وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

روزه قضای پدر و مادر بر عهده کیست

0

روزه قضای پدر و مادر بر عهده کیست

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل حکم کفاره روزه والدین مطرح شد، از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

2- احکام جامع قضای نماز پدر و مادر در نوشتار قبل مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

رساله توضيح المسائل

[بعد از مرگ پدر پسر بزرگتر باید قضای نماز و روزه او را به جا آورد]

مسأله 1712 بعد از مرگ پدر پسر بزرگتر باید قضای نماز و روزه او را به تفصیلی که در مسأله 1390 گفته شد به جا آورد ولی قضای روزه مادر، بر پسر واجب نیست (1).

این مسأله در رساله آیت اللّه بهجت نیست

(1) (فاضل:) بنا بر احتیاط واجب قضای روزه مادر را نیز به جا آورد.

(مکارم:) احتیاط این است که قضای نماز و روزه مادر را نیز انجام دهد.

(اراکی، نوری:) مسأله بعد از مرگ پدر و مادر، پسر بزرگتر باید قضای نماز و روزه آنان را به تفصیلی که در مسأله [1390] گفته شد به جا آورد.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله بعد از فوت پدر و هم چنین بنا بر احتیاط واجب مادر، پسر بزرگتر باید قضای نماز و روزه آنان را به تفصیلی که در مسأله [1390] گفته شد به جا آورد.

(خوئی، تبریزی:) مسأله بعد از مرگ پدر، پسر بزرگتر باید قضای روزه او را به تفصیلی که در نماز قضای پدر، مسأله [1390] گفته شد به جا آورد.

(سیستانی:) مسأله بعد از مرگ پدر، پسر بزرگتر بنا بر احتیاط لازم باید قضای روزه ماه رمضان او را به تفصیلی که در نماز، در مسأله [1390] گفته شد، به جا آورد و می تواند به جای هر روز (750 گرم) طعام را به فقیری بدهد، هر چند از مال میّت، اگر ورثه راضی باشند.

(زنجانی:) مسأله بعد از مرگ پدر، پسر بزرگتر باید قضای روزه او را؛ به تفصیلی که در بخش احکام نماز در مسائل [(1390) به بعد] گفته شد، به جا آورد.

[اگر پدر غیر از روزه رمضان، روزه واجب دیگری را نگرفته باشد]

مسأله 1713 اگر پدر (1) غیر از روزه رمضان، روزه واجب دیگری را مانند روزه نذر نگرفته باشد (2) باید پسر بزرگتر قضا نماید (3).

این مسأله در رساله آیات عظام: مکارم و بهجت نیست

(1) (گلپایگانی، صافی، نوری:) و مادر..

(2) (سیستانی:) یا اجیر شده و نگرفته باشد، قضای آن بر پسر بزرگتر لازم نیست.

شاید این مطالب را هم بپسندید:

(3) (اراکی، نوری:) بنا بر احتیاط واجب باید پسر بزرگتر قضا نماید (نوری: ولی اگر برای روزه اجیر شده و نگرفته باشند، بر پسر بزرگ لازم نیست).

(گلپایگانی، صافی:) احتیاط واجب آن است که پسر بزرگتر قضا نماید.

(خوئی، زنجانی، تبریزی:) احتیاط واجب آن است که پسر بزرگتر قضا نماید ولی اگر برای روزه ای اجیر شده و نگرفته باشد قضای آن بر پسر بزرگ لازم نیست. (تبریزی: و نیز اگر قضای روزه جدّ بر پدر واجب بوده و پدر آنها را نگرفته بر پسر قضای آنها لازم نیست).

(فاضل:) مسأله اگر کسی که مُرده غیر از روزه رمضان روزه واجب دیگری را مانند روزه نذر نگرفته باشد بنا بر احتیاط واجب آن را نیز پسر بزرگتر قضا نماید.

مسأله اختصاصی

(مکارم:) مسأله 1439 اگر ولی ّ میت نداند که میت قضای روزه بر ذمه دارد یا نه، واجب نیست برای او قضا بگیرد و اگر اجمالًا بداند مقداری قضای روزه بر ذمّه اوست باید به اندازه ای که یقین دارد به جا آورد و بیش از آن لازم نیست.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

احکام روزه‌ی قضای پدر و مادر

۱. اگر پدر و نیز بنا به احتیاط واجب، مادر روزه‌های خود را به خاطر عذری غیر از سفر به جا نیاورده و با این که می‌توانسته آن را قضا کند، قضا نیز نکرده است بر پسر بزرگتر آنان واجب است که پس از مرگ آنان، خودش یا به وسیله‌ی اجیر قضای آن روزه را به‌جا بیاورد، و اما آنچه به خاطر سفر به‌جا نیاورده‌اند واجب است حتی در صورتی که فرصت و امکان قضا را هم نیافته‌اند، آن را قضا کند.
۲. روزه‌هایی را که پدر یا مادر عمداً به جا نیاورده‌اند بنا بر احتیاط (واجب) باید به وسیله‌ی پسر بزرگتر – شخصاً یا با گرفتن اجیر – قضا شود.
۳. در نماز و روزه قضای پدر و مادر، ترجیحی بین نماز و روزه نیست و هر یک را می‌توان بر دیگری مقدم داشت. رساله آموزشی.

س 749: مادرم تقریباً سیزده سال بیمار بود و به همین دلیل نمی‏توانست روزه بگیرد. من دقیقاً اطلاع دارم که علت روزه نگرفتن او احتیاج به مصرف دارو بوده است، امیدواریم ما را راهنمایی فرمایید که آیا قضای روزه‏ها بر او واجب است؟
ج: اگر ناتوانى او از روزه گرفتن بر اثر بيمارى بوده، قضا ندارد.

منبع : سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

تکلیف روزه های نذری بعد از فوت [قضای روزه واجب]

پرسش : اگر کسی نذر کرده باشد چنان فلان کار انجام شد فلان مقدار روزه بگیرد و صیغه را هم خوانده باشد. و آن کار هم انجام شود (در هنگام حیات وی) اما قبل از عمل به نذر(روزه گرفتن) بمیرد تکلیف نذر او چیست؟
پاسخ : اگر آن مرحوم فرصت برای انجام نذر داشته و بجا نیاورده بنابر احتیاط واجب بر عهده پسر بزرگتر است ولی اگر فرصت نداشته بر او واجب نبوده است.

منبع : سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.