وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ساخت بازی کامپیوتری

10

ساخت بازی کامپیوتری

آيت الله شبيري زنجانيآيت الله شبيري زنجاني

ساختن بازی های رایانه ای

332 – می دانیم بازی های رایانه ای مخاطبان زیادی دارند و در شرایطی که دشمنان، بازی های رایانه ای را متناسب با فرهنگ خودشان طراحی می کنند، آیا بر متخصصین داخلی واجب است بازی هایی متناسب با فرهنگ ودین خودمان بسازند؟

پاسخ
شایسته است مومنین نسبت به تهیه اسباب تفریحات سالم جامعه اقدام نمایند.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی شبیری زنجانی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام رسانه ها

ویژه نامه و بخش احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

10 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام
    اگر بازی که اصل آن خریدنی باشه ولی ما به صورت رایگان دانلود کنیم (درحالی که در کشور های دیگه غیر قانونیه به دلیل قوانین کپی رایت) انجام دادن آن حرام است؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      در سایت قوانین کپی رایت را سرچ و مطالعه کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. هی می گوید

    سلام بازی یارانه ای كالاف دیوتی که ساخت شرکت مایکروسافت آمریکاست برای ادامه مراحلش خرید اسلحه و…انجام میدن.آیا از نظر شرعی مشکلی داره؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      خرید بازی که محتوای غیر شرعی نداشته باشد و کمک به کشورهایی که محارب هستند نباشد اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. ناشناس می گوید

    سلام آیا ساختن بازی که دینی نباشد ولی مفسده اخلاقی هم نداشته باشد و خلاف شرع نباشد کسب در آمد از آن
    حرام است یا مکروه؟یا مباح؟
    چون بنده تجربه و بودجه کافی برای ساختن یه بازی با فرهنگ اسلامی را برای شروع ندارم و‌ناچارم از یه بازی معمولی در آغاز کار بسازم و عذاب وجدان گرفتم‌‌که لهو لعب و بیهوده نباشد 😔

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      طبیعتا اگر جنبه مثبتی ندارد و موجب مفسده نیست دارای کراهت و مذموم است. اما شما هدفمند کار کنید و تفریح سالم و آموزنده تولید کنید در این صورت بسیار آثار الهی خواهد داشت و مورد سفارش است.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. امیر می گوید

    سلام. می خواستم بپرسم درآمد حاصل از بازی سازی و برنامه نویسی حلال است ؟؟ سوال دیگه اینکه برنامه بازی سازی که برای شرکت های آمریکایی هستند اگه از نسخه کرک شده استفاده کنیم ودرآمدکسب کنیم اشکال دارد .اگر هم از نسخه اورجینال که یک نسخه دارد که رایگان است نصب کنیم و درآمد کسب کنیم اشکال دارد .

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      نباید بازی خلاف قوانین و خلاف شرع باشد در این صورت اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. حمید می گوید

    در جایی خواندم که روحانیون ، بازیهای رایانه ای را کلا برای خود حرام دانسته اند . زیرا اعتقاد دارند انجام دادن آنها لهو ولعب هست . خواستم ببینم این اعتقاد درست است و شما تایید می کنید ؟
    چون من شغلم ساختن بازیهای کامپیوتری و انیمیشن هست و در این زمینه مشغول هستم ، می خواستم ببین آیا درامدی که از فروش بازیها به دست می آورم ، حرام است ؟
    ساختن بازی کامیپوتری و انیمیشن کارتونی برای بچه ها و نوجوانان که هیچ گونه تصاویر نامشروعی در آن وجود نداشته باشد والبته هدف خاصی را هم دنبال نکند و صرفا برای بازی کردن و تفریح باشد ، مشکل دارد ؟ ممنون از شما

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      بازی های رایانه ای حرام نیست مگر محتوای آن فاسد باشد.
      هستند روحانیونی که طراحی بازی انجام می دهند.
      درآمدی که از راه فروش بازی های سالم و درست انجام می دهید حلال است. اما بازی هایی که محتوای خلاف شرع و اخلاق دارند یا مسائل جنسی هست را نباید بفروشید.
      در هر حال صنعت بازی سازی و فروش آن از صنایع مهم هست و می تواند در ترویج دین و ارزشها قرار بگیرد و بسیار آموزنده هم باشد. برخی از انیمیشن ها و بازی ها به خوبی مفاهیم دینی را به کودکان یا نوجوانان منتقل می کند، بنده خودم برای فرزندم از این محصولات فاخر و دینی خریداری می کنم و دوستان را هم سفارش به خرید و حمایت از محصولات خوب ایرانی اسلامی می کنیم.
      لذا صرف بازی حرام نیست و کسی که به شما گفته روحانیون حرام می دانند، آشنایی با فقه و فقاهت و مکتب اهل البیت نداشته است. همه اینها ابزار هستند اگر در مسیر درست استفاده شوند، بسیار خوب و مورد سفارش عقل و شرع است و اگر در مسیر فساد و بد اخلاقی باشد عقل و شرع آن را حرام می داند.
      وفقکم الله لکل الخیر