وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زیور برای کودکان و زنان در روایات

زیور برای کودکان و زنان در روایات

زيور كودكان

۱. در روايتى معتبر آمده است كه از امام صادق عليه السلام پرسيدند: آيا مى‌توان بر پسران نابالغ زيور و طلا پوشاند؟ حضرت فرمود: «امام زين‌العابدين عليه السلام زنان و كودكان (دختر) خويش را به زيور طلا و نقره سفارش مى‌كرد».[۱] 
۲. در روايت معتبر ديگرى آمده است كه امام صادق در پاسخ به اين پرسش فرمود: «پدرم امام باقر عليه السلام به زنان و فرزندان (دختر) خويش اجازه مى‌داد از زيور طلا و نقره استفاده كنند».[۲] 
 
 

زيور زنان

۱. نيز در روايتى معتبر آمده است كه از آن حضرت پرسيدند: آيا زنان مى‌توانند زيورآلات طلا و نقره بپوشند؟ حضرت فرمود: «اشكال ندارد».[۳] 
۲. از امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «زنان همواره زيور (طلا) مى‌پوشيده‌اند».[۴] 
۳. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «سزاوار نيست زن بدون زينت باشد، هر چند به گردنبندى (ساده) كه بر گردن بياويزد. و شايسته نيست دستش بدون رنگ باشد».[۵] 
 

 
آراستن ديگر چيزها با طلا

۱. در روايتى معتبر آمده است كه امام رضا عليه السلام فرمود: «زينت كردن قرآن‌ها و شمشيرها به طلا و نقره، اشكال ندارد».[۶] 
۲. نيز در روايتى معتبر آمده است: «جايز است دندان‌ها را با طلا به يكديگر ببندند».[۷] 
۳. در حديثى معتبر آمده است كه امام صادق عليه السلام در وصف شمشير پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله فرمود: «سر غلاف شمشير آن حضرت و دسته‌اش از نقره بود. و بر روى غلاف، حلقه‌هايى از نقره وجود داشت. و زره آن حضرت سه حلقه نقره از جلو و دو حلقه در قسمت پشت سر داشت».[۸] 
۴. از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «ذوالفقار را كه جبرئيل از آسمان براى رسول خدا آورد، با نقره تزيين شده بود».[۹] 
۵. در حديثى معتبر مى‌خوانيم كه آن حضرت فرمود: «زينت كردن شمشير با طلا و نقره، اشكال ندارد».[۱۰] 
۶. در روايتى ديگر فرمود: «زيور شمشير حضرت رسول صلی الله عليه و آله از نقره بود، هم دسته‌اش و هم سر دسته‌اش».[۱۱] 
۷. در حديثى معتبر آمده است كه فضيل بن يسار از امام صادق عليه السلام پرسيد: آيا در خانه مى‌توان كرسى‌اى كه با طلا زينت شده، نگه داشت؟ حضرت فرمود: «اگر از طلا باشد جايز نيست، امّا چنانچه آب طلا داده باشند اشكال ندارد».[۱۲] 
 
(يادآورى 🙂 سزاوار است مردان مطلقآ از طلا براى زينت استفاده نكنند؛ هر چند در شمشير و قرآن باشد (و آنچه در بالا آمد مسأله جواز بود، نه استحباب).

[۱] . كافى، ج ۶، ص ۴۷۵، ح ۱.
[۲] . كافى، ج ۶، ص ۴۷۵، ح ۲؛ دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۱۶۳، ح ۵۸۴.
[۳] . كافى، ج ۶، ص ۴۷۵، ح ۳.
[۴] . كافى، ج ۶، ص ۴۷۵، ح ۸.
[۵] . مكارم الأخلاق، ص ۹۴.
[۶] . كافى، ج ۶، ص ۴۷۵، ح ۷.
[۷] . مكارم الأخلاق، ص ۹۵.
[۸] . كافى، ج ۶، ص ۴۷۵، ح ۴.
[۹] . كافى، ج ۱، ص ۲۳۴، ح ۵؛ عيون اخبار الرّضا، ج ۲، ص ۵۰، ح ۱۹۵.
[۱۰] . كافى، ج ۶، ص ۴۷۵، ح ۵.
[۱۱] . همان، ح ۶.
[۱۲] . همان، ص ۴۷۶، ح ۱۰.

منبع: کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی با بازنگری تحت نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.