وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

راه درمان افسردگی چیست

2

راه درمان افسردگی چیست

سلام حاج اقا . من احساس مى كنم طلسم شدم . از در خونه بيرون نمى رم . حوصله حرف زدن هم ندارم ، هيشكى و دوست ندارم . فقط مى خوام بخوابم . همش گريه مى كنم حتى بى دليل . انگيزه براى زندگى ندارم . پدر و مادرم رو هم دوست ندارم . من اينجورى نبودم خيلى پر حرف و شيطون بودم . الا يك هفتس از خونه بيرون نرفتم . چيكاز بايد بكنم؟؟ چه دعايى بخونم ؟ لطفا كمكم كنيد

پاسخ حجت الاسلام مهدی طاها

با سلام و اهداء تحیات

آنچه نوشته‌اید علائم طلسم نیست بلکه نشانه افسردگی است. احساس افسردگی و غمگین بودن، واکنش طبیعی بدن به مشکلات است پس سعی کنید فعال‌تر از قبل در زندگی ظاهر شوید. باید ابتدا بررسی کنید که عامل این افسردگی چیست گاهی افکار ناامید کننده یا عدم موفقیت در بعضی امور زمینه‌ساز خراب شدن روحیه می‌شود. گاهی در مشاوره ها شاهدیم که دیر شدن امر ازدواج یا شکست‌های عشقی می‌تواند چنین روحیاتی را ایجاد کند.

چند توصیه:

1- یک مسافرت یا تفریح سالم حتماً انشا الله حال شمارا تغییر خواهد داد.

2-با دوستان خود بیرون بروید حضوری صحبت کنید به‌هیچ‌عنوان نگذارید این حالت ادامه یابد.

3-مثبت فکر کنید و بیندیشید عوامل  و افکار منفی را دور بیندازید با تمرکز و  آرامش می‌توانید این کار را بکنید، در بین الطلوعین و قبل از خواب چشم‌ها را ببندید و صلوات زیاد بفرستید و حرفهای مثبت بزنید از توانستن‌های خود صحبت کنید که من می‌توانم بهترین کارها را انجام بدهم، با امام زمان صحبت کنید تا انرژی و نورانیت باطنی بگیرید

4-در کنار افکار مثبت مطالب طنز خوب و فاخر را بخوانید روحیه‌بخش هست از خواندن رمان‌های  ترسناک و روزنامه‌های حوادث بپرهیزید.

5-زندگی آیت‌الله بهجت یا یکی از علما ربانی را بخوانید و الگو بگیرید که چطور در شرایط سخت زندگی کرده‌اند و به چه مقاماتی رسیده‌اند.

6- به‌هیچ‌عنوان خودتان را در اتاق و خانه محبوس نکنید یک خرید با مادر یا خواهر حال شمارا بهتر خواهد کرد، بیرون بروید در پارک قدم بزنید.

7-دیدن طبیعت و آب روان ، مثل رودخانه و  سبزه‌زارها در رویات  سبب برطرف شدن افسردگی است.

8-فراموش نکنید یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها  برای غلبه بر افسردگی ورزش هست.

9-شب‌ها زود بخوابید آداب و اذکار قبل از خواب در مفاتیح را رعایت کنید و با آرامش بخواب بروید و  15 دقیقه قبل از نماز صبح برخیزید و از هوای سحر استنشاق کنید روحیه‌بخش هست.

10-از خواب‌بین الطلوعین و عصرگاهی بپرهیزید که سبب غم و افسردگی است و در روایات هم مکروه دانسته شده است.

11-در روانشناسی تأکید می‌کنند دوستان و افرادی که  منفی هستند و انرژی منفی دارند را دور کنید در روایات هم مراوده و گفتگو باکسانی که اهل گناهان سنگین هستند را نهی کرده‌اند چون حضور و هم‌نشینی با آن‌ها قلب را تیره و روحیه را خراب می‌کند
12-تغذیه سالم داشته باشید میوه‌جات را استفاده کنید روی سایت برخی از میوه‌های ضدافسردگی در نوشتاری جدا منتشرشده است سرچ کنید و بخوانید  و در کنار آن از دم‌نوش‌های گیاهی استفاده کنید
13-هرروز سوره یاسین را پس از نماز صبح در بین الطلوعین بخوانید

14-اگر این روحیه  و حالات ادامه پیدا کند باید حتماً به یک مشاور رجوع کنید چه‌بسا نیاز هست ریشه‌های ژنتیکی در خانواده، آزمایشات سلامت و موارد این‌چنینی تحت نظر پزشک بررسی شود.

15- دعای رفع افسردگی و پریشانی روایت شده از حضرت زهرا را پس از هر نماز بخوانید.(اینجا کلیک کنید)

16- از هرچیزی ترسیدید به آیت الکرسی پناه ببرید و بخوانید.

17-به جمع گروه هایی که کارهای  خیر و خوب برای دیگران انجام می‌دهند بپیوندید مثل مسجد، هیئت و … این مکانها فضاهایی بسیار خوبی است که  در این جمع‌ها دوستان خوب پیدا کنید و به فقرا کمک کنید، حال شمارا سریع خوب می‌کند در روایات آمده دست کشیدن بر سر ایتام و خدمت به آن‌ها پریشانی دل را برطرف می‌کند، لذا فرصت را از دست ندهید موبه‌مو دستورات را انجام بدهید در یک گزارش  30 روزه اگر انجام دادید و به نتیجه نرسیدید و باز فکر کردید که طلسم است مجدد مکاتبه کنید تا در این قسمت هم مطالبی را عرض کنیم.

وفقکم الله لکل الخیر

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. ستاره می گوید

    سلام
    لطفا راجب اضطراب اجتماعی و رفعشم مطلب بزارید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      انشاالله چشم.
      وفقکم الله لکل الخیر