لقب یاد کند، نگاه محبت ‏آمیز مى‏کند. از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعى در مقابل صاحب (عصر) خود، هنگامى که مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در امر فرج مولایش را از خداوند منان مسئلت بنماید.[2]

 

  •  [1] . امینی نجفی، عبدالحسین احمد، الغدیر، ج 2، ص361، دارالکتب الاسلامیة، تهران؛ قمی، شیخ عباس، منتهى الآمال، باب چهاردهم، فصل ششم، ص1127، چاپخانه احمدی، چاپ نهم، 1377.
  • [2] . صافی گلپایگانی، لطف الله، منتخب الاثر، ص 640، مؤسسة السیدة المعصومة، 1419 قمری.
  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان و اسلام کوئست.

حتما بخوانيد

ویژه نامه قرآن و عترت پژوهی



کلید: علت دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام امام زمان علت دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام امام زمان چرا با نام امام زمان(عج) قیام می کنیم و دست روی سر می گذاریم؟  دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام امام زمان فلسفه دست بر سر گذاشتن سلام به امام زمان  علت دست بر سر گذاشتن هنگام شنیدن نام امام زمان

 [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.