وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دوراهکار برای نزدیک شدن به مقام حضرت زهرا (مقام عرشی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، جلسه ششم)

0

دوراهکار برای نزدیک شدن به مقام حضرت زهرا (مقام عرشی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)، جلسه ششم)

فهرست این نوشتار:

 

اولین راهکار برای رسیدن به ائمه (علیهم السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) این است که ما شیعه باشیم یعنی اینکه اوامر حضرت را انجام دهیم و آنچه را که نهی کرده اند، نیز ترک کنیم.

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «قَلْبُ المُؤمِنْ عَرْشُ الرَّحمن= قلب مؤمن عرش الهی است». این کلام خیلی بزرگی است که قلب مؤمن عرش خداست، یعنی انسان با دلش با طی مسیر در دنیا چنان سعه وجودی و قلبی پیدا می‌کند که به عرش الهی می‌رسد.

در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «خَلَقَکُمُ اللهُ أنواراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحدِقین حَتّی مَنَّ عَلَینا بِکُم[1]= خداوند شما را [به صورت] نورهایى آفرید و گِرداگِرد عرش خود قرارتان داد تا این كه به واسطه شما بر ما نعمت بزرگى عطا فرمود». این فراز اشاره به اصل و جایگاه خودت دارد و افق پروازت را می‌گوید، امید و آینده‌ و ریشه‌ات را می‌گوید و جنست را برای خودت مشخص می‌کند. حالا برای این که به این مقام عرشی برسیم از همین جا باید شروع کنیم. چون اگر نرسیم فاصله که بیفتد غصه‌ها، گرفتاری‌ها، سختی‌ها و بدبختی‌ها زیاد می‌شوند.

سوال این است که ما چگونه به این مقام برسیم؟ وقتی انسان یک الگو و یک مربی در مقابلش باشد به طور طبیعی اگر بخواهد به او برسد، باید از او پیروی کند، یعنی شیعه او باشد. شیعه هم یعنی هر چه که او بگوید، عمل کند.

حضرت زهرا (سلام الله علیها) هم از ما شیعه‌گی می‌خواهد. همان طور که خودشان فرمودند: «إنْ کُنْتَ تَعْمَلُ بِأوامِرِنا وَ تَنْتَهی أنْ نَواهینا فَأنْتَ مِنْ شیعَتِنا= اگر به آنچه به شما امر می­‌کنیم، عمل می­‌کنی و از آنچه شما را بر حذر می‌داریم، دوری می­‌کنی از شیعیان مایی والّا هرگز». اما اگر کسی می‌خواهد این مسیر را زود طی کند یک راهکار خوب من به او یاد می‌دهم که خیلی سریع بتواند این مسیر را برود. اما قبل از این که این راه را طی کنید، یک شرط دارد و آن هم جزبی با اهل بیت است.

چگونه عضو حزب اهل بیت (علیهم السلام) شویم؟

عضو حزب امام شدن به این معنی است که ما از نظر شخصیت، مقام، دغدغه، تفکرات، آرمان‌­ها، آرزوها می‌­خواهیم مثل و شبیه ائمه شویم. در دعا هم می­‌خوانیم «صَیِّرُونِی مِنْ حِزْبِكُمْ= و از حزب خودتان گردانید» می­‌خواهیم شخصیت ما را جوری برگردانند و ما را عوض کنند که مانند آنها بشویم و این قدر عوض شویم که جزء حزب آنها شویم.

ما با خراب­ترین وضعی که داریم می‌توانیم شروع کنیم و به ائمه (علیهم‌السلام) برسیم، به نظر شما آیا درگاهی از این مهربان و بزرگتر از این جایی سراغ دارید که با این وضع خرابی که داریم به ما اجازه می­دهند خود را به ائمه (علیهم السلام) برسانیم؟! با اوج آلودگی به ائمه می­‌گویید: این قدر مرا متحول کنید که هم حزبی و هم درجه شما شویم.

برای رسیدن به ائمه (علیهم‌­السلام) و شبیه آنها شدن چقدر راه باز است ولی ما تنبلی می­‌کنیم و به سوی آنها حرکت نمی‌­کنیم و بی­خیال هستیم، این همه مسیر و مقام سر راه ما قرار داده اند اما ما هوس رفتن نمی­کنیم و دغدغه و آرزوی ما چیز دیگری است، اصلاً به سمت ائمه نمی رویم. این قدر فاصله به آنها داریم که حتی قیامت هم به سختی دستشان به ما می­رسد.

کسی که این قدر خراب می­‌کند و از ائمه (علیهم‌­السلام) فاصله دارد با مشکلات و گناهانی که دارد در دنیا پاک نمی­ شود، برزخ هم که وارد می­ شود باز آنجا هم پاک نمی­شود و در قیامت نیز چنین است و باید برای پاک شدنش او را به جهنم ببرند و آن قدر در جهنم بماند تا پاک شود و نجات یابد.

راه رسیدن به حضرت زهرا (سلام الله علیها)

اولین راهکار برای رسیدن به ائمه معصومین و صدیقه طاهره (سلام­‌الله‌­علیها) این است که ما شیعه باشیم و شیعگی کنیم. یعنی اوامر را انجام دهیم و آنچه را که نهی کرده‌­اند، نیز ترک کنیم. این اولین مرحله است.

اما امشب من یک راهکار قوی به شما هدیه می­دهم که خیلی از مشکلات­تان را حل میکند و باعث سرعت گرفتن شما در رسیدن می­شود. همانطور که قرآن نیز تاکید کرده است سرعت و سبقت بگیرید، یعنی معطل کسی نشوید و سریع بیایید.

دقت کنید اول ببینید حضرت زهرا (سلام الله علیها) کجا هستند؟ ایشان در عرش هستند و عرش نیز مرکز فرمانروایی، حاکمیت، تدبیر و مدیریت است و حضرت در چنین جایی قرار دارند. پس اگر می­خواهید به سرعت به عرش برسید به جای معطلی در زمین بروید ببینید دغدغه­ های حاکمیتی حضرت چیست و در آن دغدغه­ ها شرکت کنید و آن دغدغه­ ها را داشته باشید.

برای این کار باید دغدغه ­های زمینی، جمادی، گیاهی، حیوانی خود را رها کنید و دغدغه شما مثل دغدغه ­های صدیقه طاهره و امام زمان (عجل الله تعالی) باشد و اگر دغدغه های شما با آنها یکی شود ره صد ساله را یک شبه رفته ­اید و با سرعت رسیده ­اید.

فکر کنید ببینید الان حضرت زهرا (سلام الله علیها) که در عرش هستند و مقام تدبیر عالم را دارند، الان نوع دغدغه ­ها و غصه ­های ایشان چیست؟ ما هم همان غصه­ ها و دغدغه ­ها را داشته باشیم و غمخوار حضرت زهرا (سلام الله علیها) و امام زمان (علیه السلام) باشیم، هم اشک و هم ناله آنها شویم. حالا آیا می ­توانید؟

مثلا در جبهه کسی سرباز است و کارش هم مقدس و جهاد و مبارزه است، ولی یک موقع یک کسی که سرباز است مسیر را طوری طی کرده است که در اتاق جنگ و فرماندهی نشسته است و برای یک عملیات جهانی تصمیم­ گیری می­ کند ولی بقیه سربازان نمی­ تواند به این چادر فرماندهی بیایند هر چند او نیز سرباز است. حالا ما هم باید ببینیم می ­توانیم به چادر فرماندهی امام زمان (عجل الله تعالی) برویم؟ آیا می­ توانیم به جای اینکه باری روی دوش حضرت باشید باری را برداریم؟!

دغدغه حضرت زهرا (سلام الله علیها) در مقام عرش الهی

حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در عرش که مرکز فرماندهی است، هستند و آنجا هم مقام تدبیر و هدایت ما سوی الله است و حضرت آنجا دغدغه میلیاردها فرزندش را دارد، حالا آیا شما می توانید آنجا بروید و به حضرت سلام کنید و بگویید من برای خودم چیزی نمی­خواهم فقط آمده ­ام کمک شما باشم.

باید طوری باشیم که وقتی صبح از خواب بیدار می ­شویم فکر کنیم ببینیم حضرت دغدغه و غصه ­اش چیست و ما نیز همان را داشته باشیم. ببینیم امام زمان (عجل الله تعالی) برای چه غصه می­ خورد ما هم همان غصه­ ها را داشته باشیم تا حدی که امام بگوید فلانی هست و کمک من است. در این صورت شما هم مستجاب الدعا هستید و دعای شما هم مستجاب می­ شود.

از خدا بخواهید که شما را از بهترین کمک ­کنندگان حضرت قرار بدهد، پس باید نوع غصه ­ها و آرزوهای زندگی را عوض کنید و هماهنگ با امامتان باشید.

وقتی هم غصه حضرت زهرا (سلام الله علیها) و امام زمان (عجل الله تعالی) شدید، اولین ظهور و اثر آن این است که دیگر شما غصه دنیا را ندارید و اصلاً اینجا در دنیا کاری ندارید که زن و بچه، یا فامیل و دیگران به شما چه گفتند و چه آزاری دیدید.

من دیگر نیامده ام بگویم حضرت باری از دوش من بردارید و فلان مشکلم حل شود، بلکه آمده ­ام بگویم باری از روی دوش شما بردارم. وقتی چنین باشید حضرت نیز در قلبش دیگر مطمئن است که بخشی از بارها را شما برمی دارید و دیگر شما هم باب الحوائج شده ­اید و حضرت نیز راحت است.

اعوان و انصار حضرت بودن شوخی نیست، اینجور نیست که بگویید کاش امام زمان (عجل الله تعالی) ظهور کند و ما جزء اعوان و انصارشان شویم، بدانید که امام زمان (عجل الله تعالی) ظهور کرده ­اند و همین الان باید جزء اعوان و انصار حضرت باشید. همین الان حضرت حجت ارواحنا فداه «هل من ناصر ینصرنی» می­ گوید و باید پاسخ او را داد. حالا آیا می­ خواهید خود را به چادر امام زمانتان برسانید، بالاخره صدها چادر هست اما چادر فرمانده رفتن کار هر کسی نیست.

بنابراین، میزان رشد شما به این است که نوع غصه‌ها، دغدغه و آرزو و آرمان تان به اهل بیت شبیه باشد. در اینجاست که شما بُرد کردی و از ته جهنم به عالی‌ترین درجات بهشت می روید./منتظران منجی

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.