وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

عدالت خدا و برتری سادات

0

عدالت خدا و برتری سادات

گفته شده است که سادات بر دیگران برتری دارند، آیا برتری سادات، با عدالت خداوند سازگار است؟

نخست لازم است به این واقعیت باور داشت که هر کدام از عوامل سه گانه «وراث»، «محیط» و «تلاش انسان» به مقدار حداقل تا حداکثر می‌تواند در شکل‌گیری شخصیت انسان و رشد و تربیت او تأثیرگذار باشد.

در این میان اگرچه اختیار و تلاش انسان نقش اصلی و تعیین کننده دارد، ‌اما سهم وراثت و محیط نیز اندک نمی‌باشد. چه بسا گاهی تأثیرگذاری عامل وراثت و محیط بسیار شدید باشد تا آنجا که به تغییر تصمیم انسان و تغییر رفتار او بیانجامد. گوهر سیادت همان عامل وراثت تأثیرگذار شدید می‌باشد. که به طور دایم می‌تواند تأثیر مثبت در تصمیم‌گیری و یا تغییر رفتار داشته باشد. این تأثیرگذاری به مقداری آشکار است که در مورد انتظار ایجاد کرده است. به‌گونه‌ای که اگر خطایی از «سید» رخ دهد به او یادآوری می‌کنند؛ «از تو چنین انتظاری نبود!» از این رو نسل سادات دارای یک عامل وراثتی شدیدتر برای حفظ و رشد شخصیت هستند. چنان‌که در سطح محدودتر فرزندان بزرگان علم و دانش به طور معمول از نیاکان خود بهره‌مند می‌باشند و در جامعه نیز مورد احترام بیشتر می‌باشند. البته این تنها یکی از عوامل موفقیت بیشتر است و نباید بهانه‌ای برای برتری‌جویی باشد.

بنا بر آنچه گفته شد، تأثیرگذاری عامل وراثت مطابق با نظام‌مندی جهان هستی و مطابق با عدالت خداوند نیز می‌باشد. زیرا یکی از جلوه‌های عدالت خداوند آن است در برابر تلاش‌های فرراوانی که نیاکان انجام داده‌اند خداوند زمینه نیکی و پاکی بیشتر را در نسل آنان در دنیا قرار بدهد و به دنبال این زمینه در آخرت نیز مقام برتری داشته باشند.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، خداشناسى / مؤلف محمدرضا كاشفى

حتما بخوانيد

ویژه نامه اعتقادات و پاسخ به شبهات

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.