وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

صیغه لفظی و کتبی خرید و فروش

0

صیغه لفظی و کتبی خرید و فروش

صیغه لفظی و کتبی خرید و فروش

رساله توضیح المسائل معاملات

صیغه خرید و فروش

مسأله 2097 در خرید و فروش لازم نیست صیغه عربی بخوانند، مثلًا اگر (1) فروشنده به فارسی بگوید، این مال را در عوض این پول فروختم و مشتری بگوید: قبول کردم معامله صحیح است (2) ولی خریدار و فروشنده باید قصد انشاء داشته باشند، یعنی به گفتن این دو جمله مقصودشان خرید و فروش باشد.

(1) (گلپایگانی)، (صافی): بلکه اگر..

(2) (بهجت): و بنا بر أظهر لازم نیست ایجاب بر قبول مقدّم باشد (مقصود از ایجاب، کلام فروشنده و مقصود از قبول، کلام خریدار است) و احتیاط مستحب ّ آن است که به هر زبانی معامله می‌کنند، صحیح گفته شود و کاملًا بیانگر مقصود طرفین باشد.

(مکارم): مسأله طرفین معامله به هر زبانی آشنا باشند می‌توانند صیغه بخوانند، بنابر این اگر فروشنده به فارسی بگوید: «این جنس را به فلان قیمت فروختم» و مشتری بگوید: «قبول کردم» معامله صحیح است، همچنین با عبارات دیگری که این معنی را به روشنی بیان کند؛ و اگر صیغه نخوانند امّا فروشنده جنس را به قصد فروختن به دیگری دهد و او هم به قصد خریدن بگیرد کافی است (به شرط این که تمام شرایط معامله در آن جمع باشد).

[خرید و فروش معاطاتی]

مسأله 2098 اگر در موقع معامله صیغه نخوانند، ولی فروشنده در مقابل مالی که از خریدار می‌گیرد، مال خود را مِلک او کند و او بگیرد (1) معامله صحیح است و هر دو مالک می‌شوند.

(1) [عبارت «و او بگیرد» در رساله آیات عظام: (خوئی)، (تبریزی) و (سیستانی) نیست] (مکارم): رجوع کنید به ذیل مسأله 2097 (زنجانی): مسأله اگر فروشنده و خریدار صیغه نخوانند، بلکه فروشنده جنس را به قصد فروختن به دیگری دهد و خریدار هم به قصد خریدن بگیرد، داد و ستد انجام گرفته، و هر دو مالک می‌شوند، همچنین می‌توان با دادن پول از سوی خریدار و گرفتن آن از سوی فروشنده به قصد داد و ستد، خرید و فروش را انجام داد.

مسائل اختصاصی [امضاء اسناد در تمام معاملات]

(مکارم): مسأله 1790 امضاء اسناد در تمام معاملات، خواه در دفاتر رسمی باشد یا غیر آن، می‌تواند جانشین خواندن صیغه لفظی گردد، جز در ازدواج و طلاق، که احتیاط واجب آن است که صیغه لفظی خوانده شود.

(مکارم): مسأله 1791 هنگام خواندن صیغه معامله باید دو طرف قصد انشاء داشته باشند یعنی مقصودشان از گفتن این دو جمله خرید و فروش باشد، همچنین در جایی که داد و ستد عملی جانشین صیغه لفظی می‌شود باید قصد انشاء وجود داشته باشد. همچنین شخصیتهای حقیقی و حقوقی، هر دو مالک می‌شوند و می‌توانند طرف معامله واقع گردند؛ بنا بر این هر مؤسّسه خیریّه یا انتفاعی که تأسیس گردد و دارای شخصیت حقوقی شود، با اشخاص حقیقی از این نظر تفاوت نمی‌کند.

(فاضل): مسأله 2175 امضاء اسناد معامله؛ خواه در دفاتر رسمی باشد یا غیر آن به طوری که در زمان ما متعارف است جانشین صیغه لفظی می‌شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/1haqvN

حتما بخوانيد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.