وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شرایط حجاب زن

8

شرایط حجاب زن

فهرست این نوشتار:

 

 

بهترین پوشش برای دختران غیر از چادر چیست؟

 

خانم‌ها می توانند از پوشش هایی غیر از چادر استفاده نمایند، البته لازم است شرایط ذیل را رعایت کنند:

 

پوشاننده بدن

یعنی همه بدن به جز صورت و دست ها تا مچ را بپوشاند که در اصطلاح فقهی وجه و کفین گویند.

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) چنین نقل گردیده: اسماء دختر ابی‌بکر بر رسول خد(ص) وارد شد، در حالی که لباس نازکی بر تن داشت. پس رسول خد(ص) از او روی گردانید و فرمود:

«یا اسماء ان المرأة اذا بلغت المحیض لم یصح لها ان یری منها الا هذا و هذا و اشار الی وجهه و کفیة»[253]؛

«ای اسماء! زن وقتی به سن بلوغ رسید، شایسته نیست بدن او دیده شود، مگر این و این، سپس پیامبر(ص) به صورت و دو کف دست خود اشاره کرد»

 

نکوهش لباس کوتاه

به طور قطع پوشش های کوتاه نمی تواند به عنوان یک پوشش اسلامی از سوی زنان استفاده شود، پوشش هایی از قبیل شال یا روسری های کوتاهی که تمام موی سر را نمی پوشاند و یا شلوارهای کوتاه و مانتوهایی با آستین های کوتاه که باعث بیرون ماندن بخشی از ساعد دست و ساق پا می گردد این درحالی است که امام صادق(علیه السلام) در این باره فرموده اند:

«لَا یَصْلُحُ لِلْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ أَنْ تَلْبَسَ مِنَ الْخُمُرِ وَ الدُّرُوعِ مَا لَا یُوَارِی شَیْئا»[254]؛

«مصلحت زن مسلمان نیست که روسری و پیراهنش به گونه ای باشد که او را نپوشاند».

 

نکوهش لباس نازک

پوشش زنان و دختران نباید نازک باشد در برخی از احادیث از این گونه لباس‌ها نهی شده است. به عنوان نمونه در روایت نبوی نقل شده است:

«هَلَاکُ نِسَاءِ أُمَّتِی فِی الْأَحْمَرَیْنِ الذَّهَبِ وَ الثِّیَابِ الرِّقَاق»[255]؛

«نابود شدن زنان امت من در دو چیز است یکی طلا و دیگری لباس‌های نازک و بدن نما»

 

نکوهش لباس تنگ و چسبان

از دیگر پوشش هایی که به دلیل تحریک امیال جنسی و منافات آن با عفت و حیا از سوی اسلام ممنوع اعلام گردیده لباس هایی است که با وجود پوشش تمام بدن، به دلیل تنگ و چسبان بودن و همچنین نوع دوخت و جنس لباس، اعضاء حساس و برجستگی بدن (همچون حجم بازو، سینه، کمر) را نمایان ساخته و تمایلات جنسی را بیدار سازد.

در برخی روایات، زنانی که چنین از پوشش های استفاده می نمایند مورد سرزنش قرار گرفته و از آنها تعبیر به «کاسیات عاریات» «زنان پوشیده‌ای که برهنه اند» آمده است که پیامبر اسلام(ص) و فرموده:

«صنفان من أهل النّار لم أرهما، قوم معهم سیاط کأذناب البقر یضربون بها النّاس، و نساء کاسیات عاریات مائلات ممیلات»[256]؛

«دو گروه از دوزخیان هستند که آنها ندیده ام (در آینده خواهند آمد)، گروهی که تازیانه هایی چون دم گاو با خود دارند و با آن مردم را می زنند و زنان پوشیده‌ای که برهنه اند، که خود بی راهند و دیگران را هم از راه بی راه می کنند…»[257]

 

در مورد معنای آن احتمالات مختلفی داده شده است.

1. زنانی که لباس نازک و بدن‌نما می‌پوشند؛

2. زنانی که لباس‌های کوتاه می‌پوشند؛

3. زنانی که لباس‌های تنگ می‌پوشند.

گرچه برای همه این احتمالات، شواهدی در متون اسلامی می‌توان یافت که در آن‌ها زنان استفاده کننده از این‌گونه لباس‌ها سرزنش شده‌اند، ولی به نظر می رسد در بین معانی مذکور، معنای اخیر تناسب بیش‌تری با تعبیر «کاسیات عاریات» دارد؛ زیرا فردی که لباس تنگ و چسبان پوشیده است، گرچه در ظاهر لباس پوشیده، ولی در واقع برهنه است؛ زیرا اندام او نمایان است و تحریک‌آمیزی این‌گونه لباس و آسیب‌‌زایی آن آشکار است.

 

نکوهش مدهای کافران

خودداری از انتخاب پوشش، آرایش و مد کافران و دشمنان، جهت صیانت از فرهنگ دینی مورد تأکید خداوند بوده است:

«أَوْحَی اللَّهُ إِلَی نَبِیٍّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ أَنْ قُلْ لِقَوْمِکَ لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی وَ لَا تَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا تُشَاکِلُوا بِمَا شَاکَلَ أَعْدَائِی فَتَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی»[258]؛

«خداوند به یکی از پیامبرانش وحی فرمود که: به قومت بگو، لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای دشمنان مرا نخورند و خود را به شکل دشمنان من در نیاورند (یعنی به شکل مشرکین و کفار). چون اگر این کار را بکنند، آنها هم دشمنان من هستند. همان طوری که آن کفار و مشرکین دشمن من هستند».

بر اساس این اصل کلی تشبه به کفار (یعنی خود را در ظاهر به شکل غیرمسلمان‌ها درآوردن) حرام است.

چنان‌که پیامبر خد(ص) فرموده اند:

«من تشبّه بقوم فهو منهم»[259]؛

«هر که بگروهی تشبه جوید از آنهاست».

 

نکوهش «لباس شهرت»

لباس شهرت لباسی است که پارچه، رنگ، دوخت و یا شیوه پوشیدن آن در جامعه معمول نبوده و به خاطر ویژگی خاص، جلب توجه نموده و انسان را انگشت‌نما کند. پوشیدن چنین لباسی در اسلام ممنوع شده است.

 

حضرت علی(علیه السلام) از رسول خدا(ص) نقل فرموده اند که:

«نَهَی أَنْ تَلْبَسَ الْمَرْأَةُ إِذَا خَرَجَتْ ثَوْباً مَشْهُوراً أَوْ تَتَحَلَّی بِمَا لَهُ صَوْتٌ یُسْمَعُ»[260]؛

«زن را از پوشیدن لباسی که او را مشهور و انگشت‌نما کند و از زینت کردن به زیور آلاتی که صدا ایجاد می کند (سبب جلب توجه نامحرم می شود) نهی کرد»

 

پوشش‌ اختصاصی!

یکی از مواردی که زن و مرد به‌طور مشترک از آن منع شده‌اند، استفاده از پوشش‌های مختص یکدیگر است؛ به این معنا که مردان نباید از پوشش‌های ویژه زنان استفاده کنند و زنان نیز نباید از پوشش‌های ویژه مردان استفاده کنند. برای مثال، روسری و چادر از پوشش‌های مختص بانوان است. بنابراین، مردان نباید از آن‌ها استفاده کنند و در مقابل، کلاه از پوشش‌های مختص مردان است و بانوان نباید از آن استفاده کنند.

پیامبر اکرم(ص) در حدیثی زنان و مردان را از استفاده لباس‌های مختص یکدیگر نهی کرده‌اند:

«أَرْبَعٌ لَعَنَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَوْقِ عَرْشِه… الْمَرْأَةُ تَتَشَبَّهُ بِالرِّجَالِ وَ قَدْ خَلَقَهَا اللَّهُ أُنْثَی»[261]؛

«چهار گروه را خدا از رحمت خویش دور کرده است و خداو رسولش و ملاکه بر آنان لعن می فرستند…یکی از این گروه‌ها زنانی هستند که خود را شبیه مردان می کنند».

از مجموع مطالب گفته شده به دست می آید که حجاب منحصر در چادر و حتی مانتو نیست، بلکه هر لباسی که غیر از وجه و کفین (دست ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافی است؛ اما این اصل مهم معمولاً با مانتو های امروزی یا سایر پوشش ها تأمین نمی شود، این در حالی است که به وسیله چادر می توان تمامی شرایط اسلامی را به راحتی رعایت نمود و این پوشش در نگه‌داری و حفظ بدن، کارآمدی بیشتر نسبت به سایر پوشش ها دارد؛ به ویژه این‌که پوشش هایی همچون مانتو هر از چندگاهی به دلیل تغییر در رنگ و مدل باعث جلب توجه شده و مناسب ترین مانتو نیز همچنان برجستگی های بدن را نمایان می نماید.

به هر شکل باید توجه داشت که همان‌طور که بقیه واجبات دارای مراتب مختلفی می باشند و محدوده آن از حد مقبول تا حد مطلوب می باشد، حجاب نیز دارای مراتب خوب، متوسط و خوب تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب می گردد و فردی که به حد مقبول بسنده می کند انتظار پاداش والایی را نباید داشته باشد. پاداش والا به افراد ممتاز و رعایت کنندگان حد مطلوب تعلق می گیرد.[262]

[253]. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 5، ص 42.

[254]. الکافی، ج 3، ص 396.

[255]. إرشاد القلوب إلی الصواب، ج 1، ص 183.

[256]. پیام پیامبر (ص)، متن عربی، ص420.

[257]. این روایت بر زنانی هم که لباس های نازک می پوشند نیز مطابقت می نماید.

[258]. محدث عاملی، الجواهر السنیة-کلیات حدیث قدسی، زین‌العابدین کاظمی خلخالی، تهران، انتشارات دهقان، سوم، 1380 ش، ص 680.

[259]. نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول(ص))، ص 737.

[260]. دعائم الإسلام، ج 2، ص 215.

[261]. مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 13، ص 203.

[262]. ر.ک: لقمانی، احمد، چگونه فرزندان ما با حجاب می شوند؟، قم، انتشارات بهشت بینش، 1389ش، اول، ص 20؛ مهدی زاده، حسین، تأثیر پوشش اسلامی در مهار غریزه جنسی، قم، مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، 1383، اول، ص 48- 55.

منبع: سایت هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها «نگاهی دوباره به مسئله حجاب»

حتما بخوانيد

ویژه نامه موضوعات گوناگون و متفرقه

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

8 نظرات
  1. Mery می گوید

    سلام من میخواستم بدونم استفاده از روسریای طرح دار مثلا با طرح گل های رنگی جایز هست ؟؟ و چون شغلم فروش شال و روسریه میخواستم بدونم درآمدم از فروش شال و روسریای رنگی یا طرح دار حلاله و مشکلی نداره ؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر حقی را برای طراح آن ضایع می کند باید جبران شود و گرنه اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. محمد می گوید

    باعرض سلام ببخشید در این حدیثی که گفته شده چون اگر این کار را بکنند، آنها هم دشمنان من هستند. منظور از دشمن خدا دقیقأ چیست؟یعنی هر کس لباس یا کفشی مد یا لباسی از کشورهای غرب بپوشد این شخص دشمن خداوند متعاله؟؟!

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر لباس تروج فرهنگ کفر، و ضد خدا باشد،این لباس اشکال دارد اما لباسهایی که مشترک است و از غرب می آید و فرهنگ آنان را ترویج نمی کند اشکال ندارد.
      در هر حال بهتر این است که مسلمانان فرهنگ اسلامی را ترویج کنند و استفاده نمایند.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. محمد می گوید

        بله ولی بنده بیشتر منظورم اون قسمت حدیثه که بدانم چرا گفته شخص نعوذ بالله کسی که مثلأ چنین لباسی را بپوشد دشمن خداست؟!

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          این روایات قرینه دارد و قرینه آن ترویج کفر و اندیشه شیطان است طبیعتا یعنی دشمنی با خدا و اندیشه توجیدی؛ لذا نهی شده است.
          امروزه نمادهای شیطان پرسطی و لباسهای اینچنینی کم نیستند.
          وفقکم الله لکل الخیر

          1. محمد می گوید

            حاج آقا اگه هیچ اندیشه کفر و دشمنی با اسلام نباشد و هیچ نیست شومی نداشته باشیم از پوشیدن لباس های غربی بازم مصداق این حدیثیم و دشمن دین و خدا محسوب می‌شویم ؟مثلأ آیا صرف پوشیدن یه لباس با مثلأ طرح جمجمه انسان میشه به کسی گفت این بنده خدا دشمن دین و خداست؟؟!

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم
            طبیعتا پوشیدن هر لباس غربی مصداق این حدیث نیست چون لباس مشترک درست هم بین ما و غرب وجود دارد.
            لباسهایی با طرح جمجمه یا نمادها دیگر را احتیاطا نپوشید محل اشکال است.
            وفقکم الله لکل الخیر