وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

صبر کردن برای پیدا کردن خواستگار هم فکر

0

صبر کردن برای پیدا کردن خواستگار هم فکر

خواستگار هم فكر

پرسش 6 .من دوست ندارم مثل خواهرهاى ديگرم موقعيت هايم را از دست بدهم، تا الان موقعيت خوبى داشتم ولى از نظر فكرى به من نمى خورده، مهندس مكانيك، كامپيوتر، حسابدارى و… ولى من دوست ندارم من را به خاطر قيافه ام بخوان يا به خاطر چيزهاى ديگه، از طرف ديگر مى ترسم! مى ترسم از اين كه كسى كه هم فكر من باشه پيدا نشه!

در ابتدا بايد دانست، حساسيت زياد و بيش از اندازه، خرده گرفتن، وسواس به خرج دادن و مو را از ماست بيرون كشيدن و عدم انعطاف در برخى موارد غيرمهم و… نشانه سماجت بى جا و فرصت از دست دادن در يك كلام نشان از جهل و نادانى است.

دغدغه شما براى آينده زندگى و انتخاب همسر به جا و شايسته است؛ اما نبايد آنچنان حساسيت زياد و وسواس گونه داشته باشيد كه فرد متناسب با خود را رد كنيد و از طرف ديگر نبايد جواب مثبت به هر فردى بدهيد. بنابراين درباره ملاك ها و معيارهاى همسر شايسته مطالعه كرده و با تحقيق كافى درباره فرد مورد نظر تصميم گيرى نماييد.

اگر خواستگارى داراى ايمان متناسب با خود يعنى پاى بندى او به اندازه پاى بندى خودتان به ظواهر شرع است و يا نزديك به آن است و از نظر اخلاقى نيز از شايستگى كافى برخوردار بوده و از خانواده با اصالتى است و تناسب و  همسانى كافى با ويژگى هاى خانوادگى، فردى و… شما دارد، جواب مثبت دهيد و نگوييد همسر من بايد از درجه ايمان بسيار بالا، اخلاق عالى و از خانواده چنين و چنان و… باشد؛ بلكه در انتخاب به خودتان، خانواده محترم خودتان و نحوه زندگى و معاشرت خودتان نگاه كنيد. همان طور كه خودتان از لحاظ دينى، اخلاقى، خانوادگى داراى نقاط ضعف و قوت است خواستگارتان نيز همين طور است. پس مطلق نگرى در انتخاب همسر كار شايسته اى نيست، ضمن اين كه بى دقتى در آن نيز همين طور است.

لازم به ذكر است هر خواستگارى كسى را انتخاب مى كند كه در مجموع و با در نظر گرفتن ويژگى هاى ظاهرى و باطنى اخلاقى، خانوادگى قابل پسند باشد و تنها يك صفت و ويژگى را ملاك ازدواج و انتخاب خود قرار نمى دهد. ممكن است از يك ويژگى ظاهرى آغاز كند مثلاً در ابتدا به ظاهر دختر نگاه كند و پا پيش بگذارد ولى تصميم گيرى او فقط به همين ويژگى ختم نمى شود بلكه به بررسى ديگر امتيازات وى مى پردازد و در مجموع به يك تصميم مى رسد. دخترها هم همين طور هستند و در بسيارى موارد پاسخ منفى مى دهند آن هم به خاطر دلايل مختلف و يا سرجمع تصميم گيرى مى كنند. پس اگر خواستگارى يا خانواده او حرفى زد كه به خاطر قيافه اين دختر، اقدام مى كند و كار را آغاز مى كند، در واقع آغاز كار و فراهم كردن مقدمات تصميم گيرى آنان است و نبايد اين سخن را مبناى شناخت طرف مقابل قرار داد.

خلاصه نگران چنين سخنانى و ارزيابى هاى اوليه خواستگار نباشيد و شما هم به شكل متعادل و به دور از هر گونه افراط و تفريط و در نظر گرفتن موقعيت فردى، خانوادگى، ظاهرى و… خودتان تصميم بگيريد و جواب مثبت  يا رد بدهيد.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ خواستگارى .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.