وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زندگى حضرت خديجه قبل از ازدواج با پیامبر

0

زندگى حضرت خديجه قبل از ازدواج با پیامبر

در مورد تاريخچه زندگانى حضرت خديجه(عليها السلام)، قبل از ازدواج با پيامبر، توضيحاتى بيان كنيد.

 

نکته(1) :

 

خديجه دختر خويلد، از قبيله بنى اسد است كه يكى از قبايل قريش بود. نام مادر او فاطمه بود[64]. از دوران كودكى و نوجوانى وى، اطلاع زيادى در دست نيست.

 

نکته(2) :

 

از مسائل مهم در دوران جوانى او، مسئله ازدواج هاى اوست. مشهور آن است كه او پيش از رسول خدا(صلى الله عليه وآله)، دو شوهر ديگر به نام هاى ابوهاله تميمى و عتيق بن عائذ مخزونى داشت[65]و بيشتر ثروت خود را، به وسيله ارث، از آن دو به دست آورده بود.

 

نکته(3) :

 

برخى از محققان معاصر ـ با تكيه بر شواهد و قرائن مختلف ـ سعى دارند تا اثبات كنند كه خديجه(عليها السلام) در هنگام ازدواج با پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)، باكره بوده است و سن او حدود 28 سال بوده و فرزندانى  همچون رقيه، ام كلثوم و زينب ـ كه به آن بزرگوار نسبت داده شده اند ـ از او نبوده اند ; بلكه فرزندان خواهرش بوده اند و آنان كه به نام شوهر او معروف شده اند، در حقيقت، شوهران خواهرش بوده اند و حضرت خديجه(عليها السلام) پس از وفات خواهرش، سرپرستى آن فرزندان را بر عهده گرفته است[66].

 

نکته(4) :

 

آن حضرت(عليها السلام) در جاهليت، به لقب «طاهره» معروف بوده است[67] و اين، نشان گر پاك دامنى او در هنگام بى همسرى اش در آن محيط پر از فساد و آلودگى جاهليت مى باشد. گفته مى شود كه پدر آن بزرگوار، در دوران جاهليت و در جنگ هاى فجار كشته شد[68].

 

[64]. الاصابة، ج 8، ص 99 .
[65]. اسدالغابة، ج 5، ص 434 ; الاصابة، ج 8، ص 99 .
[66]. ر.ك: الصحيح من سيرة النبى(صلى الله عليه وآله)، ج 2، صص 134 ـ 121 ; جعفر مرتضى عاملى، بنات النبى(صلى الله عليه وآله) ام ربائيه .
[67]. الاصابه، ج 8، ص 99 .
[68]. اسد الغابة، ج 5، ص 434 .
منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  «پیامبراعظم – سیره و تاریخ».

حتما بخوانيد

ویژه نامه امامت پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.