وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عدول به حج افراد بعد از معلوم شدن حيض

عدول به حج افراد بعد از معلوم شدن حيض

لگو احکام حج و عمره

عدول به حج افراد بعد از انكشاف حيض‏

 

۲۲۹- اگر حائض براى عمره تمتع محرم شود، و بعد از اتمام ايام عادت ماهيانه‏اش، اعمال عمره را انجام دهد، ولى قبل از گذشتن ده روز از ابتداى عادت، در عرفات لك ببيند و نداند كه آيا تا پس از ده روز ادامه دارد يا نه، بايد عمل به احتياط كند؛[۱] و راه احتياط، انجام اعمال بدون قصد تمتع و افراد، بلكه به قصد ما فى الذمه، و قربانى در منى‏[۲] و انجام عمره مفرده، بعد از آن است؛ و چنانچه‏ قصد تمتع كرده‏[۱] و بعد از انجامِ بعضى از اعمال حج، كشف خلاف شد، اكتفا به اين حج نكند.[۲]

 

[۱] ( ۱)- آية اللَّه تبريزى: چنانچه آن لك كه در عرفات ديده به وصف حيض نباشد، زن مزبور مستحاضه است( وهمچنين است اگر لك زرد رنگ در مشعر ببيند) احكام مستحاضه را رعايت مى‏كند و اعمال حج تمتّع را بجا مى‏آورد و چنانچه لك به وصف حيض باشد، بايد اعمال را به قصد اعمّ از حج افراد و تمتّع ادامه دهد، اگر خون قبل از ده روز قطع شد كشف مى‏شود كه وظيفه او حج افراد بوده و بايد بعد از حج، عمره مفرده اتيان كند و اگر قطع نشد و پس از ده روز هم ديد، اعمال حج تمتّع او صحيح است.

آية اللَّه خويى: اين احتياط در صورتى است كه آن خون داراى صفات حيض باشد و اگر داراى صفات حيض نباشد حكم استحاضه را دارد و احتياط لازم نيست.( استفتائات جديد، ص ۱۱).

آية اللَّه مكارم: چنانچه كاملًا پاك شده باشد، عمره او صحيح است و ديدن لك بعد از آن ضررى به آن نمى‏زند؛ زيرا طهر متخلل بنابر اقوى حكم حيض را ندارد، بنابر اين منظور از ده روز، مجموع دو خون است نه با ضميمه كردن طهر واقع در ميان دو خون و اگر ديدن لك نشانه ادامه مستمر خون باشد به دستور متن عمل كند.
[۲] ( ۲)- آية اللَّه سيستانى: قربانى را به قصد رجا انجام دهد و همچنين عمره مفرده، اگر ممكن بود به قصد رجاانجام دهد.

آيات عظام صافى، فاضل، گلپايگانى: و پس از گذشت ده روز از اوّل حيض وظيفه‏اش روشن مى‏شود كه اگر از ده روز تجاوز نكرد و خون قطع شد حج بدل به افراد شده و لازم است عمره مفرده بجاآورد و اگر از ده روز تجاوز كرد كشف از استحاضه بودن مى‏كند و حج تمتّع او صحيح است.
[۱] ( ۱)- آية اللَّه نورى: چنانچه در فرض مذكور قصد تمتّع كند ….
[۲] ( ۲)- آية اللَّه نورى: مگر آن‏كه قصد وظيفه فعليه نموده و اشتباهاً قصد تمتّع كرده باشد.

آيات عظام بهجت، سيستانى، صافى، گلپايگانى، مكارم( با اختلاف در تعبير): هرگاه قصدِ انجامِ وظيفه فعلى داشته باشد كافى است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

🔗 لینک کوتاه
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (۰ رای)

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.