وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شك در غسل

احکام شک در غسل را از نظر مراجع عظام تقلید در ادامه بخوانید:

68

شك در غسل

فهرست این نوشتار:

رساله توضیح المسائل طهارت

[ اگر شک کند که غسل کرده یا نه]

مسأله 385 اگر شک کند که غسل کرده یا نه، باید غسل کند ولی اگر بعد از غسل شک کند، که غسل او درست بوده یا نه (1)، لازم نیست دوباره غسل نماید.

 این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (خوئی، تبریزی:) در صورتی که احتمال بدهد که وقت غسل ملتفت بوده و صحیح به جا آورده..

(زنجانی:) در صورتی که احتمال بدهد که وقت غسل ملتفت به شرایط صحت غسل بوده..

[کسی که جنب شده اگر شک کند غسل کرده یا نه]

مسأله 388 کسی که جنب شده اگر شک کند (1) غسل کرده یا نه نمازهایی را که خوانده (2) صحیح است، ولی برای نمازهای بعد باید غسل کند (3).

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (سیستانی، زنجانی:) اگر بعد از خواندن نماز شک کند..

(2) (خوئی، تبریزی:) چنانچه احتمال بدهد که وقت شروع به نماز ملتفت بوده..

(3) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) و در صورتی که بعد از نماز حدث اصغر از او صادر شده باشد لازم است وضو هم بگیرد و اگر وقت باقی است (سیستانی: بنا بر احتیاط لازم) نمازی را که خوانده اعاده نماید.

(زنجانی:) بنا بر احتیاط برای نمازهای بعد باید غسل کند و اگر پس از نماز حدث اصغر از او سر زده باشد لازم است برای نمازهای بعد وضو هم بگیرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

شك در غسل

پرسش 108 . اگر كسى بعد از غسل، شك كند كه غسل را درست به جا آورده يا نه، تكليفش چيست؟

همه مراجع (به جز تبريزى و وحيد): به شك خود اعتنا نكند و لازم نيست دوباره غسل به جا آورد.[1]

آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر احتمال بدهد هنگام غسل، توجه (به شرايط صحت آن) داشته و صحيح به جا آورده، لازم نيست دوباره غسل كند.[2]

پرسش 109 . كسى كه جنب بوده، اگر بعد از نمازى كه خوانده، شك كند غسل كرده يا نه، تكليفش چيست؟

همه مراجع (به جز تبريزى و وحيد): نمازى را كه خوانده، صحيح است؛ ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل كند.[3]

آيات عظام تبريزى و وحيد: اگر احتمال بدهد كه هنگام شروع به نماز متوجه بوده، نمازى را كه خوانده، صحيح است، ولى براى نمازهاى بعد بايد غسل كند.[4]

پرسش 110 . به قصد غسل جنابت به حمام رفتم؛ ولى وقتى كه بيرون آمدم شك كردم غسل را انجام داده ام يا نه، تكليف چيست؟

همه مراجع: بايد بنا را بر انجام ندادن بگذاريد و غسل تان را به جا آوريد.[5]

غسل مافى  الذمه

پرسش 111 . منظور از غسل «مافى الذمه» چيست؟

غسل «مافى  الذمه» آن است كه بر انسان غسلى واجب شده؛ ولى نوع آن را نمى داند. در اين صورت گفته مى شود به نيت آنچه كه بر عهده اش آمده، يك غسل انجام دهد[6].

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 385؛ بهجت، وسيله النجاه، ج 1، م 199 و دفتر: خامنه اى.
  • [2]. تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 385 و وحيد، توضيح المسائل، م 391.
  • [3]. توضيح المسائل مراجع، م 388؛ بهجت، وسيله النجاه، ج 1، م 220 و دفتر: خامنه اى.
  • [4]. وحيد، توضيح المسائل، م 394 و تبريزى، توضيح المسائل مراجع، م 388.
  • [5]. بهجت، وسيله النجاة، ج 1، م 675؛ صافى، هداية العباد، ج 1، م 178؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج 2، م 193؛ تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 193؛ امام، فاضل، نورى و مكارم، تعليقات على العروة، احكام الغسل، م 14 و دفتر: خامنه اى.
  • [6]. توضيح المسائل مراجع، م 389؛ نورى، توضيح المسائل، م 390؛ وحيد، توضيح المسائل، م 395 و خامنه اى، اجوبة، س 187.(احكام وضو، غسل و تيمم-پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

 

شک در غسل
شک در انجام غسل (شک دارد که غسل کرده یا نه): برای اعمالی که مشروط به غسل است باید غسل کند، ولی نمازهایی که تا کنون خوانده صحیح است.
شک در صحت غسل (پس از انجام غسل شک دارد غسلش صحیح بوده یا نه): در صورتی که احتمال می‌دهد غسل را صحیح انجام داده و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحت غسل معتبر است بوده به شک خود اعتنا نکند (و بنا بر صحت بگذارد).

س 197: به قصد انجام یکی از غسل‏های واجب غسل کردم. پس از خروج از حمام شک کردم که آیا ترتیب را رعایت کرده ‏ام یا نه، و چون احتمال می‏ دادم که نیّت ترتیب کافی است، دوباره غسل نکردم. اکنون در کارم متحیّر هستم، آیا قضای همه نمازهایی که خوانده‏ام، واجب است؟

ج: اگر احتمال صحّت‏ غسل را مى‏ دهيد و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحّت‏ غسل معتبر است بوده‏ ايد، چيزى بر عهده شما نيست. بله، اگر يقين به بطلان غسل پيدا کنيد، قضاى همه نمازها بر شما واجب است.

س: اگر شخصى در هنگام شستن طرف چپش در غسل ترتيبى شک کند که آيا مقدارى از طرف راستش را خوب شسته يا نه آيا بايد دوباره غسل کند؟

ج) در فرض سؤال، به شک اعتنا ننموده و غسل صحيح است.

س 171: در مورد احتلام زنان، در چه صورتی غسل جنابت بر آنان واجب می‏شود؟ و آیا رطوبتی که هنگام ملاعبه و شوخی با همسر از آنان خارج می‏شود، حکم منی را دارد؟ و آیا بدون سست شدن بدن و رسیدن به اوج لذت، غسل بر آنها واجب می‏شود؟ به‌طور کلی در زنان بدون نزدیکی، جنابت چگونه تحقق می‏یابد؟

ج: اگر زن به اوج لذت جنسى برسد و در آن حال مايعى از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب مى‏شود و اگر شک کند که به اين مرحله رسيده يا نه و يا شک در خروج مايع داشته باشد، غسل واجب نيست.

س 174: مدتی است که مبتلا به شک در غسل جنابت شده ‏ام، به‌طوری که با همسرم نزدیکی نمی‏کنم. با این حال حالتی غیرارادی به من دست می‏دهد که گمان می‏کنم غسل جنابت بر من واجب شده است و حتی هر روز دو یا سه بار غسل می‏کنم، و این شک مرا آزار می‏دهد، تکلیف من چیست؟

ج: با شک در جنابت حکم جنابت مترتب نمى‏ شود، مگر اين که رطوبتى از شما خارج شود که همراه با علامت‏هاى شرعى خروج منى باشد يا يقين به خروج منى داشته باشيد.

س 187: کسی که غسلهای متعددی اعم از واجب یا مستحب بر ذمّه او باشد، آیا یک غسل، کفایت از غسل‏های دیگر می‏کند؟

ج: اگر به نيت همه آنها يک غسل بجا آورد، کفايت مى‏کند و اگر در بين آنها غسل جنابت باشد و به نيت آن غسل کند، از بقيه غسلها هم کفايت مى‏کند. اگر چه احتياط اين است که همه آنها را نيّت نمايد.

س 188: غیر از غسل جنابت، آیا بقیه غسلها هم کفایت از وضو می‏کنند؟

ج: کفايت نمى‏کنند. 

 غسل کثيرالشک

س. براى كسى كه در غسل طول مى دهد اما مى‌گويد من وسواس نشده‌ام بلكه براى اطمينان از رسيدن آب به همه جاى بدنم غسلم طول مى‌كشد چه نظرى داريد؟

ج. اگر از متعارف خارج باشد نبايد اعتنا کند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

پرسش : سلام علیکم بعد از غسل واجب، مانعی دیدم اما شک دارم که هنگام غسل مانع وجود داشته است یا نه؟ آیا غسل صحیح است؟ تشکر
پاسخ : در فرض سوال غسل صحیح است و به آن اعتنا نکنید.

منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

 

شک در حين غسل

پرسش :اگر فردی در حال انجام غسل به شسته شدن قسمتی از اعضا شک کند، تکلیف چیست؟
پاسخ :اگر در اجزاء آن شک کند باید برگردد ولی اگر بعد از فراغت از آنها باشد اعتباری ندارد.

شک در جزء ظاهر یا باطن بودن در غسل

پرسش :اگر شک کنیم که جزیی از بدن در غسل جزو باطن است یا ظاهر چگونه عمل کنیم؟
پاسخ :احتیاط آن است که آن را بشویید.

شک زیاد در وضو و غسل

پرسش :دارای افکار وسواسی می باشم دایم شک در ابطال وضو می کنم و فکر میکنم نمازم و وضویم اشکال دارد در مورد غسل هم همینطور و آب زیادی مصرف می کنم و احساس میکنم یک مقدار آب به آن قسمت نرسیده و غسلم باطل است چه کنم به نظر شما؟ آیا انسان در جنابت کل بدنش نجس است؟ و باید تمام رختهایش را بشوید ؟ و آیا با یک بار شستن جسم نجس با آب لوله کشی کافی است ؟ در ایران و خارج؟
پاسخ :به شکها بلکه به یقینتان هم اعتنا نکنید و همانند مردم متدین عادی عمل کنید و یک بار شستن با آب لوله کشی بعد از شستن عین نجاست کافی است.استفتائات حضرت آيت الله مكارم .
سؤال 82 ـ این جانب مبتلا به بیمارى وسواس هستم و متأسّفانه بسیار شدید و غیر قابل تحمّل است مثلا در مورد تطهیر و غسل وسواس من خیلى شدید است به گونه اى که گاهى اوقات وقتى شب به حمّام مى روم نزدیک طلوع آفتاب موفق به تطهیر مى شوم و از حمّام بیرون مى آیم. باور کنید در طول این چند سال به اندازه بیست سال آب مصرف کرده ام، براى درمان به نزد بعضى از علماى شهرمان و یکى از مراجع قم رفتم و اذکارى را به من گفتند ولى مؤثّر واقع نشد. به خدمت حضرت على بن موسى الرّضا(علیه السلام) در مشهد رفتم با چه گرفتاریهایى که در سفر و هنگام تشرف داشتم و دعا و تضرّع بسیار کردم ولى متأسّفانه شفا نیافتم. این بیمارى نزدیک است مرا از پاى درآورد نه تنها خود که خانواده را نیز نگران و در زحمت انداخته ام بلکه باعث شده است عبادتهایم را نتوانم انجام دهم و براى این جهت ماه رمضان را سفر مى کنم تا مشکل روزه گرفتن نداشته باشم اگر چه در سفر هم هیچ چیز نمى خورم. لطفاً مرا راهنمایى کنید تا از این وضع غمبار نجات یابم و از زخم زبانهاى اطرافیان آسوده گردم؟

 

جواب: مشکل شما در واقع از خود شماست و مقصّر اصلى خودتان هستید و به همین دلیل دعاى شما هم مستجاب نمى شود و علّت اصلى آن ندانستن مسأله است. مسأله اصلى این است که بر شما واجب نیست یقین به طهارت و غسل و مانند آن پیدا کنید، آنچه بر شما به عنوان یک وظیفه شرعى لازم است این که به مقدار سایر مردم آب بریزید و به همان قناعت کنید هرچند شک در غسل و طهارت داشته باشید و ما مسؤولیت شرعى این کار را مى پذیریم. شما از امروز فقط به مقدار مردم آب بریزید و قناعت کنید و با بدن نجس و حال جنابت (به گمان خودتان) نماز بخوانید و هیچ اشکالى هم ندارد و نماز و روزه شما کاملا صحیح است و ما به این وسیله بر شما و تمام افراد وسواسى اتمام حجّت مى کنیم و مخالفت با آن گناه است. ما از خداوند مى خواهیم که به شما توفیق توجّه به این مسأله را عنایت کند و از دام شیطانى نجات پیدا کنید.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۳۶۲ ـ اگر یقین نکند که هر دو قسمت یعنی سر و گردن و بدن را کاملاً غسل داده، باید برای آنکه یقین کند، هر قسمتی را که می‏شوید مقداری از قسمت دیگر را هم با آن قسمت بشوید.

مسأله ۳۶۳ ـ اگر بعد از غسل بفهمد جایی از بدن را نشسته، و نداند کجای بدن است، دوباره شستن سر لازم نیست، و فقط هر جایی را از بدن که احتمال می‏دهد نشسته باید بشوید.

مسأله ۳۶۴ ـ اگر بعد از غسل بفهمد مقداری از بدن را نشسته، چنانچه از طرف چپ باشد شستن همان مقدار کافی است. و اگر از طرف راست باشد احتیاط مستحب آن است که بعد از شستن آن مقدار، دوباره طرف چپ را بشوید. و اگر از سر و گردن باشد ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید بعد از شستن آن مقدار، دوباره بدن را بشوید. 
مسأله ۳۶۵ ـ اگر پیش از تمام شدن غسل، در شستن مقداری از طرف چپ یا طرف راست شک کند، لازم است که آن مقدار را بشوید، و اگر در شستن مقداری از سر و گردن شک کند ـ بنا بر احتیاط لازم ـ باید بعد از شستن آن دوباره بدن را بشوید. رساله توضيح المسائل آيت الله سيستاني . 

پرسش: من در غسل زیاد شک می کنم مثلاً وقتی طرف چپ را می شویم شک می کنم که طرف راست بدنم را مثلاً قسمتی از آن را شسته ام یا نه در اینجا تکلیف من چیست؟هر چی فکر می کنم که شسته ام یا نه یادم نمی آید.

پاسخ: به شک خود اعتنا نکنید.
منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سيستاني .

حتما بخوانيد

دیدن مانع بعد از غسل

غسل رو به قبله

زمان غسل

موالات در غسل فاصله بين شستن اعضا

کمک گرفتن در غسل

شرايط غسل

نجاست بدن در غسل

غسل ارتماسی در استخر

غسل ارتماسی زیر دوش حمام

آيا تمام موها را بايد در غسل شست

كليد : شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شك در غسل شک در غسل جنابت شک در غسل جنابت شک در غسل جنابت شک در غسل جنابت شک زياد در غسل شک زياد در غسل شک زياد در غسل شک زياد در غسل شک زياد در غسل شک زياد در غسل شک زياد در غسل شك غسل شك غسل شك غسل شك غسل شك غسل شك غسل شك غسل شك غسل در بین غسل زیاد شک می کنم و این امر موجب عسر وحرج می شود تکلیف كسی که شك كرده غسل كرده یا نه شک در غسل بعد از نماز  سوال یه وسواسی راجع به شک کردن بعد از غسل من خیلی شک میکنم چه برای وضو و غسل و … زیاد در غسل شک میکنم و آب میریزم (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای احکام وسواس اعتنا به شک ناشی از وسواس جایز نیست  وسواس و شک زیاد  وسواس و شک زیاد  وسواس و شک ز

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

68 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    تا چه زمانی غسل جنابت میماند

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      تا زمانی که مبطلات غسل اتفاق نیفتد. در سایت مبطلات غسل را سرچ کنید و بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. یوسف می گوید

    ایا میشود بعد از اتمام غسل نیت ان را عوض کرد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خیر
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. متین می گوید

    سلام
    بعد از اتمام غسل و زمانی که از حمام خارج شدم ، شک کردم که طرف چپم را شستم یا نه ؟
    تکلیف چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در صورتی که احتمال می‌دهد غسل را صحیح انجام داده و در وقت غسل متوجه انجام آنچه در صحت غسل معتبر است بوده به شک خود اعتنا نکند (و بنا بر صحت بگذارد).
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. مریم می گوید

    سلام. خسته نباشید من بعد غسل جنابت یا حیض زیاد شک میکنم شاید روز اخرحیض در شبانه روز ۳ مرتبه و هربار حداقل ۲ بار غسل جمعا ۶مرتبه یا بیشتر انجام میدم.ایا این وسواس و شک است؟ سوال دارم که مثلا چرک داخل چشم که گوشه داخل چشم جمع شده است آیا مانع غسل است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بله این وسواس است. اعتنا نکنید
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. Fariba می گوید

        سلام ایا غسلی به گردنمون باشه و بعد از غسلی که انجام میدهیم شک کنیم
        که درسته یا نه و چند بار اون غسل رو انجام بدهیم زیر دوش ایا غسل باطله

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          نباید به حد وسواس برسد، اشکال دارد.
          وفقکم الله لکل الخیر

  5. سیدعلی عباسی راد می گوید

    سلام من در نیت غسل خیلی وسواس دارم و بخاطر این بعضی اوقات ۴ ساعت هم داخل حمام بودم دارم دیوانه نیشم کمکم کنید؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به مشاور مراجعه کنید، مسئله شما شرعی نیست بلکه روحی است.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. Fariba می گوید

      سلا ایا موقع غسل اگه بدن تمیز باشه و مانعی در بدن نباشه و با همان بدن خشک غسل جنابت یا حیض رو‌انجام بدهد درسته
      یا باید اول بدن خیس باشد

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        نیازی به خیس بودن قبلش نیست، می توان همان ابتدا غسل کرد.
        وفقکم الله لکل الخیر

  6. کریمی می گوید

    سلام
    من وسواسی شده ام و در حین غسلم میخواستم ببینم که ایا هنگام شستن طرف راست صورتم هم زیر آب رفته یا نه پس چندین مرتبه صورتم را نزدیک طرف راست و دوش بردم و شک کردم کهآیا غسلم درست است یا خیر و یا اینکه ادامه اش بدهم و یا از سر بگیرم و چندین مرتبه شک به این شک و این فکر که ادامه بدهم یا نه فکر کردم، آیا غسل من صحیح است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به وسواس اعتنا نکنید.
      وفقکم الخیر

  7. علی می گوید

    سلام خدا قوت
    بنده در همه چیز زیاد شک میکنم و بعد از غسل شک میکنم ایا سر گردن رو شسته ام یا نه
    تکلیف چیست؟

    1. علی می گوید

      سلام خدا قوت
      یک سوال دیگر هم داشتم
      آیا اگر هنگام غسل برخی از اعضا را ۲ یا ۳ بار آب بکشیم غسل صحیح است؟

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        اگر به وسواس نرسد اشکال ندارد.
        وفقکم الله لکل الخیر

    2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. م می گوید

    سلام خسته نباشید
    من در انجام غسل حیض آب زیادی مصرف میکنم.
    هی به غسلم شک میکنم که آیا سرم و گردنم را شستم یا اینکه طرف سمت راستم را شستم و…
    و غسلم 1ساعت طول میکشد اب هدر میرود و در اخر همین طوری بیرون می ایم
    ایا غسل من صحیح است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در انجام غسل نباید وسواس داشته باشید، حتما یک نوبت مشاوره از سایت بگیرید و ریشه ای این موضوع را حل کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. م می گوید

    سلام اگر در غسل سر و گردن را به ترتیب نشوریم ولی اب خودش ریخته شود و کامل خیس شود غسل صحیح است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به دست کشیدن نیست.
      باید هنگام جریان آب، باید با قصد آب به اعضا برسد در این صورت درست است.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. پ می گوید

      سلام وقتتون بخیر
      ایا وقتی در حمام متوجه شدیم ترتیب غسل را اشتباه انجام دادیم میتوانیم غسل دیگری را بلافاصله از سر بگیریم؟

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        بله
        وفقکم الله لکل الخیر

  10. س می گوید

    سلام وقت بخیر نظر رهبری درباره اینکه من با نیت غسل وارد حمام شدم ولی بعد حمام شک کردم که غسلم را به جا آوردم یا نه الان باید چه کار کنم ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در اصل انجام غسل شک دارید مجدد انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. مریم می گوید

    سلام وقتتون بخیر. شستن پشت گوش ها در غسل واجب است؟ یا همینکه سر و گردن را میشوییم و آب به گوش ها میرسد کافی است؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دست کشیدن واجب نیست. واجب است آب به پشت گوش و تمام اعضا برسد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. نا شناس می گوید

    سلام.
    من در حال انجام غسل جنابت بودم که در حین غصل شک کردم که انگار غسل من باطل شده است.
    مثل چیز هایی که وضو را باطل می کند.
    ولی اعتنا نکردم و به غصل ادامه دادم.
    آیا غسل من صحیح است یا باطل.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید باد معده و بول غسل را باطل نمی کند. اگر هم در این موارد شک کردید غسل صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. شهروند می گوید

    سلام اگر بعد از غسل جنابت فرد شک کند که نیت جنابت گفته یا نه باید دوباره غسل کند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به گفتن نیت بر زبان نیست، همینکه می دانسته غسل جنابت می کند همین نیت است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  14. الی می گوید

    سلام من امروز پس از حمام کردن وقتی میخواستم غسل جنابت انجام دهم دقیق نمی دانستم که با بدن خیس هم میتوان غسل کرد و فکر میکردم باید بدن کاملا خشک باشد و به همین دلیل کمی بدنم را خشک کردم اما موهایم خیس مانده بود و بدنم هم کمی خیس بود و با همان حالت شک غسل را انجام دادم و بعد از انجام غسل که تحقیق کردم دیدم غسلم کاملا درست است و مطمئن شدم . آیا چون در هنگام غسل شک داشتم و بعد از انجام غسل مطمئن شدم که درست است باید دوباره غسل کنم یا نیازی نیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با بدن خیس می توان غسل کرد و اینکه شک داشته اید اشکال ندارد و غسل شما صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  15. * می گوید

    سلام یه سوال داشتم در هنگام غسل زیاد شک میکنم که ادرار خارج شده یا این آب است باید چه کنم از اول غسل کنم یا خیر؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به این شک ها اعتنا نکنید تا زمانی که به یقین نرسیده اید بنا را بر صحت غسل بگذارید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  16. احمد می گوید

    سلام
    نظر رهبری در مورد شک حین غسل اینجا نوشته اعتنا نکنید ولی در استفتائات جدید رهبری نوشته باید محل شک شسته شود و ادامه را دوباره شست. به استفتائات جدید در سایتشان قسمت غسل رجوع کنید و اصلاح کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نظر رهبری در این زمینه تغییر نکرده و فتوا و مبنای فقهی همین هست. شاید سوال را خوب دقت نکرده اید. لطف کنید لینک صفحه را اینجا برای ما بفرستید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  17. D می گوید

    سلام اگه حین غسل شک کنیم که قسمتی از سمت راست شسته شده یا ن سپس بعد از غسل تقربیا اطمینان پیدا کنیم یا احتمال دهیم که شسته شده غسل درست است یا خیر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر احتمال بدهید هنگام غسل، توجه (به شرايط صحت آن) داشته و صحيح به جا آورده، لازم نيست دوباره غسل كنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  18. حسین می گوید

    سلام
    من کثیرالشک بودم و خداروشکر خیلی خیلی بهتر شدم
    هنگام غسل گاها نسبت به شستن قسمتی از بدنم حساس میشوم و به شک خودم اهمیت میدهم ، با اینکه میدانم نباید اعتند کنم
    ایا اعتنای من باعث بطلان غسل من است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      وسواس باعث اسراف آب می شود و کار حرامی است ولی باعث بطلان غسل نمی شود. با چند لیوان می شود غسل کرد.
      برای درمان وسواس حتما به روانشناس رجوع کنید و راه های درمان وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  19. gholami می گوید

    سلام
    من بعد از اتمام شستن طرف راست زمانی که طرف چپ را شروع به شستن کردم به این شک افتادم که زیربغلم اب رفته یا نه
    در صورتی که اب روی دست و کتفم جاری بوده

    شک من جایز هست یا خیر؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به این شک اعتنا نکنید.
      وفقکم الله لکل خیر

  20. امیرعطا می گوید

    اگر بعد از غسل شک کنیم به قسمتی از بدن اب رسیده یا نه ؟ مرجع تقلیید مقام معظم رهبری

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر احتمال بدهید هنگام غسل، توجه (به شرايط صحت آن) داشته اید و صحيح به جا آورده اید، لازم نيست دوباره غسل كنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  21. Reza می گوید

    اگر کسی یا نیت غسل وارد حمام شود و غسل هم بکند آیا می تواند بعد از غسل نیت خود را عوض کند و بدن و سر خود را بشوید(خارج از غسل)بدون اینکه از حمام خارج شود.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر غسل کرده است، می تواند به استحمام خود ادامه بدهد، و حتی در حین غسل استحمام نیز اشکال ندارد، به این معنا که مثل سر را غسل می دهد، بعد از شامپو و صابون و مانند آن استفاده می کند، و سپس سمت راست و سمت چپ، هیچ اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  22. امیرحسین می گوید

    سلام در غسل جنابت تمام عورتین در هر سمتی ک هستم هر طوری بشوریم غسل صحیح است ؟ مکارم مستحب است یا واجب ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با هر سمت واجب است به صورت کامل بشویید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  23. ج می گوید

    سلام .من بعد از خروج حمام شک کردم که غسل را درست انجام دادم یا نه .چون هنگام غسل حواسم پرت شد.وبعد از خروج حمام یادم آمد که غسل را درست انجام دادم یانه.آیا غسل من مشکل دارد؟مرجع آیت الله خامنه ای

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر می دانید هنگام غسل متوجه بوده اید و الان شک کرده اید، نیازی به اعاده غسل نیست و گرنه احتیاطا غسل را اعاده کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  24. امیرحسین می گوید

    سلام اگر کسی حین غسل کردن شک کند ک دارد درست انجام میدهد یا ن چ عمدا چ سهوا و باهمان شک غسل تمام میکند حکمش چیست مکارم. مثلن دارد سمت چپ را میشورد سمت راست را مثلن سر و گردن را از جلو کامل و از عقب کامل بالای گوش حالا دست ب گوش هم خورد پشت و جلو های گوش باطله غسل ؟مکارم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به این شک ها اعتنا نکنید که زمینه وسواس هست.
      برخورد دست که نوشته اید اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  25. فرهاد می گوید

    سلام.من در غسل زیاد شک میکنم
    بعد از شستن طرف راست.وقتی که میرسم به طرف چپ شک میکنم که از سمت راست زیر بغل را نشسته م یا اب نرفته در صورتی که سه بار روش با دستم اب ریختم ولی بازم شک میکنم به اندازه ی دو انکشت از زیر بغل به پایینش را نشسته ام غسل من نیم ساعت طول میکشه با بدن پاک و خشک ولی حمام و غسل م یگ ساعت و یه رب طول میکشه
    مکارم شیرازی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نیازی به اینهمه شک نیست، شما کثیر الشک هستید، هر گاه شستید پس از آن دیگر اعتنا نکنید و زمان غسل را به کمتر از ۵ دقیقه برسانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  26. وحید می گوید

    سلام من هنگام غسل جنابت با نیت سر و گردن رو شستم ولی بعد از فراغت به شستن طرف راست و چپ بدنم شک دارم (مرجع آیت الله خامنه ای)

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر پس از انجام غسل شک دارید، و می دانید هنگام غسل متوجه انجام غسل بوده اید، اعتنا نکنید و غسل شما صحیح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  27. امیرحسین می گوید

    سلام من غسل کردم سرو گردنمو شستم رفتم سمت راست از زیر دوش اب اومدم بیرون دوباره رفتم زیر دوش سمت چپ نرفتم غسلم باطل است ؟ ادامه همین ک گفتم زیر همون دوش رفتم رفتم چپ باز هم غسلم باطل است ؟ کلی بگید اگر این دو حین غسل ینی امدن رفتن و زیر دوش باطل میشود ؟ مقلد اقای مکارم هستم.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر در غسل، سر وگردن و سمت راست و سپس سمت چپ را به ترتیب با نیت غسل شسته باشید صحیح است. یا اگر ابتدا سر و گردن و سپس پقیه بدن را به نیت غسل شسته باشید، و آب به همه جای بدن رسیده باشد صحیح است.
      اگر بخش از بدن را با نیت غسل شسته اید، اما طرف دیگر را فراموش کرده اید نیت کنید و فقط استحمام داشته اید، این غسل ناقص هست و باید آن را تکمیل نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  28. محمودی می گوید

    سلام اگرهنگام شستن سمت چپ شک کنیم قسمتی از سمت راست راشسته ایم یانه بعد حین شستن سمت چپ آن قسمت راهم بشویم صحیح است یاخیر؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به شک اعتنا ننموده و غسل صحيح است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  29. علی می گوید

    سلام من غسل کردم ولی یلدم نمیاید نیت کردم یانه اگرمیشه به من در جیمل بگین

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همینکه قصد غسل داشته اید، همین نیت است و نیازی به بر زبان آوردن نیت غسل نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. عاطفه می گوید

        سلام خسته نباشید ببخشید من غسل رو کامل انجام دادم و وقتی از حمام بیرون آمدم یادم اومد که کمی از قسمت بالایی ناخن شست دست چپم لاک داره حکم چیست و من باید چیکارکنم؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          مانع را بر طرف کنید، و چون از سمت چپ هست، به نیت غسل زیر شیر آب بگیرید و غسل شما کامل می شود.
          وفقکم الله لکل الخیر