وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

طواف و نماز طواف را با بدن يا لباس نجس انجام داده باشد

0

طواف و نماز طواف را با بدن يا لباس نجس انجام داده باشد

لگو احکام حج و عمره

طواف و نماز با نجاست و انجام اعمال مترتّبه‏

 

2/ 618- كسى كه طواف و نماز طواف را با بدن يا لباس نجس از روى جهل يا نسيان، به ‏جا آورده، آيا اعاده طواف و نماز لازم است يا نه؟ و تكليف او نسبت به اعمال مترتبه چيست؟[1]

 

[1] ( 1). آيةاللَّه بهجت: بايد خودش طواف و نماز را اعاده كند و با عدم تمكن استنابه كند و اعمال مترتبه صحيح است.

آيةاللَّه تبريزى: و در فرض نسيان در طواف صحيح است و در نماز طواف بايد اعاده كند. واللَّه العالم.

آيةاللَّه خامنه‏اى: در جهل به موضوع اعاده ندارد و اگر نسيان كرده احوط اعاده است و سعى با اعتقاد به صحت طواف اعاده ندارد ولى طواف نساء با بطلان طواف اعاده شود.

آيةاللَّه سيستانى: طواف در صورت جهل به موضوع يا نسيان صحيح است و همچنين نماز ولى اگر قبل از نماز شك داشته و تفحّص نكرده و بعد از نماز آن را ديده است به احتياط واجب بايد نماز را اعاده كند و در مورد نسيان نيز اگر منشأ آن بى‏اعتنايى بوده اعاده نماز بنابراحتياط لازم است.

آيةاللَّه صافى: در فرض سؤال در صورت نسيان طواف و نمازش را اعاده كند و احتياطاً سعى را نيز اعاده كند و در هر صورت جهل به موضوع نجاست اعاده ندارد و طواف و نماز صحيحند و اگر جاهل به حكم بود نيز طواف و نماز و سعى را اعاده نمايد. واللَّه العالم.

آيةاللَّه فاضل: در صورت نسيان طواف صحيح است، ولى نماز را اعاده كند. و اعمال مترتبه را كه با اعتقاد به صحت انجام داده صحيح است. اما در صورت جهل به حكم، طواف و نماز را اعاده كند، ولى اعمال مترتبه مثل صورت قبل است.

آيةاللَّه مكارم: اعاده لازم نيست.
 

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.