وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

سبع مثانی چیست

0

سبع مثانی چیست

مفهوم «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى»
پرسش : «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى» در آیه87 سورهحجر به چه معنى است؟

پاسخ تفصیلی:

در آیه87 سوره«حجر» مى خوانیم: «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِی وَ الْقُرْآنَ الْعَظِیمَ»؛ (ما به تو سوره حمد و قرآن عظیم دادیم!).

«سَبْع» در لغت به معنى هفت و «مَثانِى» به معنى دوتاها است، و بیشتر مفسران و روایات، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى» را کنایه از سوره«حمد» گرفته اند، زیرا سوره«حمد» بنا بر معروف، هفت آیه است و از این نظر که، به خاطر اهمیت این سوره و عظمت محتوایش، دو بار بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل گردیده، و یا این که:

از دو بخش تشکیل شده (نیمى از آن، حمد و ثناى خداست و نیمى از آن، تقاضاهاى بندگان است)(1) و یا این که: دوبار در هر نمازخوانده مى شود، به این جهات، کلمه «مَثانِى» یعنى دوتاها بر آن اطلاق شده است.(2)

 

بعضى از مفسران نیز این احتمال را داده اند که: «سبع اشاره به هفت سوره بزرگ آغاز قرآن است، و مَثانِى کنایه از خود قرآن،، چرا که قرآن دو بار بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نازل شد یک بار به طور جمعى، و یک بار تدریجى و به حسب نیازها و در زمان هاى مختلف.

بنابراین، «سَبْعاً مِنَ الْمَثانِى»» یعنى هفت سوره مهم، از مجموعه قرآن.

ضمناً آیه23 سوره«زمر» را نیز شاهد بر این معنى گرفته اند که می فرماید: «اللّهُ نَزَّلَ اَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتاباً مُتَشابِهاً مَثانِیَ»؛ (خداوند همان کسى است که بهترین حدیثرا نازل فرمود، کتابى که محتوایش هماهنگ و شبیه یکدیگر، کتابى که دو بار بر پیامبر (صلى الله علیه وآله) نازل گردید)

. ولى تفسیراول، صحیحتر به نظر مى رسد به خصوص این که: در روایاتى که از ایمه اهلبیت(علیهم السلام) نقل شده کراراً به همین معنى، یعنى سوره«حمد» تفسیرشده است. « راغب» در «مفردات» اطلاق کلمه «مَثانِى» را بر قرآناز این نظر مى داند که: به طور مکرر آیات آن خوانده مى شود و همین تجدید و تکرار، آن را از دستبرد حوادث، محفوظ مى دارد. به علاوه، حقیقت قرآندر هر زمان، تکرار و تجلى تازه اى دارد که همه اینها ایجاب مى کند، به آن مثانى گفته شود.(3)

  • پی نوشت:
  • (1). در حديثى از پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله) می خوانيم: خداوند می ‏فرمايد: من نماز (سوره حمد) را بين خود و بنده‏ ام به دو قسمت تقسيم كرده‏ ام، نيمى مربوط به من و نيم ديگر از بندگان است. (مجمع البيان، جلد 1، صفحه 17).
  • (2). تفسیر نور الثقلين، جلد 3، صفحات 28 و 29.
  • (3). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیۀ، چاپ بیست و هفتم، ج 11، ص 148.

حتما بخوانيد

ویژه نامه قرآن و عترت پژوهی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.