وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دروغ بزرگ مسیحیت کنونی به نام شراب سازی حضرت عیسی علیه السلام

 در انجیل یوحنا، به عنوان یکی از معجزات مسیح ذکر شده که عیسی در مجلسی که شراب تمام شده بود، برای اثبات جلال خود و ایمان آوردن شاگردانش، 4 کوزه پر از آب را به شراب تبدیل کرد. به نظر می آید با توجه به مضرات اثبات شده شراب و حرمت آن حتی در کتاب مقدس، این ماجرا، افسانه دروغینی است.

0

دروغ بزرگ مسیحیت کنونی به نام شراب سازی حضرت عیسی علیه السلام

فهرست این نوشتار:

حضرت آیت الله مکارم شیرازی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

 

قرآن و ردّ نسبت شراب سازي به حضرت عيسي(ع)

پرسش : آیا قرآن نسبت شراب سازی مسیحیان به حضرت عیسی(علیه السلام) را تایید می کند؟

پاسخ اجمالی:

 در انجیل یوحنا، به عنوان یکی از معجزات مسیح ذکر شده که عیسی در مجلسی که شراب تمام شده بود، برای اثبات جلال خود و ایمان آوردن شاگردانش، 4 کوزه پر از آب را به شراب تبدیل کرد. به نظر می آید با توجه به مضرات اثبات شده شراب و حرمت آن حتی در کتاب مقدس، این ماجرا، افسانه دروغینی است. قرآن کریم با احترام فوق العاده ای از حضرت عیسی یاد کرده او را یکی از پیامبران اولوالعزم می داند و شفای بیماران، زنده کردن مردگان و دیگر امور معقول و قابل پذیرش را به عنوان معجزات او یاد می کند.

پاسخ تفصیلی:

در انجیل یوحنا که چهارمین انجیل از انجیل هاى چهارگانه است، در بابدوم چنین مى خوانیم:

«در روز سوم در قاناى جلیل (قاناى جلیل یکى ازشهرهاى بیت المقدس بوده) سورى واقع شد (منظور از سور، مجلس عروسى است) و مادر عیسى(علیه السلام) در آنجا بود، و هم عیسى(علیه السلام) و شاگردانش را در آن عیش خوانده بودند (دعوت کرده بودند) و چون که شراب کم شد، مادر عیسى وى را گفت که شراب ندارند و عیسى به او گفت که اى زن مرا با تو چه کار است، هنوز وقت من نرسیده است، و مادرش به خادمان گفت هر چه به شما بفرماید عمل نمایید.
در آن خانه، شش کوزه سنگى بود که براى طهارت یهودیان گذارده بودند هر که از آن کوزه ها دو سه من مى گرفت، و عیسى آنها را گفت که کوزه ها را از آب پر کیند، پس آن کوزه ها را از آب مملو کردند، به ایشان گفت حالا قدحى عظیم بر دارید و به نزد میر مجلس ببرید، (منظور از میر مجلس، بزرگ تر مجلس است) پس بردند، و چون میر مجلس آن آب را که شراب شده بود چشید خود ندانست که آن شراب از کجا آمده؟ مگر خادمان که آب را برداشته بودند دانستند پس آن میر مجلس داماد را مخاطب ساخته و به او گفت همه مردم شراب خوب را اول حاضر مى سازند، و بعد از آن که بسیار خورده باشند شراب بد را، لیکن تو شراب خوب را تا حال نگاه داشتى؟!
سپس اضافه مى کند این معجزه را که نخستین معجزه اش بود، عیسى در قاناى جلیل نمود و جلال خدارا جلوه داد و شاگردانش به او ایمان آوردند»(1).

از این داستان نکات زیر استفاده مى شود:
1. هنگامى که حضرت مسیح(علیه السلام) به اتفاق مادرش مریم به مجلس عروسى وارد مى شود چون شراب ها تمام شده بود به درخواست مادرش اقدام به معجزه کرد و شش کوزه پر از آب را مبدّل به شراب ناب کرد، به صورتى که حاضران تحت تاثیر طعم جالب آن شراب واقع شدند.

2. این معجزه نخستین معجزه مسیح بود که به تقاضاى مادرش انجام گرفت!

3. حضرت مسیح با این معجزه(تبدیل آب به شراب) جلال خود را جلوه داد و سبب ایمان شاگردان شد!
جالب این که هنوز اهالى شهر قاناى جلیل، کوزه مى سازند و به سیاحان و زوّار مى فروشند به یاد آن کوزه هاى شراب که به اعجاز حضرت مسیح(علیه السلام) درست شد.

شک نیست که این یک افسانه ساختگى و دروغینى است که به این پیامبر بزرگ نسبت داده شده؛ امروزه زشتى شراب و زیان هاى بى شمار آن بر کسى پوشیده نیست، و در همه ادیان آسمانى حرام و ممنوع است، و حتى در همین کتاب مقدس یهود و نصارى به آن تصریح شده است چنانکه در کتاب امثال سلیمان با لحن شدیدى شراب مذمت شده است.

شک نیست که این یک افسانه ساختگى و دروغینى است که به این پیامبر بزرگ نسبت داده شده؛ امروزه زشتى شراب و زیان هاى بى شمار آن بر کسى پوشیده نیست، و در همه ادیان آسمانى حرامو ممنوع است، و حتى در همین کتاب مقدس یهود و نصارى به آن تصریح شده است چنانکه در کتاب امثال سلیمان با لحن شدیدى شراب مذمت شده است.

در حالى که قرآن مجید احترام فوق العاده اى براى حضرت مسیح(علیه السلام) قائل است؛ و در سوره هاى متعددى ـ مانند سوره بقره و آل عمران و مائده و بعضى دیگر از سوره ها ـ درباره او سخن گفته، و به عنوان یکى از پیامبران اولوالعزم (صاحب شریعت و کتاب آسمانى) که داراى معجزات فراوانى بوده، او را ستوده است.

در آیه48 و 49 آل عمران مى خوانیم:
«وَیُعَلِّمُهُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَالتَّوْرَاهَ وَالاِْنجِیلَ * وَرَسُولا اِلَى بَنِى اِسْرَائِیلَ اَنِّى قَدْ جِئْتُکُمْ بِآیَه مِّنْ رَبِّکُمْ اَنِّى اَخْلُقُ لَکُمْ مِّنَ الطِّینِ کَهَیْئَهِ الطَّیْرِ فَاَنفُخُ فِیهِ فَیَکُونُ طَیْراً بِاِذْنِ اللهِ وَاُبْرِءُ الاَْکْمَهَ وَالاَْبْرَصَ وَاُحْىِ الْمَوْتَى بِاِذْنِ اللهِ وَاُنَبِّئُکُمْ بِمَا تَاْکُلُونَ وَمَا تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ اِنَّ فِی ذَلِکَ لاَیَهً لَّکُمْ اِنْ کُنْتُمْ مُّوْمِنینَ»؛

(و به او کتاب و دانش و تورات و انجیل مى آموزد ـ [و او را به عنوان] رسول و فرستاده به سوى بنى اسرائیل [قرار ده که به آنها مى گوید] من نشانه اى از طرف پروردگار شما برایتان آورده ام، من از گِل، چیزى به شکل پرنده مى سازم، سپس در آن مى دهم و به فرمان خداپرنده اى مى گردد و کور مادرزاد و مبتلایان به برص [پیسى] را بهبودى مى بخشم و مردگان را به فرمان خدازنده مى کنم و از آنچه مى خورید و در خانه خود ذخیره مى کنید به شما خبرمى دهم، مسلماً در اینها نشانه اى براى شما است اگر ایمانداشته باشید).

به این ترتیب خلق پرنده و شفاى بیماران غیر قابل علاج و زنده کردن مردگان و خبر دادن از امور پنهانى ـ که به اذن الله صورت مى گرفت ـ معجزات مسیح(علیه السلام) را طبق بیان قرآن تشکیل مى دهد.
در جاى دیگر، نزول مائده آسمانى (غذاى بهشتى) را یکى از معجزات مسیح(علیه السلام) مى شمرد (سوره مائده، آیه115) که عموماً مسائل معقول و قابل قبول به عنوان معجزه محسوب مى شوند.(2)

پی نوشت:
(1). انجيل يوحنا جمله هاى 1 و 12 باب دوم.
(2).منبع: هدانا گردآوري از کتاب: پيام قرآن‏، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ه. ش‏، ج 8، ص 233.

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.