وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد

0

شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل زن و شوهر
[مسأله 2539]

مسأله 2539 هرگاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط کند (1) که اگر شوهر مسافرت نماید (2) یا مثلًا شش ماه به او خرجی ندهد اختیار طلاق با او باشد، این شرط باطل است (3) ولی چنانچه شرط کند که اگر مرد مسافرت کند، یا مثلًا تا شش ماه خرجی ندهد، از طرف او برای طلاق خود وکیل باشد (4) چنانچه پس از مسافرت ِ مرد، یا خرجی ندادن ِ شش ماه ، خود را طلاق دهد صحیح است . این مسأله ، در رساله آیت اللّه (بهجت ) نیست.

(1) (زنجانی ): هر گاه زن با شوهر شرط کند ..

(2) (مکارم ): یا معتاد به مواد مخدر گردد، یا خرجی او را ندهد اختیار طلاق با او باشد، این شرط باطل است ، ولی هرگاه شرط کند که او از طرف شوهرش وکیل باشد که هر گاه این کارها را انجام دهد خود را مطلّقه کند، این وکالت صحیح است و در چنین صورتی حق ّ دارد خود را طلاق دهد.

(3) (اراکی ): ولی چنانچه در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری به زن خود وکالت دهد که اگر شوهر او مثلًا معتاد شود یا محکوم به حبس طولانی گردد، از طرف شوهر صیغه طلاق جاری نماید اشکال ندارد و عقد و طلاق صحیح است .

(گلپایگانی )، (صافی ): ولی چنانچه شرط کند وکالت فعلی خود را از طرف شوهر به این که در ضمن عقد شرط شود که مثلًا زن از حین عقد وکیل باشد که اگر شوهر مسافرت کند یا مثلًا تا شش ماه خرجی ندهد، طلاق خود را بدهد این شرط صحیح است و تا شوهر او را عزل نکرده و یا عزلش از وکالت به او نرسیده چنانچه خود را طلاق دهد صحیح است ولی چنانچه وکالت ، معلّق بر خرجی ندادن یا مسافرت شوهر باشد صحیح نیست .

(4) (خوئی ): صحیح است و در صورتی که شرط حاصل شود و خود را طلاق دهد طلاق صحیح است .

(تبریزی ): در صورتی که شرط حاصل شود و خود را طلاق دهد صحیح است . و همچنین اگر در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری شرط کند که وکیل باشد هر وقت خواست از طرف شوهرش خود را طلاق دهد عیبی ندارد و در هر صورت ، شوهر خود نیز حق ّ طلاق گفتن را دارد ولی بخواهد زن را از وکالت عزل کند، وکالت شرط شده باطل نمی شود.

(زنجانی ): چنانچه شوهر او را از وکالت برکنار نکرده باشد یا از وکالت برکنار کرده ولی خبر برکناری وی به زن نرسیده باشد، و زن خود را طلاق دهد، صحیح است .

گفتنی است که اگر شرط به این شکل باشد که شوهر زن را وکیل در طلاق نموده و حق ّ عزل وکالت را هم نداشته باشد ( به گونه ای که اگر زن را عزل کند و خبر عزل هم به او برسد، باز 

وکالت برقرار باشد) چنین شرطی صحیح نیست ، ولی اگر شرط به این شکل باشد که زن وکیل در طلاق باشد و مرد موظف باشد که وکالت را عزل نکند، در این صورت شرط صحیح است و عزل کردن زن از وکالت بر مرد حرام است ، ولی اگر چنین امر حرامی را مرتکب شده عزل وی مؤثر بوده و با آگاه شدن زن از عزل ، دیگر وکیل در طلاق نخواهد بود. در این مسأله فرقی نیست که شرط در ضمن عقد نکاح باشد یا در ضمن عقد دیگر، یا به عنوان قراردادی مستقل بین زن و شوهر بسته شده باشد.

(سیستانی ): مسأله هر گاه زن در ضمن عقد با شوهر شرط کند که در شرایط خاصی مثلًا اگر شوهر مسافرت طولانی نماید، یا مثلًا شش ماه به او خرجی ندهد یا به زندان طولانی محکوم شود و مانند آن ، اختیار طلاق با او باشد، این شرط باطل است ؛ ولی اگر چنین شرط کند که از طرف شوهر وکیل باشد که در شرایط خاصی یا بدون قید و شرط بتواند خود را طلاق دهد، شرط صحیح است و شوهر نمی تواند بعداً او را از وکالت عزل کند و اگر خود را طلاق داد طلاق صحیح است.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید

حکم وکیل بودن زن در طلاق

 

آيت الله شبیری زنجانی
آيت الله شبیری زنجانی

پرسش:
اگر مرد، به همسرش وکالت در طلاق بدهد، آیا زن می‌تواند به خلاف نظر مرد، خود را طلاق بدهد؟ آیا مرد می‌تواند قبل از اجرای طلاق، وکالت را پس بگیرد؟

پاسخ:
اگر مرد، زن را وکیل در طلاق کرده باشد، زن می‌تواند بر اساس وکالت عمل کند؛ هرچند مرد می‌تواند زن را از وکالت عزل کند، و شرط «بلاعزل » نیز مشروع نیست.
البته اگر مرد با تعهد لازم الوفاء بپذیرد که زن را از وکالت عزل نکند، عزل از وکالت حرام است، ولی باز هم اگر زن را عزل کند، عزل شوهر مؤثر است و با آگاه شدن زن از عزل، وکالتش باطل می‌شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی  شبیری زنجانی

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر

  1. صيغه طلاق چگونه خوانده می شود
  2. طلاق بائن و رجعی چیست
  3. طلاق خلع و مبارات چیست
  4. تدلیس در ازدواج چیستحق طلاق مرد
  5. طلاق در اسلام
  6. فسخ عقد بخاطر عیب مرد یا زن
  7. ارتداد همسر و ادامه زندگی یا طلاق
  8. ازدواج با خواهر لواط دهنده
  9. حكم طلاق در حال حيض

نحوه خواندن صیغه ازدواج دائم (متن+ترجمه)

نحوه خواندن صیغه ازدواج موقت(متن+ترجمه)

کلید: شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط وکالت زوجه در اختیار طلاق وكالت زوجه در طلاق و تفويض حق طلاق به او حق طلاق برای زنان اختیار طلاق دادن حق طلاق به زن حق طلاق زن چیست؟ حق طلاق برای زن اگر مرد طلاق ندهد وکالت در طلاق درخواست طلاق از طرف زن شروط ضمن عقد طلاق خلع شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقدشرط حق طلاق برای زن در ضمن عقدشرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد شرط حق طلاق برای زن در ضمن عقد 

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.