وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دیدگاه قرآن کریم درباره کتاب انجیـل و تـورات

قرآن کریم ، انجیل اصلی را ـ که اکنون وجود خارجی ندارد ـ تأیید می کند، امّا اناجیل فعلی فقط اسماً انجیل هستند و هیچ کس آنها را همان انجیل حضرت عیسی(ع) یا حتّی تحریف شده ی آنها هم نمی داند./(عهد عتیق) به مدّت پانصد سال گم شد و بعد از این مدّت کاهنی به نام حلقیا ادّعا نمود که آن را یافته است. تنخ امروزی همان است که بعد از پانصد سال مفقودی یافته شد.

1

دیدگاه قرآن کریم درباره کتاب انجیـل و تـورات

دیدگاه قرآن در مورد کتاب مقدس

 

پرسش:ديدگاه قرآن در باب کتاب مقدس؟

پاسخ(حجت الاسلام ایمانی):

کتاب مقدّس به نحو مطلق همان کتاب مسیحیان است که از دو بخش عهد عتیق و عهد جدید تشکیل شده است. عهد عتیق همان کتاب مقدّس یهودیان است که تَنَخ نامیده می شود و مشتملّ است بر کتب زیادی که از جمله ی آنهاست: تورات ، زبور ، کتاب سلیمان و … . و عهد جدید مشتملّ است بر چهار انجیل به نامهای انجیل یوحنّا ، انجیل متّی ، انجیل مرقس و انجیل لوقا. انجیل دیگری به نام انجیل برنابا نیز وجود دارد که مسیحیان آن را قبول ندارد.

ـ نظرگاه قرآن کریم نسبت به عهد عتیق و عهد جدید:

 

1ـ قرآن کریم به تورات و زبور اشاره دارد؛ ولی باقی کتابهای تنخ را نام نبرده است.

2ـ قرآن کریم ، اصل تورات و زبور را ، کتب آسمانی می داند، ولی کتابهای کنونی یهودیان را که تورات و زبور نیز جزء آنهاست ، نوشته ی دست خودشان می داند، نه کتاب آسمانی.

خداوند متعال در حقّ یهود می فرماید:

« فَوَيْلٌ لِلَّذينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْديهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَليلاً فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْديهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُون‏ ـــــ پس واى بر آنها كه نوشته‏اى با دست خود مى‏ نويسند، سپس مى‏گويند: «اين، از طرف خداست.» تا آن را به بهاى كمى بفروشند. پس واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند؛ و واى بر آنان از آنچه از اين راه به دست مى‏آورند» (البقرة:79)

« أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَريقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ  ــــ آيا انتظار داريد به(آیين) شما ايمان بياورند، با اينكه عده‏اى از آنان، سخنان خدا را مى‏شنيدند و پس از فهميدن، آن را تحريف مى‏ كردند، در حالى كه علم و اطلاع داشتند؟!» (البقرة:75)

« مِنَ الَّذينَ هادُوا يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ ـــ بعضى از يهود هستند که سخنان را از جاى خود، منحرف مى‏ سازند » (النساء:46)

ـ افزون بر گواهی قرآن کریم ، تاریخ یهودیّت نیز گواهی می دهد که تنخ اصلی (عهد عتیق) به مدّت پانصد سال گم شد و بعد از این مدّت کاهنی به نام حلقیا ادّعا نمود که آن را یافته است. تنخ امروزی همان است که بعد از پانصد سال مفقودی یافته شد. در کتاب مقدّس مسیحیان به این امر که عهد عتیق پانصد سال گم شده بود، اشاره شده است.(رجوع فرمایید به کتاب مقدّس: دوم تواريخ ايّام 34 :15 و دوم پادشاهان 22 :8 )

با توجّه به این اعتراف صریح معتقدان به این کتاب، این کتاب به عنوان کتاب آسمانی هیچ اعتباری ندارد. چون نمی توان اثبات نمود که این تنخ فعلی مطابق با اصل بوده است. چرا که در مدّت پانصد سال، همه ی علما اصل تنخ را فراموش می کنند و چیزی از آن در یادها نمی ماند تا بتوان بر اساس آن، تنخ یافته شده را ارزیابی نمود. می دانیم که جناب ملاصدرا حدود 300 سال قبل می زیسته است. اکنون وقتی به کتابهای او نگاه می کنیم می بینیم که در هر صفحه چندین کلمه نسخه بدل پیدا کرده اند. این در حالی است که کتابهای او دائماً در دسترس بوده اند و تدریس می شده اند. حال ببینید از حدود دو هزار سال قبل ، با آن وضع نگهداری کتاب و بی سوادی، تا کنون چه بر سر یک کتاب می آید. حال اگر کتابی در آن زمان، حدود پانصد سال گم شود، و سپس یکی ادّعای پیدا کردنش را داشته باشد، فاجعه باز هم عظیمتر خواهد بود.

همچنین تناقضات آشکار در این کتاب، و سبک نگارش آن به روشنی گواهی می دهد که کتابی الهی و آسمانی نیست.

اين حقيقت كه تورات، نمي تواند آن تورات حقيقي باشد امروزه مورد پذيرش برخي از انديشمندان مسيحي و يهودي نيز قرار گرفته است. به عنوان مثال توماس ميشل كه از دانشمندان سنّت‌گراي مسيحي است، مي‌نويسد :
تورات پنج قرن قبل از ميلاد و به دست نويسنده‌اي ناشناس نوشته شده است. (كلام مسيحي، توماس ميشل، ص32 )

3ـ قرآن کریم مدّعی است که عیسی مسیح (ع) دارای کتابی آسمانی به نام انجیل بوده است. امّا مسیحیان کنونی منکر وجود چنین کتابی هستند. به عقیده ی آنها ، عیسی مسیح ، خداست ؛ و پیغمبر نیست که با خود کتابی داشته باشد. اناجیل اربعه ی امروزی نیز ربطی به آن انجیل حقیقی ندارند. لذا سخن گفتن از تحریف انجیل نیز بی معنی است. چرا که به گواهی خود مسیحیان، اناجیل اربعه توسّط چهار نفر به نامهای یوحنّا ، متّی ، مرقس و لوقا نگاشته شده اند و وحی به آن معنا که مامسلمین قائلیم نیستند.

حاصل آنکه: قرآن کریم ، انجیل اصلی را ـ که اکنون وجود خارجی ندارد ـ تأیید می کند، امّا اناجیل فعلی فقط اسماً انجیل هستند و هیچ کس آنها را همان انجیل حضرت عیسی(ع) یا حتّی تحریف شده ی آنها هم نمی داند. برخی مسلمانها هم که می گویند: انجیل تحریف شده است، جاهلانه سخن می گویند ؛ و از اصل ماجرا بی خبرند.

گفتیم که خود مسیحیان اناجیل اربعه را کتاب حضرت عیسی(ع) نمی دانند، بلکه معتقدند که دو انجیل را دو تن از حواریون نوشته اند؛ و دو انجیل دیگر را نسل بعد از حواریون نگاشته اند. امّا جالب است بدانيم كه امروزه دانشمندان مسیحی پی برده اند که آن دو کتاب را هم حواریون ننوشته اند.

به عنوان مثال دكتر فهيم عزيز كه يكي از كشيشهاي مطرح مسيحي مي باشد با دلايل مختلف ثابت نموده است كه دو انجيل مورد ادعاي مسيحيان، نوشته‌ي حواريون مسيح نمي باشد. (ر.ک: المدخل الي العهد الجديد، الدكتور القس فهيم عبدالعزيز، ص243 و 546)
البته صرف نظر از دلايل مختلفي كه اين دانشمندان براي بي اعتباري كتاب مقدس ذكر نموده‌اند دلايل ديگري نيز وجود دارد كه بي اعتباري تورات و انجيل را ثابت مي كند؛ از جمله، وجود اشتباهات علمي فراوان، وجود تناقض‌هاي بسيار زياد و مسائلي از اين قبيل.

برای مطالعه بیشتر در این باره به منابع زیر مراجعه فرمایید.

ـ آشنایی با ادیان بزرگ ، حسین توفیقی ، چاپ هفتم ، ص169 الی173

ـ مفهوم طومارهاى بحرالميت ، نوشته يك روحانى آزاد انديش مسيحى به نام « اى . پاول ديويس»‌
ـ ریشه های مسیحیت در اسناد بحرالمیت ، اثر ژان دانیلو ، ترجمه علی مهدی زاده
ـ‌ مقاله ی طومارهای بحرالمیت ، نجف دریابندری، در مجموعه ی به عبارت دیگر، تهران، پیک، 1363، ص‏121ـ 128
ـ مقاله ی « کشفی که تاریخ مسیحیت را دگرگون کرد» ، نصرالله پورجوادی، در مجموعه نگاهی دیگر، تهران، روزبهان، 1367، ص‏178ـ .190 ، این مقاله پیشتر در نشر دانش، سال پنجم، شماره چهارم، خرداد و تیر 1364، به چاپ رسیده بوده.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    امتیاز بینندگان:1 ستاره