وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

زمانها و مکانهای مقدس، فطرت انسان را بهتر شکوفا می کند

0

زمانها و مکانهای مقدس، فطرت انسان را بهتر شکوفا می کند

بعضى از مكانها و زمانها ویژگى خاصى دارند که با زمانها و مکانهای دیگر فرق دارند و تأثیر ویژه‏اى بر روى انسان مى ‏گذارند. از نظر ریاضى زمانها با هم یكى هستند، ثانیه ‏ها و دقایق، ساعتها همه مثل هم اند. اما براى شكل‏ گیرى و شكوفایى فطرت، بعضى از زمانها مناسب‏ترند و یك قدرت و ویژگى خاصى دارند. مکانها نیز ممکن است قطعه ای از زمین باشند، ولی به دلیل وجود روح متعالی در آنها، تبدیل به مکان های قوی و قدرتمند می شوند که تأثیر به سزایی در رشد فطرت انسان می گذارند.

خداوند تبارك و تعالى قدرتى به انسان داده است كه خود انسان می تواند  بعضى از زمانها و مكانها را به مکان و زمانهایی كه اثرات تعیین كننده دارند، تبدیل كند. یعنى خود انسان مى‏ تواند این کار را بكند.

تاثیر زمان ها

در مفاتیح اعمال شب جمعه گفته شده؛  مقام و ارزش هیچ کدام از شبها و روزهای هفته، به اندازه شب و روز جمعه که سید شبها و روزها هستند نمی باشد.

در اعمال شب و روز جمعه اموری مثل قرائت قرآن، زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) ، بعضى از ادعیه وارد شده که هر کدام از آنها تأثیر خاصی روی روح و فطرت دارند. قوه و بنیه ی این شب طوری است که انجام گناه، یا عمل ثواب در آن، دو برابر محاسبه می شود، یعنی تأثیرشان روی فطرت دوبرابر است. حضرت یعقوب (علیه السلام) وقتی می خواست برای فرزندان خود که در حق برادرشان یوسف بدی کرده بودند، استغفار کند، به شب جمعه موکول کردند؛ چرا که دعا در این شب به اجابت نزدیکتر است و شرایط بهتری برای توبه می باشد. در میان این زمانها، اصالت با شبها و بخصوص سحرهاست. همانطوری که خیلی از حوادث مهم در شب اتفاق می افتند؛ مثل معراج که در شب اتفاق افتاده، یا شب قدر و….از طرفی عذابها هم علاوه بر روز، بیشتر در شب اتفاق افتاده است. شب اساساً با فطرت تناسب بیشتری دارد. کما اینکه در طبیعت و امور طبیعی هم شب از اهمیت خاصی برخوردار است. طبیعت گراها و اهل معصیت حتی برای عیاشی های شان شب را مناسب تر می بینند. در شب انسان تمرکز بیشتری دارد برای هر نوع لذت طبیعی و فطری.

منتظران منجی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.