وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رعایت ترتیب و موالات در وضو

2

رعایت ترتیب و موالات در وضو

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل « شرایط سیزده گانه وضو مطابق نظر 10 مرجع » مطرح شد از اینجا حتما کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل طهارت

شرط نهم:

(1) آن که وضو را به ترتیبی که گفته شد به جا آورد، یعنی: اول صورت و بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید (2) و بعد از آن سر و بعد پاها را مسح نماید (3) و باید (4) پای راست را پیش از پای چپ مسح کند (5) و اگر به این ترتیب وضو نگیرد باطل است. (1)

(مکارم:) شرط هشتم.. (سیستانی:) شرط هفتم..

 (2) (تبریزی:) و بنا بر احتیاط دست چپ را یک دفعه بشوید..

 (3) (سیستانی:) و احتیاط مستحب ّ آن است که هر دو پا را با هم مسح نکند بلکه پای چپ را بعد از پای راست مسح کند.

(بهجت:) و اگر به ترتیب وضو نگیرد، باطل است و در مسح دو پا، احتیاط مستحب آن است که مسح پای راست را با دست راست بر مسح پای چپ با دست چپ مقدّم بدارد.

(4) (فاضل:) بنا بر احتیاط واجب باید..

(5) (گلپایگانی، اراکی، صافی:) باید پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند (صافی: بلکه احتیاط این است که پای راست را پیش از پای چپ مسح کند)..

(خوئی:) باید بنا بر احتیاط واجب پای چپ را بعد از پای راست مسح کند..

(تبریزی:) بنا بر احتیاط، پای چپ را بعد از پای راست مسح کند..

(زنجانی:) باید پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند و بنا بر احتیاط هم زمان نیز مسح ننماید..

(مکارم:) بنا بر احتیاط پای چپ را پیش از پای راست مسح نکند.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][پایان مسأله]

مسأله اختصاصی

(بهجت:) مسأله 286 هر گاه کسی شستن عضو قبلی را فراموش کرد، و عضو بعدی را شست، مثلًا اوّل دست چپ را شست بعد دست راست را، باید بعد از دست راست دست چپ را بشوید تا ترتیب مراعات شود، به شرط این که با این شستن بی جا، موالات به هم نخورد؛ و اگر موالات به هم خورد، باید وضو را از سر بگیرد.

شرط دهم: (1) آن که کارهای وضو را پشت سر هم انجام دهد.

(1) (سیستانی:) شرط هشتم..

(مکارم:) مسأله شرط نهم این که کارهای وضو را چنان به جا آورد که بگویند پشت سر هم انجام می‌دهد و اگر چنین کند وضوی او صحیح است، هر چند بر اثر گرمی هوا و وزش باد اعضای سابق خشک شده باشد، مثلًا موقعی که می‌خواهد دست راست را بشوید صورت او خشک شود، ولی اگر طوری انجام دهد که پشت سر هم نباشد وضوی او باطل است، هر چند بر اثر سردی هوا اعضای قبل خشک نشده باشد.

[ اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود]

مسأله 283 اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که وقتی می‌خواهد جایی را بشوید یا مسح کند رطوبت جاهایی (1) که پیش از آن شسته یا مسح کرده خشک شده باشد، وضو باطل است (2) و اگر فقط رطوبت جایی که جلوتر از محلی است که می‌خواهد بشوید یا مسح کند خشک شده باشد مثلًا موقعی که می‌خواهد دست چپ را بشوید رطوبت دست راست خشک شده باشد و صورت‌تر باشد وضو صحیح است (3).

(1) (سیستانی:) اگر بین کارهای وضو به قدری فاصله شود که در نظر عرف پشت سر هم نباشند وضو باطل است، ولی در صورت پیش آمد عذری برای شخص مانند فراموشی یا تمام شدن آب این امر معتبر نیست بلکه اگر وقتی می‌خواهد جایی را بشوید یا مسح کند چنانچه رطوبت تمام جاهایی..

(زنجانی:) تمام جاهایی..

(2) (گلپایگانی، صافی:) و اگر فقط رطوبت یکی از جاهایی که جلوتر شسته یا مسح کرده خشک شده باشد مثلًا موقعی که می‌خواهد دست چپ را بشوید رطوبت دست راست یا رطوبت صورت خشک شده باشد، احتیاط واجب (صافی: احتیاط مستحب) آن است که به این وضو اکتفاء نکند.

(3) (زنجانی:) و احتیاط مستحب آن است که وضو را باطل کند و از سر بگیرد.

(اراکی:) احتیاط واجب آن است ((فاضل:) بهتر آن است) که دوباره وضو بگیرد.

(بهجت:) احتیاط واجب آن است که وضو را باطل کند و از سر بگیرد.

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل شرط دهم.

[اگر کارهای وضو را پشت سر هم به جا آورد]

مسأله 284 اگر کارهای وضو را پشت سر هم به جا آورد، ولی به واسطه گرمای هوا (1) یا حرارت زیاد بدن و مانند اینها رطوبت (2) خشک شود، وضوی او صحیح است.

(1) (زنجانی:) یا باد.. (2) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) رطوبت جاهای پیشین..

(مکارم:) رجوع کنید به ذیل شرط دهم.

[راه رفتن در بین وضو اشکال ندارد]

مسأله 285 راه رفتن در بین وضو اشکال ندارد، (1) پس اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود (2) و بعد سر و پا را مسح کند، وضوی او صحیح است.

(1) (زنجانی:) بقیه مسأله ذکر نشده. (2) (تبریزی:) مقداری راه برود..

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

 


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

رعایت ترتیب در اعضای وضو [ترتیب ]

پرسش : آیا رعایت ترتیب بین مراحل وضو لازم است؟

پاسخ : اوّل صورت، بعد دست راست و بعد دست چپ را بشوید و بعد از آن مسح سر و بعد مسح پاها را انجام دهد و بنابر احتیاط واجب پاى‏چپ را پیش از پاى راست مسح نکند.

موالات در وضو [موالات]

پرسش : موالات در وضو به چه معناست؟

پاسخ : این‏که کارهاى وضو را چنان به جا آورد که بگویند پشت سر هم انجام مى‏دهد و اگر چنین کند وضوى او صحیح است، هرچند بر اثر گرمى هوا و وزش باد اعضاى سابق خشک شده باشد، مثلًا موقعى که مى‏خواهد دست راست را بشوید صورت او خشک شود، ولى اگر طورى انجام دهد که پشت سر هم نباشد وضوى او باطل است، هرچند بر اثر سردى هوا اعضاى قبل، خشک نشده باشد.

حکم راه رفتن در بین وضو [موالات]

پرسش : راه رفتن در بین وضو چه حکمی دارد؟

پاسخ : راه رفتن در بین وضو اشکال ندارد، بنابراین اگر بعد از شستن صورت و دستها چند قدم راه برود و بعد مسح سر و پا را بکشد وضوى او صحیح است.

خشک شدن عضو قبلی در حال وضو [موالات]

پرسش : بعد از فراغت از شستن دست چپ در وضو، رطوبت بین آرنج تا مچ دست راستم تقریباً خشک می شود. تکلیف وضوی من چیست؟

پاسخ : چنانچه در هنگام شستن اعضا فاصله نشده باشد اشکالی ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حتما بخوانيد

  1. شستن صورت در وضو
  2. شستن صورت در وضو با دست چپ
  3. چند بار شستن دست و صورت در وضو
  4. نحوه شستن دستها در وضو
  5.  محل مسح سر و مقدار مسح در وضو
  6. مسح پا چگونه است
  7. وضوی ارتماسی 
  8. دعای وضو
  9. وضو با آب نجس و مضاف
  10. آب وضو مباح باشد
  11. وضو گرفتن با آب غصبی
  12. شرایط ظرف آب وضو
  13. پاک بودن اعضای وضو


کلید: رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو رعایت ترتیب و موالات در وضو [/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. مریم می گوید

    با سلام. من اندکی دچار وسواس به نظافت هستم. هنگام وضو پیش آمده که ناخودآگاه بین شستن اعضای وضو و بدون اینکه فاصله ای بیفتد سعی در برداشتن تار مو یا کثیفی مختصری از روشویی کرده ام. البته از نظر عرف موالات را رعایت کرده ام اما نمیدانم آیا این وقفه بسیار کوتاه بین وضو وضویم را باطل می کند؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      اشکالی ندارد.
      وفقکم الله لکل خیر