وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

در حال سعى يادش آمد كه طواف را ناقص به‏ جا آورده

0

در حال سعى يادش آمد كه طواف را ناقص به‏ جا آورده

لگو احکام حج و عمره

تذكر نقصان طواف در سعى‏

 

689- اگر در حال سعى يادش آمد كه طواف را ناقص به‏ جا آورده، سعى را رها نمايد و طواف را از محل نقصان، تكميل كند و بعد از آن باقيمانده سعى را به‏جا آورد و طواف و سعيش صحيح است.[1] هرچند احتياط[2] آن است كه در كمتر از چهار دور، طواف را اتمام و اعاده نمايد و همچنين‏  اگر سعى را كمتر از چهار دور انجام داده، آن را اتمام و اعاده كند.[1]

[1] ( 5)- آية الله بهجت: احتياط در اتمام و سپس اعاده سعى است.

آية الله سيستانى: اگر قبل از فوت موالات متذكر شود يا بعد از آن باشد ولى سه شوط يا كمتر باقى مانده باشد اتمام طواف كافى است ولى اگر بيش از آن باشد به احتياط واجب طواف را پس از اتمام اعاده كند و نسبت به سعى اتمام كافى است گرچه احتياط مستحب اعاده آن است پس از اتمام.
[2] ( 6)- آيات عظام تبريزى، فاضل، مكارم: اين احتياط ترك نشود. آية اللَّه تبريزى: همچنين است نسبت به سعى. ولى اگر سعى فراموش شده يك شوط باشد، اعاده لازم نيست و اتمام كافى است.
 

[1] ( 1)- به ذيل مسأله 688 مراجعه شود.

منبع: سایت هدانا برگرفته از مناسك حج با حواشى و مطابق با فتاوای دوازده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: خامنه ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، بهجت،فاضل ، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

حتما بخوانيد

ویژه نامه احکام حج و عمره

ویژه نامه احکام جامع سایت هدانا

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.