وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زیور برای کودکان و زنان در روایات

0

زیور برای کودکان و زنان در روایات

فهرست این نوشتار:

زيور كودكان

1. در روايتى معتبر آمده است كه از امام صادق عليه السلام پرسيدند: آيا مى‌توان بر پسران نابالغ زيور و طلا پوشاند؟ حضرت فرمود: «امام زين‌العابدين عليه السلام زنان و كودكان (دختر) خويش را به زيور طلا و نقره سفارش مى‌كرد».[1] 
2. در روايت معتبر ديگرى آمده است كه امام صادق در پاسخ به اين پرسش فرمود: «پدرم امام باقر عليه السلام به زنان و فرزندان (دختر) خويش اجازه مى‌داد از زيور طلا و نقره استفاده كنند».[2] 
 
 

زيور زنان

1. نيز در روايتى معتبر آمده است كه از آن حضرت پرسيدند: آيا زنان مى‌توانند زيورآلات طلا و نقره بپوشند؟ حضرت فرمود: «اشكال ندارد».[3] 
2. از امام باقر عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «زنان همواره زيور (طلا) مى‌پوشيده‌اند».[4] 
3. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «سزاوار نيست زن بدون زينت باشد، هر چند به گردنبندى (ساده) كه بر گردن بياويزد. و شايسته نيست دستش بدون رنگ باشد».[5] 
 

 
آراستن ديگر چيزها با طلا

1. در روايتى معتبر آمده است كه امام رضا عليه السلام فرمود: «زينت كردن قرآن‌ها و شمشيرها به طلا و نقره، اشكال ندارد».[6] 
2. نيز در روايتى معتبر آمده است: «جايز است دندان‌ها را با طلا به يكديگر ببندند».[7] 
3. در حديثى معتبر آمده است كه امام صادق عليه السلام در وصف شمشير پيامبر اكرم صلی الله عليه و آله فرمود: «سر غلاف شمشير آن حضرت و دسته‌اش از نقره بود. و بر روى غلاف، حلقه‌هايى از نقره وجود داشت. و زره آن حضرت سه حلقه نقره از جلو و دو حلقه در قسمت پشت سر داشت».[8] 
4. از امام رضا عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «ذوالفقار را كه جبرئيل از آسمان براى رسول خدا آورد، با نقره تزيين شده بود».[9] 
5. در حديثى معتبر مى‌خوانيم كه آن حضرت فرمود: «زينت كردن شمشير با طلا و نقره، اشكال ندارد».[10] 
6. در روايتى ديگر فرمود: «زيور شمشير حضرت رسول صلی الله عليه و آله از نقره بود، هم دسته‌اش و هم سر دسته‌اش».[11] 
7. در حديثى معتبر آمده است كه فضيل بن يسار از امام صادق عليه السلام پرسيد: آيا در خانه مى‌توان كرسى‌اى كه با طلا زينت شده، نگه داشت؟ حضرت فرمود: «اگر از طلا باشد جايز نيست، امّا چنانچه آب طلا داده باشند اشكال ندارد».[12] 
 
(يادآورى 🙂 سزاوار است مردان مطلقآ از طلا براى زينت استفاده نكنند؛ هر چند در شمشير و قرآن باشد (و آنچه در بالا آمد مسأله جواز بود، نه استحباب).

[1] . كافى، ج 6، ص 475، ح 1.
[2] . كافى، ج 6، ص 475، ح 2؛ دعائم الاسلام، ج 2، ص 163، ح 584.
[3] . كافى، ج 6، ص 475، ح 3.
[4] . كافى، ج 6، ص 475، ح 8.
[5] . مكارم الأخلاق، ص 94.
[6] . كافى، ج 6، ص 475، ح 7.
[7] . مكارم الأخلاق، ص 95.
[8] . كافى، ج 6، ص 475، ح 4.
[9] . كافى، ج 1، ص 234، ح 5؛ عيون اخبار الرّضا، ج 2، ص 50، ح 195.
[10] . كافى، ج 6، ص 475، ح 5.
[11] . همان، ح 6.
[12] . همان، ص 476، ح 10.

منبع: کتاب حلیه المتقین علامه مجلسی با بازنگری تحت نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.