وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

طواف از داخل حجر و علم بعد از حج‏

0

طواف از داخل حجر و علم بعد از حج‏

 

لگو احکام حج و عمره

طواف از داخل حجر و علم بعد از حج‏

 

653- اگر حج‏گزار پس از انجام اعمال حج تمتع بفهمد كه در طواف عمره يا حج، چند شوط را از داخل حجراسماعيل دور زده،[1] حج او صحيح است ولى بايد طواف را اعاده‏[2] كند.

 

[1] ( 2)- آية اللَّه بهجت: در صورت سهو و بطلان اصل طواف.

آية اللَّه صافى، آية اللَّه گلپايگانى: اگر در عمره بوده حج او بدل به افراد شده، بايد عمره مفرده به‏جاآورده و در سال بعد نيز حج تمتّع را انجام دهد و اگر در طواف حج باشد مسأله صورى دارد.( آداب و احكام حج، مسأله 558).

آية اللَّه مكارم: يعنى از روى سهو.
[2] ( 3)- آية اللَّه تبريزى، آية اللَّه خويى: چون از روى جهل به حكم، طواف صحيح را ترك كرده با فرض انقضاى وقت، حجش باطل است.( مناسك، مسأله 325).

آية اللَّه خامنه ‏اى: حج او صحيح است و بايد طواف و نماز آن را اعاده كند.

آية اللَّه سيستانى: اگر سهواًباشد و در سه شوط يا كمتر چنين شده باشد بايد همان سه شوط را انجام دهد و اگر بيشتر باشد احتياطاً طواف رانيز اعاده كند و در اين صورت اگر طواف حج باشد و در ماه ذى‏حجّه متذكر شود، اعمال مترتبه را نيز احتياطاً اعاده كند و اگر بعد از ماه ذى‏حجّه باشد يا مربوط به طواف عمره باشد، اعاده بقيّه اعمال لازم نيست و اگر جهلًا و در طواف حج باشد و در ماه ذى‏حجّه متوجّه شود بايد طواف و اعمال مترتبه را انجام دهد و اگر بعد از ماه ذى‏حجّه متوجّه شود يا مربوط به طواف عمره باشد حجش باطل است و احتياطاً بايد يك شتر قربانى كند.

آية اللَّه فاضل: بنابر احتياط آن چند شوط را اعاده كند و نماز را نيز اعاده كند و پس از آن اصل طواف و نماز را اعاده كند.

آية اللَّه مكارم، احتياط آن است كه تكميل كند و بعد اعاده نمايد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.