وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

ذکر برای ازدواج سریع

ذکر برای ازدواج سریع

راهكارها و دعاهايي براي ازدواج سريع مي خواهم؟

خواهر گرامي، ارتباط با جوانی که در اندیشۀ رفتارهای متعالی است و در این راه، دستهای دل و ذهنش رو به آسمان است، باعث افتخار ماست.
خواهر ارجمند، دعا براى فراهم شدن زمينه ازدواج با همسري شايسته از کارهاي مستحب و مورد ترغيب خداوند است چرا كه قبل از اقدامات شخصى و تصميم گرفتن بر اساس فهم و شناخت فردى به خداوند روى آورده و از او خيرخواهى نموده‏ايد و از اوهدايت جسته‏ايد لذا در روايات متعدد حضرات ائمه (عليه السلام) ما را به دعا كردن و نماز خواندن براى دست يافتن به يك ازدواج موفق توصيه و سفارش نموده‏اند. كافى است با حسن اعتماد و قلب پاك رو به درگاه الهى آوريد و دعا كنيد. در ادامه، برخی از دعاهای موجود در متون دینی در زمینۀ ازدواج را تقدیم نگاهتان می کنیم:

۱. براي امر ازدواج هم به توصية حضرت آيت الله بهجت (ره) نماز جعفر طيّار را بخوانيد. دستور اين نماز در مفاتيح الجنان آمده است.

 

۲. از اميرالمؤمنين نقل شده كه هر كس قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.

 

۳. دو دعا را نيز زياد بخوانيد در قنوت نماز، بعد از هر نماز، در سجده يا هر وقت ديگر:
الف. «اللهم اغنني بحلالك عن حرامك و بطاعتك عن معصيتك ؛ خدايا مرا بي نياز كن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداريت از نافرمانيت». برخي از بزرگان توصيه کرده اند اين دعا ۱۱۴ مرتبه در يک مکان مقدس مانند مسجد يا زيارتگاه خوانده شود.

 

ب. «ربِّ انّي لِما أنزلتَ اليّ مِن خيرٍ فقيرٌ؛ خدايا! بي ترديد من به خيري كه تو بر من فرو مي فرستي نيازمند و محتاجم».(قصص، ۲۴) قرآن مجيد مي فرمايد كه وقتي موسي گرسنه و تنها و بي سرپناه اين دعا را خواند به لطف خداي عالي حضرت شعيب دختر خود را به سوي او فرستاد و او را به دامادي برگزيد.

 

 

۴. برخی به حسب تجربه خواندن و مداومت بر تلاوت آيه ۲۱ سوره روم را برای اين منظور کارساز و مفيد می دانند و آن آيه چنين است: وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ و از نشانه‏هاى خداوند اين است كه همسرانى از جنس خود شما براى شما آفريد، تا در كنار آنها آرامش يابيد، و در ميانتان مودت و رحمت قرار داد، در اين نشانه‏هايى است براى گروهى كه تفكر مى‏كنند.

 

۵. دعاي «معراج» و «نادعلي» براي گشايش همه گرفتاري ها مفيد است.

 

 

۶. امام صادق(عليه السلام) به ابوبصير مي فرمايند: هرگاه خواستي ازدواج كني ابتدا دو ركعت نماز بجا بياور سپس حمد و سپاس خداوند نما و بعد بگو «اللهم أني اُريد أن أتزوّج، اللهم فاقدر لي مِن النساء اعفهن فرجا، و احفظهن لي في نفسها و في مالي، و اوسعهن رزقا و اعظمهن بركه، و اقدر لي منها ولدا طيبا تجعله خلفا صالحا في حياتي و بعد موتي»؛ خداوندا! من مي خواهم ازدواج كنم، خداوندا! براي من پاكدامن ترين زنان را مقرر فرما و كسي كه خويشتن دار از همه نسبت به خود و نگهداري كننده ترين فرد در مالم باشد، كه به واسطه آن نفسم (حالم) و مالم محفوظ بماند، كسي كه فراخ ترين روزي و بيشترين بركت را در زندگي داشته باشد، و از وي براي من فرزندي طيب در نظر بگير كه جانشيني شايسته در حيات و ممات من باشد.

 

 

۷. دعاى زير در اواخر جلد ۱۰۳ بحارالانوار كتاب النكاح باب «الدعاء عند التزويج» از اميرالمومنين(عليه السلام) نقل گرديده است اين حديث ضمن آنكه درخواست از خداست خود بيانگر عالى ترين معيارها در گزينش همسر نيز هست : هر كه قصد ازدواج داشته باشد دو ركعت نماز گذارد در هر ركعت پس از حمد سوره ياسين بخواند پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد و اين دعا را بخواند: « اللهم ارزقنى زوجه صالحه ولودا ودودا غيورا قنوعا ان احسنت شكرت و ان اسئت غفرت و ان ذكرت الله تعالى اعانت و ان نسيت ذكرت و ان خرجت من عندها حفظت و ان دخلت عليها سرت و ان امرتها اطاعتنى و ان اقسمت عليها ابرت قسمى و ان غضبت عليها ارضتنى يا ذالجلال والاكرام هب لى ذلك فانما اسالك ولا اجد الا ما قسمت لى»

 

 

خواهر گرامي، مطمئن باشيد اگر به خداوند متعال توكل كنيد و تمام امور زندگى خود را به او واگذار كنيد، خداوند به بهترين وجه و شكل به آن رسيدگى خواهد كرد زيرا او خير و صلاح بندگانش را بهتر از آنها مى‏داند. در قرآن كريم آمده است: «چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد حال آن كه خير شما در آن است و يا چيزى را دوست داشته باشيد حال آنكه شر شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد».( بقره/۲۱۶)

پرسمان

ذکر برای ازدواج سریع ذکر ازدواج ذکر ازدواج موقت ذکر ازدواج با معشوق ذکر ازدواج خوب ذکر ازدواج جوانان ذکر ازدواج سریع ذکر ازدواج بهجت ذکر ازدواج مجرب ذکر ازدواج موفق ذکر ازدواج دختر ذکر صیغه ازدواج موقت ذکر فوری ازدواج ذکر برای ازدواج فوری ذکر برای ازدواج با فرد مورد نظر ذکر های ازدواج ازدواج ذکر ها ذکر ازدواج خوب ذکر برای ازدواج خوب ذکر برای ازدواج و خوشبختی ذکر حاجت ازدواج ذکر برای حاجت ازدواج ذکر ازدواج جوانان ذکر جهت ازدواج ذکر جهت ازدواج پسران ذکر جهت ازدواج موفق ذکر جهت ازدواج دختر ذکر برای ازدواج جوانان ذکر مجرب جهت ازدواج چله ذکر ازدواج ذکر آسان شدن ازدواج ذکر برای آسان شدن ازدواج ذکر برای ازدواج با شخص مورد علاقه ذکر برای ازدواج با شخص مورد نظر ذکر برای ازدواج با شخص خاص ذکر ازدواج سریع ذکر برای ازدواج سریع و موفق ذکر برای ازدواج سریع دختر ذکر برا ازدواج سریع ذکر یونسیه ازدواج ذکر ازدواج با معشوق ذکر ازدواج بهجت ذکر برای ازدواج ذکر برای ازدواج سریع ذکر برای ازدواج موفق ذکر برای ازدواج خوب ذكر براى ازدواج ذکر برای ازدواج جوانان ذکر برای ازدواج پسر ذکر برای ازدواج سریع و موفق ذکر ازدواج از ایت الله بهجت ذکر برای ازدواج از آیت الله بهجت ذکر ازدواج آیت الله ذکر سریع الاجابه ازدواج ذکر برای امر ازدواج ذکر تسهیل ازدواج ذکر برای تسریع ازدواج ذکر ازدواج موقت ذکر ازدواج مجرب ذکر ازدواج موفق ذکر مخصوص ازدواج ذکر مناسب ازدواج ذکر برای ازدواج موفق ذکر صیغه ازدواج موقت ذکر ازدواج با معشوق ذکر جهت ازدواج موفق ذکر برا ازدواج موفق ذکر گشایش ازدواج ذکر برای گشایش ازدواج ذکر معجزه گر ازدواج ذکر ازدواج زود ذکر برای ازدواج زود ذکر رضایت ازدواج ذکر ازدواج دختر ذکر دعا ازدواج ذکر درمورد ازدواج ذکر برای ازدواج دختر ذکر جهت ازدواج دختر ذکر تعجیل در ازدواج ذکر برای تعجیل در ازدواج ذکر برای گشایش در ازدواج ذکر برای ازدواج سریع دختر ذکر برای تسریع در ازدواج ذکر برای ازدواج پسر ذکر برای ازدواج پسران ذکر جهت ازدواج پسران ذکر واسه ازدواج ذکر برای ازدواج و خوشبختی دعا و ذکر ازدواج و بخت گشایی ذکر یونسیه و ازدواج ذکر استغفار و ازدواج ذکر برای ازدواج سریع و موفق

🔗 لینک کوتاه
6 نظرات
  1. مغضوب و مقهورِ الله می گوید

    سلام و وقت بخیر ..
    حدود ۷ سال قبل بدون شناخت و آگاهی کافی و بدون اختیار گرفتار ازدواجی کورکورانه و ندانسته شدم، بعد ا مدت یکسال با دعوا ، ناراحتی و کشمکش های زیاد طلاق توافقی گرفتیم …اکنون ۶ سال از آن جریانات می گذرد … در طی این مدت فراز و نشیب های بسیاری متحمل شده ام …دردها و مشقتهای درونی و نگاهها و سخنان بیرونی بسیاری را تحمل کرده ام … شخصیتم به کل متحول شده …بسیار به خداوند و ائمه ی اطهار نزدیکتر شده ام ….با کمال ایمان و امید برای آینده ای روششن و زندگی بهتر دعاها و زیارتها و ختومات متعدد انجام داده ام …. با اینکه شرایط مناسبی برای ازدواج مجدد دارم ، اما گویا خواست و اراده الهی چیزی غیر از این است … بعد از این همه مدت دعا و نیایش های خالصانه گمان میکنم که هیچ مورد توجه و عنایت پروردگار عالم و ائمه ی اطهار سلام الله علیهم اجمعین نیستم …هر از گاهی دچار یاس و نامیدی شدید میشوم …و از ته دل آآروزی مرگ و نیستی میکنم ….متاسفانه گاها بطور ناخواسته دچار کمبود اشتیاق و رغبت در عبادات اصلی و مسستحبی نیز میشوم ….دقیقا به نقطه آخر رسیده ام و تمام درها را به روی خود بسته می بینم …نمیدانم مانع اصلی استجابت و براورده شدن دعاهایم چیست؟…خون دلها خورده ام تا با خودم از درون و شرایطم از بیرون مبارزه کنم و و طبق خواست الهی عمل کنم ….اما دیگر گمان میکنم تمام این کارها بی فایده است …اکنون در موقعیت بسیار بدی هستم …با تلاش و زحمات بسیار خودم را تا بدینجا رسانده ام ، اگر دستم را رها کنند بدجوری زمین خواهم خورد ….بر اورده شدن دعاهایم به کنار ، اینک تنها یک سوال است که شبانه روز ذهنم را درگیر خود کرده . و آن اینکه علت رد شدن دعاهایم چیست ؟؟..کدامین گناه ؟ …سحر و جادو ؟… فرصت سوزی و عدم رضایت از ازدواج سابق و طلاق ؟… هرگز گمان نمیکردم که آن خدای مهربانی که همیشه و همه جا وصف زیباییها و مهربانی هایش را شنیده و لمس کرده بودم ، چنین خشمناک و غضبناک مرا به حال خودم واگذارد….هرگز تصور نمیکردم که خداوند رحمان و رحیم نسبت به بنده ای ضعیف و نا توان چون من اینقدر سختگیر و بی تفاوت باشد …. خدای من اینگونه نبود …. نمیدانم کدامین عمل زشتم باعث شد که خدایی به ان مهربانی این چنین با قهر و جبر با من رفتار کند …………………………………………………………………………………………………………..

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      پیام شما را با دقت خواندیم، هیچ کجای آنچه نوشته اید دلیل بر قهر خدا نیست، ذات این دنیا همراه با گرفتاری و امتحان است تا زمینه های کمال افراد فراهم شود. هیچگاه ناراحت نباشید، امیدتان به خداوند باشد.
      سعی کنید حتما از نزدیک با یک مشاور خوب و امین گفتگو و درد دل کنید تا شما را راهنمایی بیشتر کند، و باعث آرامش روحی شماست.
      کارهای جمعی را افزایش بدهید، ورزش، جمع دوستان و تفریحات سالم داشته باشید، باعث تقویت روحیه شماست.
      مدتی هم برای ازدواج نماز جعفر طیار را به شیوه زاد المعاد به نیت ازدواج بخوانید ان شاالله آثار خوبی خواهید دید.
      وفقکم الله لکل الخیر

    2. حجت الاسلام حامد جوارانی می گوید

      سلام علیکم
      ضمن توجه به نکاتی که برادر عزیزم جناب یوسف وند مطرح کردند توجه شما را به نکات زیر جلب می کنم :
      ۱-عارف بزرگ جناب مولوی داستانی شبیه به همین قضیه شما و جواب به آن را به صورت شعر آورده اند که به لینک زیر مراجعه کنید و شعر را به دقت بخوانید و پاسخ آن را بیابید
      لینک شعر= http://yon.ir/LehtW
      ۲-فایل های صوتی زیر را از لینکی که می فرستم تهیه کرده و روزانه یک فایل صوتی از هرکدام گوش کنید
      _فایل راه های مبارزه با غم= http://yon.ir/7sApN
      -فایل رشد و قدرت در سایه سختی ها= http://yon.ir/HLwYi
      ۳-به لینک مشاوره زیر مراجعه کنید و برای برطرف کردن مشکلات خصوصی در عرصه های روحی، اخلاقی، تربیتی، خانوادگی و علمی می‌توانید با تکمیل دقیق فرم حاضر از خدمات مشاوره ای و برنامه ای منظم بهره مند شوید
      لینک مشاوره= http://yon.ir/s72LV
      ۴-مطلب زیر را حتما مطالعه کنید:
      http://yon.ir/bw01c
      ۵ـ طبق منطق قرآن کریم ، دنیا برای افراد بالغ فقط و فقط جای تکلیف و امتحان می باشد ؛ و جز تکلیف و امتحان در آن چیزی نیست. دنیا سراسر دار امتحان است و هر انسان بالغی که در آن وارد شود فقط و فقط برای امتحان می باشد ؛ و هر منظور دیگری نیز در میان باشد همگی در زیر چتر تکلیف و امتحان قرار می گیرد. لکن خیلی ها معنی امتحان را نمی دانند و خیال می کنند که امتحان فقط با سختیها و مصیبتهاست.در حالی که چنین نیست. خداوند متعال می فرماید: « امّا انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمايش، اِكرام مى‏كند و نعمت مى‏بخشد مى‏گويد: «پروردگارم مرا گرامى داشته است. و امّا هنگامى كه براى امتحان، روزيش را بر او تنگ مى‏گيرد مى‏گويد:«پروردگارم مرا خوار كرده است.». چنان نيست كه شما مى‏پنداريد؛ شما يتيمان را گرامى نمى‏داريد. و يكديگر را بر اطعام مستمندان تشويق نمى‏كنيد. و ميراث را (از راه مشروع و نامشروع) جمع كرده مى‏خوريد. و مال و ثروت را بسيار دوست داريد. چنان نيست كه آنها مى‏پندارند. در آن هنگام كه زمين سخت در هم كوبيده شود. و فرمان پروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف در صف حاضر شوند. و در آن روز جهنم را حاضر مى‏كنند؛ (آرى) در آن روز انسان متذكّر مى‏شود؛ امّا اين تذكّر چه سودى براى او دارد؟! » (الفجر:۱۵ ـ ۲۳)
      امّا غرض اصلی در امتحان الهی این است که استعدادهای الهی او رشد کنند ؛ چرا که انسان فقط و فقط برای آخرت خلق شده نه برای دنیا. امیر مومنان (ع) فرمودند: « إِنَّكُمْ إِنَّمَا خُلِقْتُمْ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا وَ لِلْبَقَاءِ لَا لِلْفَنَاء ـــــ همانا شما فقط برای آخرت خلق شده اید نه برای دنیا ؛ و برای بقاء آفریده شده اید نه برای فناء » ( تصنيف غرر الحكم و درر الكلم ، ص۱۴۰). پس مومن به اسلام ، باید در محاسبات خود ، آخرت را مدّ نظر داشته باشد و بداند که دنیا گلّی است که برای کسی میوه نمی شود ؛ « وَ لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَياةِ الدُّنْيا لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقى‏ ــــــ و هرگز چشمان خود را به نعمتهاى مادّى، كه به گروه‏هايى از آنان داده‏ايم، ميفكن! اينها شكوفه‏هاى زندگى دنياست؛ تا آنان را در آن بيازماييم؛ و روزى پروردگارت بهتر و پايدارتر است » (طه:۱۳۱)
      پس باید دانست که خداوند حکیم ، انسان را به دنیا نفرستاده تا به قول اهل دنیا ، در این دنیا به جایی برسد ؛ بلکه او را فرستاد تا در این چند دهه ی دنیا برای آخرت و ابدیّتش توشه ی وجودی ذخیره نماید ؛ و مانند گیاهی که از زیر خاک تیره بر می آید ، از این دنیا سر بر آورده در برزخ و آخرت سبز و خرّم گردد. از اینرو حضرت مریم (س) را به درختی خدایی تشبیه نموده و فرمود: « فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَنا ـــــــ خداوند، او (مريم‏) را به طرز نيكويى پذيرفت ؛ و به طرز شايسته‏اى،او را رويانيد» (آل‏عمران:۳۷)
      با این مقدّمه باید توجّه داشت که گاه خداوند متعال با امتحانی بنده ی خود را متوجّه ضعف خود می کند تا خودش آن ضعف را جبران کند ؛ و گاه او را امتحان می کند امّا نه برای متوجّه نمودن او ، بلکه برای اینکه خود آن امتحان باعث رشد وجودی شخص می شود. خداوند متعال می داند که مؤمنین و انبیاء (ع) در برابر امتحانات او اعتراضی نخواهند نمود ولی باز آنها را امتحان می کند ؛ چرا که با این امتحانها درجه ی وجودی آنها بالا می رود. لذا امتحان خدا همواره از سر لطف است ؛ لکن موضع گیری منفی یک شخص در برابر امتحان الهی ، باعث می شود که آن امتحان ، زمینه ی سقوط او را فراهم کند. مثل کسی که اگر در امتحان مدرسه شرکت کرده و قبول شود ، به کلاس بالاتر راه پیدا می کند ؛ ولی اگر در امتحان حاضر نشود یا سر جلسه ی امتحان ، سوالات را عمداً پاسخ ندهد یا آمادگی قبلی برای امتحان را فراهم نکرده باشد ، در آن صورت همان امتحان برای او سبب سقوط خواهد بود.
      اگر کسی ضعفهای معنوی خود را دانسته و خود اقدام به برطرف نمودن آنها کرد ، روشن است که برای برطرف شدن آن ضعفها مورد امتحان قرار نخواهد گرفت ؛ چون ضعفی نیست که برطرف شود ؛ ولی برای تثبیت آن کمال حاصل شده ، ممکن است مورد امتحان قرار گیرد ؛ همچنین خود همان درجه ی حاصل شده ممکن است محملی برای یک امتحان دیگر شود تا شخص ، به درجه ای بالاتر نیز ترقّی کند. اساساً باید همواره به خود یادآوری نمود که دنیا دار امتحان است ؛ و امتحان الهی مثل امتحانهای دنیوی سر ترم نیست ؛ لحظه لحظه ی زندگی ، امتحان است ، خوردن انسان ، خوابیدن او ، سخن گفتنش ، بادی که می وزد ، بارانی که می بارد ، خشکسالی ها ، ارزانیها ، گرانیها ، سلامتی و مریضی ، خوش قیافه بودن و بدقیافه بودن ، مرد بودن و زن بودن و … همه ابزار امتحان خدا هستند. لذا آدمی تا زمان وارد شدن به عالم برزخ ، حتّی یک ثانیه هم از امتحان خدا فارغ نیست. لکن برای اینکه انسان اوّلاً بودن خود در جلسه ی امتحان الهی را فراموش نکند و ثانیاً در مسیر تکامل مداوم ، جهشهای تکاملی نیز داشته باشد ، گاه امتحانهای بزرگی نیز از او گرفته می شود.
      بنا بر این ، همان گونه که مرگ عزیزان ، فقر ، مریضی ، نقص عضو و امثال این امور ، امتحان خدا هستند ، زنده بودن عزیزان ، ثروت ، سلامتی ، داشتن اعضای سالم و امثال آنها نیز امتحان الهی اند. و چه بسا کسانی که در امتحانات قسم دوم مردود می شوند تعدادشان بیشتر از کسانی باشد که در امتحانات قسم اوّل مردود می شوند. در امتحانات قسم اوّل بسیاری از افراد متوجّه خدا شده و از او مدد می جویند ولی در قسم دوم کمتر کسی هست که خدا را یاد کرده و شکر نعمت او کند. لذا خداوند متعال می فرماید:« وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ . ـــ و عدّه ی کمی از بندگان من شکرگزارند» (سبأ:۱۳) ؛ و فرمود: « و او همان كسى است كه شب و روز را جانشين يكديگر قرار داد براى كسى كه بخواهد متذكّر شود يا شكرگزارى كند»(الفرقان:۶۲) . واقعاً چند نفر در عالم وجود دارند که خدا را به خاطر آفریدن شب و روز و خورشید و ماه شکر کنند؟ یا هر بار که والدین خود را می بینند خدا را یاد کرده و شکر گزار او باشند؟ در حالی که همه ی اینها نعمت خدا هستند و وظیفه ی آدمی این است که در برابر نعمت ، شکر گزار باشد.
      حاصل سخن اینکه: دنیا فقط جای امتحان و تکلیف است ؛ و امتحان و تکلیف تنها برای رشد استعدادهای الهی انسان می باشد ؛ و دین آمده است تا نحوه ی برخورد با این امتحانات را نشان دهد. دین چیزی نیست جز نقشه ی وجودی انسان کامل ؛ لذا لحظه لحظه ی زندگی را ، که همگی امتحان هستند ، باید بر آن تطبیق نمود تا حاصل زندگی دنیایی یک انسان حقیقی باشد. همچنین باید دانست که خدای حکیم و علیم و عادل هر کسی را فقط با چیزی امتحان می کند ، که متناسب با وجود اوست ؛ و جز آن امتحانات هیچ چیز دیگری نمی تواند زمینه ی رشد حقیقی و الهی او را فراهم سازد. لذا فرمود: « لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ وُسْعَها ـــــ خداوند هيچ كس را تكليف نمى‏كند مگر به تناسب گستره ی وجودی او » (البقرة:۲۸۶) همچنین فرمود: « لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا ــــــ خداوند هيچ كس را تكليف نمى‏كند مگر به تناسب آنچه به او داده است ؛ خداوند به زودى بعد از سختی ها آسانى قرار مى‏دهد.» (طلاق:۷) ؛ یعنی دنیا جای کلفت (سختی) است ؛ ولی اندکی بیش نیست و از پس آن آسانی ابدی است برای عاملین. بر همین اساس فرمود: « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ كَبَد ــــ به یقین ما انسان را در رنج آفريديم »(البلد:۴). پس نباید توقّع داشت که دنیا جایآسایش و راحتی باشد ؛ و نباید پنداشت که راحتی مساوی با سعادت و رنج مساوی با شقاوت است ؛ لذا فرمود: «… عَسى‏ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ـــــــ چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حال آن كه خيرِ شما در آن است ؛ و چه بسا چيزى را دوست داشته باشيد، در حالی که شرِّ شما در آن است ؛ و خدا مى‏داند ، و شما نمى‏دانيد.» (البقرة:۲۱۶). پس جایی که انسان می بیند خبری از مشکلات دنیا نیست باید به شدّت بر خود و عاقبت خویش بترسد ؛ چرا که بعید نیست از چشم خدا افتاده باشد ؛ همانند شاگرد تنبل کلاس که معلّم کاری با او ندارد. « فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُمْ بَيْنَهُمْ زُبُراً كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (۵۳) فَذَرْهُمْ في‏ غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حينٍ (۵۴) أَ يَحْسَبُونَ أَنَّما نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مالٍ وَ بَنينَ (۵۵) نُسارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْراتِ بَلْ لا يَشْعُرُونَ ــــــــــ پس آنها امور خود را در ميان خويش بهپراكندگى كشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند؛ (و عجب اينكه) هر گروه به آنچه نزد خود دارند خوشحالند! (۵۳) آنها را در جهل و غفلتشان بگذار تا زمانى(كه مرگشان فرارسد يا گرفتار عذاب الهى شوند). (۵۴) آنها گمان مى‏كنند اموال و فرزندانى كه به عنوان كمك به آنان مى‏دهيم (۵۵) براى اين است كه درهاى خيرات را با شتاب به روى آنها بگشاييم!! (چنين نيست) بلكه آنها نمى‏فهمند.» (سوره مومنون )
      ۶- باید دانست که در منطق اسلام ، که دنیا را تنها کلاس انسان سازی می داند ، مشکلاتی که انسان خود به نوعی باعث آنهاست فی نفسه اجری برای او ندارد ؛ لکن خود همانها هم امتحان می باشند تا معلوم شود که انسان در پی اشتباهش چه خواهد نمود؟! همچنین مشکلاتی که خداوند متعال از باب مجازات دنیوی نصیب انسان می کند ، افزون بر نقش بیدارگری که دارند ، باز سوالات امتحانی می باشند ؛ لذا انسان در مقابل آنها نیز باید مطابق شریعت الهی رفتار نماید. ولی اگر مشکلی برای انسان پیش آید که خود نقشی در آن ندارد اگر برای رفع آن مشکل از راه مشروع تلاش کند از تلاش خود اجر خواهد برد و این تلاش باعث رشد روحی او خواهد شد. بسیاری از مشکلاتی هم که برای انسان پیش می آیند و خود او نقشی در پیدایش آنها ندارد از این قبیل مشکلاتند. امّا مشکلات خارج از اختیاری نیز وجود دارند که ما در مقابل آنها چاره ای جز صبر نداریم و نمی توانیم آن مشکل را چاره کنیم ؛ در چنین مواردی اگر کسی به خاطر خدا صبر کند و آن را ابزاری برای تربیت قوای باطنی خود بداند و در زبان و قلب از خداوند حکیم و علیم و عادل شکایت نکند، اجر صبر برای خدا نصیب او خواهد شد که اجری است عظیم .
      پس باید توجه داشت که هر مشکل و نارحتی که در دنیا عارض انسان می شود ، چه خود باعث آن باشد و چه خود نقشی در آن نداشته باشد ، در هر حال امتحان الهی است ، و عکس العمل صحیح انسان را می طلبد و عکس العمل صحیح را دین (عقل و نقل ) مشخص می کند. لذا در مواجهه با هر مشکل و درد و رنج و ناراحتی بلافاصله باید دید وظیفه ی دینی ما در مقابل آن چیست؟ اگر کسی توانست وظیفه ی خود را به درستی بداند و به آن عمل کند یقینا از اجر الهی و رشد روحی برخوردار خواهد شد و خود را برای ابدیّت خواهد ساخت ؛ و الّا دنیای خود را خراب و آخرتش را خرابتر خواهد نمود.زمانی که اشعث ابن قیس در مرگ فرزندش عزادار بود ، علی (ع) جهت تسلیت او به وی فرمودند : « يَا أَشْعَثُ إِنْ تَحْزَنْ عَلَى ابْنِكَ فَقَدِ اسْتَحَقَّتْ مِنْكَ ذَلِكَ الرَّحِمُ وَ إِنْ تَصْبِرْ فَفِي اللَّهِ مِنْ كُلِّ مُصِيبَةٍ خَلَفٌ يَا أَشْعَثُ إِنْ صَبَرْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْجُورٌ وَ إِنْ جَزِعْتَ جَرَى عَلَيْكَ الْقَدَرُ وَ أَنْتَ مَأْزُورٌ يَا أَشْعَثُ ابْنُكَ سَرَّكَ وَ هُوَ بَلَاءٌ وَ فِتْنَةٌ وَ حَزَنَكَ وَ هُوَ ثَوَابٌ وَ رَحْمَةٌ ــــــ اى اشعث! اگر براى پسرت اندوهناكى، به خاطر پيوند خويشاوندى سزاوارى ، امّا اگر شكيبا باشى هر مصيبتى را نزد خدا پاداشى است. اى اشعث! اگر شكيبا باشى تقدير الهى بر تو جارى مى‏شود و تو پاداش داده خواهى شد و اگر بى تابى كنى باز تقدير الهى بر تو جارى مى‏شود و تو گناه كارى. اى اشعث! پسرت تو را شاد مى‏ساخت و براى تو گرفتارى و آزمايش بود، و مرگ او تو را اندوهگين كرد در حالى كه براى تو پاداش و رحمت است. » ( نهج البلاغه ، حکمت ۲۹۱ )
      حاصل کلام آنکه: گاه بلایا و مصائب برای مجازات می باشند ؛ گاه کفّاره ی گناهان هستند ؛ گاه امتحانند به معنی خاصّ آن ؛ گاه شرط حصول برخی کمالات می باشند ؛ گاه برای ارتقاء درجه می باشند و گاه نیز برای آن هستند که کمالات اولیاء برای مردم ظاهر گردند. لذا مثلاً اگر واقعه ی کربلا رخ نمی داد ، کرامات و عظمتهای شهدا و اسرای کربلا هیچگاه برای اهل دنیا ظاهر نمی گشت و چنین الگوی بی نظری برای اهل دنیا باقی نمی ماند.
      پس اگر بلا یا سختی یا بیماری برای ما حاصل شد باید به وضع دینداری خود نظر کنیم. اگر حقیقتاً اهل تقوا و عدالت بودیم ، آن دشواریها برای این هستند که گناهان گذشته ی ما پاک شوند و قابلیّت هدایتها و پادشهای خاصّ خدا در ما ایجاد گردد و استعدادهای الهی ما شکوفا گردند. امّا اگر در دینداری خود سست بودیم و تقوا پبشه نبودیم ، باید بدانیم که آن سختیها برای تنبیه (بیدار نمودن ) و ادب کردن ما هستند تا در آن شرائط خدا و آخرت را یاد نموده به سوی حقیقت و تقوا و عدالت باز گردیم ؛ که اگر باز گشتیم ، آن دشواریها برای ما نعمت خواهند بود ، در غیر این صورت صرفاً مجازات و عذابند و کمالی در پی نخواهند داشت. البته گاه این مشکلات برای این هستند که بنده ی مومن دچار طغیان نشود یا بنده ی غیر مومن در طغیان خود زیاده روی ننماید. لذا خداوند متعال فرمود: « كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏ ؛ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏ ـــــــ چنين نيست(كه شمامى‏پنداريد) به يقين انسان طغيان مى‏كند ؛ از اينكه خود را بى‏نياز ببيند» (علق:۶ و۷) همچنین فرمود: « وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِي الْأَرْضِ وَ لكِنْ يُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما يَشاءُ إِنَّهُ بِعِبادِهِ خَبيرٌ بَصيرٌ ــــــ هر گاه خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمين طغيان و ستم مى‏كنند؛ از اين رو به مقدارى كه مى‏خواهد(و مصلحت مى‏داند) نازل مى‏كند، كه نسبت به بندگانش آگاه و بيناست.» (الشورى:۲۷)

  2. پگاه می گوید

    سلام. با تشکر از گردآوری این مطلب. یک سوال داشتم خدمتتان. در دعا ها هم مسئله ی جنسیت مطرح است، یعنی دعایی داریم که مختص آقایان باشد یا خانم ها؟ موارد ۶ و ۷ که در این مطلب ذکر شده است مربوط به آقایان می باشد، اینطور نیست؟

    1. حجت الاسلام مهدی یوسف وند می گوید

      سلام علیکم
      برخی از دعا ها چون مخاطب زن بوده یا مخاطب مرد بوده از زبان آن شخص و برای آن شخص انشا شده است. می توان به قصد رجا خواند.
      برخی از دعا ها هم جنبه عمومی دارد و زن و مرد می توانند بخوانند. یکی از دستور العمل های عمومی برای ازدواج نماز جعفر طیار هست. پس از خواندن آن در آحر سر به سجده می گذارید و از خداوند حاجت خود را می خواهید.
      نماز جعفر طیار را به سبکی که آیت الله بهجت فرموده اند بخوانید، در سایت سرچ کنید و بخوانید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. سارا می گوید

    سلام شرمنده میخام یچیز رو بگم
    ازدواج دخترا به هیچ وجه جلو پیشرفت واینحرفا رو نمیگیره ولی ادم باید اونقدر عاقل باشه ک برای هر ناعلتی در ازدواج رو برا خودش باز نکنه !!!! ادم بایدبه ازدواج صالح فکر کنه ک تو این زمانه ی کم سخته از باب تعمین امکانات زندگی نمیگم ولی ادم نمیتونه به هر غریبه ای اعتماد کنه بیشتر افراد بخاطر نااهل بودن و کلک بازی دوروبری هاشون ترجیح میدن تامدتی به این چیزافکر نکنن ……
    ادم باید اونقدر روشن فکر باشه ک وقتی نمیتونه چیزی رو تنهایی فراهم کنه نخاد اقدام ب ازدواج کنه
    ممنون

نظرات بسته شده است.