وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی

من امسال امتحان کنکور دارم و باید مطالعه زیادی داشته باشم . از طرفی مطالعه با زبان روزه بسیار سخت است ، آیا می توانم روزه نگیرم و بعدا قضای آن را بجا آورم؟

32

روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی

فهرست این نوشتار:

 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

روزه نگرفتن بخاطر امتحان

س. با توجه به فصل امتحانات علی الخصوص کنکور که سرنوشت ساز است، در مورد روزه حکمش چیست؟

ج. صرف داشتن امتحان مجوز ترک روزه نیست و در صورتی که روزه نگیرید معصیت کرده‌اید و باید قضای روزه ها را و نیز کفاره آن را انجام دهید؛ البته می توانید بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به مسافت شرعی روزه خود را در سفر افطار کنید و بعداً فقط قضا نمایید.

این جانب امسال داوطلب آزمون کارشناسی ارشد هستم و این آزمون برایم بسیار حیاتی است و در ماه مبارک رمضان وقتی روزه می‌گیرم نمی‌توانم مطالعه داشته باشم؛ آیا می‌توانم امسال روزه نگیرم و بعداً قضای آن را بگیرم؟
امتحان و درس و بحث مجوز روزه‌خواری نیست ولی دو کار می‌توانید انجام دهید:

یکی اینکه قبل از ظهر به مسافرت بروید، یعنی حداقل ۲۵ کیلومتر مسافت را از شهر خود به قصد یک سفر شخصی دور شوید و طی کنید، آنجا افطار کنید و برگردید.

راه دیگر اینکه روزه بگیرید و به درس و مطالعه بپردازید، اگر واقعاً در بین روز ضعف بر شما غالب شد که دیگر واقعاً قابل تحمل نبود یا سخت بود و مشقت داشت، افطار کنید و بعداً قضایش را به جا آورید. اما به صرف اینکه کسی درس دارد یا آزمون کارشناسی ارشد دارد، بخواهد روزه‌اش را نگیرید، این کار گناه است و روزه‌ها هم قضا دارد و هم کفاره.

ترک روزه برای امتحان و کنکور

س۸. آیا ترک روزه به جهت اهمیت و سرنوشت ساز بودن امتحانات نهایی و سراسری، و یا کنکور، و بجا آوردن قضای آنها در فرصت بعدی، جایز است؟

ج. صرف امتحان یا کنکور و امثال آن، مجوّز ترک روزه نیست؛ و در صورت ترک روزه علاوه بر قضا، کفاره ی افطار عمد هم دارد. البته می توانید تا قبل از اذان ظهر حدّ اقل به مقدار مسافت شرعی سفر، و در آن سفر افطار کنید، و بعد از ماه رمضان، قضای روزه را بگیرید.

ترک روزه برای اطاعت از دستور والدین

س۷. امسال کنکور دارم. و با توجه به این که ماه رمضان دقیقاً قبل از کنکور است مطالعه در حالت روزه بسیار سخت است.چون پارسال هم این شرایط رو تحمل کردم و روزه گرفتم و در کنکور رتبه خوب نیاوردم. خانواده ام مرا مجبور کرده اند که امسال نباید روزه بگیری و باید درس بخوانی! وظیفه من چیست؟ آیا از فرمان اجباری پدر و مادر اطاعت کنم یا خلاف فرمان عمل کنم؟

ج. صرف آنچه ذکر شده مجوز ترک روزه نبوده و اطاعت از پدر و مادر در ترک واجب، جایز نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

مسأله 1343ـ اگر روزه دار به اندازه اى تشنه شود که طاقت تحمّل آن را ندارد و یا ترس بیمارى و تلف داشته باشد، مى تواند به اندازه ضرورت آب بنوشد، ولى روزه او باطل مى شود و اگر ماه رمضان باشد باید بقیّه روز را امساک کند.

مسأله 1344ـ انسان نمى تواند به خاطر ضعف، روزه را بخورد، ولى اگر بقدرى ضعف پیدا کند که تحمّل آن بسیار مشکل شود، مى تواند روزه را بخورد و همچنین اگر خوف بیمارى داشته باشد. رساله توضیح المسائل.

ترک روزه برای امتحانات درسی

پرسش : در ماه مبارک رمضان امتحان داشتم و چون درسها را تا آن زمان مطالعه نکرده بودم، دچار این اضطراب شدم که شاید با گرفتن روزه نتوانم در امتحان موفّق شوم; البتّه قبل از شروع ماه مبارک، سه روز از روزه هاى قضایم را گرفتم، ولى در آن روزها به هیچ عنوانى درس نخواندم و با این که هیکل درشتى داشتم ضعف مى کردم (از نظر بدنى عذرى ندارم) به همین جهت روزه نگرفتم; البتّه با تمام شدن امتحانات، باقیمانده ماه مبارک را روزه گرفتم، حکم روزه هایى که نگرفتم چیست؟

پاسخ :

ترک عمدى روزه در ماه مبارک رمضان کفّاره دارد، و گناه بزرگى است; ولى اگر شما یقین داشته اید که در آن شرایط روزه بر شما واجب نیست، کفّاره ندارد.

حکم ترک یا افطار روزه به دلیل امتحانات [وجوب روزه]

پرسش : جوانانی که در ایام ماه رمضان امتحانان سرنوشت سازی دارند و اگر بخواهند روزه بگیرند نمی توانند درس بخوانند، آیا می توانند روزه را ترک نموده و در ایام دیگر قضا نمایند؟

پاسخ :

درس خواندن مجوز افطارروزه نمی گردد و چنانچه بتواند، باید ساعت مطالعه خود را تغییر دهد و به فاصله زمانی افطارتا سحر و یا زمانهائی که توان بیشتری برای درس خواندن دارد موکول نماید. در غیر این صورت، تنها مجوز افطاراین است که در برخی روزها (مثلا هفته ای 3-4 روز) قبل از ظهر به مقدار مسافت شرعی از شهر خارج و در آنجا افطارکند و برگردد. و تا ماه رمضان سال آینده قضای آن را بجا آورد. 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني

مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: کسی که امتحان خیلی مهم دارد ایا می تواند روزه نگیر تا بتواند امتحانش را به خوبی بدهد؟

پاسخ: ادامه تحصیل عذر موجهى براى روزه خوارى نیست ولى اگر فرض بر این باشد که ترک تحصیل براى او موجب حرج وسختى است به حدى که معمولا تحمل نمى شود وامکان تحصیل با روزه نمى باشد مى تواند پس از قصد روزه در صورتى که مضطر به خوردن یا آشامیدن باشد به مقدار ضرورت میل کند ولى سیر نخورد وننوشد وبعد از ان قضا نماید وکفاره بر او نیست.
البته مى تواند قبل از ظهر به مقدار مسافت ۲۲ کیلو متر از شهر خارج شود و انجا روزه را بخورد چون مسافر است وبازگردد وروزه ان روز ساقط است وفقط قضا دارد.

پرسش: کسی در ماه رمضان توانایی روزه ندارد و ضعف بر او غالب می شود آیا می تواند روزه نگیرد؟
پاسخ: ضعف به تنهایى مجوز روزه خوارى نیست هرچند شدید باشد ، مگر این که موجب مشقت (سختی زیاد که عادتا قابل تحمل نیست) باشد که در این صورت خوردن یا آشامیدن (فقط) به مقدار ضرورت جایز است ولی به احتیاط واجب بقیه روز را امساک نماید و باید بعد از ماه مبارک رمضان قضا نماید و کفاره بر او واجب نیست.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.


من امسال امتحان کنکور دارم و باید مطالعه زیادی داشته باشم . از طرفی مطالعه با زبان روزه بسیار سخت است ، آیا می توانم روزه نگیرم و بعدا قضای آن را بجا آورم؟
 

۱- درس داشتن و امتحان عذر شرعی محسوب نمی شود.  نگرفتن روزه در صورتی که عذر شرعی مانند بیماری  نداشته باشید، جایز نیست . با خوردن روزه  علاوه بر اینکه کار حرامی انجام داده اید، باید علاوه بر قضا کفاره افطار عمد نیز پرداخت کنید(گرفتن ۶۰ روزه که ۳۱روزه آن پی در پی باشد یا اطعام ۶۰ فقیر).

۲- بدانید که اگر روزی برای انسان باشد آن هم از طرف خداوند تبارک و تعالی است، نه به دست بندگان خدا، مشکل ما بندگان این است که درست نفهمیده ایم این دنیا بر چه محوری می چرخد و گاه اشتباهات خودمان را بر گردن دین یا خدا و یا… می اندازیم.

اگر بدانیم که بندگی چه لذتی در کارها به انسان می دهد دیگر دچار این توهمات نمی شویم که اگر من در کنکور روزه باشم فلان می شود یا اگر نماز بخوانم فلان می شود و خیلی مباحث دیگر که نقل مجلس جوانان و نو جوانان جامعه ما شده است اگر سری به مزار شهدا بزنیم می فهمیم که خیل آنها از بچه های درس خوان بوده اند و در طول زمان جنگ درس می خواندند و نبرد هم می کردند ولی ما چه فکر می کنیم.

باید به این مساله ایمان پیدا کنیم. وقتی در قرآن می خوانیم که «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ». فقط در ترجمه آن می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید ایمان بیاورید ولی وجدانا تا حالا به این فکر کرده ایم که اگر ایمان داریم چرا می فرماید ایمان بیاورید و اگر ایمان نداریم چرا می فرمایند که ای کسانی که ایمان آورده اید.

گاهی باید برگردیم و به عقب نگاه کنیم و ببینیم که چگونه بوده ایم و چگونه شده ایم و گاهی باید تامل و تفکر کنیم و ببینیم که راه بندگی را درست می رویم یا نه اینجاست که حضرت علی در جواب ما چنین می فرمایند که اهل تقوا کسانی هستند که کار به خیل جمعیت در طرفی ندارند و فقط به حق می نگرند، اگر جمعیت زیادی از مردم اشتباه می کنند که دلیل بر این نمی شود که ما هم اشتباه کنیم. بهتر است عینکهای کج بینی را از روی چشممان برداریم و درست ببینیم که آیا راهی را که انتخاب کرده ایم درست است یا راه اشتباه. باز هم در قرآن کریم می فرماید:
أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا
آيا در زمين سير نكردند تا ببينند عاقبت كسانى كه قبل از آنان بودند چگونه بود؟! خداوند آنها را هلاك كرد؛ و براى كافران امثال اين مجازاتها خواهد بود!

خود کوچک شمردن گناه گناهی کبیره است و ان شاءالله که ما از آن بندگان نباشیم که خداوند از خشمش بر ما عذاب بفرستد و چه عذابی بالاتر از اینکه ما را از درگاه خود براند.

سوال سیتی

 

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

حکم تقلب در امتحان چيست

  1. – احکام دندانپزشکى در روزه
  2. – آيا استفراغ سبب باطل شدن روزه مي شود
  3. – حكم اماله كردن و استفاده از شياف در روزه
  4. – کرم واژينال
  5. – بيماري كليه و احكام روزه داري
  6. – روزه گرفتن با وجود منع پزشك چه حكمي دارد
  7. – از كجا متوجه شويم روزه براي ما ضرر دارد
  8. – آيا خانم باردار و شيرده بايد روزه بگيرد
  9. – خوردن قرص در حال روزه چه حكمي دارد


کلید: حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی برای کسی که دانشجو است و درس سنگین و امتحان دارد و روزه . روزه گرفتن در امتحانات خرداد  فضیلت روزه‌داری در هوای گرم  فراهم کردن شرایط مناسب برای دانش آموزان روزه دار تغییر برنامه امتحانات نهایی خرداد حکم روزه گرفتن در امتحانات و ایام تحصیلی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

32 نظرات
  1. کاربر گرامی😎 می گوید

    سلام من ۱۴سالمه سالهایی پیش بیشتر روزه هام رو نگرفتم امسالم فقط ۱۰روز فک میکنم گرفتم بعد بخاطر امتحانات و اینا نگرفتم
    من میخام گناهامو پاک کنم😞😞من باید چه کنم تا خدا منو ببخشه؟؟چکارهایی انجام بدم متناسب باسنمم😞؟؟
    راستش نمازم حدود یکی دوسال نخوندم😞😞😞راهنمایمم کنید لطفا؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      روزه ها را قضا کنید و نمازهایی را که نخوانده اید را هم قضا کنید، برنامه ریزی کنید و ان شاالله با برنامه به نحوی که خسته هم نشوید قضا کنید.
      هر روز روزه علاوه بر قضا، کفاره هم دارد. در سایت هدانا بحث کفاره را نیز سرچ کنید و بخوانید.
      در هر حال توبه کنید و از خدا بخواهید ان شاالله توانایی انجام واجبات و محرمات را به شما بدهد.
      وفقکم الله لکل خیر

  2. مریم می گوید

    سلام من یک روز مانده به روزه گرفتم و دوروز اولم گرفتم بعدش بخاطر امتحانات نگرفتم نمی‌دونستم گناهه 😔الان چکار کنم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      روزه هایی را که نگرفته اید قضا کنید و بعدا کفاره بدهید. توبه هم باید کرد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. زهرا می گوید

    سلام من امسال کنکور دارم و روزه هم گرفتم.اما الان چند روزه که معده درد دارم وبدنم ضعیف شده و به علت کم خونی مدام سرم گیج میره و تو این چند روز درس هم نتونستم بخونم،همه میگن روزه نگیر ولی من میخواستم ببینم نظر شما چیه؟؟ممنون میشم زود جواب بدید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اگر روزه برای شما ضرر دارد، و بیمار هستید باید به احکام روزه بیماران که در سایت مطرح شده رجوع و عمل کنید.
      درباره دروس هم، مجوز ترک روزه نیست، اگر می توانید با یک رژیم غذایی مناسب همراه با برنامه ریزی درست روزه بگیرید این کار را بکنید. برنامه ریزی کنید.
      موفقیت در امور اخروی کم اهمیت تر از امور دنیایی نیست!.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. زهرا می گوید

        ممنون حتما اینکار رو خواهم کرد

  4. وحید می گوید

    با عرض سلام و قبولی طاعات و عبادات .. بنده امسال کنکوری هستم و اضافه وزن دارم و امروز اولین روزی است که روزه گیری را شروع کردم چون خانواده اصرار بر خوردن روزه داشتند که تمرکز و حواسم بیشتر روی درس باشد .. بنا به این که مشکل اضافه وزن نیز اذیتم میکند جایز است که روزه گرفته شود ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      روزه واجب هست، نمی توان نگرفت، برنامه یزی کنید بخشی از مطالعه را در شبها و اوایل روز داشته باشید .
      اصرار خانواده هم مجوزه روزه نگرفتن نیست.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. وحید می گوید

        ممنون از راهنمایی شما برادر بزرگوار

  5. نرگس می گوید

    سلام.من امسال کنکوری هستم و برای تمرکزم قبل از مطالعه قرص میخورم.البته این قرص رو دکتر برام تجویز کرده.و باید صبح نصف قرص و عصر هم نصف قرص بخورم.و اگه نخورم بشدت توی تمرکز مشکل پیدا میکنم و بشدت خواب آلودم.کم خونی دارم و وقتی روزه میگیرم بشدت خواب آلوده میشم و بدن درد میگیرم و تا پایان ماه رمضان همش ضعیفم و عضلاتم درد میکنند.البته درس خوندن در حالت روزه رو امتحان کردم ولی متأسفانه چون قندم می افته خیلی سرم درد میگیره و دیگ نمیتونم درس بخونم.از طرفی بعد از ماه مبارک،چند هفته بیشتر به کنکور نمونده و واقعن نمیتونم عاداتمو عوض کنم چون توی دوسه هفته ی باقی مونده بعد از ماه رمضان،دیگه نمیتونم به عادات قبل از ماه رمضان برسم و بشدت تعادل بدنی ام بهم میخوره.ایا با این شرایط میتونم روزه نگیرم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      صرف داشتن کنکور مجوز ترک روزه نیست، بدیهی است که روزه به عنوان واجب الهی اولویت دارد. می توان ساعات مطالعه را به شبها انداخت. در صورتی که روزه نگیرید معصیت کرده‌اید و باید قضای روزه ها را و نیز کفاره آن را انجام دهید؛ البته می توانید بعد از اذان صبح تا قبل از اذان ظهر با رفتن به مسافت شرعی روزه خود را در سفر افطار کنید و بعداً فقط قضا نمایید.
      می توانید در این مسئله با دفتر مرجعتان تماس حاصل کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. مهدی گلزار می گوید

    با سلام و عرض ادب
    جنابعالی که روزه میگیرید چکار میتوانید بکنید برای فقرا مگر چیزی درست میشود ما غذا نخوریم مگه کهره ی

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      روزه صرفا بخاطر فقرا نیست. آثار و اهداف فراوانی برای روزی هست. مثلا شما درخت می کارید هم از میوه استفاده می کنید، هم از سایه، هم از چوب و هزار فایده دیگر… روزه نیز همین هست که آثار فراوانی دارد و مهمترین علت روزه عبادت خدای بزرگ و بخاطر تقوا و پاکی قلب هست، قالَ اللّه ُ تَبارَكَ وَتَعالى:
      يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ
      كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.
      خداوند تبارك و تعالى مى فرمايد:
      اى كسانى كه ايمان آورده ايد، روزه بر شما نوشته (واجب) شد، چنانكه بر پيشينيان شما واجب شده بود، باشد كه پرهيزكار شويد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  7. سید کسری می گوید

    سلام ببخشید می خواستم ببینم اگر به دلیل سنگینی امتحانات و آزمون تیز هوشان و ورودی دیگر مدارس نتوانیم روزه بگیریم و خودرو هم نداشته باشیم و همین طور وقت که از حد ترخص خارج شویم و افطار کنیم اگر فقط قضای روزه را به جا بیاوریم کافی است یا باید کفاره اش را نیز بدهیم ممنون می شم اگر زود جواب دهید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      قسمت دوم سوال شما واضح نیست، دقت کنید برای اینکه بتوانید روزه را بخورید باید سفر شرعی بروید، یعنی از دیواره های شهر به اندازه مسافت شرعی قبل از ظهر حرکت کنید، یعنی حدودا ۲۲ کیلومتر بیرون از شهر بروید و چیزی بخورید و قبل از اذان ظهر همین مسیر را برگردید، در این صورت کفاره ندارد و فقط بعدا باید قضا کنید.
      اما اگر کسی مسافرت نرفت، ثرف امتحان مجوز روزه خواری که جزو گناهان کبیره هست نمی شود، و اگر العیاذ بالله روزه را خورد، باید توبه کند و بعدا قضا کند و همچنین کفاره بدهد یعنی برای هر روز روزه ۶۰ روز روزه بگیرد یا ۶۰ فقیر را اطعام کند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  8. صادق می گوید

    با سلام
    جوانی که با مشکلات روحی و اجتماعی فراوان که متحمل شده اکنون تصمیم گرفته با زحمت زیاد و گوشه نشینی درس بخواند و به امید آینده ای بهتر و با صرف هزینه های قابل توجه، کنکور بدهد و خوب میداند که روزه گرفتن با درس او سازگاری ندارد، برای مسافرت هر روز نه وقت داردو نه امکان، و مگر نفرموده اند لا ضرر و لاضرار فی الاسلام، پس چرا فرد باید دانسته و بخاطر عبادتی که میشود آنرا قضا کرد خود را به مشکل دچار کند و زحمت یکسال از عمر و جوانی اش ضایع شود ؟
    آیا خداوند عبادت را برای به مشقت انداختن قرار داده و اینقدر احکام خشک و بدون انعطاف هستند ؟
    با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      لاضرر!، در عبادت نیست، قطعا روزه دارای منافعی هست که خداوند آن را جعل کرده و زمینه ساز توفیقات شماست. اما به این اندازه تراژدی هم نست که شما نوشته اید!. ما افراد زیادی رو می بینیم با همین مشغله ها و گرفتاری ها عبادت خود را انجام می دهند و قطعا باعث برکت در عمر هست. این شما هستید که بر خود مشقت می گیرید و این قضیه را سخت جلوه می دهید، می توانید با برنامه ریزی صحیح هم درس بخوانید و هم عبادت را انجام بدهید و فراموش نکنید خداوند این آیه را نیز فرموده «إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا» اگر کسی وظیفه خود را در عبادات انجام داد، من خدا متعهد می شود که اجر او ضایع نشود!.
      لذا اعتقاد قلبی داشته باشید که عمر و جوانی شما اگر می خواهید ثمر در دنیا و آخرت بدهد در این است که بدانید خداوند اجر بندگان را از بین نمی برد، اما در مقابل اگر کسی به وعده خدا اعتنا نکرد و مسیر خود را رفت خدا نیز او را به حال خود واگذار می کند! و آثار و تبعات گناه در زندگی او نمایان می شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  9. قائد می گوید

    سلام. کسی که بدلیل ناتوانی در روزه ، با وجود درس، گفته شده بره بیرون شهر افطار کند و برگردد..
    کی برگردد؟ بعد از اذان ظهر یا قبل از اون هم میشه؟
    اگر قبلش میشه که گناه کرده چون نباید قبل از اذان ظهر وقتی می داند که بر می گردد ، بخورد.
    منتظر پاسختان از طریق ایمیل هستم. با تشکر

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      قبل از اذان ظهر باید برود. مثلا پس از اذان صبح به اندازه مسافت شرعی مسافرت می کند و در آنجا که رسید یک لیوان آب یا چیز دیگری می خورد و بلافاصله بر می گردد.
      حتی اگر بداند قبل از ظهر هم بر می گردد می تواند در سفر چیزی بخورد، اشکال ندارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  10. 7654 می گوید

    من پارسال بدلیل رفت امد هایی که داشتم ده دوازده روز روزه نگرفتم قضاشم نگرفتم بقیشم چون درس داشتم نگرفتم فک میکردم بخاطر درس میشه روزه نگرفت بعد قضاشو گرفت امسالم دو روزشو خوردم باتفکر پارسالم اما واقعا با روزه ضعف میکنم مجبورم بخونم چون کنکور دارم شب خوانی هم نمیتونم واقعا نمیشه قضاهاشو بگیرم ؟کفاره چجوریه چکار باید کرد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      هر رو روزه ای را که نگرفته اید مثلا مسافر بوده اید یا از عمد نگرفته اید باید قضا کنید.
      اگر از رمضان سال قبل روزه قضا داشته اید و تا رمضان امسال نگرفته اید علاوه بر قضا باید بخاطر هر روز ۷۵۰ گرم مد طعام باید به فقیر بدهید.
      ضمنا هر روزی را که از عمد نگرفته اید باید کفاره بدهید، کفاره هر روز روزه ۶۰ روز روزه و یا اطعام ۶۰ فقیر است.
      در سایت کفاره را سرچ کنید و کامل بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  11. امیر می گوید

    سلام
    من امسال کنکور دارم و مشکلی هم از نظر سختی روزه گرفتن ندارم
    ولی مشکل اصلی من مشکلات خوابه. یعنی از قبل هم تا حدودی مشکل خواب داشتم و این دو روزی که روزه گرفتم به خاطر بیدار شدن در سحر بد تر شده. کلا تو دو روز کمتر از هفت ساعت خوابیدم. باور کنین این حرفا راسته و بهونه نیست
    به نظرتون من چیکار کنم؟ اخه سرنوشتم به کنکور بستگس داره و نمیخوام این همه تلاشم تا الان به هدر بره

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با این توضیحاتی که نوشته اید مجوز روزه نگرفتن نمی شود. می توانید برنامه ریزی کنید و زمانها را بهتر مدیریت کنید تا انشاالله هم به درس و هم به عبادت برسید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  12. علیرضا می گوید

    سلام آیا روزه گرفتن در زمانی که ممکن است به آدم ضرر روحی وارد شود و آینده فرد را به خطر بیاندازد واجب است؟
    برای مثال برای یک دانش آموز ۱۵ ساله که اگر در آزمون ورودی مدارس موفق نباشه و امتحان خرداد ماه رو هم خوب نده هم آسیب روحی می‌بیند و هم باعث نابودی آینده می‌شود

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      دقت کنید روزه دستور خداوند است و واجب می باشد، به این راحتی نمی توان گفت که افراد آن را ترک کنند. لذا اگر مثلا فرزند امتحان دارد یکی از بهترین کارها که پدر و مادر می توانند برا او انجام بدهند رفتن به سفر هست یا هر چند روز که خسته شدند به اندازه مسافت شرعی خارج شوند و قبل از اذان ظهر افطار کنند و برگردند.
      در هر حال بر اساس چیزی که شما نوشته اید، حتما شخصی که چنین روحیه ای دارد بهتر است با یک مشاور هم از نزدیک گفتگو کند و اگر واقعا شخصی دارای مشکلات روحی هست یا می شود و پزشکان یا روانپزشکان امین هم همین را تصدیق می کنند روزه بر او با وجود خطرات واجب نیست و باید به احکام «روزه بیماران» عمل نماید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  13. زهرا می گوید

    با سلام, آیا به نظر شما برای موجه کردن روزه نگرفتن اینکه مسافتی را طی کرده و به دلیل اینکه حکم ممسافر را پیدا میکنیم روزه را افطار کنیم مطابق با منطق و عقل است؟!!!!! آیا این گول زدن خود و خدا نیست؟!!!!

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حکم روزه مسافر مطابق با منطق و عقل هست!… اگر کسی مسافر شد حالا چه کار لازمی داشت به سفر رفت یا برای تفریح رفت حکم یکی است! و روزه در سفر با هر نیتی باطل هست! حکم خداست، حالا چه اصراری هست که این را به گونه ای دیگر ببینم! … اما مومنین در هر حال سعی می کنند از مسافرت های غیر ضروری اجتناب کنند تا از ثمرات این ماه بهره ببرند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  14. زهرا می گوید

    من یک دانش اموز دهمی هستم و تاکنون بسیاری از روزه ها را در ماه مبارک نگرفته ام به گونه ای که اگر بخواهم دوماه هم به ازای هر روز روزه بگیرم تا رمضان سال اینده تمام نمیشود….باید چه کنم….ایا اگر توبه کنم و شروع به گرفتن روزه هایم کنم ایا لازم است باز هم قضای روزه ها را به جای اورم؟!؟؟؟

    1. مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      حتما باید توبه کرد و در آینده روزه ها را افطار نکنید!.
      تمام روزه های گرفته نشده را باید قضا کنید.
      اگر از عمد روزه را نگرفته اید باید کفاره هم بدهید.
      به صرف توبه قضا ها از عهده شما خارج نمی شود. حتما لازم نیست که کفاره را تا رمضان سال بعد بگیرید.
      قضا ها را سعی کنید تا رمضان سال بعد بگیرید، اگر تا رمضان سال بعد قضا نکردید باید برای هر روز روزه قضا که از رمضان قبل تا رمضان بعد نگرفته اید ۷۵۰ گرم مد طعام به فقیر به عنوان کفاره تاخیر بدهید.

      لطف کنید در قسمت جست و جو، بحث قضا روزه، بحث کفاره، بحث کفاره تاخیر را در سایت پیدا کنید و بخوانید یا به بخش احکام روزه سایت مراجعه نمایید.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. یاسر می گوید

        خیلی‌سخت‌میگیری‌حاج‌آقا‌ بخدا‌ خدااینهمه‌سخت‌نمیگیره‌شماسخت‌میگیرید

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم برادر عزیز
          واقعا یه روزه گرفتن اینهمه سختی نداره!، شما سخت می گیرید و فکر می کنید که سخت هست.
          شاید چون تاثیرات عبادات رو نمی دونیم بی خیالی و بی تفاوتی طی می کنیم. زمانی ارزش این عبادتها خوب روشن میشه، که قیامت افسوس برگشت به دنیا برای یک لحظه عبادت رو می کشیم.
          وفقکم الله لکل الخیر