وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شفاعت و عدل الهى

0

شفاعت و عدل الهى

 

 

آيا شفاعت، عدالت خدا را زير سؤال نمى برد و به زبان امروزى «پارتى بازى» نيست؟

 

 

بدين جهت توجه به نكات ذيل، ضرورى و بايسته است:

 

يك. استحقاق شفاعت

شفاعت يكى از مظاهر رحمت گسترده الهى است و به اراده خدا و رضايت او، شفيعان اجازه شفاعت دارند؛ يعنى، بر خلاف پارتى بازى است كه شخص مجرم واسطه اى پيدا مى كند و از طريق پول و قدرت، او را وادار مى كند تا بر قاضى و حاكم تأثير بگذارد. در شفاعت، همه چيز تنها و تنها برخاسته از اراده حكيمانه خداوند است و او به شفيع اجازه مى دهد تا بر اساس اراده و خواست الهى، در مورد برخى بندگان ـ كه استحقاق عفو الهى را دارند ـ شفاعت كنند.

شفاعت اولياى الهى، بى حساب و گزاف نيست. تأمّل و درنگ در شرايط شفاعت و شفاعت شوندگان، آشكار مى سازد كه شفاعت در حقيقت، پاداش و جايزه الهى به كسانى است كه در دنيا اهل ايمان و عمل صالح بوده اند؛ يعنى، بر خلاف پارتى بازى ـ كه امرى ناروا و ناحق است و بر پايه استحقاق افراد نيست ـ شفاعت بر مبناى استحقاق و قابليت افراد استوار است. آنان اين قابليت را به واسطه عقيده و عمل خويش در دنيا، تحصيل كرده اند.

 

دو. قانون شفاعت

شفاعت قانونى حكيمانه و بر اساس رحمت و فضل الهى است و مقدم بر قانون كيفر و عذاب مجرمان است.

به عنوان مثال در قوانين كشورها، طبق يك ماده قانونى، كسى كه مرتكب جرم خاصى شود، بايد پنج سال زندانى بكشد و طبق ماده قانونى ديگر هر مجرمى كه واجد شرايط عفو باشد، قبل از تحمل دوره كامل حبس، مورد عفو قرار گرفته و آزاد مى شود.

عفو چنين مجرمى، نه تبعيض است و نه نقض قانون؛ بلكه بر اساس قانون ديگرى است كه مقدم و حاكم بر قانون اوليه كيفر مجرمان و برخاسته از قابليت شخص مجرم است.

 

سه. عدم تبعيض در شفاعت

خداوند با هيچ كس رابطه قوم و خويشى ندارد و بين بندگان در امكان بهره مندى از قانون شفاعت، تبعيضى قائل نمى شود.

هر انسانى قادر است با تحصيل شرايط، از شفاعت بهره مند شود و خود را در معرض بخشش و عفو اخروى قرار دهد؛ يعنى، شفاعت، قانونى عام و فراگير و با اعلام قبلى است؛ بر خلاف پارتى بازى كه به صورت گزينشى، فردى، غيرفراگير و نامبتنى بر پايه استحقاق است.

 

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها«دعا و توسل».

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.