وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه

آیا دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن روزه را باطل می کند؟

9

دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه

در نوشتار قبل حکم نگاه به فیلمهای مستهجن مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

آیا دیدن فیلمها و عکسهای مستهجن روزه را باطل می کند

جواب:

دیدن فیلم و عکس نامحرم و مستهجن روزه را باطل نمی کند به شرط آنکه منی از شخص خارج نشود. لازم به تذکر است، که دیدن چنین فیلمها و عکس هایی حرام هست و باعث انحطاط اخلاقی و نابود شدن ایمان می شود، حتی اگر بدون لذت باشد این کار حرام است!. 

اگر روزه دار با دیدن این فیلمها کاری کند که منی از او بیرون بیاید، یا می داند که با دیدن این فیلمه یا دیدن این عکس های مستهجن منی از او بیرون می آید، روزه او باطل هست و باید کفاره بدهد و این کار معصیتی است بزرگ و چون با حرام روزه خود را باطل کرده اکثر فقها می فرمایند باید کفاره جمع بدهد. برای دیدن نظر مراجع اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

1-حضرت عيسى عليه السلام فرمود: از نگاه كردن به آنچه منع شده است، بپرهيزيد؛ چرا كه آن بذر شهوت ها و رويش گناه است./ قالَ المَسيحُ عيسَى بنُ مَريَم عليهماالسلام: إيّاكُم وَ النَّظَرَ إلَى المَحْذُوراتِ؛ فَإنَّها بَذرُ الشَّهَواتِ وَ نَباتُ الفِسْقِ. بحارالانوار، ج104 ص 42 ح 52.

2- امام على عليه السلام : كسى كه [عنانِ] چشم خود را رها كند، زندگى اش را به زحمت اندازد؛ كسى كه نگاه هايش پياپى باشد حسرت هايش بپايد./ الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن أطلَقَ ناظِرَهُ أتعَبَ حاضِرَهُ ، مَن تَتابَعَت لَحَظاتُهُ دامَت حَسَراتُهُ .  بحار الأنوار : 104 / 38 / 33.

3-

الإمام الصادق عليه السلام : النَّظرَةُ سَهمٌ مِن سِهامِ إبليسَ مَسمومٌ ، مَن تَرَكَها لِلّهِ عز و جللا لِغَيرِهِ أعقَبَهُ اللّه ُ إيمانا يَجِدُ طَعمَهُ .

امام صادق عليه السلام : نگاه ، تيرى زهرآلود از تيرهاى شيطان است . هر كس از اين نگاه به خاطر خداوند ، بگذرد ، خداوند ، به وى ايمانى مى بخشد كه لذّتش را بچشد .كتاب من لا يحضره الفقيه : ج 4 ص 18 ح 4969 .

رساله توضيح المسائل

مسأله 1589 اگر بی اختیار (1) منی از او بیرون آید، روزه اش باطل نیست (2). ولی اگر (3) کاری کند که (4) بی اختیار منی از او بیرون آید، روزه اش باطل می شود (5).

(1) (مکارم:) در حال خواب یا بیداری..

(2) (خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی، مکارم:) بقیه مسأله ذکر نشده.

(3) (بهجت:) ولی اگر عمداً..

(4) (نوری:) اگر کاری کند که بر حسب عادت او..

(5) (بهجت:) در صورتی که بداند یا اطمینان داشته باشد که به سبب آن کار، منی بی اختیار خارج خواهد شد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

                 حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حکم روزه در صورت تحریک جنسی از طریق حرام [استمناء]

پرسش : اگر فرد روزه دار در هنگام مشاهده ی فیلم های مبتذل به طور ناخواسته از او منی خارج شود، روزه ی او چه حکمی دارد؟

پاسخ : 1- اگر با قصد بیرون آمدن منی این کار را انجام دهد (هرچند بیرون نیاید) روزه اش باطل است.

2- اگر چنین قصدی نداشته ولی عادت داشته با این مقدار تحریک، منی از او خارج شود و اتفاقا بیرون آید روزه اش باطل است و علاوه بر قضا، کفاره جمع نیز دارد.

3- اگر یقین داشته با این کار منی بیرون نمی آید اما اتفاقا بیرون آید روزه اش صحیح است.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام روزه

  1. حكم نگاه به فيلم و عکس زن بي حجاب
  2. نگاه به عکس بدحجاب بازیگران زن ایرانی
  3. نگاه به عكس و فيلم زنان فاميل و آشنا
  4. حكم خريد و استفاده از ماهواره
  5. نگاه به عكس برهنه زنان خارجي
  6. نگاه به عکس عریان در کتب پزشکی
  7. حكم ديدن فيلم آموزش روابط زناشويي
  8. ديدن فيلم هاي مبتذل
  9. چاپ عكس توسط نامحرم
  10. فیلمبرداری عروسی و حجاب زنان
  11. حکم بازیگری مرد و زن در فیلم و تئاتر


کلید: دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه دیدن فیلم و عکس مستهجن در حال روزه  آیا دیدن فیلم مبتذل حرام است دیدن فیلم پورنو با همسر حکم دیدن فیلم مبتذل دیدن عکس دیدن فیلم سوپر دیدن فیلم زایمان طبیعی دیدن فیلم های تحریک کننده جایز نیست یعنی چه احکام:دیدن فیلم مستهجن و نگاه به نامحرم در رمضان آیا دیدن فیلم و عکس مستهجن روزه را باطل می‌کند آیا دیدن فیلم و عکس مستهجن روزه را باطل می‌کند فیلم آموزشی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

9 نظرات
  1. omid می گوید

    سلام
    ۱.دیدن فیلم های سینمایی بدون سانسور که متاسفانه دارای صحنه های غیر اخلاقی هم هست اگر بدون قصد لذت باشه ولی باعث تحریک و خروج مایع مذی بشه این کار در حکم استمنا هست؟؟
    ۲.اصلا میشه یه تعریف ساده ای از استمنا بیان کنید؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ۱- دیدن چنین فیلمهایی حرام است. و اگر منی خارج بشود استمنا است.
      ۲- هرگونه تحریک جنسی بدون همسر که منجر به خروج منی بشود حرام است حالا چه بازی جنسی بکند چه با افکار باشد. و اگر بازی جنسی هم بشود اما منی هم خارج نشود حرام است.
      وفقکم الله لکل خیر

      1. omid می گوید

        سلام
        پس طبق گفته ی شما تا اون بازی جنسی و افکار و فیلم ها به حد خروج منی نرسه استمنایی انجام نشده. درسته؟؟؟؟
        حقیقتش من بدون اینکه بدونم و از ماهیت این فیلم سینمایی آگاه باشم دیدمش ولی خوب بینش متاسفانه صحنه های غیر اخلاقی داشت که منجر به خروج مایع مذی شد و چون من تو دوره ی ترک خودارضایی هم هستم نگرانم که ترک و توبه ام شکسته شده باشه.

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          یک بار لطف کنید مجدد پاسخ قبلی ما را با دقت بخوانید.
          اگر بازی جنسی انجام بدهد استمناء است چه منی خارج بشود چه نشود، گناه است.
          قبلا همین مسئله را در سایت توضیح داده ایم، لطف کنید قبل از سوال در سایت سرچ نمایید.
          وفقکم الله لکل خیر

          1. omid می گوید

            سلام
            اولا من کجای سوالم مطرح کردم که بازی جنسی کردم با آلتم که شما مرتب کردم میگید بازی جنسی؟؟؟ پس شما هم بهتره سوال منو دقیق بخونین و صاف و پوست کنده جواب بدین نه اینکه لقمه رو دور سرتون بپیچونین.
            دوما من کجای سوالم در مورد گناه بودن و حرام بودن این عمل ازتون سوال پرسیدم که شما مدام روی حرام و گناه بودنش مانور میدین؟؟؟ من فقط ازتون پرسیدم که اگر یکی بدون قصد لذت و به صورت اتفاقی فیلمی که حاوی صحنه های اخلاقی هست رو تماشا کنه و مایع مذی( مطمئنم که مذی بوده ) خارج بشه در این صورت این اتفاقی که افتاده استمنا هست یا خیر؟؟
            سوما من قبلا تو سایتتون گشتم ولی جواب دقیقی برای این سوالم پیدا نکردم فقط یه جا نوشتید بودید که اگر بازی جنسی بشه بدون خروج منی هم استمناست. حالا منم شک کردم که آیا این کار منم میشه یه جور بازی جنسی یا نه؟؟؟ آیا فیلم صحنه دار و غیر اخلاقی دیدن حکم بازی جنسی رو داره یا نه؟؟؟ وقتی مسئله ای رو به طور واضح توضیح نمیدین انتظار عجیبیه که آدم بی اطلاعی مثه من ازش مطلع بشم.
            چهارما طبق نظر مرجع بنده آقای خامنه ای حتی بازی جنسی هم اگر به حد خروج منی نرسد استمنا اطلاق نمیشود. استفتا ایشون رو ببینید:
            حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
            گرچه عمل مذکور جایز نمى باشد ولى چنانچه منى خارج نشود، حکم استمنا را ندارد، و راه شرعى ارضاى غریزه شهوت، ازدواج است.
            حالا نظرتون راجع به این چیه؟؟
            بعدش خواهشا جواب سوالمو شفاف و واضح بدین چون واقعا برام مهمه که بدونم توبم شکسته یا نه که اگر شکسته از نو شروع کنم. خواهشا سوالمو حذف نکنین.

          2. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

            سلام علیکم برادر عزیز
            بنده کجای پاسخ های قبلی عرض کردم که شما این کار را می کنید! که دچار این سوء تفاهم بزرگ شده اید. عزیزم، چون پاسخ ها در دید عموم هست ما جزئیات مختلف را در پاسخ مطرح می کنیم که سایر مخاطبان محترم نیز استفاده کنند.

            ۱- اگر ناخواسته صحنه جنسی را کسی ببیند و مایع مذی خارج بشود، استمنا نیست.
            ۲-دیدن فیلم جنسی و غیر اخلاقی حرام است و اگر منی خارج بشود استمناء است و حرام می باشد.
            ۳- اینکه در استفتاء فرموده اند: «چنانچه منى خارج نشود، حکم استمنا را ندارد، » تاکید می کند که اگر منی خارج نشود بر همین اساس غسل جنابت واجب نیست. و ما هم همین را می گوییم، ضمناً دقت کنید ابتدای جواب فرموده اند چنین کاری جایز نیست.

            امیدوارم پاسخ لازم را دریافت کرده باشید و توصیه می کنیم اگر پاسخ ها واضح نیست با شماره :۰۲۵۳۷۷۴۶۶۶۶(دفتر رهبری) تماس حاصل فرمایید.
            وفقکم الله لکل خیر

    2. امیر می گوید

      سلام ، اگر در هنگام رمضان باشد و روزه نباشی یعنی بعد شام شب از قصد عمد نگاه کنی بی اختیار منی خارج بشه چه حکمی دارد و ایا باید حتما غسل انجام شود؟ممنون میشم جواب بدین

      1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

        سلام علیکم
        باید برای نماز واجب و قبل از روزه فردا حتما غسل کرد وگرنه روزه فردا اشکال دارد و باطل است و باید کفاره داد.
        وفقکم الله لکل الخیر

  2. امید می گوید

    با عرض سلام و تشکر
    بعد از دیدن این فیلم ها خوب که فکر میکنی میبینی این فقط یک بیماری هست و اصلا نیاز تو را نسبت به نیاز جنسی برطرف نکرده و این فقط یک رفتار بیمارگونه هست که دوباره چند وقت دیگر باز تو را به این سمت می کشاند.
    همیشه به خودت یاداوری کن که این فیلم ها تو را سیر نمیکنند و فقط تو را بیمار تر میکنند و باعث میشوند که به انزال زودتر برسی و بدنت ضعیف میشود.