وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

رعایت ترتیب و موالات در نماز

0

رعایت ترتیب و موالات در نماز

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند]

مسأله 1108 اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند، مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند، یا سجود را پیش از رکوع به جا آورد، نماز باطل می شود (1).

(1) (بهجت:) بنا بر احتیاط.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند و جزئی را که رکن نیست جلوتر به جا آورد مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند احتیاط واجب آن است که بعد از حمد سوره را دوباره بخواند و نماز را تمام کند و اعاده نماید ولی اگر به همان سوره که پیش از حمد خوانده اکتفا کند یا آن که جزئی را که رکن است به غیر ترتیب به جا آورد و یا یک سجده را پیش از رکوع به جا آورد نماز باطل می شود.

(زنجانی:) مسأله اگر عمداً ترتیب نماز را بهم بزند نمازش باطل می شود؛ چه در مورد اجزاء واجب باشد، مثلًا سجود را پیش از رکوع به جا آورد، چه در مورد اجزاء مستحب باشد، مثلًا سوره را پیش از حمد بخواند یا قنوت را پیش از سوره بخواند.

(مکارم:) مسأله نمازگزار باید کارهای نماز را به ترتیبی که در مسائل گذشته گفته شد، انجام دهد و اگر عمداً بر خلاف آن انجام دهد مثلًا سجود را قبل از رکوع، یا تشهّد را قبل از سجده انجام دهد نمازش باطل است و اگر از روی فراموشی باشد باید تا داخل رکن بعد نشده برگردد و انجام دهد، به طوری که ترتیب حاصل شود و اگر وارد رکن بعد شده نمازش صحیح است مگر آن که جزء فراموش شده از ارکان نماز باشد مثل این که رکوع را فراموش کند تا وارد سجده دوّم شود که در این صورت نمازش باطل است.

[انسان باید نماز را با موالات بخواند]

مسأله 1114 انسان باید (1) نماز را با موالات بخواند، یعنی کارهای نماز مانند رکوع و سجود و تشهد را پشت سر هم به جا آورد و چیزهایی را که در نماز می خواند به طوری که معمول است پشت سر هم بخواند (2) و اگر به قدری بین آنها فاصله بیندازد که نگویند نماز می خواند، نمازش باطل است (3).

(1) (تبریزی:) باید بنا بر احتیاط لازم.. (زنجانی:) بنا بر احتیاط واجب باید..

(2) (زنجانی:) و اگر موالات را رعایت نکند نمازش بنا بر احتیاط واجب باطل است..

(3) (فاضل، نوری:) گر چه به طور سهوی باشد. (تبریزی:) نمازش اشکال دارد.

(زنجانی:) نمازش بی تردید باطل است هر چند از روی سهو یا اضطرار باشد.

(مکارم:) مسأله نمازگزار باید «موالات» را رعایت کند، یعنی در میان کارهای نماز، مانند رکوع و سجود و تشهّد آن قدر فاصله نیندازد که از صورت نماز خارج شود و گر نه نمازش باطل است خواه عمداً باشد یا از روی سهو.

[ طول دادن رکوع و سجود]

مسأله 1116 طول دادن رکوع و سجود (1) و خواندن سوره های بزرگ، موالات را به هم نمی زند (2).

(1) (فاضل، مکارم:) و قنوت..

(2) (مکارم:) بلکه أفضل است.

(بهجت:) مگر آن قدر طول بدهد که وقت نماز فوت شود، مثل عمداً خواندن سوره بزرگ در نماز صبح.

 [ اگر در نماز سهواً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد]

مسأله 1115 اگر در نماز سهواً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود (1) چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد، باید آن حرفها یا کلمات را به طور معمول بخواند (2) و اگر مشغول رکن بعد شده باشد، نمازش صحیح است (3).

(1) (فاضل، نوری:) اگر در نماز عمداً بین حرفها یا کلمات فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود (فاضل: نمازش باطل نمی شود نوری: بنا بر احتیاط واجب نمازش باطل می شود) و اگر سهواً باشد..

(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی:) و در صورتی که چیزی بعد از آن خوانده شده لازم است تکرار نماید..

(3) (گلپایگانی، صافی، فاضل:) مگر در تکبیره الإحرام که اگر فاصله بین کلمات آن به قدری باشد که از صورت تکبیره الإحرام خارج شود نماز باطل است.

(بهجت:) و احتیاط در این است که بدون عذر و سهو، از پی در پی آوردن مسامحه نکند اگر چه طوری نیست که موالات را به هم بزند.

(زنجانی:) مسأله انسان در نماز نباید بین حروف یا کلمات فاصله بیندازد به طوری که صورت قرائت یا ذکر از بین برود و اگر عمداً به قدری فاصله بیندازد که نگویند که قرائت یا ذکر می خواند نمازش باطل است و اگر سهواً فاصله بیندازد و فاصله به قدری نباشد که صورت نماز از بین برود، چنانچه مشغول رکن بعد نشده باشد باید آن کلمات را به طور معمول بخواند، و در صورتی که چیز واجبی بعد از آن خوانده شده لازم است تکرار نماید، و اگر مشغول رکن بعد شده باشد، نمازش را ادامه داده و صحیح است.

(مکارم:) مسأله اگر در میان حرفها یا کلمات قرائت یا کلمات ذکر و تشهّد سهواً فاصله بیندازد که صورت قرائت و کلمات از بین برود، ولی صورت نماز از بین نرود باید برگردد و به طور صحیح بخواند، مگر آن که وارد رکن بعد شده باشد که نمازش صحیح است و بازگشت ندارد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب:  http://goo.gl/YTn2it

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز



کلید: رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز رعایت ترتیب و موالات در نماز

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.