وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

طواف

طواف

لگو احکام حج و عمره

فصل اول: وجوب طواف‏

 

۱- ركنّيت طواف و حكم ترك آن‏

اولين عمل عمره بعد از احرام، طواف است.

۵۵۰- طواف عبارت است از: «هفت مرتبه گرد خانه كعبه گرديدن» و هر دور از آن «شوط» نام دارد؛ پس طواف، عبارت از هفت شوط است.

ترك طواف‏

 

۵۵۱- طواف از اركان عمره است؛ و كسى كه آن را تا وقتى كه وقت آن فوت شود، ترك كند، عمره او- چه عالم به حكم و چه جاهل باشد- باطل است.[۱]

 

[۱] ( ۱)- آية اللَّه بهجت: و وجوب ذبح يك شتر مطلقا، حتّى در حال علم و عمد، موافق احتياط است.( مناسك شيخ، ص ۳۵).

آية اللَّه سيستانى: بنابر احتياط، جاهل به حكم بايد يك شتر كفّاره بدهد.( مناسك، اوّل بحث طواف).

آية اللَّه فاضل: عمره تمتع او باطل مى‏شود ولى احرام او باقى مى‏ماند كه براى خروج از احرام بايد اعمال عمره مفرده را تمام كند.
 

 

۵۵۲- چنين كسى، احوط[۱] آن است كه حج افراد به‏ جا آورد، و پس از آن، عمره به‏ جا آورده و حج را در سال بعد، اعاده كند.

 

[۱] ( ۲)- آية اللَّه بهجت: و ظاهراً حج او مبدل به حج افراد مى‏شود و وجوب قضاى حج بر او در سال آينده قوى‏است.

آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى: عمره‏اش باطل مى‏شود و احرام او نيز باطل مى‏شود و بايد حج را در سال بعد اعاده كند و احتياط مستحب اين است عدول به حج افراد نموده و آن را به‏قصد اعمّ از حجّ و عمره مفرده تمام نمايد.

آية اللَّه گلپايگانى: حج او مبدل به حج افراد مى‏شود و در سال بعد هم بايد حج را قضا كند.( آداب و احكام حج، ص ۱۹۱ مسأله ۴۶۷).

ترك سهوى طواف‏

 

۵۵۳- اگر كسى طواف را سهواً ترك كند،[۱] لازم است هر وقت كه باشد،[۲] آن را به ‏جا آورد؛ و اگر به محل خود برگشته و نتواند به مكه برگردد، يا مشقت داشته باشد، بايد نايب بگيرد.[۳] ۵۵۴- اگر طواف واجب- اعم از طواف عمره و طواف حج و طواف نساء- را فراموش كند و با زن نزديكى نمايد، بايد يك هدى در مكه ذبح‏[۴] كند؛ و احتياط[۵] آن است كه شتر باشد؛ و در صورت بازگشت از مكه، بايد خودش باز گردد و طواف و نماز آن را بجا آورد؛ و احتياطاً در غير طواف نساء، سعى را هم بجا آورد؛[۶] و اگر نمى‏تواند بازگردد، يا مشقت دارد، نايب بگيرد.

 

[۱] ( ۱)- آية اللَّه سيستانى: يا آن را به طور صحيح انجام نداده.
[۲] ( ۲)- آية اللَّه فاضل: وسعى را نيز بنابر احتياط اعاده كند.
[۳] ( ۳)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: اگر قبل از فوت وقتِ طواف متذكر شود، بايد تا وقت نگذشته قضا كند.

آية اللَّه مكارم: و در اين مدّت چيزى بر او حرام نيست و احتياط آن است كه يك گوسفند قربانى به مكه بفرستد و اگر فرستادن به مكه ممكن نيست در محل خود قربانى كند.
[۴] ( ۴)- آية اللَّه فاضل: در صورتى كه نسيان مبدّل به علم شود و استمرار نداشته باشد كفاره دارد والّا چيزى براو نيست.

آيات عظام بهجت، تبريزى، خويى، سيستانى: براى فراموشى طواف عمره در مكه و براى فراموشى طواف حج در منى‏ قربانى نمايد، و قربانى كردن يك گوسفند كافى است. و از مناسك آيات عظام تبريزى، خويى، سيستانى استفاده مى‏شود كه: اين حكم در طواف نساء نيست.( مناسك، مسأله ۳۲۷).

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: كسى كه تمام طواف يا بعض آن را فراموش كند و يادش نيايد تا به شهر خود برگردد و براى او مشكل باشد كه به مكه مراجعت نمايد و آنچه را فراموش كرده بجا آورد واجب است نايب بگيرد كه براى او طواف كند و در اين صورت بنابر احتياط واجب هدى بفرستد و احوط آن است كه شتر باشد. آية اللَّه صافى بعد از« براى او طواف كند» مى‏فرمايد: و نماز طواف بخواند و بنابر احتياط لازم سعى هم بنمايد و در اين صورت بنابر احتياط واجب هدى بفرستد، و احوط آن است كه شتر باشد، و در مواردى كه گفته شد بايد وجوباً يا احتياطاً بعد از اتمام و نماز طواف، اعاده نمايد، نايب نيز به همان شرح عمل كند.( مناسك فارسى، م ۱۰۴)

آية اللَّه مكارم: قربانى كردن گوسفند و اعاده سعى احتياط مستحب است.
[۵] ( ۵)- آية اللَّه فاضل: و احتياط مستحب.
[۶] ( ۶)- آية اللَّه سيستانى: اگر قبل از فوت وقت متذكر شود، بايد سعى را اعاده كند و اگر بعد از آن باشد، مثلًا طواف عمره را پس از وقوف در عرفات متذكر شود يا طواف حج را پس از پايان ذى‏حجه متذكر شود طواف را قضا مى‏كند و اعاده سعى لازم نيست و تا طواف را خودش يا نايبش انجام نداده‏اند آنچه بر او حرام شده است حلال نمى‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

🔗 لینک کوتاه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.