وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند

2

زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند

زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][ زن اگر گمان کند شوهر او مرده و ازدواج مجدد کند]

مسأله 2463 زنی که یقین دارد شوهرش در سفر مرده اگر بعد از عدّه وفات که مقدار آن در احکام طلاق گفته خواهد شد، شوهر کند و شوهر اوّل از سفر برگردد باید از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اوّل حلال است ولی اگر شوهر دوم با او نزدیکی کرده باشد، زن باید عدّه نگه دارد (1) و شوهر دوم باید مهر او را مطابق زنهایی که مثل او هستند بدهد (2) ولی خرج عدّه ندارد (3).

این مسأله، در رساله آیت اللّه (بهجت) نیست

(1) (سیستانی): زن باید عده وطی شبهه که همان مقدار عدّه طلاق است نگهدارد، و در دوران عده، شوهر اوّل نباید با او نزدیکی کند ولی سایر استمتاعات جایز است و نفقه او بر شوهر اوّل است..

(فاضل): زن باید عدّه وطی به شبهه نگهدارد و شوهر دوم باید مهر المثل او را بدهد، ولی خرج عدّه ندارد و بنا بر احتیاط به شوهر دوم نیز حرام ابدی می‌شود و در مدّت عدّه وطی به شبهه، شوهر اوّل نمی‌تواند با او همبستر شود.

(2) (سیستانی): بقیّه مسأله ذکر نشده.

(گلپایگانی)، (صافی): شوهر دوم باید مهر او را بدهد و اگر مهر المسمّای او با مهر المثل تفاوت دارد در تفاوت آن بنا بر احتیاط با هم مصالحه نمایند ولی خرج عدّه ندارد.

(مکارم): احتیاط واجب آن است که شوهر دوم مهر او را مطابق آنچه با او قرار داده بپردازد و اگر مهر المثل بیشتر است آن را بپردازد.

(3) (تبریزی): و نیز حق ّ مطالبه نفقه سابق را ندارد.

(زنجانی): مسأله زنی که یقین دارد شوهرش مرده، اگر بعد از عدّه وفات که مقدار آن در احکام طلاق گفته خواهد شد، شوهر کند و بعد معلوم شود که شوهرش نمرده، باید از شوهر دوم جدا شود و به شوهر اوّل حلال است، ولی اگر شوهر دوم با او نزدیکی کرده باشد، زن باید عدّه وطی شبهه که مقدار آن همچون مقدار عدّه طلاق است، نگهدارد؛ در دوران عدّه، شوهر اوّل نباید با او نزدیکی کند ولی دیگر بهره گیریهای جنسی جایز است و نفقه او بر شوهر اوّل است. آغاز عدّه وطی شبهه، از آخرین نزدیکی شوهر دوم با زن می‌باشد. شوهر دوم به جهت نزدیکی با وی باید مهر او را بدهد و اگر مهر المسمّی (مهری که در عقد تعیین شده) با مهر المثل (مهر زنانی که همچون وی می‌باشند) تفاوت دارد، در تفاوت آن بنا بر احتیاط با هم مصالحه کنند.

مسائل اختصاصی

(فاضل): مسأله 2586 زنی که شوهرش به مسافرت رفته، یا در جبهه جنگ یا در سفر دریایی یا به جهت دیگری مفقود الأثر شده، چنانچه یقین کند شوهرش مرده است، باید عدّه وفات نگه دارد و بعد از آن می‌تواند ازدواج کند و چنانچه یقین دارد شوهرش زنده است، نمی‌تواند شوهر کند و مخارج او از مال شوهر یا از صدقات و بیت المال در صورت نیاز باید پرداخت شود. و در صورت نداشتن مال شوهر و نداشتن نفقه یا مشکلات دیگر، اگر وضع موجود برای او قابل تحمّل نباشد، می‌تواند به حاکم شرع مراجعه کند تا او را طلاق دهد.

(فاضل): مسأله 2587 در فرض مسأله گذشته، چنانچه زن نمی‌داند شوهرش زنده است یا مرده، اگر شوهر مالی دارد یا پدر یا جدّ پدری ِ او از مال خودشان مخارج زن را مطابق شأن او تأمین می‌کنند، زن باید صبر کند و حق ّ شوهر کردن ندارد. و اگر به هیچ وجه مخارج او را تأمین نمی‌کنند، می‌تواند به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند و پس از مراجعه، مجتهد جامع الشرایط دستور می‌دهد زن تا چهار سال صبر کند و در طول این مدّت به وسیله نامه نوشتن به مناطقی که احتمال می‌دهند شوهر زن در آنجاها باشد یا به وسایل دیگر، تحقیق می‌کنند؛ اگر زنده بودن او ثابت شد، زن باید صبر کند و اگر ثابت نشد، مجتهد جامع الشرایط به پدر یا جدّ پدری مرد دستور می‌دهد زن را طلاق دهد و اگر ممکن نشد خود مجتهد جامع الشرایط او را طلاق می‌دهد و زن بعد از طلاق، به مقدار عدّه وفات، یعنی چهار ماه و ده روز عدّه نگه می‌دارد و بعد از عدّه آزاد می‌شود و می‌تواند شوهر کند، ولی چنانچه شوهرش در بین عدّه پیدا شد، حق ّ دارد رجوع کند.

(فاضل): مسأله 2588 در مسأله قبل، مبدأ تفحّص، حین رجوع به حاکم شرع است؛ بلی، اگر قبل از مراجعه به حاکم شرع، خودشان به مقدار مذکور تفحّص کرده‌اند و بعد از مراجعه به حاکم هم مقداری تفحّص شد و مطمئن شدند که او پیدا نمی‌شود، حاکم می‌تواند بعد از گذشت چهار سال از آغاز تفحّص آنها، زن را طلاق دهد.

(فاضل): مسأله 2589 در فرض قبل، اگر بدانند که با تفحّص، اثری از او پیدا نمی‌شود، تفحّص ساقط است ولی حتماً باید چهار سال صبر کنند و بعد از آن، حاکم می‌تواند زن را طلاق دهد.

(فاضل): مسأله 2590 آنچه در برخی از موارد در مسأله سابق گفته شد که باید زن صبر کند، در صورتی است که در حرج شدید واقع نشود و گر نه می‌تواند از حاکم شرع بخواهد که او را طلاق دهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/r9NH1V

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج و طلاق

 



کلید: زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند زن با گمان مرگ شوهر ازدواج مجدد کند[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. نظر می گوید

    اگر زنی بعد از اذدواج دوم متوجه شود طلاقش با همسر اول باطل بوده و همچنان او شوهرش است و بدون رعایت عده وطی بشبه با همسر اول خود نزدیکی کند حکم ان چیست

    1. حجت الاسلام دکتر مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمائید.
      وفقکم الله لکل الخیر