وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شك در خروج مني هنگام خواب

آیا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج می‏شود، حکم منی را دارد؟ در ادامه نظر مراجع عظام تقلید را بخوانید.

شك در خروج مني هنگام خواب

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل علایم خروج منی در زنان و مردان مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

 

شك در جنابت

پرسش 144 . اگر در خواب، مايعى از انسان خارج شود كه نمى داند منى است يا نه، حكمش چيست؟

همه مراجع: اگر نشانه هاى منى را داشته باشد، غسل واجب مى شود و در صورت شك غسل واجب نيست.

پرسش 145 . صبح بعد از بيدارى، متوجه مى شوم كه محتلم شده ام؛ در حالى كه اصلاً هيچ گونه لذتى در خود حس نكرده ام، آيا غسل واجب است؟

همه مراجع: اگر نشانه هاى منى يا يكى از آنها را نداشته باشد و يا در آنها شك كند، غسل واجب نمى شود؛ مگر آنكه از راه ديگرى يقين كند كه منى است.

پرسش 146 . اگر انسان شك كند مايعى كه از او خارج شده منى است يا نه ـ در حالى كه بعضى از شرايط را دارا است ـ وظيفه اش چيست؟

همه مراجع: اگر نشانه هاى منى را نداشته باشد، رطوبت مزبور پاك است و  غسل واجب نمى شود.[3]

  • [1]. توضيح المسائل مراجع، م 346؛ وحيد، توضيح المسائل، م 352؛ نورى، توضيح المسائل، م 347؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س 180.
  • [2]. توضيح المسائل مراجع، م 346؛ وحيد، توضيح المسائل، م 352؛ نورى، توضيح المسائل، م 347؛ خامنه اى، اجوبة، س 180.
  • [3]. توضيح المسائل مراجع، م 346؛ وحيد، توضيح المسائل، م 352؛ نورى، توضيح المسائل، م 347؛ خامنه اى، اجوبة، س 180؛ صافى، توضيح المسائل، م 352..(احكام وضو غسل و تيميم،  پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 180: آیا رطوبتی که از انسان در حال خواب خارج می‏شود، حکم منی را دارد؟ با آنکه می‏دانیم هیچ‌یک از علامتهای سه‌گانه (جستن، شهوت و سستی بدن) را ندارد و شخص هم متوجه آن نمی‏شود مگر وقتی که بعد از بیداری لباسهای زیر خود را مرطوب ببیند.

ج: اگر علائم سه‌گانه يا يکى از آنها وجود نداشته باشد و يا شک در آن باشد، حکم منى را ندارد مگر اينکه از راه ديگرى يقين کند که منى است.

س 205: رطوبتی از انسان در حال خواب خارج می‏شود و بعد از بیداری چیزی به یاد نمی‏آورد ولی لباس خود را مرطوب می‏بیند و وقت هم برای به یاد آوردن ندارد زیرا نماز صبح او قضا می‏شود. وظیفه انسان در این حالت چیست؟ چگونه نیت تیمم بدل از غسل نماید؟ حکم اصلی در این‌باره چیست؟

ج: اگر مى‏داند که محتلم شده، جنب است و بايد غسل کند و در صورت تنگى وقت بايد بعد از تطهير بدنش تيمم نموده و نماز بخواند و سپس در وسعت وقت غسل نمايد، ولى در صورت شک در احتلام و جنابت، حکم جنابت بر آن جارى نمى‏شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

محتلم شدن در خواب

پرسش :از اینجانب در خواب بعد از اذان صبح منی خارج شده با توجه به اینکه خوابهای شهوت زا می دیده ام حکمم چیست؟ آیا گناه کرده ام؟
پاسخ :در فرض سوال مرتکب گناهی نشده اید ولی باید غسل جنابت کنید.

حکم غسل در صورت شکِّ در خروج منی [احتلام ]

پرسش : اگر انسان مثلاً بعد از خواب، شک در خروج منی داشته باشد تکلیف چه می باشد؟

پاسخ : غسل واجب نیست مگر اینکه یقین کند منی خارج شده است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازي .

حضرت آیت الله العظمی سیستانی
حضرت آیت الله العظمی سیستانی

مسأله ۳۴۴ ـ به دو چیز انسان جنب می‌شود:
اوّل: جماع.
دوّم: بیرون آمدن منی، در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی‌اختیار.

مسأله ۳۴۵ ـ اگر رطوبتی از مرد خارج شود و نداند منی است یا بول یا غیر اینها، چنانچه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده، آن رطوبت حکم منی را دارد، و اگر هیچ یک از این سه نشانه یا بعضی از اینها را نداشته باشد، حکم منی را ندارد. ولی در مریض لازم نیست آن رطوبت با جستن بیرون آمده باشد، و در موقع بیرون آمدن بدن سست شود، بلکه اگر با شهوت بیرون آید در حکم منی است.

و رطوبتی که زنان در موقع ملاعبه یا تصوّرات شهوت انگیز در خود موضع احساس می‌کنند و آن رطوبت به اندازه‌ای زیاد نیست که جاهای دیگر را آلوده کند، پاک است و غسل ندارد و وضو را نیز باطل نمی‌کند و امّا اگر زیاد باشد به حدّی که صدق (انزال) کند و لباس را آلوده نماید؛ در صورتی که همراه با رسیدن زن به اوج لذّت جنسی و ارضای کامل (ارگاسم) باشد، نجس و موجب جنابت است، بلکه اگر همراه با آن هم نباشد ـ بنا بر احتیاط لازم ـ نجس و موجب جنابت می‌باشد، و در مواردی که زن شک داشته باشد رطوبت به این حد از زیادی رسیده یا نه و یا شک در اصل خروج رطوبت داشته باشد، غسل واجب نیست و وضو و غسل هم باطل نمی‌شود.

مسأله ۳۴۶ ـ اگر از مردی که مریض نیست آبی بیرون آید که یکی از سه نشانه‌ای که در مسأله پیش گفته شد داشته باشد و نداند نشانه‌های دیگر را داشته یا نه، چنانچه پیش از بیرون آمدن آن آب وضو داشته می‌تواند به همان وضو اکتفا کند، و اگر وضو نداشته کافی است فقط وضو بگیرد و غسل بر او لازم نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سیستانی.

 

 

حتما بخوانيد

احكام تشخيص مني در مردان و زنان

احكام جامع استمنا در حال روزه

احكام روزه با غسل جنابت باطل

احكام آميزش جنسي در روزه

وضو گرفتن بعد از غسل جنابت

غسل جنابت در زمان حيض

احكام تشخيص مني در مردان و زنان

چگونگي استبراء از بول و مني

تفاوت مذی و منی در زن

تفاوت مذي و وذي و مني چيست

117 نظرات
  1. مهدی می گوید

    با سلام و تشکر من یک شب خواب دیدم که در خواب خود ارضایی کردم و در خوابم منی خارج شده ولی وقتی بیدار شدم آبی از من خارج نشده بود و وقتی رفتم و ادرار کردم مایعی لزج از من خارج شد آیا از من منی خارج شده با توجه به این که کم بود و نشانه های منی را هم نداشت

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علایم منی را ندارد و یا شک دارید غسل جنابت واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. علی می گوید

    با سلام و تشکر بابات زحمات
    اگر شخصی بدون اینکه شب بعد از آخرین ادرار استبرا «نکنه» و بخوابه و مثلا یک و نیم ساعتی بعد از اینکه به خواب رفته بیدار بشه و متوجه خروج مایع مشکوکی بشه که نشانه های منی رو نداره این مایع «پاک» هست یا خیر؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر مى‏داند که محتلم شده، جنب است ولى در صورت شک در احتلام و جنابت، حکم جنابت بر آن جارى نمى‏شود.
      اگر استبرا نکرده اما مدتی بگذرد که بداند که چیزی در مجرا نمانده اگر رطوبتی خارج شود که نداند بول هست یا نه، پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. علی می گوید

    باعرض سلام و خسته نباشید
    بنده صبح بیدار شدم و متوجه خیسی در لباس خود شدم . با خروج این رطوبت هیچگونه جستن ، شهوت و سستی نداشتم و اصلا لحظه خروج را به یاد نمی اوردم . اما الان فکر من مشغول شده که اگر یقین به خروج منی داریم غسل واجب میشود که من هم وسواس گرفتم که چگونه یقین کنم که منی است ؟ در ضمن اگر منی نباشد پس چه چیزی است ؟ قبلش که منی خارج نشده بود پس وذی نیست ، قبلش هم که ادرار خارج نشده بود پس ودی نیست ، مذی هم که نبوده ، پس چه چیزی جز منی میتونه باشه ؟؟؟!
    اما از طرفی هم سه نشانه منی یعنی جستن ، شهوت و سستی رو نداشتم ؟ پس تکلیف چیه ؟ لطفا منو راهنمایی کنید با تشکر از صبری که برای ما خرج میکنید .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر شک در خروج منی دارید و از راه دیگری هم یقین به خروج منی ندارید، بنا را بر طهارت رطوبت یاد شده می گذارید و غسل هم واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. .... می گوید

    باسلام
    بنده بعد از بیدار شدن شاهد رطوبتی در لباس خود شدم که متوسط بود *****
    این رطوبت هم با چیز های زیادی تماس داشته اس آیا لازم است که تمام آن اشیا را بشویم و غسل جنابت کنم من کمی وسواس دارم
    لطفا راهنماییم کنید چون خیلی فکرم رو مشغول کرده

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی را ندارد رطوبت یاد شده پاک است. اما اگر یقین دارید که منی هست، غسل جنابت واجب است. شستن لباس واجب نیست فقط لباسی که نمازگزار استفاده می کند نباید نجس باشد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. محمد می گوید

    سلام، من از خواب بیدار شدم و دیدم که لباسم خیس است ولی نمی دانم منی خارج شده یا نه. موضوع این است که اصلا یادم نمی آید در خواب چه شد به همین علت نمی دانم این نشانه های منی را داشته یا نه. پتو هم خب خیس شد کمی و به نظرم به پتو هم رسید. می شود راهنماییم کنید. کلی چک کردم ولی با بو نمی شد فهمید، غسل کردم ولی پتو را چه کار کنم. در رساله آیت الله مکارم چک کردم ایشان گفتند که اگر مطمئن نیستید وظیفه ای ندارید. من کمی استرس دارم واقعا نجس بود یا نه. از بو می شه فهمید؟ بر ساده گیری بگیرم و پاک بگیرم؟ من واقعا یادم نمی آید محتلم شدم. خوابم ویژگیهای لازم را داشت ولی نمی دانم شدم یا نه.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ربطی به بو ندارد. اگر شک دارید بنا را بر پاک بودن می گذارید مگر اینکه از جای دیگری یقین به منی بودن بکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. سعید می گوید

    باسلام اگر موقع خواب جنب شویم ولی موقع خروج منی سریع از خواب بیدار میشوم ابی خارج نشود حکمش چیست واینکه منی وقتی داخل الت تناسلی میماند وخارج نشود ضرر ندارد برای بدن یا باید خارج شود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر خارج نشده هیچ حکمی ندارد و داخل آلت هم چیزی نمی ماند و اگر بماند با یک بار رجوع به دستشویی خارج می شود. و اگر بدانید با ادرار منی خارج می شود، غسل جنابت واجب است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. Aliraza می گوید

    با عرض سلام. من در بیشتر مواقع شک در احتلام دارم و البته همیشه هم بعدش میرم حمام غسل جنابت میکنم و اکثر غسل‌هایی هم که کردم بر مبنای شک بوده… چون آن مایعی که هنگام خواب از من خارج میشود اصلا حس شهوت(البته خواب شهوانی هم اکثر مواقع ندیدم ) در من ایجاد نمی‌کند و اکثر اوقات بعد از اینکه بیدار میشم بعد از اینکه میرم دست‌شویی متوجهش میشم اما میدانم که مذی نیستش(البته بول هم نیست) برای همین فکر میکنم منی هست و غسل میکنم . اما مشکل اینکه همین الآن که دارم نظر میدم چهار روز پیاپی این مایع آمده من هم دیگه واقعا خسته شدم از بس رفتم حمام و غسل کردم امروز هم احتمالا غسل کنم اما فردا بیاد نمیدانم دیگه چکار کنم چون دیگه لباسی هم نمانده عوض کنم و برم حمام و البته داخل روز چهارم تمام عواملی که باعث تحریکم میشدن دور کردم از خودم یا افکار شهوانی رو زود منحرف میکردم و البته قبل از خواب خیلی کم آب خوردن اما باز شب چهارم آمد با این تفاوت که بعد خارج شدنش فکر کنم توانستم بیدار بشم البته آن موقع هم هنوز البته آن موقع هم یه حالتی بین خواب و و بیداری داشتم که باعث شد بعدش زود بخوابم …الآن باید چکارهایی انجام بدم این مایع یا (همان منی یا شبه منی) دیگه از من خارج نشه چون دیگه از بس رفتم حمام بریدم دیگه قبلاً هم این اتفاق زیاد افتاده که هر بار باعث شده زیاد اعصابم خورد بشه .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      به شک هایی که دارید اعتنا نکنید و نیازی به غسل نیست.
      علائم وسواس در شما هست، حتما به روانشناس رجوع کنید و راه های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. حسین می گوید

    سلام
    من صبح واسه نماز بیدار میشم شلوارم مرطوبه و یه رطوبت زیادی داره ولی خیس نیست تقریبا بعد از ۱۰ دقیقه خشک میشه.استبرا هم میکنم.این رطوبت نجس میکنه لباسو؟به نظرتون عرق هست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی را ندارد، پاک است.
      [اگر این رطوبت ها همیشگی است توصیه می کنیم با یک پزشک هم مشورت داشته باشید].
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. حبیب می گوید

    سلام استاد من ساعت ۱:۳۰ شب از خواب بیدار شدم با جستن آبی بیرون آمد ولی دو نشانه دیگر منی را نداشت و من یک شخص وسواسی هستم نمیدانم تکلیف من چیست آیا من جنب هستم یا نه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم را ندارد اعتنا نکنید. و غسل واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. ... می گوید

    سلام
    من چند روز پیش سوال پرسیدم ولی جواب ندادین
    شرمنده بابت سوالم ولی خواهش میکنم کمکم کنید
    من دختری هستم که درابتدای بلوغ استمنا می کرده امااصلا نمی دونستم که این کار استمنا است وباعث جنابت میشه بعد از چند سال فهمیدم اون کاری که میکردم استمنا بوده بعدتوکتاب استفتائات رهبرخوندم اگرشک درخروج منی داشته باشیم جنابت محقق نشده ومنم چون نمیدونستم منی ازم خارج شده یانه بنارابر عدم جنابت گذاشتم ولی حالا باخوندن مطالب سایت فهمیدم من بااون کار به ارگاسم میرسیدم چون انقباض ماهیچه وحالت آرامش بعدش وفک کنم سست شدنوداشتم الان باید چه کارکنم؟۱٫ یعنی اگر به ارگاسم برسم ولی ندونم که منی خارج شده یانه بازم جنب شدم وغسل باید بکنم؟ ۲٫یعنی همه ی نماز هاوروزه هامواز زمان تکلیف تا الان باید قضا کنم چون غسل جنابت به گردنم بوده؟ ۳٫روزه هام کفاره هم داره؟ ۴٫من نمیدونم این کارو تو ماه رمضان هم انجام دادم یانه درصورت ندونستن هم کفاره عمد به گردنم میاد؟
    مرجعم آقای خامنه ای هستن

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      برای پاسخ به سوال شما نیاز به جزئیات بیشتری هست لطف کنید با دفتر مرجعتان در این زمینه تماس حاصل فرمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. بهبد می گوید

    سلام ، من تقریبا ۱ سال خودارضایی کردم و بعد با کمک خدا تونستم قطعش کنم و الآن یک سالی هست دیگه انجامش ندادم ، اما در این طول ۳ بار احتلام داشتم که دوبارش ادرار بوده . اما این دفعه احساس می کنم ارضا شدم چرا که نمی فهمم منی هست یا ادرار . در خواب ، خواب دیدم دارم خودم رو ارضا میکنم ، اما دقیقا وقتی بیدار شدم بدنم از آن مایعی خارج شد . اما در عرض کمتر از ۵ ثانیه بدون اینکه حتی قبلش سست بوده باشم راهی دستشویی شدم ، الآن اگر هم گناهی کردم باید چه کار کنم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آنچه در خواب بوده و در اختیار شما نبوده گناه نیست. فقط واجب است پس از جنابت غسل جنابت را برای انجام نماز و سایر عباداتی که نیاز به طهارت دارد انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. علی می گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید
    بنده مقلد ایت الله مکارم هستم . همچنین وسواسی بودم که با مقدار زیادی از ان مبارزه کرده ام اما هنوز کمی وسواس دارم .

    بنده خواب بودم و نیمه شب از خواب بیدار شدم و متوجه شدم لباس زیرم خیس است (البته ادرار نبود ) اول فکر کردم جنب شده ام اما کمی فکر کردم و فهمیدم نه شهوتی داشته ام و نه جستنی . سستی هم اصلا نداشتم. فقط خیس بود . اما مقدار خیسی زیاد بود انگار که منی خارج شده باشد .
    ایا مقدار مایعی که خارج میشود ملاک هست ؟ اگر مایع خارج شده زیاد باشد ولی علائم منی ( جستن ، شهوت ) را نداشته باشد حکم منی دارد ؟
    من هرچه فکر میکنم ، نه جستن و نه شهوتی را یادم نمی آید ( پس از همان موقع که متوجه خیسی شدم .) آیا این برای حکم به عدم جنابت دادن کافی است ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      کاملا حکم مسئله مشخص هست. به وسواس اعتنا نکنید و اگر هم هر کجا شک در منی داشتید بنا را بر عدم جنابت بگذارید. غسل هم نیاز نیست.
      شرع مطهر راحت گرفته شما بر خودتان سخت نکنید، کجای رساله حجم آب را گفته؟!. توجه نکنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. سما می گوید

    سلام لطفا به من جواب بدهید من اول صبح حس کردم که آلت تناسلیم طوری شده و مدام منقبض می شود و احساس می کنم که بیدار بودم اما از سر جایم تکان نخوردم و واقعا نمی دانم چه شد ایا من جنب شده ام و واجب است غسل کنم؟؟؟ و اینکه من عذاب وجدان دارم ایا گناهی از من سر زده؟؟ خواهش‌می کنم جواب بدهید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر به ارگاسم نرسیده اید، یا شک در جنابت دارید غسل واجب نیست و اعتنا نکنید.
      اگر با افکار یا تحریک جسمی و استمنا نبوده باشد و حالت طبیعی بدن باشد گناه نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  14. Erfan می گوید

    سلام من در خواب جنب میشوم و بعضی وقتها همراه با خواب های شهوتی ولی بعضی موقع ها بدون خواب دیدن جنب می شویم آیا فرقی بین این دو است؟
    و اگر دستمان به جایی که منی در آن خشک یا خیس است بخورد نجس میشود و باید برویم دستمان را بشوییم و اگر نجس باشد وقی که اون قسمت به فرش،پَتو،موبایل و…… بخورد نجس می شود؟؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر کسی جنب شود، چه در خواب یا بیداری واجب است غسل جنابت را انجام بدهد.
      اگر دست به منی مرطوب برخورد کند نجس می شود و باید تطهیر کرد.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. Erfan می گوید

        ممنون از اینکه جوابم رو دادید یعنی فرقی نمیکنه که منی روی لباسمان خشک شده باشد یا خیس در هر صورت نجس است ؟؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          خشک هم شده باشد نجس است. و نمی شود با این لباس نماز خواند اگر دست خیس به منی خشک بخورد دست نجس می شود.
          وفقکم الله لکل خیر

  15. مرتضی می گوید

    سلام
    اگر فردی خواب با شهوت ببینه و وقتی بیدار بشه چیزی نبینه. اما وقتی دستشویی میره، مببینه که در هنگام ادرار، آب لزج و کش داری هم خارج شده. آیا این فرد جنب شده؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      کمی رطوبتی که گفتید اگر علائم منی را نداشته باشد، پاک است و نیازی به غسل نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. مرتضی می گوید

        در هنگام خروج هیچ علامتی از علائم سه گانه نیست. اما طوری هست که میدونه این آب لزج بخاطر اون خواب هست.
        بعضی مواقع در هنگام خواب شهوت دار ممکنه بیرون بیاد، اما فرد با تغییر در موقعیت خواب( نشستن یا تغییر در جهت دراز کشیدن) جلوشو میگیره. در این صورت چی؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          اگر علائم را ندارد پاک است و نیاز به غسل نیست.
          وفقکم الله لکل خیر

    2. محمد می گوید

      سلام حاج آقا حکم لباس که از خواب بیدار شدیم و کمی خیس بوده علائم منی هم نداشتم چیه آیا نیاز به تطهیر هست؟

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        در صورت شك غسل واجب نيست.
        وفقکم الله لکل الخیر

  16. امیر حسین می گوید

    سلام من بیشتر وقت ها جنب میشم . ولی مشکل اینجاست بیشترشون با شهوت و جستن نمیان فقط بدنم سست میشه …ایا غسل بر من واجب میشه؟؟؟ انقدر که غسل جنابت احتیاطی انجام دادم وقتی میرم حمام گریه میکنم به خاطر اینکه نمیدونم جنب شدم یا نشدم!!! خدا خیرتون بده کمکم کنید . من به اندازه کافی نماز خوندن برام سخته به خاطر وسواس و شک , نمیخوام این بدبختی هم نابودم کنه…یا علی خداحافظ در پناه حق باشید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ظاهرا شما وسواس دارید؟!. چطور بیشتر وقتها جنب می شوید که شهوت و جستن ندارد!!. اگر علائم جنابت را ندارید یا شک دارید نیازی به غسل نیست.
      اگر نمی دانید غسل نکنید.حتما به یک روانشناس مراجعه کنید و راه های مقابله با وسواس را یاد بگیرید.
      وفقکم الله لکل خیر

  17. نوید می گوید

    باسلام واحترام-اگر در خواب ارضا شدولی مایعی تحت عنوان منی خارج نشه ایا غسل واجب است؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر منی خارج نشود غسل واجب نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

  18. محمد می گوید

    سلام خسته نباشید . ایا مایع در حد کم ( یک یا دو قطره ) میتواند منی باشد ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی را داشته باشد، بله می تواند باشد.
      وفقکم الله لکل خیر

  19. کوروش می گوید

    با سلام
    بنده در هنگام خواب گاهی با دیدن خواب های شهوت انگیز ازم مایعی خارج میشه که با شهوت بیرون میاد و بعد از خروج بدنم به حالت سستی در میاد در اینکه جهش داره یا نه شک دارم چون در اون لحظه خوابم
    چسبناکه و تقریبا تمام نشانه های منی را دارد
    اما مقدار آن کم است و فقط لکه ای بر شرت و شلوارم به جای میزارد و بعد از مدت کوتاهی(حدودا هشت یا هفت دقیقه) خشک میشود
    آیا این آب منی است؟
    حکمش چیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر با شهوت بیرون می آید، و علائم منی را دارد، باید غسل جنابت انجام بدهید.
      وفقکم الله لکل خیر

  20. ا.د.ل.ت می گوید

    سلام خیلی ممنونم از زحمات شما
    بنده نوجوان هستم و گاهی مواقع مایعی از من بیرون میاد که نشونه های منی داره ولی همراه با فشار نیست شاید هم بنده متوجه منظور از فشار نشدم و مشکلم اینجاست که مایعی که خارج میشه اونطوری که ذکر شده چسبناک نیست و بعد شستشو یک لکه باقی میمونه ، جایی خواندم که اگه لباس درست شستشو نشه بعد خیس شدن لباس مایع دوباره به بدن می چسبه ولی برای من اتفاق نیوفتاده لطفا راهنمایی بکنید.
    یاعلی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر صرفا ترشح است و علائم منی را هم ندارد، پاک است. اگر شک هم داشتید بنا را بر پاک بودن می گذارید.
      وفقکم الله لکل خیر

  21. Amir می گوید

    سلام وقت بخیر
    از خواب بیدار شدم و دیدم قسمتی از شرتم چند قطره سفید هست(هیچ حسی در خواب نداشتم و اصلا اگه نمیدیدمش نمیدونستم که اینطوری شده)آیا غسل نیاز هست؟و اگه غسل نیاز نیست آیا نیاز به تطهیر هست یا نه؟
    مرجع:آیت‌الله مکارم شیرازی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی و جنابت را نداشته اید و
      اگر شک دارید پاک است و غسل هم واجب نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

  22. بی نام می گوید

    سلام من وقتی که از خواب بیدارشدم در لباس زیر خود لکه سفید رنگی مشاهده کرده ام اما بدونه رطوبت ولذت و…. بوده
    است ایا واجب به غسل است

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی را ندارد و یا شک دارید، غسل واجب نیست.
      وفقکم الله لکل خیر

  23. علی می گوید

    سلام.
    دقیقا راه های دیگر (بجز ۳نشانه) که باعث یقین پیدا کردن به منی میشه چیه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      راه های دیگر مثل اینکه منی را در لباس ببیند و بداند که برای خود اوست، آنقدر خوابش سنگین بوده که متوجه نشانه ها نشده است.
      اگر شک کرد، که علایم را دارد یا نه، بنا بگذارد بر عدم جنب شدن.
      وفقکم الله لکل خیر

  24. amir می گوید

    سلام خسته نباشید .
    نمیدانم کخ محتلم شدم یا نه ولی لباس زیرم بوی منی میدهد زمانی که از خواب بلند شدم این بو را حس کردم ولی لباسم خیس نبود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بو کردن ارزش و اعتباری ندارد، اینقدر دقیق نشوید باعث وسواس می شود. اگر علائم جنابت نیست و شک دارید، بنا را بر عدم وجوب غسل و طهارت بگذارید.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. کاظم می گوید

      سلام..در خواب متوجه ارضا شدن شدم وقتی بیدار شدم نتوانستم جلوی ارضا شدن را بگیرم چ حکمی دارد
      باتشکر

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        غسل جنابت انجام بدهید.
        وفقکم الله لکل الخیر

  25. .... می گوید

    با سلام بنده سوالی دارم که بارها از همکارانتون پرسیدم ولی قانع نشدم من دختری هستم که به دلیل استرس زیاد در مورد جنب شدن بی اختیار حدود چند ماه هست که گاها احساس میکنم بی اختیار فقط از روی استرس اوج لذت رو تجربه میکنم بارها سوال پرسیدم ولی به من گفتند نباید به احساس خودت توجه کنی و حکمی نداری و نیاز به غسل و ابکشی نداری اما من متاسفانه وقتی بی توجهی میکنم مدام احساس گناه و عذاب وجدان دارم و سوال دیگرم این هست که گاهی در خواب احتلام میشم و در اوج لذت احساس میکنم از من ادرار خارج میشه گاهی هم قبلش خارج میشه با توجه به اینکه نمیدونم منی هست یا ادرار حکم چیه
    مرجع اقای خامنه ای

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر به ارگاسم می رسید و پس از آن مایعی خارج می شود، غسل جنابت واجب است.

      صرف رسیدن به اوج لذت جنسی دلیل بر غسل نیست بلکه باید مایعی خارج شود. هر گاه شک داشتید بنا بگذارید براینکه جنب نشده اید و غسل لازم نیست.

      نباید وسواس داشته باشید، توصیه می کنم درباره ارگاسم در سایت سرچ کنید و توضیحات کامل را بخوانید، اینکه قانع نشده اید ظاهرا بخاطر آن است یا وسواس دارید یا ارگاسم زنان را خوب نمی شناسید.

      وفقکم الله لکل الخیر

  26. رضا می گوید

    با سلام بنده قبل از نماز صبح ودر خواب محتلم شدم و غسل کردم و بعد از صبح خوابیدم .ساعاتی بعد که از خوب بیدار شدم لکه ای روی لباس زیر خودم مشاهده کردم و نمی دان منی است یا بول لطفا کمک کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر استبراء از منی کرده اید، و نمی دانید لکه رطوبت است، یا بول یا منی، اعتنا نکنید و پاک است.
      اما اگر شک بین بول و منی است، فقط جایی را که لکه خورده تطهیر کنید نیازی به غسل نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  27. ع می گوید

    سلام خدوت شما اگر خوابی شهوت امیز ببینیم اما بعد از خواب ندانیم که ایا منی خارج شده است یا نه حکمش چیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی نباشد، غسل واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  28. بهاره می گوید

    در خواب متوجه نشده ام به ارگاسم رسیده ام یا نه چه کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم ارگاسم نیست، یا شک در آن دارید، غسل واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  29. حامد می گوید

    با سلام خدمت شما و ممنون بابت سایت خوبتون ببخشیبد بی ادبی هم هست من امروز رفتم دستشوی موقع ادرار دیدم یه مایع غلیظ از الت خارج شد رنگشم زرد بود قبلشم فک کنم یه دو قطره درار خارج شده بود حالا از صبح فکرم دگیره ک ایا من جنب شدم یا نه لطفا راهنماییم کنید ؟؟؟ ممنون از شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      مراقب باشید دچار وسواس نشوید، آنچه نوشته اید علامت جنابت نیست.
      هر کجا شک در جنابت داشتید و علائم آن نبود، بنا را بر عدم جنابت بگذارید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  30. نيما می گوید

    آقا من خيلي شرمندم…ولي خب سوال دارم مشكل پيش اومده برام ديگه…من بين خواب و بيداري در اثر رويا هاي بد جنب شدم…الان اين حكمش خودارضايي هست؟نه كاملا بيدار بودم نه خواب يعني صدا ميشنيدم..ولي خب گيج بودم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر اختیار و کنترل نداشته اید خود ارضایی نیست، اما واجب است غسل جنابت کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  31. علی می گوید

    نظر ایت الله سیستانی را در این زمینه شک منی در خواب را بفرمایید
    لطفا نظرات تمامی مراجع را برای پاسخ هر سوال در سایت بنویسید و انهایی که نظر یک دو مرجع نوشته اید اکتفا نکنید شما که زحمت را می کشد بهتر است ان را کامل انجام دهید و نظرات بقیه مراجع را کامل کنید با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نظر حضرت آیت الله سیستانی در ابتدای نوشتار درج شده و به صورت تفصیلی به درخواست شما در بخش انتهای نوشتار اضافه گردید.
      ما وظیفه خود می دانیم که تمام نظرات مراجع را منتشر کنیم، اما گاهی حجم بالای کار، و گاهی نبود برخی از نظرات فقهی و زمانبر بودن استفتائ باعث می شود که در برخی از سوالات فقهی نظرات تمام مراجع درج نشود.

      امیدواریم خدای متعال این توفیق را بدهد که بتوانیم این کاستی ها را جبران و نظرات تمام مراجع در تمام مسائل را در اختیار مومنین و مخاطبان محترم قرار بدهیم.
      وفقکم الله لکل الخیر

  32. محمد می گوید

    باعرض سلام درهنگام خواب من احساس کردم جنوب شدم اما وقای از خواب بلند شدم نه رطوبتی درللاس زیر خوددیدم نه لکه ای ونه بویی خواستم بدانم حکم این چیست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر رطوبتی نداشته، حکم خاصی ندارد و نیازی به غسل هم نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  33. A می گوید

    سلام علیکم
    بجز منی مایع دیگری مانند مذی و ودی و وذی در هنگام خواب از انسان خارج میشود یا فقط در هنگام خواب باید از سه نشانه منی بودن استفاده کرد تا نجس بودن مایع برای نماز و وضو تشخیص داده شود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ترشحات دیگر علاوه ر منی امکان دارد که در خواب از شخص خارج بشود.
      برای منی بودن داشتن شرایط و نشانه ها لازم است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  34. علی می گوید

    اگر بر اثر تحریک شدن یا مالیدن آلت به چیزی مایع بیرون شود که با شهوت است اما با سستی بدن و شاید با فشار همراه نباشد آیا جنب میشویم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم را ندارد، جنابت نیست.
      اما مالش آلت جنسی برای لذت، استمنا و حرام است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  35. Pooya می گوید

    با سلام
    اگر خواب شهوت انگیز ببینیم و بعد هنگام خروج اب از خواب بپریم
    وهیچ یک از ۳ نشانه را نفهمیم
    ایا جنب شده ایم یا خیر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      متن نوشتار را کامل بخوانید.
      اگر نشانه ها را ندارد و شک دارید، نیازی به غسل نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  36. امید می گوید

    سلام من داشتم خواب میدیدم دارم جنب میشوم اما هنگام خارج شدن منی سریع بیدارشدم ولی منی خارج نشد آیا غسل دارد.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر چیزی خارج نشده، غسل جنابت واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  37. H می گوید

    باسلام اگرفرد درخواب چیزی ازبدنش خارج شود و او شک کند که منی است حکم چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همه مراجع: اگر نشانه هاى منى را داشته باشد، غسل واجب مى شود و در صورت شك غسل واجب نيست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  38. AM می گوید

    سلام در اینجا که گفته میشه علائم جنابت در مردان این سه تا نشانه است به جز فرد مریض، در اینجا منظور از مریض چه کسی هست یا چه نوع مریضی؟ مثلا سرما خوردگی؟ اگر مثلا شک داشته باشه سرما خوردست یا مریض هست اینجا باید به احکام فرد عادی عمل کنه یا احکام فرد مریض در تشخیص محتلم شدن؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در این مسئله ویژه گی هایی که مراجع تقلید می فرمایند کمی مختلف است از این رو نظر مراجعی که فتوای شان به دست ما رسیده مطرح می کنیم. بنابر این در جمع بندی این نظرات می توان گفت: در این گونه موارد تشخیص آن به عهده مکلف است؛ مثلا در اثر بیماری گرفتار ضعف شدید باشد به هر حال در مریض تنها علامت شهوت کافی است و جستن لازم نیست چون تنها شخص مریض ممکن است که منی او جستن نداشته باشد ولی شهوت بدن باید باشد تا آن ماده حکم منی را بیابد و در مورد سست شدن بدن و عدم آن اختلاف است.

      وفقکم الله لکل الخیر

  39. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  40. Reza می گوید

    سلام?
    چرا هیچ کسی در این مورد توضیح کامل نمیده؟?
    ? وقتی کسی تمام شب خواب بوده از کجا بدونه ک ایا مایعی ک خارج شده با شهوت و فشار و جستن بوده یا نه؟ تنها چیزی ک مشخصه خشک شدگی و تغییر رنگ قسمتی از شورته.یقین از راه های دیگه هم ک خیلی مبهم و بی معنیه.
    بالاخره غسل بکنیم یا نه؟???

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      همیشه اینطور نیست که شخص تشخیص ندهد، گاهی بر اثر همین حالت جنسی در حال خروج منی از خواب بیدار می شود و می فهمد که بر اثر فلان خواب شهوت پیدا کرده و در خواب ارضا شده است.
      پس هر کسی باید مطابق مزاج و بدن خود و بررسی علائم به احکام آن عمل کند.
      و بالاخره اگر کسی شک کرد و ندانست رطوبت دیده شده منی است یا نه، تکلیفی نسبت به غسل ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  41. امید می گوید

    بنده خواب شهوت انگیز دیدم و فهمیدم ک ابی از بدنم خارج شده و به همین علت از خواب بیدار شدم اما نمیدانم این آب منی است یا نه چون این آب فقط جنبه شهوت داشت که مرا وادار به بیدار کردن کرد؟ایا باید غسل کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی را ندارد، غسل جنابت واجب نیست.
      علائم منی را در سایت سرچ کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  42. سما می گوید

    سلام من به تازگي هر روز تحريك مي شوم بدون اين كه به چيزي فكر كنم و نمي دانم علت چيست ايا طبيعي است اين حالت؟ و جز جنابت نيست اين حالت ها؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ترشحاتی که به حد ارگاسم نرسد، پاک است.
      سعی کنید نگاه و افکار جنسی را کنترل کنید و اگر بیش از حد معمول بود با یک پزشک مشورت کنید تا آزمایشات لازم را داشته باشند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  43. سميه می گوید

    سلام من گاهي خواب شهواني مي بينم اما ديگر هيچ نشانه اي ندارد ايا غسل بر من واجب مي شود؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صرف دیدن خواب شهوانی دلیل بر وجوب غسل جنابت نیست.
      اگر در خواب خانم به اوج لذت جنسی و ارگاسم برسد و پس از آن مایعی از او خارج بشود این منی است و غسل جنابت واجب است. لذا اگر به ارگاسم نرسید یا شک دارید غسل جنابت واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  44. Ali می گوید

    با سلام
    من بیشتر صبح ها که از خواب بیدار میشوم متوجه قطرات سفیدی روی شورت خود میشوم که بدون هیچ شهوت و خواب تحریک کننده ای است و این باعث شده هر روز غسل کنم میخواستم ببینم آیا غسل لازم است یا نه

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی را ندارید نیازی به غسل نیست، گاهی ترشحات بدن طبیعی است و نیازی به غسل ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  45. ب می گوید

    سلام ببخشید من خواب شهواتی میدیدم و وقتی هم بیدار شدم دیدم مقداری از شورتم خیس شده بود ولی اصلا چون تو خواب بودم نشانه های منی رو نفهمیدم و از راه دیگه ای برام اثبات نشد (همین راه هایی که تو نظرات نوشتید ) ایا نجس بوده یا خیر ؟ من فقط نفهمیدم برای منی نوع ابش چه جوریه ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نوشتار علائم و نشانه های منی را در سایت سرچ کنید و بخوانید، اگر علائم را ندارید و یا شک دارید غسل جنابت واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  46. سارا می گوید

    سلام مجدد ببخشيد كه وقتتان را مي گيرم اما من نمي دانم اوج لذت چگونه است؟ولي در خواب حسي هست كه وقتي بيدار مي شوم ديگر ان را حس نمي كنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خانمهایی که بارها این حالت را تجربه کرده اند به راحتی متوجه کیفیت آن هستند و برای آنها شناخت نشانه های آن دشوار نخواهد بود. علامت ارگاسم معمولا سست شدن بدن یا به تعبیر دیگر رعشه، اوج لذت جنسی و خروج مایع است.
      لطف کنید از اینجا کلیک کنید و درباره ارگاسم به صورت کامل مطالعه کنید.لازم به ذکر است هر کجا شک کردید که به ارگاسم رسیده اید یا نه، بنا را تا زمانی که یقین نکرده اید بر عدم ارگاسم می گذارزید و غل جنابت واجب نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  47. سارا می گوید

    و اين كه مي گويند اگر ترشحات زياد باشد به احتياط واجب جنابت است مي شود بگوييد كه ترشحات زياد چه مقدار هست خواهش مي كنم به من كمك كنيد حالم خوب شود چون دست خودم نيست

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در دیدگاه قبل کامل توضیح دادیم، این مسئله چون احتیاط واجب است به مرجع دیگر می توانید رجوع کنید و ملاک همان ارگاسم است و هر گاه شک کردید بنا را بر پاکی بگذارید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  48. سارا می گوید

    سلام من گاهي خواب هاي مي بينم كه موضوع چنان تحريك أميز ندارد اما حس مي كنم كه بدنم به هيجان امده و زود از خواب بيدار مي شوم و چون هميشه ترشحات دارم نمي توانم تشخيص دهم ايا اين ترشحات تميز است با نجس خواهش مي كنم به من بگوييد چكار كنم وسواسي شدم و لطفا بگوييد جنب شدم يا نه چون خودم اصلا تشخيص نمي توانم بدهم و عصبي مي شوم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صرف ترشحات ملاک نیست، آنچه ملاک است ارگاسم است، و اگر در خواب به اوج لذت جنسی نرسید یا شک دارید که رسیده اید یا نه، غسل جنابت واجب نیست.
      نیازی به وسواس نیست هر گاه شک داشتید بنا را بر عدم غسل و پاک بودن ترشحات بگذارید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  49. hossein می گوید

    سلام من دیشب بعد از دیدن خواب تحریک کننده مایعی از من خارج شد که خودم حس کردم که خارج شد بعد سریع از خواب بیدار شدم این مایع لزج بود ولی شباهتی به مایع منی نداشت
    غسل برمن واجب است یانه لطفا جواب بدهید؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائ منی را داشته باشد غسل واجب است و اگر ندارد و یا شک دارید نیازی به غسل نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

  50. علی می گوید

    منی وقتی روی لبا س است با مایع های دیگر چه تفاوتی دارد ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در قسمت سرچ سایت نوشتار علائم منی را سرچ کنید و کامل بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  51. محسن می گوید

    از خواب بیدار شدیم و مایعی روی شورت خود می بینیم که نمیدانیم منی است یا خیر …
    این مایع باعث سفتی قسمتی از شورت شده .
    حکم منی دارد ؟؟ ( همراه شک در علائم منی (

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر علائم منی را که در رساله مطرحشده ندارد، یا شک دارید، پاک است.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. صالح می گوید

        درود بر شما
        آیا در فرض بالا باید لباس را طاهر کنیم یا خیر

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          بدیهی است که گفته ایم پاک است، یعنی لباس هم پاک است و نیاز به تطهیر نیست.
          وفقکم الله لکل الخیر

  52. حسن می گوید

    راه های دیگر به جز نشانه های سه گانه منی چیست که در فتواها دیده میشود ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سوال شما واضح نیست.
      نشانه ها همین هست که در فتاوا آمده، لطف کنید مطلب راه تشخیص منی را در سایت سرچ کنید و در تکمیل نوشتار حاضر بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. حسن می گوید

        در فتواها گفته شده که از روی ۳ نشانه یا راه های دیگر ؟؟
        راه دیگر چیست ؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          مثلا از وضعیت بدنش اطلاع دارد، یا خوابیده و صبح متوجه منی روی لباس می شود اما سه نشانه را متوجه نشده، اما با توجه به نوع آبی که خارج شده و وضعیت بدن خود یقین می کند که منی است. یا برخی از اشخاص عادت دارند که اگر فلان غذا را قبل از خواب بخورند می دانند در خواب جنب می شوند، این نشانه ها کمک می کند که شخص آن چیزی که خارج شده است را بهتر تشخیص بدهد.
          اگر شک داشت و نتوانست تشخیص بدهد بنا را بر پاک بودن آب خارج شده قرار می دهد.
          وفقکم الله لکل الخیر

  53. علی می گوید

    سلام.من اکنون ۱۵سال را رد کرده ام ولی از ۱۲ سالگی تاکنون اصلا متوجه چیزی نشده ام.چیزی احساس نکرده ام.
    صبح شاهد بیرون امدن چیزی نبوده ام.ایا امکان دارد که هنوز به بلوغ نرسیده ام یا اینکه رسیده ام ولی متوجه نشده ام.
    اکنون حکم من چیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      یکی از نشانه های بلوغ علائم هست، و دیگری رسیدن به سن تکلیف.
      اگر به سن تکلیف رسیده اید حتی اگر علائم دیگر را ندارید، باید واجبات دینی را انجام بدهید.
      در سایت درباره بلوغ و علائم آن سرچ کنید و بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

نظرات بسته شده است.