وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شک به اعتیاد شوهر

0

شک به اعتیاد شوهر

اعتیاد شوهر به مواد مخدر و افیونی

من احساس مي كنم شوهرم به مواد مخدر و افیونی اعتیاد داره. برخی از نزدیکان هم به من گفتند که حالات همسرم مانند افرادی است که مواد مصرف می کنند. بعد از این حرف ها خودم هم حساس شدم و يكي دوبار هم ابزار این کارش رو ديدم ولی وقتي در این باره ازش سوال كردم با دستپاچگی گفت نه ، این وسایل مال من نیست. به نظر شما من چکار کنم؟ شما چه راهكاري پيشنهاد مي دهید؟

پرسشگر گرامي، احساستان را از زندگي در شرايطي كه برايمان ترسيم نموديد كاملاً درك مي نماييم. شايد هيچ چيزي به اين اندازه براي يك همسر آزار دهنده نباشد كه مجبور باشد در چنين فضايي زندگي نمايد؛ زيرا اعتياد شوهر تهديدي جدي بر حيات فردي وخانوادگي زنان و آسيبي عميق بر كيان خانواده محسوب مي ­شود.
به هر حال اميدواريم خداوند آرامشي را به شما هديه نمايد تا آنچه را كه نمي­ توانيد تغيير دهيد، بپذيريد و شهامتي ارزاني تان نمايد كه آنچه را مي­ توانيد تغيير دهيد، تغيير دهيد و دانشي كه تفاوت آن دو را بدانيد.
با توجّه به اين­كه هنوز همسرتان قبول نكرده معتاد است لاجرم براي ترك نيز متقاعد نشده؛ بنابراين شايد هيچ چيز به اين اندازه كمكتان نكند كه بهتر است ابتدا واقعيّات زندگي خانوادگي و همسرتان را به عنوان يك خانواده داراي فرد معتاد بپذيريد تا بتوانيد متناسب با آن به دنبال راه حل باشيد.
از جمله موارد مهمي كه شما و ساير اعضاي خانواده و فاميل به عنوان افراد خانواده معتاد بايد به آن توجه نماييد، يادگيري شيوه رفتار درست با همسرتان به عنوان معتاد در حال مصرف است؛ زيرا عدم رعايت اين نكات آثار و تبعات سنگيني را براي شما، همسر و خانواده ­تان به همراه خواهد داشت.
بنابراين در ادامه به مواردي اشاره مي ­گردد كه شايسته است در نوع تعامل با همسرتان مدّ نظر قرار دهيد :

1– از حدس و گمان در مورد اعتياد همسرتان پيروي نكنيد؛ زيرا حدس و گمان مانند موريانه­ اي روابط بين زن و شوهر را مي­ خورد.
2- اگر هم نسبت به اعتياد همسرتان اطمينان پيدا نموديد، خود را نبازيد؛ زيرا در هر صورت رابطه شما و شوهرتان داراي ظرفيتي است كه مي ­توان اميدوار بود از طريق راهكارهايي كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد، بتوانيد در اصلاح رفتار همسرتان اقدامات مؤثّري انجام دهيد.
3- سعي كنيد با افزايش اطلاعات خود در زمينه بيماري اعتياد، او را بيشتر درك كنيد.
4- سعي كنيد خود و اطرافيانتان با نوع گفتار و يا عملكردتان موجبات عصبانيّت وي را فراهم نكنيد؛ زيرا همين موضوع دليلي براي مصرف مواد در او خواهد شد. به هر طريقي سعي كنيد بهانه دستش ندهيد؛ زيرا فرد معتاد دنبال بهانه براي ادامه مصرف است.
5- به خودتان اجازه ندهيد كه به خاطر بهبودي وي با او بد رفتاري نماييد؛ زيرا به هر حال او شوهر شماست، پس او را از جمع طرد نكنيد.
6- به خاطر اعمال و رفتار وي رنج نكشيد؛ زيرا اين گونه رفتارها خارج از كنترل اوست.
7- كاري كنيد كه وي عواقب اشتباهاتش را ببيند. به عنوان مثال مي­ توان در صورت فراهم بودن شرايط از فردي به عنوان واسطه خواست كه به وي تفهيم نمايد سردي روابط فرزندان، همسر و … با وي نتيجه نوع عملكرد خود اوست و تنها خود اوست كه قادر خواهد بود به چنين وضعي سامان ببخشد.
8- زماني كه وي تحت تأثير مواد مخدّر است، هرگز با او بحث نكنيد.
9- جهت كمتر شدن مشكلات در خانواده تا جايي كه مي ­توانيد كاري كنيد كه از ايجاد بحران در روابط با همسرتان از سوي خود، فرزندان و خانواده ­تان جلوگيري نماييد؛ امّا اگر چنانچه بحران به پا شد، سعي كنيد يا سكوت كنيد يا از جمله «شايد حق با تو باشد» استفاده كنيد.
10- او را با ديگران مقايسه ننموده و سرزنشش نكنيد؛ زيرا طعنه زدن، تمسخر كردن، زخم زبان، توهين، تحقير و… فقط شرايط را بدتر مي­كند.
11- با توجه به اينكه روي آوردن افراد به مسأله اعتياد علل مختلفي دارد و تنها در مشاوره حضوري با افراد خبره قابل شناسايي و رفع است، بنابراين به هر نحوي كه شده (با كمك بزرگان فاميل و يا هر كس ديگري كه شوهرتان از وي حرف شنوي دارد و رازدار نیز می باشد) سعي نماييد وي را به سوي مراكز ترك اعتياد راهنمايي نماييد تا در صورت ترك وي ريشه نگراني­ هاي شما نيز بخشكد.
12– از افرادي كه تجربه­ اي مشابه شوهرتان داشتند و موفق به ترك مواد گرديدند، بخواهيد افقي روشن از عدم مصرف مواد را به سوي همسرتان گشوده و با او در اين زمينه جهت ايجاد انگيزه ترك مصرف مواد به گفتگو بنشينند.

پرسمان

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.