وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

شأن نزول سوره «قدر»

0

شأن نزول آیات (1 ـ 5) سوره «قدر»

فهرست این نوشتار:

پرسش : شان نزول آیات (1 ـ 5) سوره«قدر» چه می باشد؟

پاسخ اجمالی

پیغمبر اکرم(ص) در خواب دید بنى امیه از منبر او بالا رفته اند. این امر بر پیامبر گران آمد و ناراحت شد. سوره قدر نازل گرديد و پيامبر را تسلى داد. اما با توجه به اینکه مسجد و منبر در مدينه تشكيل شد و این سوره مکی است، اين روايت ممكن است از قبيل تطبيق باشد نه شان نزول.

پاسخ تفصیلی

در آیات (1 ـ 5) سوره«قدر» می خوانیم:

«اِنّا اَنْزَلْناهُ فی لَیْلَهِ الْقَدْرِ * وَ ما اَدْراکَ ما لَیْلَهُ الْقَدْرِ * لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْر * تَنَزَّلُ الْمَلائِکَهُ وَ الرُّوحُ فیها بِاِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ اَمْر * سَلامٌ هِیَ حَتّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ»؛

(ما آن [قرآن] را در شب قدر نازل کردیم! * و تو چه مى دانى شب قدر چیست؟! * شب قدر بهتر از هزار ماه است! * فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان براى [تقدیر] هر کارى نازل مى شوند. * شبى است سرشار از سلامت [و برکت و رحمت] تا طلوع سپیده).

شان نزول

در روایتى آمده که پیغمبر اکرم(صلى اللهعلیه وآله) در خواب دید «بنى امیه» از منبر او بالا رفته اند، این امر بر پیامبر گران آمد و ناراحت شد، سوره«قدر» نازل گردید و پیامبر را تسلّى دارد (لذا بعضى «لَیْلَهُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْر»، را ناظر به مدت حکومت «بنى امیه» که حدود یک هزار ماه بود مى دانند) و مى دانیم: مسجد و منبر در «مدینه» تشکیل شد، نه در «مکّه».(1)
اما، معروف ـ چنان که گفتیم – «مکّى» بودن است و این روایت ممکن است از قبیل تطبیق باشد نه شان نزول.(2)

پی نوشت:

(1). «روح المعانى»، ج 30، ص 188 و «درّ المنثور»، ج 6، ص 371؛ «بحار الانوار»، ج 18، ص 128، و ج 44، ص 58؛ «قرطبى»، ج 20، ص 133.
(2). گردآوري از کتاب: شان نزول آیات قرآن(برگرفته از تفسیر نمونه)، محمد جعفر امامی، مدرسه الامام علی بن ابی طالب(ع)، چاپ اول ، ص 504.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.