وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دليل حرام بودن استمناء چيست

2

دليل حرام بودن استمناء چيست

فهرست این نوشتار:

 

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

دلیل حرمت استمنا

پرسش :میخواستم بدانم بر چه اساسی استمنا ممنوع است؟آیا به نظر شما نمی تواند راهی مناسب برای تخلیه فشارهای جنسی آن دسته از جوانانی باشد که فعلا امکان ازدواج را ندارند .
پاسخ :دلیل حرمت استمنا روایات متعدد و ضررهای فراوان جسمی و روحی ناشی از آن است که مشروح آن را در کتاب مشکلات جنسی جوانان نوشته ایم. استفتائات حضرت آيت الله مكارم شيرازي.

فلسفه حرمت استمنا

پرسش 155 . فلسفه حرمت استمناء در اسلام چيست؟ آيا آيه و حديثى در اين زمينه وجود دارد؟

درباره حرمت استمنا و خودارضايى از امام صادق (علیه السلام)  پرسش شد. حضرت فرمود: گناهى بزرگ است، خداوند در كتاب خود از اين عمل نهى فرموده است. كسى كه به چنين عملى دست مى زند، گويى با خود ازدواج كرده است! و اگر از كار وى آگاه شوم با وى غذا نمى خورم.

سؤال كننده پرسيد: منبع اين سخن از كتاب خدا كجاست؟

حضرت فرمود: در آيه «فَمَنِ ابْتَغى وَراءَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ العادُونَ»مراد از «وَراءَ ذلِكَ»استمناء مى باشد.[/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

گفتنى است؛ كه حرمت استمنا تنها به خاطر آثار و زيان جسمانى آن  نيست، بلكه حكمت هاى ديگرى نيز دارد كه بر ما مخفى است.

پاره اى از زيان هاى جسمانى، روانى و اجتماعى استمنا عبارتند از:

  1. خستگى و كوفتگى،
  2. عدم تمركز حواس،
  3. ضعف حافظه،
  4. استرس و اضطراب،
  5. حساسيت بيش از حد و زودرنجى،
  6. كمر درد،
  7. ريزش موها،
  8. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى،
  9. بى خوابى يا بدخوابى و مشكلات مشابه،
  10. انزال زودرس و غيرارادى يا خروج منى به صورت قطره قطره،
  11. بى ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگى مشترك.[3]

[1]. مؤمنون 23، آيه 7.

[2]. وسايل الشيعه، ج 28، ص 364.

[3]. ر.ك: پرسش ها و پاسخ ها، شماره 7، ص 285..(احكام وضو غسل و تيميم،  پرسمان).


بر اساس کدام یک از حدیث ها و آیات قرآن و… استمناء حرام گشته است لطفا کاملا شرح دهید. 

 پاسخ اجمالي:

«استمناء» به معنی خود ارضایی یعنی اینکه انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید. اگر کسی با اختیار این عمل را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمناء و حرام است.

از آیه شریفه « و هر کس غیر این طریق (همسران شرعی و کنیزانی که مالک آنها هستند‏) را طلب کند تجاوزگر است.»، حرمت این عمل استفاده می شود . همچنین روایات زیادی از ائمه معصومین(ع)بر حرام بودن آن دلالت دارد. امام صادق (ع) در باره مردی که با چهارپایان نزدیکی می کند یا از راه مالیدن (بازی با) آلت تناسلی خود جنب می شود فرمود: این کارها و شبه آن زنا هستند.

علت این که اسلام چنین کاری را حرام کرده است ضرر های جسمی و روحی و روانی زیادی است که در این عمل وجود دارد.

پاسخ تفصيلي:

«استمناء» به معنی خود ارضایی یعنی این که انسان با خودش کاری کند که از او منی بیرون بیاید، این عمل دارای انواعی است؛ مثل بازی کردن با دست، گوش کردن به سخن و صدای زن نامحرم، رد و بدل کردن حرف های عاشقانه، در خیال آوردن و فکر کردن به مسائل شهوت انگیز، نگاه کردن به عکس یا فیلم یا مناظر شهوت آلود و….  اگر کسی با اختیار یکی از این اعمال را به قصد خروج منی انجام دهد و منجر به خروج منی از انسان بشود، استمناء و حرام است. [1]

خداوند متعال در قرآن مجید در سوره مؤمنون و   معارج   ضمن بیان صفات مؤمنین و صفات اهل بهشت، بیان می کند: «و آنها که دامان خویش را (از بى‏ عفّتى) حفظ مى ‏کنند، (*)جز با همسران و کنیزان (که در حکم همسرند آمیزش ندارند)، چرا که در بهره ‏گیرى از اینها مورد سرزنش نخواهند بود! (*)و هر کس جز اینها را طلب کند، متجاوز است! (*) » و از این آیات حرمت استمناء استفاده می شود   چرا که «استمناء» نیز بهره گیری جنسی از غیر راه هایی است که در آیه مجاز شمرده شده است.

علاوه روایات زیادی از ائمه معصومین(ع) بر حرام بودن آن دلالت دارد. از این عمل در روایات با عناوین و اسامی مختلفی مثل دلک (مالیدن آلت با دست )،بازی با آلت (عَبِثَ بِذَکَرِهِ )، الْخَضْخَضَةِ، النَّاکِحُ نَفْسَهُ (ازدواج با خود) و نَاکِحُ الْکَفِّ (ازدواج با کف دست) تعبیر شده است.

در اینجا به چند روایت اشاره می کنیم:

1-امام صادق (ع) در باره مردی که با چهارپایان نزدیکی می کند یا از راه مالیدن آلت تناسلی با دست جنب می شود فرمود :این کارها و شبه آن زنا هستند. [2]

2– امام صادق (ع) فرمود : مردی را پیش حضرت علی(ع) آوردند که با آلت خود بازی کرده (و به این طریق خود را ارضا می کرد)، حضرت آنقدر بر روی دست های او زدند که دستانش قرمز شد و سپس با بوجه بیت المال او را متأهل نمودند. [3]

3– امام صادق (ع) در جواب مردی که در باره “خضخضه”( استمناء با دست ) از او سؤال کرد، فرمود: این کار از گناهان بزرگ است و ازدواج با کنیزان از چنین کاری بهتر است. [4]

4– ابو بصیر گوید از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود: خداوند در روز قیامت با سه گروه حرف نمی زند و به آنان نظر نمی کند و آنان را از گناهان پاکیزه نمی سازد و برای آنان عذابی دردناک است ، یک از آن گروه کسانی هستند که با خود نکاح ( استمناء ) کرده اند. [5]

5– از امام صادق (ع) در باره خضخضه”( استمناء با دست ) سؤال شد، در جواب فرمود: گناه بزرگی است که خداوند متعال در کتابش (قرآن) از آن نهی کرده است و کسی که چنین کاری را انجام دهد مثل این است که با خود ازدواج کرده باشد و اگر من بدانم که کسی این کار را انجام داده است با او غذا نمی خورم! سؤال کننده عرض کرد: ای پسر رسول خدا نهی خداوند متعال در کتابش را برای من بیان کنید ! حضرت فرمود: این آیه که می فرماید : کسی که از غیر این (راه های مجاز های شرعی برای نیاز های جنسی خود) استفاده کند ظلم کرده است… [6]

6-پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که با کف دست خود ازدواج کند (استمناء با دست ) از رحمت خدا به دور است.[7]

این بخشی از روایاتی است که به خوبی دلالت بر ناپسند بودن و حرمت استمناء و خود ارضایی دارد.

یکی از علت های این که اسلام چنین کاری را حرام کرده است ضرر های جسمی و روحی و روانی زیادی است که در این عمل وجود دارد و امروزه علم توانسته است بخشی از آن را کشف کند. علت های دیگر آن ممکن است در آینده کشف و روشن شود.

[1] – مجمع الرسائل محشی(همراه حاشیه)، صاحب جواهر الکلام(ره)، ج 1، ص 447، مسئله ی 1411؛ مناسک محشی، شیخ مرتضی انصاری(ره)، ص 34؛ مناسک محشی، امام خمینی(ره)، ص 163، ص 334.

[2]   – وسائل‏ الشیعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805- وَ قَدْ تَقَدَّمَ حَدِیثُ عَمَّارٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی الرَّجُلِ یَنْکِحُ بَهِیمَةً أَوْ یَدْلُکُ فَقَالَ کُلُّ مَا أَنْزَلَ بِهِ الرَّجُلُ مَاءَهُ مِنْ هَذَا وَ شِبْهِهِ فَهُوَ زِنًا.

[3]   – وسائل‏الشیعة ج : 20 ص : 352 بَابُ 28- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث25805 مُحَمَّدُ بْنُ یَعْقُوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ طَلْحَةَ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع أُتِیَ بِرَجُلٍ عَبِثَ بِذَکَرِهِ فَضَرَبَ یَدَهُ حَتَّى احْمَرَّتْ ثُمَّ زَوَّجَهُ مِنْ بَیْتِ الْمَالِ.

– [4] وسائل‏ الشیعة ج : 20 ص : 353 حدیث25808- وَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنِ الْعَلَاءِ بْنِ رَزِینٍ عَنْ رَجُلٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ هِیَ مِنَ الْفَوَاحِشِ وَ نِکَاحُ الْأَمَةِ خَیْرٌ مِنْهُ.

[5]   – وسائل ‏الشیعة ج : 20 ص : 354 حدیث 25810 مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ فِی الْخِصَالِ عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الطَّیَالِسِیِّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْنٍ عَنْ أَبِی نَجْرَانَ التَّمِیمِیِّ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَیْدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ ثَلَاثَةٌ لَا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ وَ لَا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ النَّاتِفُ شَیْبَهُ وَ النَّاکِحُ نَفْسَهُ وَ الْمَنْکُوحُ فِی دُبُرِهِ.

[6]   – مستدرک ‏الوسائل ج : 14 ص : 356باب23- بَابُ تَحْرِیمِ الِاسْتِمْنَاءِ حدیث – 16947 1- فِقْهُ الرِّضَا، ع أَبِی قَالَ سُئِلَ الصَّادِقُ ع عَنِ الْخَضْخَضَةِ فَقَالَ إِثْمٌ عَظِیمٌ قَدْ نَهَى اللَّهُ تَعَالَى عَنْهُ فِی کِتَابِهِ وَ فَاعِلُهُ کَنَاکِحِ نَفْسِهِ وَ لَوْ عَلِمْتُ مَنْ یَفْعَلُ مَا أَکَلْتُ مَعَهُ فَقَالَ السَّائِلُ فَبَیِّنْ لِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ نَهْیَهُ فَقَالَ قَوْلُ اللَّهِ فَمَنِ ابْتَغى‏ وَراءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ العادُونَ وَ هُوَ مَا وَرَاءَ ذَلِکَ فَقَالَ الرَّجُلُ أَیُّمَا أَکْبَرُ الزِّنَى أَوْ هِیَ قَالَ ذَنْبٌ عَظِیمٌ ثُمَّ قَالَ لِلْقَائِلِ بَعْضُ الذُّنُوبِ أَهْوَنُ مِنْ بَعْضٍ وَ الذُّنُوبُ کُلُّهَا عَظِیمَةٌ عِنْدَ اللَّهِ لِأَنَّهَا مَعَاصِی وَ أَنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ مِنَ الْعِبَادِ الْعِصْیَانَ وَ قَدْ نَهَانَا اللَّهُ عَنْ ذَلِکَ لِأَنَّهَا مِنْ عَمَلِ‏الشَّیْطَانِ إِنَّ الشَّیْطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا إِنَّما یَدْعُوا حِزْبَهُ لِیَکُونُوا مِنْ أَصْحابِ السَّعِیرِ.

[7]   – مستدرک‏الوسائل ج : 14 ص : 356باب23-حدیث 16948- 2- عَوَالِی اللآَّلِی، قَالَ النَّبِیُّ ص نَاکِحُ الْکَفِّ مَلْعُونٌ.[برگرفته از اسلام كوئست].


فلسفه حرمت استمناء 

پرسش : آثار منفی استمناء بر شخصيّت و جسم يک فرد چيست؟

پاسخ اجمالی: عمل «استمناء» با منحرف ساختن سيستم انعکاس روانى در مسائل جنسى٬ احساس لّذت و توانايى را مختل مى سازد و به سرافکندگى و عقده حقارت و اختلال شخصيّت٬ منجر مى شود و از اين گذشته به رشد جسمى جوانان نيز ضربه وارد مى سازد.

پاسخ تفصيلی: گرچه بعضى از «پزشکان بى خبر» و «روان شناسان غير محقّق» سعى دارند که عمل زشت و شوم «استمنا» را در نظر برخى از جوانان بى ضرر جلوه دهند٬ اّما نامه هاى فراوانى که از مبتلايان به ما رسيده٬ و مشاهدات حّسى و خارجى کاملا گواهى مى دهد که اين سخن در واقع يک نوع انکار حقايق حّسى و اغفال مسلّم جوانان است.

در اين جا مقاله مستدل و محقّقانه اى را از نظر خوانندگان عزيز مى گذرانيم که اقتباس از مقاله يکى از روان پزشکان معروف (دکتر چهرازى) در شماره 13 مجله دانشمند و پاسخ زنده اى براى اين سؤال است.

نوجوانان با مسائل غامضى روبه رو هستند که از آن جمله «موضوع جنسى» است. در حقيقت در اين مرحله از سن که تمايلات جنسى٬ به خود شکل مى گيرد و نوجوان پس از يک دوره کنجکاوى٬ به واقعيّت اين غريزه آگاه مى گردد٬ هر گونه تشويق و تحريک جنسى آتش شهوت را در نهاد نوجوان شعله ور مى سازد. سابقاً تحت تأثير «تربيت مذهبى و آداب و رسوم اجتماعى» نوجوانان پايبند به اصولى بودند که به هنگام روبه رو شدن با غريزه جنسى٬ سختى و فشار را بر خود هموار مى کردند و با خويشتن دارى کمتر درصدد تحريک جنسى بر مى آمدند.

ولى امروز(1) مناظر سکسى در کوچه و خيابان و منزل و آگهى هاى تبليغاتى و مشاهده عکس هاى لخت و مجلات و روزنامه ها و فيلم هاى سينمايى و تلويزيونى و داستان هاى سرگرم کننده٬ در بيدار کردن و بر انگيختن و تحريک اين غريزه اثر فوق العاده اى دارد و در نتيجه در زندگى جديد٬ نوجوانان با تمايلات شديد و طغيانگر جنسى دست بگريبانند. در اين گيرو دار است که نوجوان به سبب پيشامدى با ارائه طريق به وسيله هم سن و سال ها٬ يا در خواب و مانند آن دچار انزال مى شود و چون از آن لّذت مى برد٬ درصدد تجديد عوامل آن بر مى آيد و کم کم به استمناء منجر شده و مشکل بزرگى در زندگى نوجوان پديد مى آيد.

برخى از پزشکان و روانشاسان معتقدند استمناء يک امر طبيعى است و نياز به آن را نزد انسان و حيوانات يک امر عادى تصّور مى کنند. ولى اين افراد غافلند که اگر اين کار تکرار شود و به دفعاتى چند در هفته برسد باعث چه زيان هايى از نظر رشد جسمى و روانى نوجوانان خواهد شد (و متأّسفانه معمولا اين عادات تدريجاً شّدت مى يابد و چون وسايل آن به آسانى در دسترس نوجوانان قرار دارد٬ زود به آن معتاد مى شود و به دفعات متعّددى در فواصل کوتاه منتهى مى گردد).

عواقب شوم اين عادت زشت و ناتوانى جنسى

با بررسى هايى که در سال هاى اخير صورت گرفته٬ مخصوصاً با بررسى ها و مطالعاتى که ما روى متجاوز از هزار جوان نموده ايم مسلّم گرديده است که موضوع استمناء را نبايد ساده تلقّى نمود.(دقّت کنيد)

براى روشن شدن اين مطلب لازم است بدواً فيزيولوژى غدد جنسى را متذّکر شويم:

يکى از نشانه هاى بلوغ٬ ترّشح «منى» از سلول هاى غدد بيضه ها مى باشد. هر قطره منى داراى ميليون ها تخم نر «اسپرماتوزوئيد» و مايع لزج مخصوصى است که از غّده هاى بيضه ترّشح مى شود و به وسيله مجراى منى وارد کيسه منى که در پشت کيسه مثانه جاى دارد٬ مى گردد. کيسه منى تدريجاً پر مى شود و قسمتى از آن جذب بدن مى گردد و در رشد و نمو اندام نوجوان مؤثّر است و محّرک تمايلات جنسى مى باشد; ولى قسمت عمده آن بايد تخليه شود و در راه توليد مثل به کار رود.

در جوانانى که خود را کمتر در معرض تحريکات جنسى قرار مى دهند و معتقدات مذهبى و بهداشتى٬ آنها را از تحريکات نادرست باز مى دارد٬ هنگامى که کيسه منى پر شد معمولا در موقع خواب به صورت احتلام دفع مى گردد و تعادل بيولوژيکى برقرار مى شود و از اين رو هيچ گونه نگرانى در مورد آنان نيست. اّما نزد جوانانى که عوامل تحريک جنسى فراوان است و در محروميّت به سر مى برند٬ تشبّث به استمناء تنها راه فراغ خاطر٬ پنداشته مى شود و چون آرامش خود را پس از هر تحريک٬ در استمناء مى بيند غالباً اين عمل تکرار مى گردد; و هنگامى که تکرار شد و به هفته اى چند بار (يا بيشتر) رسيد وضع روانى و جنسى نوجوان از حال طبيعى دگرگون خواهد شد و به اختلال نظم در مدار جنسى که علامت مهّم آن ناتوانى جنسى است دچار مى گردد.

توضيح اين که:

هنگامى که ارضاى غريزه جنسى از راه طبيعى و ازدواج صورت مى گيرد٬ نوجوان از طريق مشاهده و لمس و ساير حواس٬ مرکز تحريکات جنسى او در مغز برانگيخته شده و از جهت فيزيولوژى تأثيراتى که از چشم و لمس و مانند آن به مراکز مغزى منتقل مى گردد انعکاس جنسى را مى سازد و عمل جنسى به صورت طبيعى انجام مى گيرد. اّما در مورد استمناء قضيه کاملا برعکس است و اين راه دگرگون مى شود و تخيّل و تصّور مناظر خاص و لمس موضعى٬ جانشين عوامل تحريک طبيعى مى گردد و به اين طريق يک سيستم انعکاسى انحرافى در مدار جنسى ايجاد مى شود.

هنگامى که اين عمل تکرار گردد و «انعکاس انحرافى» در وجود جوان تثبيت شود٬ سبب مى گردد که وقتى بخواهد عمل جنسى را بطور طبيعى انجام دهد٬ نتواند; زيرا سيستم طبيعى راه ارضاى غريزه جنسى در او مختل شده است و به همين دليل خود را در کاميابى به هنگام ازدواج ناتوان مى بيند.

اين کيفيت شديداً او را منقلب و ناراحت مى سازد و تکرار آن سر از يک نوع ناراحتى روانى بيرون مى آورد و ادامه آن شخصيت و روان او را تحت تأثير قرار مى دهد (البتّه وحشت و نگرانى و دستپاچگى نوجوان در اين حالت٬ خود نيز عامل تشديد آن خواهد بود در حالى که اگر عادت زشت خود را بکلّى ترک گويد و خونسردى خود را حفظ کند و عادت خوبى را جانشين آن عادت سازد٬ کاملا درمان پذير خواهد بود).

اختلالات جسمى در مبتلايان به استمناء

نکته مهّم ديگرى که در اين جا بايد بدان توّجه داشت اين که:

همان طور که گفتيم قسمتى از مواّد مترّشحه جنسى (منى) جذب بدن مى شود و سبب رشد و نمو نوجوان مى گردد٬ نه تنها در رشد و نمو جسمى او مؤثّر است بلکه در رشد روانى او نيز اثر بسيار دارد.

هنگامى که بر اثر استمناى مکّرر٬ اين مواد بيرون مى ريزد٬ گذشته از پيدايش اختلال در رشد کامل جنسى٬ لاغرى٬ ضعف شخصيّت٬ ضعف اراده٬ کمى قدرت٬ حجب بسيار و کمرويى و تقليل نيروى روانى را سبب مى گردد.

براى روشن شدن اين دو موضوع بد نيست به چند نمونه از گفتار مبتلايان که پس از ازدواج ناکام شده اند يا از همسر خود لّذت نمى برند يا به سرد مزاجى و ناتوانى جنسى گرفتار هستند توّجه کنيم:

جوان متأهّلى اظهار مى داشت: «همسرم را تا سر حد پرستش دوست دارم ولى متأّسفانه از معاشرت با وى لّذت نمى برم و اين امر مرا رنج مى دهد». بانويى مى گفت: «سه ماه است ازدواج کرده ام اّما نمى دانم چرا در نظر شوهرم مانند يک تّکه چوب خشک هستم». مرد جوانى اظهار مى داشت: «از هنگام بلوغ مکّرر اين عمل زشت را انجام مى دادم; بعداً در تماس با همسر توفيقى حاصل نمى کنم٬ اّما هنگامى که تنها هستم فکر و خيال مرا تحريک مى کند.» دو نفر جوان ديگر هنگام مراجعه اظهار مى داشتند:

«به علّت تکرار اين کار از آميزش با همسر خود عاجزند و از اين باب سخت شرمنده اند» جوان ديگرى اظهار مى داشت: «شش ماه است همسر خود را عقد کرده اّما متأّسفانه به علّت ابتلا به اين عادت بد٬ توفيقى به دست نياورده و کامياب نشده ام.»

اين نکته نيز لازم به تذّکر است که جوانان گوشه گير و عزلت طلب بيشتر در معرض ابتلاى اين عادت زشت هستند و به همين دليل لازم است جوانان از گوشه گيرى بى دليل بپرهيزند و با انتخاب دوستان خوب و با ايمان براى خود٬ اين عامل را از ميان بردارند.

ضعف شخصيّت و وسواس

ضرر ديگرى که از اين عادت زشت دامن جوانان را مى گيرد اين است که غالب آنها پس از انجام اين کار نادم و پشيمان مى شوند و با خود عهد و ميثاق مؤّکد مى بندند که اين عمل را تکرار نکنند; اّما متأّسفانه پس از فراهم شدن موجبات اين کار٬ آن را تکرار مى کنند.

اين توالى و تکرار «ندامت» و «اقدام»٬ روان آنها را به شّدت آزار مى دهد و سبب مى شود که نوجوان به ضعف شخصيّت٬ سستى اراده٬ شّک و ترديد٬ وسواس و «نورز جنسى» دچار گردد.

کوتاه سخن اين که: عمل استمناء با منحرف ساختن سيستم انعکاس روانى در مسائل جنسى٬ احساس لّذت و توانايى را مختل مى سازد و به سرافکندگى و عقده حقارت و اختلال شخصيّت منجر مى شود و از اين گذشته به رشد جسمى جوانان نيز ضربه وارد مى سازد. (پايان گفتار آقاى چهرازى)

يادآورى لازم: براى جلوگيرى از بروز اين خطرات بايد نوجوانان و جوانان٬ در عين اين که ترس وحشت و دستپاچگى بى جهت به خود راه ندهند٬ با شّدت و جديّت و اميدوارى کامل با اين عادت شوم به مبارزه برخيزند.

نخست کوشش کنند که وسايل تحريک مصنوعى از قبيل عکس هاى لخت٬ رمان هاى عشقى٬ فيلم هاى گمراه کننده سينما و مطبوعات مبتذل را از دسترس خود خارج سازند و با تصميم و هّمتِ گرد آنان نگردند.

سپس با انتخاب دوستان خوب و پرهيز از گوشه گيرى و حتّى خوابيدن در اطاق تنها و انتخاب ورزش هاى مفيد و سرگرمى هاى سالم٬ اوقات فراغت خود را پر کنند بطورى که وقت بيکار نداشته باشند. از معاشرت با افراد منحرف به شّدت بپرهيزند و با ساختن يک سلسله عادات خوب به جاى اين عادت زشت٬ آن را از خود دور سازند.

هرگز فريب پاره اى از نوشته هاى مسموم و گفته هاى بعضى از اطّباى بى مطالعه و روان شناسان بى خبر که احياناً جوانان را نسبت به اين عمل شوم تأمين مى دهند٬ نخورند!(3)٬(2)

پی نوشت:

(1). منظور زمان قبل از انقلاب اسلامى است.

(2). براى پيشگيرى افرادى که مبتلا نشده اند و هم براى ترک اعتياد افرادى که گرفتارند٬ علاوه بر آن چه در بالا گفته شد٬ کتاب «مشکلات جنسى جوانان» را مطالعه نمایيد.

(3). گرد آوري از کتاب: پاسخ به پرسش های مذهبی٬ آیات عظام مکارم شيرازی و جعفر سبحانی٬ مدرسة الإمام علی بن أبی طالب(ع)٬ چاپ دوم٬ ص .349 مطالب مرتبط حکمت سجده علّت قصر نمازهای چهار رکعتی در حال سفر فلسفه تشریع حکم صدقه قبل از نجوا فلسفه مهریه فلسفه وصيت٬ با وجود قانون ارث. منبع: سايت حضرت آيت الله مكارم شيرازي.

لينك كوتاه مطلب:   https://hadana.ir/?p=19827

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانید

* ویژه نامه احکام طهارت

احكام تشخيص مني در مردان و زنان

احكام جامع استمنا در حال روزه

احكام روزه با غسل جنابت باطل

احكام آميزش جنسي در روزه

وضو گرفتن بعد از غسل جنابت

غسل جنابت در زمان حيض

احكام تشخيص مني در مردان و زنان

چگونگي استبراء از بول و مني

تفاوت مذی و منی در زن

تفاوت مذي و وذي و مني چيست



كليد: دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست  دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء چيستدليل حرام بودن استمناء چيست دليل حرام بودن استمناء

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. محمدحسین می گوید

    به خدا اگر اسلام خود ارضایی رو حرام نمیکرد
    ، روشن فکران غربی خود ارضایی رو مضر مینامیدن و پی بردن به ضررات استمنا رو به نام خودشون میزدن. اما حالا که اسلام عزیز این عمل رو حرام کرده غربی ها برای رسیدن به شهرت به دروغ اون رو امری بی ضرر معرفی میکنن خدا لعنتشون کنه.
    این کار هر انسان سالم و پر انرژی رو تبدیل به زامبی میکنه.

  2. علیرضا می گوید

    با سلام و احترام
    به عنوان یه دانشجوی پزشکی که به علوم دینی هم علاقه دارم باید بگم از متنتون واقعا لذت بردم.خیلی عالی و مستند بود و البته کاربردی.به نظرم خیلی ها اگه بدونن این عمل چقدر توسط معصومین نهی شده و چقدر به روح و جسمشون آسیب میزنه برای همیشه ترکش میکنن.
    مرسی از مقاله خوبتون