وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج

20

صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج

به مقدار ضرورت و نیاز برای ازدواج می توان با نامحرم صحبت کرد در صورتی که بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام و زمینه مفسده باشد. البته باید توجه داشت که طرفین خود را با تغییر عنوان فریب ندهند و قراین حال نشان دهنده قصد جدی برای ازدواج باشد نه اینکه شخص هر نامحرمی را دید بی جهت بهانه ازدواج را پیش بکشد بدون آنکه قصدش جدی باشد یا شرایط آن را در آنزمان داشته باشد.

شناخت کامل تقریبا به صرف صحبت بدست نمی آید بلکه بخشی از آن حتما باید در دوران نامزدی و رفت و آمد ها آنزمان که زیر نظر والدین هست باشد  زمانی که صیغه عقد موقت خوانده می شود. متاسفانه برخی خود را در گناه کردن هم فریب می دهند با اینکه شناخت اولیه هم بدست می آید باز ارتباط خود را به صورت غیر منطقی و غیر شرعی ادامه می دهند و در طی هفته ها طولانی می کنند!، ازدواج توجیه و بهانه ایست برای صحبت و هوسرانی ها برخی که آنهم پس از مدتی بهم می خورد.

  بهتر است این گفتگو ها با اطلاع خانواده ها صورت پذیرد که زمینه بازی نفس کمتر باشد و  خدای ناکرده آسیبی به طرفین وارد نشود، باید دانست رسمیت بخشی  و آماده کردن مقدمات حضور خانواده ها خود قصد طرفین را برای ازدواج نشان می دهد و راسخ می نماید. گفتگو ها نباید به گونه ای باشد که حریم حیا و عفت نادیده گرفته شود، مثلا نمی توان ابراز عشق و علاقه به نامحرم داشت بلکه فقط گفتگو در حد آشنایی و شناخت باید باشد. برای دیدن حکم ابراز عشق به نامحرم اینجا کلیک کنید.

گفت و گو به قصد ازدواج

پرسش 77. آيا صحبت كردن با كسى كه قصد داريم در آينده با او ازدواج كنيم، گناه است؟

همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد و باعث مفسده نشود، اشكال ندارد.

[1]. با استفاده از منابعى كه در عنوان «گفتگو با نامحرم» آمده است.(احكام نگاه و پوشش، پرسمان).


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

سوال: ایا صحبت کردن با نامزد جایز است ؟

پاسخ:  اگر صيغه محرميت با اذن پدر دختر جاري نشده تنها در حد صحبت کردن در مورد ازدواج آن هم با هماهنگي خانواده مجازيد اما هر گونه ارتباط عاطفي يا فيزيکي حرام است.

منبع : استفتاء سایت هدانا از دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی.

سؤال ـ مکالمه تلفنى پسر و دختر و مراوده طرفین جهت دوستى چه حکمى دارد؟ اگر این گونه امور مقدّمه‌اى براى تحقیق پیرامون ازدواج باشد چه صورت دارد؟
جواب : جایز نیست؛ مگر به مقدارى که براى تحقیق در ازدواج ضرورت دارد.  احکام بانوان (جدید) >  گفتگو با نامحرم.

صحبت کردن برای ازدواج از طریق اینترنت 

پرسش :جوان 25 ساله ای هستم که در مقطع کارشناسی ارشد مشغول تحصیل میباشم.در محیط مرکز آموزشی با دختر 24 ساله ای آشنا شدم .با ایشان در مورد ازدواج صحبت کردم . ایشان گفتند تا یکسال قصد ازدواج ندارند وکسانی هستند که او بخواهد با آنها ازدواج کند.ایشان حجاب را خیلی رعایت نمی کنند.من الان دیگر به آن مرکز نمی روم ولی در این فکر هستم که از طریق اینترنت برای ایشان نوشته ها وعکس هایی بفرستم.در صورت توافق اگر ایشان پذیرفت شرط ازدواج را رعایت حجاب ونماز خواندن وغیره قرار می دهم البته با توجیح دقیق ایشان نه به زور.آیا ارتباط اینترنتی با ایشان در چارچوب اسلام وذکر خوبی هایی که در من وجود دارد خلاف موازین اسلامی است(برای متقاعد کردن ایشان) لطفا مرا راهنمایی نمایید.(من علاقه زیادی به اخلاق ایشان وبرخی تفکراتشان پیدا کرده ام)

پاسخ :به مقدار ضرورت و نیاز برای ازدواج می توانید با او صحبت کنید.

استفتائات آيت الله مكارم شيرازي .


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسئله 478ـ آیا جایز است با بانوانی بدون لذّت جنسی هم صحبت شد به آن قصد که نسبت به یکی از ایشان شناخت پیدا کند و سپس پیشنهاد ازدواج موقّت دهد؟
جواب: اگر صحبت، از اندازه خارج نباشد و طوری نشود که با زن بیگانه و نامحرم آنگونه صحبت نمی کنند، مانعی ندارد.

فقه براي غرب نشينان.

 

پرسش: ایا صحبت کردن با نامزد جایز است ؟
پاسخ: چنانچه عفت در نگاه و صحبت را رعایت کنند و از افتادن در گناه ایمن باشند اشکال ندارد ولی شوخی کردن و وارد شدن در گفته های غیر اخلاقی و عاشقانه حرام می باشد، و لی تمام این موارد بعد از عقد شرعی حلال است .

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احكام نگاه و ارتباط با نامحرم 

احكام نگاه در خواستگاري 

  1. حكم حرف زدن دختر و پسر همكلاسي
  2. نازك كردن صداي زن هنگام صحبت با نامحرم
  3. حكم چت كردن با نامحرم چيست
  4. ارتباط زن و مرد نامحرم در مهماني فاميلي
  5. ابراز علاقه و عشق پسر و دختر چه حكمي دارد
  6. سلام كردن زن و مرد نامحرم
  7. شوخی زن و مرد نامحرم

 



كليد: صحبت کردن دختر و پسرقبل از ازدواج صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج براى به توافق رسیدن صحبت کردن دختر و پسرقبل از ازدواج براى به توافق رسیدن دختر و پسر قبل از ازدواج،آیا صبحت کردن با کسی که قصد داریم در آینده با او ازدواج کنیم گناه است صحبت كردن با يك دختر يا زن نامحرماز اين جهت كه پيش زمينه اى براى انعقاد عقد موقّت يا دايم باشدحکم ارتباط و صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج چیست . البته به قصد ازدواج؟ به قصد آشنايي؟ صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج صحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواجصحبت با دختر نامحرم قبل از ازدواج  صحبت دختر و پسر قبل از ازدواج براي شناخت و آشنايي بيشتر چه حكمي دارد آيا اشكال دارد مطابق نظر آيت الله خامنه اي

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

20 نظرات
  1. F. Rbi می گوید

    سلام عليكم وقتتون بخیر
    اینکه بنده باپسرعموم درارتباط هستم چندماهی نه همیشه گهگاهی دلتنگ میشه پیامی میدیم فقط بصورت مجازی و همدیگه رو دوستداریم عاشق هم هستیم یعنی درطی این ارتباط ها عشق بینمون ایجاد شد و قراره دوسال دیگه باهم ازدواج کنیم واینکه الان ب دلایلی که اقاپسر درگیر کار هستند نمیتونن اقدام ب ازدواج کنن ایا این ارتباطمان درستع چون من بیشترموقعه ها عذاب وجدان میگیرم که گناه نباشه میشه همچنان به ارتباطمان ادامه بدیم بااینکه هدفمان ازدواجه میشه قرارگذاشت یاتلفنی صحبت کنیم واصلا رابطه جنسی بینمون نیست! میشه صیغه محرمیت بینمون خونده بشه بدون اذن ولی که گناهی نباشه بینمان. ؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله چنین ارتباطی جایز نیست.
      حتما باید با اذن پدر باشد.
      اگر او شرایط را ندارد چرا به شما آسیب بزند، شما هم بگویید زمانی جلو بیایند که حداقل ها و شرایط را داشته باشند کمترین عرضه برای ازدواج است که با خانواده خواستگاری رسمی کنند، شما هم آسان بگیرید با خانواده ها حرف بزنید یک یا دوسال صبر کنند تا کارش را رونق بدهد. اما اگر همین شرایط اولیه را ندارد، شما هم بگویید شرایط من هم آماده نیست. چه دختران ساده و خوبی که آسیب دیدند!!. دنیا و آخرت خودتان را خراب نکنید.
      اگر لازم بود یک وقت مشاوره از سایت بگیرید بیشتر راهنمایی کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. یازهرا می گوید

    سلام خسته نباشید
    کسانی که قصد ازدواج دارند به طور جدی و قرار حضوری هم گذاشته اند اما میخواهند با هم چت کنند فقط برای شناخت بیشتر از اخلاق و رفتار همدیگر حکم این چت کردن و حرف زدن چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر طبق موازین شرعی باشد و قرینه های باشد که قصد جدی دارند مثلا خواستگاری رسمی اتفاق افتاده، اشکال ندارد.
      اما اینکه حرف بزنند و به دوستی بکشد و تا ببینند کی ازدواج کنند خب طبیعتا این روش فریب شیطان است و جایز نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. مهدی می گوید

    سلام . با هماهنگی خانواده با دختر عمه ام برای ازدواج با هم چت می کنیم من خودم مذهبی ام ولی متاسفانه رابطه ما خیلی عاطفی و گناه آلود شده البته گناه آلود در حد مجازی نه در واقعیت و حتی رابطه جنسی از طریق مجازی (سکس چت) هم داشتیم و من الان خیلی پشیمونم و می دونم گناه کردم . با توجه به اینکه شرایط ازدواج تا یک سال آینده برام مقدور نیست ادامه دادن به این رابطه جایز است ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با اطلاع خانواده ها حتما محرمیت داشته باشید.
      با دست خودتان پاکی همسرتان را از بین نبرید که گناه سبک جلوه کند، فردا روز هم که مزه گناه ایجاد شد اگر در زندگی خطایی رخ داد کسی را ملامت نکنید مگر نفس هوس آلود خود را. شما حق ندارید به بهانه اینکه در آینده ازدواج می کنید پاکی و طهارت خود و ایشان را از بین ببرید. به ایشان هم بگویید که با یک مشاور صحبت کردم، گفتند توبه کنید تا می توانید روابط را در سطح معقول نگه دارید که دو نفر آسیب روحی نبینند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. زهرا می گوید

    سلام علیکم .
    حدودا ۱ سال است که رابطه ای جدی رو با پسری رو شروع کرده ام .و ایشان هم قصد و نیتشان کاملا برای ازدواج هست .با خانواده بنده مطرح کردن و با خانواده خود هم مطرح کردن ولی خانواده ایشان به دلیل اینکه ما از هم دور هستیم نه اجازه اشنایی میدهند نه اجازه ازدواج .اکنون اگر ما به رابطه خود ادامه دهیم تا خانواده ایشان راضی شن گناه محسوب میشود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله، گناه است و اصلا چنین رابطه ای به مصلحت شما هم نیست و بعدا با نارضایتی خانواده ایشان آسیب جدی می بینید. به عنوان یک مشاور خانواده توصیه می کنم در این زمینه حتما دقت کنید، تامل داشته باشید با یک مشاور صحبت کنید.
      بر فرض هم که بخواهید ادامه بدهید باید تحت صیغه محرمیت و با اذن پدر شما باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. بنده ی خدا می گوید

    سلام
    مدتی است با یک پسری صحبت میکنم و قصدمان ازدواج است .
    حکم ان چیست که تا موقع ازدواج هم چت کرده و صحبت کنیم؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ارتباط با نامحرم و دوستی حرام است. بدیهی است صرف قصد ازدواج دلیل بر اجازه رابطه نیست. نود درصد این دوستی های حرام به بهانه ازدواج است!!!.
      چند جلسه با رعایت موازین شرعی گفتگو کنید و چند جلسه هم با حضور خانواده ها، و مشاوره پیش از ازدواج داشته باشید. این فرآیند منطقی است که نشان می دهد طرفین آمادگی و قصد ازدواج واقعی دارند اگر این شرایط فعلا برای آقا فراهم نیست که معمولا هم نیست و بهانه می آورند!؛ شما هم صبر کنید تا زمانی که این آقا خودش را نشان بدهد و بتواند وارد این مسیر شود. اگر این اندازه کسی آمادگی ندارد گزینه خوبی برای ازدواج نیست. حداقل تجربه مشاوره من در این سالها این را نشان داده است.
      واقع بین باشید و بدانید دین خیر و صلاح شما را می خواهد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. بنده خدا می گوید

    سلام من با دختر خانومی اشنا شدم و قصدمان ازدواج هست ولی بخاطر شرایط مالی فعلا نمیتونم خاستگاری برم فعلا تلفنی باهم حرف میزنیم ولی قصدمان ازدواج هست چه حکمی داره این رابطه ؟باتشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید، اگر کسی شرایط ازدواج را دارد و چند جلسه بدون اینکه مفسده داشته باشد برای آشنایی به صورت کاملا شرعی صحبت کنند، این اشکال ندارد اما طبیعی است که همینطور ارتباط با نامحرم، آنهم در جایی که زمینه ازدواج نیست مفسده انگیز و حرام هست. علاوه بر این این حرف شما بهانه خیلی ها برای همین ارتباطات و حتی دوستی هاست که شرعا جایز نیست!.
      می توانید با خانواده خواستگاری کنید و صیغه محرمیت داشته باشید و یک یا دو سال نامزد باشید تا ان شاالله بعدا ازدواج کنید، اگر این اندازه هم شرایط شما آماده نیست ادامه دار شدن این ارتباط آسیب زاست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. ۱۲۳۴ می گوید

    سلام.من دختری هستم و مدتیست با پسری رابطه دوستی دارم اکنون حلال و حرام بودن این رابطه برایم مهم است.ما حضوری هم همدیگر را نمیبینیم یعنی شرایط به گونه ایست که ایشان بخاطر شغلشان در شهر دیگری مشغول به کار هستند فقط از طریق تلفن با همدیگر ارتباط داریم.میخواستم حکم این رابطه را بدانم و اینکه آیا امکان دارد فقط جهت صحبت کردن از صیغه استفاده کرد؟فقط در جهت صحبت و نه چیز دیگری.(آیا حتما باید با اذن پدر انجام بگیرد؟)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ازدواج دختر خانم باکره بدون اذن پدر صحیح نیست.
      دقت کنید یک بحث شرعی این رابطه هست و بحث دیگر تبعات این ارتباطات از نظر مشاوره ای.
      از جهت شرعی دوستی و ارتباط اینگونه حرام است و نمی توان حالا به بهانه ازدواج این رابطه را ادامه داد. از جهت مشاوره هم نوعا به ضرر خانم هاست، حتما باید با خانواده خواستگاری رسمی کنند و پس از صیغه دوران نامزدی را داشته باشید تا مطمئن شوید قصد ایشان جدی است. در هر حال آنچه مطرح شد بر اساس تجربه ای است که در این سالها بدست آورده ایم می باشد. هر چقدر هم دور باشند باید به اندازه یک جلسه خواستگاری رسمی فرصت قرار بدهند تا پدر و مادر شما تحقیقات را انجام بدهند و بتوانید جدیت ایشان را راستی آزمایی کنید و گرنه پس از مدتی احساسات شما به بازی گرفته می شود و چه بسا زمینه ازدواج شما با گزینه بهتر خراب شود.
      وفقکم الله لکل خیر

  8. علی اکبر می گوید

    سلام ببخشید حرام است من با یک نفر در تلگرام چت میکنم و قصد و هدفمان جدا ازدواج است و میخواهیم اشنا شویم و حدیث بیاورید در حرمت این احکام فقهی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر یک یا دو بار با شرایط شرعی گفتگو باشد و قصد ازدواج باشد و بقیه مسیر را با نظارت خانواده و صیغه شرعی باشد، این بحثش جداست اما اگر باب دوستی و گفتگو است، بدیهی است که حرام است!. و اکثر همین دوستی های حرام هم خودشان را با عنوان اینکه می خواهیم ازدواج کنیم فریب می دهند. پس اگر قصد شما ازدواج هست، رسما خواستگاری کنید و بقیه مراحل شناخت را با حضور خانواده طرفین طی کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. فاطمه می گوید

    ممنون از شما و راهنمایی هاتون… چقدر همه ی ما احتیاج داریم به چنین فضا هایی که در مسائل شرعی راهنماییمون کنند… سپاسگزارم، همواره موفق و پاینده باشید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تشکر از حسن توجه شما. امیدواریم بتوانید بهتر و بیشتر در مسائل دینی به مخاطبان محترم راهنمایی و خدمت کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. یگانه می گوید

    من مدتی است که باپسری درارتباط هستم .به قصد آشنایی بوده است.ولی الان به این نتیجه رسیده ام که رابطه ام حرام است و این رابطه راکنارگذاشته ام .فقط به قصد رضای خداولی اطرافیان میگویندصحبت بانامحرم وقتی به گناه نیوفتی حلال است .ولی گناه نکردن دراین رابطه ی طولانی وابراز عشق نکردن غیرممکن است .وعلاقه ی بین مادوطرفه است .میخواهم بدانم ایا دراین جدایی ممکن است دیگر همه چی به روال گذشته برنگردد.یا سردی وجدایی بین ما به وجود بیاید یا نه.

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ارتباط با نامحرم غیر از طریق شرعی جایز نیست.
      مسائل شرعی را نباید از اطرافیان غیر متخصص بپرسید، چون ارزش و اعتباری ندارد!، همین صحبت ها و ابراز محبت ها به نامحرم همین ها گناه هست!. علاوه بر این گفتگویی که زمینه مفسده را دارد و باعث می شود که دو طرف به گناه بیفتند نیز حرام می باشد.
      در ثانی بر فرض یک گفتگو ساده بدون اینکه به گناه بیفتند، نه اینکه مدتها با هم دوستی و … داشته باشند، خب بدیهی هست که حرام هست و باعث دلبستگی های حرام می کند!. لازم است حتما بخشی از آشنایی در دوران نامزدی(صیغه شرعی) باشد.
      اصلا پسندیده نیست که همسر آینده را عادت به صحبت با نامحرم خارج از چهار چوب شرع کنیم، همین باعث شکست قبح گناه و بی اعتمادی در آینده هست.
      اگر کسی با گناه دنبال خوشبختی بود، مطمئن باشید هیچگاه نخواهد رسید، و گناه در زندگی مانع ایجاد می کند، گزینه های خوب را برای ازدواج دور می کند!.
      شما به وظیفه دینی خودتان عمل کنید و از خداوند بخواهید که آنچه به صلاح شما هست را مقدر کند!. قطعا سعادت و خوشبختی در گناه نیست. حتما مطرح کنید تا اینجا هم که ارتباط بوده یک شناخت نسبی از هم بدست آمده، اگر واقعا در قصد ازدواج جدی هستند و بهانه شرایط را ندارند، لازم هست بقیه مراحل شناخت در چهار چوب خانواده ها و شرع باشد، بغیر از این مسیر به صلاح نیست و آسیب زاست برای هر دو طرف!.
      وفقکم الله لکل الخیر