وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

درمان اعتیاد به فیلم پورنو

درمان اعتیاد به فیلم پورنو

با توجه به كاري كه من انجام مي دهم و دائما در محيط اينترنت هستم متأسفانه تحت تأثير تصاوير سايت هاي مختلف قرار مي گيرم و دچار عمل زشت و قبيح خودارضايي مي شوم. خيلي سعي كردم كه اين كار رو كنار بذارم. اما چون دائما با اينترنت سر و كار دارم و در واقع تنها كاري كه بلدم به اون وابسته است تا به يك سايت ناجور مي رسم، تحريك مي شم، خواهشن مي كنم مرا راهنمايي كنيد تا ديگه اين عمل ناپسند رو انجام ندم.

 

 

 

نکته:

 

همين كه توجه به مشكلات خود داريد و خود را در شرائط مطلوب نمي دانيد جاي اميدواري است و نبايد مايوس شويد زيرا ياس از رحمت الهي از گناهان بزرگ به حساب مي آيد. بسياري از افراد هستند كه گناه مي كنند و در غفلت به سر مي برند يا گناهان خود را به نحوي توجيه مي كنند و خود را بي گناه و سالم مي دانند ولي شما به بيماري خود اذعان داريد و مهم تر آن كه در صدد علاج هستيد و دير يا زود به هدف خود مي رسيد. لكن اراده و تصميم جدي لازم است تا به اين وضعيت پايان دهيد. با انجام گناه و ادامه آن چگونه مي شود انتظار گشايش و فرج داشت؟ 

 

 

 

نکته مهم:

 

مشكل اصلي شما (ضعف اراده )است. بايد با تصميم قاطع و جدي بساط نافرماني جمع شود تا آثار آن مشهود شود و تا آن زمان فاصله زيادي وجود ندارد:

 

«و ان الراحل اليك قريب المسافه؛

 

مسيري كه به خدا منتهي شود كوتاه است». (دعاي ابوحمزه ثمالي)

 

«من تقرب الي شبرا اتقرب اليك ذراعا؛

 

خداوند فرمود هر كه يك وجب به من نزديك شود يك ذراع به او نزديك مي شوم».(دعاي ابوحمزه ثمالي

 

اين روايات از اميدبخش ترين روايات است كه توجه به آن دل را صفا و جان را نور و ضياء مي بخشد پرده هاي ياس و نوميدي را مي درد شعاع هاي حيات بخش اميد را به قلب مي تاباند، و به تمام افراد پرهيزكار با تقوا وعده نجات مي دهد.

 

 

 

در حديثي از ابوذر غفاري نقل شده كه پيامبر فرمود:

 

 

«اني لاعلم آيه لواخذ بها الناس لكفتهم، و من يتق الله يجعل له مخرجا … فمازال يقولها و يعيدها؛

 

من آيه اي را مي شناسم كه اگر تمام انسان ها دست بدامن آن زنند براي حل مشكلات آنها كافي است.

پس آيه «و من يتق الله» را تلاوت فرمود و بارها آن را تكرار كرد.

 

 

 

جالب اين است كه در حديث ديگري از پيامبر (ص) آمده است:

 

«من اكثر الاستغفار جعله الله له من كل هم فرجا و من كل ضيق مخرجا؛

 

هر كس بسيار استغفار كند و لوح دل را از زنگار گناه بشويد خدا براي او از اندوهي گشايشي، و از هر تنگوائي راه نجاتي قرار مي دهد».

 

 

بنابراين:

 

اولين قدم( ترك گناه )است تا زمينه تقوي در انسان پيدا شود و به دنبال آن فرج حاصل مي شود و خداوند راه هاي برون رفت از پيش پاي انسان مي گذارد.

 

 

نکته:

 

نكته ديگري كه در ادامه آيات آمده جمله «قد جعل الله لكل شي قدرا» است و اشاره لطيفي است به نظامي كه حاكم بر تشريع و تكوين يعني اين دستور هاي خداوند همه طبق حساب و اندازه گيري دقيق و حكيمانه است و خداوند براي هر كار و هر چيز اندازه و حسابي قرار داده و مشكلات هم اندازه و حساب و مصلحت و پاياني دارد نبايد نوميد شد بلكه بايد با نيروي تقوا به جنگ آنهاي رفت و حل نهائي را از او خواست.

حال بايد ديد چرا و به چه دليل يا دلائلي نمي تواند گناهان را ترك كنيد! آيا ضعف اراده شما در اين امر دخيل است يا محيط تحصيل و كار، يا دوستان ناباب يا ضعف عقيده و باور عامل تداوم ارتكاب گناهان است؟
هر كدام كه باشد راه حل آن فاصله گرفتن از محيط و هجرت است نه به معني رها كردن كلي محيط تحصيل و كار بلكه بايد از اموري كه زمينه گناهان را فراهم مي كند فاصله گرفت اگر طالب نجات هستيم بايد از خيلي چيزها بگذريم.

 

منابع:

 

۱. ميزان الحكمه، ترجمه حميدرضا شيخي، نشر دارالحديث، ج ۱۰، ص ۴۸۶۰، ح ۱۶۶۴۲

۲. تفسير نمونه، ج ۲۴، ص ۲۳۶

 

 

 

راه اساسي مبارزه با گناه:

 

 

۱)مبارزه مستقيم با گناه از طريق شناخت گناهان و تفكر در آثار و عواقب دنيوي و اخروي آنها.

 

 

۲)مبارزه اساسي وغير مستقيم از طريق مبارزه با زمينه هاي گناه و تقويت زمينه هاي صلاح.

 

 

 

به طور كلي زمينه هاي گناه عبارتند از:

 

 

۱)ضعف شناختي:

ريشه تمامي ضعفها ي گرايشي ، اسارتها ، رزايل اخلاقي و گناهان عملي تا حدود زيادي در ضعف شناختي و عقلاني انسان نهفته است، به همين دليل هم راه اصلي اصلاح و تكامل انسان از شناختن و كسب آگاهي و تقويت عقل آغاز مي شود.

 

 

قرآن كريم مي فرمايد:

 

انما يخشي الله من عباده العلماء.

 

تنها عالمان از خداوند پروا دارند.

 

كار عقل در انسان محاسبه هست و نيست و بد و خوب است. براي اينكه بتواند اين كار را خوب انجام دهد به علم و آگاهي نياز دارد. دايره علوم بسيار گسترده است, ولي مهمترين علمي كه انسان بدان نياز دارد, خدا شناسي و دين شناسي و انسان شناسي و معاد شناسي است. اين علوم كمك مي كنند تا انسان بتواند حقيقت زندگي را خوب بشناسد و موقعيت خودش را در هستي بيابد و به ارزش خود واقف شود و با رسيدن به كرامت نفس دست به گناه نزند و دامن خويش را به پستي نيالايد.
البته تجربه عملي نيز در بالا بردن عقل و نيروي محاسبه نقش دارد. به هر مقدار كه انسان دانسته هاي خود را مي آزمايد و تجربه مي كند, به نتايج آن بيشتر اطمينان مي كند و بهتر مي تواند تصميم بگيرد.

 

۲)ضعف گرايش ديني :

 

باورهاي غلط ، بي ايماني يا ضعف ايمان و گرايش اعتقادي، زمينه ضعف گرايش عملي و درنتيجه گناه و نافرماني خواهد شد.

 

 

۳)رزايل اخلاقي:

 

رزايل اخلاقي مانند حسد، كبر، خود خواهي، غرور، خود پسندي و مانند آن در بسياري از موارد زمينه گناه را فراهم مي كند.

 

 

۴) ضعف آزادي معنوي:

 

اسارت دنيا ، لذت طلبي افراطي، هواي نفس ، شيطان ، عادت هاي مذموم، دوست بد، تجمل گرايي، مد گرايي افراطي و مانند آن اراده را ضعيف، شهوت را تحريك و زمينه گناه را در انسان فراهم مي آورد.
نكته: با يك جمع بندي از مطالب فوق مي توان به اين نتيجه رسيد كه زمينه گناه در انسان چيزي جز ضعف اراده و اختيار نيست، بنابر اين در صورتي كه انسان موفق شود مبادي اختيار؛ يعني آگاهي و آزادي را در خويش تقويت نمايد، خواهد توانست از اين طريق هم ضعف عقلاني خود را جبران نمايد و هم كنترل قواي نفساني خود را در دست بگيرد و خويش تن را از آلودگي و گناه حفظ نمايد، در غير اين صورت راههايي كه به طور معمول ارائه مي شود، چندان كار ساز نيست. 

 

 

 

چند توصيه در اين راه داراى نقش اساسى مى باشد:

 

 

۱- اراده و تصميم جدى براى گام برداشتن در جاده بندگى و اطاعت امر الهى و بى توجهى به وسوسه هاى شيطان و هوا و هوس ها.

 

۲- ياد و ذكر خداوند به معناى وسيع آن كه مهمترين ياد همان انجام واجبات و ترك محرمات است.

 

۳- تماس دايم با خداوند و بندگان برگزيده او از طريق قرائت قرآن و توسلات و خواندن دعاها.

 

۴- ارتباط و تماس و دوستى با كسانى كه بنده خوب خدا مى باشند و ديدن و همنشينى با آنها ما را به ياد خوبى ها و به ياد خداوند مى اندازد.

 

۵- مطالعه كتاب هايى كه سطح بينش انسان را نسبت به عالم و جهان آفرينش و مبدأ و معاد بالا ببرد و اصول اعتقادى صحيح و صاف را به انسان بياموزد و او را با معارف و تعاليم دينى بيش از پيش آشنا نمايد، مانند كتاب هاى استاد شهيد مطهرى و نيز كتاب هاى شيهد آيت الله دستغيب شيرازى.

 

۶- انجام كارهاى صالح و خدمت و احترام به پدر و مادر و كسانى كه بر گردن انسان حق دارند، زمينه ساز توفيقات بيشتر و انجام اعمال نيك بعدى مى باشد.

 

۷- ترك زمينه گناه: اين خود زيرمجموعه اى دارد كه مهمترين آن عبارت از است:

 

۸- ترك فكر گناه: ترك زمينه گناه سهم به سزايى در ترك فكر گناه دارد ازاين رو هر چه بيشتر و دقيقتر زمينه گناه ترك شود فكر گناه كمتر به سراغ انسان مى آيد. اين فكر گناه است كه شوق در انسان ايجاد مى نمايد و بعد از شوق اراده ى عمل سپس خود گناه محقق مى شود، مسلما تا اراده و شوق و ميل نسبت به كارى نباشد انسان مرتكب آن كار نمى گردد.

 

۹- اشتغال به برنامه شبانه روزى: حتما بايد شبانه روز خود را با برنامه ريزى صحيح و متناسب وضع روحى و جسمى خود پر كنيد و هيچ ساعت بيكارى نداشته باشيد تا نفس شما را مشغول كند. در اوقات بيكارى وسوسه هاى نفس و شيطان به سراغ انسان مى آيد و او را به فكر گناه و سپس به خود گناه مى كشاند قال اميرالمؤمنين على(ع): «ان هذه النفس لامارة بالسوء، فمن اهملها، جمحت به الى المآثم؛ براستى و حقيقت كه اين نفس (انسانى) پيوسته و مرتب به بدى امر مى كند در نتيجه هر كس آن را به خود واگذارد (و به كارى نگمارد) نفس او را به سمت گناهان مى كشاند».(الغرر والدرر، باب النفس به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادت پرور، ج ۱، ص ۵۴۴، ح ۴)

 

۱۰- روزه گرفتن: روزه گرفتن قواى حيوانى و شهوانى انسان را تضعيف مى كند اگر قواى شهوانى ضعيف گشت قهرا فكر گناه هم كم رنگ مى شود. عن ابى جعفر(ع) قال: «اذا شبع البطن طغى؛ هرگاه شكم پر شود طغيان مى كند، (المحجة البيضاء، ملا محسن فيض كاشانى، ج ۵، ص ۱۵۰) مفهومش اين است اگر شكم پر نشود طغيان نمى كند و بهترين قسم جوع و گرسنگى همان روزه گرفتن است.
تذكر اين نكته بسيار ضرورى است كه اولاً: روزه نبايد براى بدن ضررى داشته باشد وگرنه شرعا حرام است. 
ثانيا: براى كارهاى روزمره مخل نباشد. 
ثالثا: اگر نه مضر بود ونه مخل فقط روزهاى دوشنبه و پنج شنبه باشد نه بيشتر ولى در هر صورت اگر براى روزه گرفتن عذرى است مورد بعدى يعنى ورزش دو برابر شود.

 

۱۱- ورزش: هر روز ورزش لازم است البته آن ورزش هايى باشد كه براى بدن ضررى ندارد مثل نرم دويدن و نرم طناب زدن و انجام حركت هاى كششى و اگر براى روزه گرفتن عذرى هست زمان ورزشى دوبرابر شود مثلاً از بيست دقيقه به چهل دقيقه افزايش يابد.

 

۱۲- ياد مرگ: اين يكى ديگر از چيزهاى بسيار مفيد است كه فكر گناه را يا از بين مى برد و يا كم مى كند كه اين به شدت و ضعف فرو رفتن در فكر مرگ بستگى دارد اگر انسان با اين واقعيت انس بگيرد و مردن را باور دل سازد نقشى سازنده و بالا برنده دارد.

 

قال اميرالمؤمنين على(ع):

 

«اذكروا هادم اللذات و منغض الشهوات و داعى الشتات؛ 

 

ياد كنيد (مرگ را) درهم كوبنده لذات را و تيره و تلخ كننده شهوات را و دعوت كننده جدايى ها را».(الغرر والدرر، باب الموت، به نقل از سرالاسراء، استاد على سعادت پرور، ج ۲، ص ۱۵۹)

 

ياد مرگ دل را از تعلق به شهوات جدا مى سازد و انسان را از گناه و فكر گناه باز مى دارد آنچه كه بسيار مهم است اين است كه اولاً اين فكر هر روز و مستدام باشد اگر شبانه روزى نيم ساعت باشد كافى است ثانيا در مكان خلوتى باشد مخصوصا اگر آن مكان خلوت خود محيط قبرستان باشد به هر گونه كه اين فكر در مرگ با جان عجين شود و باور دل گردد بسيار مطلوب است مثلاً يكى از كيفيت هاى فكر در مرگ را يكى از بزرگان چنين مى فرمود: تمام خاطرات تلخ و شيرين گذشته را در حد امكان مثل يك فيلم از ذهن بگذراند و به خود بباوراند كه همه اينها گذشت و چند روز باقى مانده عمر هم مى گذرد لحظات جان دادن، وقتى كه خويشان و نزديكان را رها مى سازد و از تمام تلخ و شيرينى ها وداع مى كند و … همه و همه را به خوبى تأمل كند تا دل بلرزد و چشم بگريد.

سخن آخر اين است كه اين دستورات وقتى نتيجه مى بخشد كه هر چه دقيق تر به آن عمل شود زمان نتيجه آن بستگى به شرايط و خصوصيات افراد دارد، ازاين رو پى گير زمان نتيجه نبايد بود فقط هم و غمّ صرف عمل به دستورات شود.

 

 

مطالعه كتب زير سفارش مى شود: 

 

۱- نردبان آسمان (دروس اخلاق حضرت آيت الله بهاءالدينى)، تدوين و ويرايش: اكبر اسدى

 

۲- سلوك معنوى، تدوين و ويرايش: آقاى اكبر اسدى

 

۳- خودشناسى براى خودسازى، محمد تقى مصباح يزدى

 

 

نکته:

 

معناى مطالعه اين كتب عمل كردن به آن از آغاز تا پايان نيست بلكه براى عمل به دستورالعمل هاى اخلاقى ترتيبى لازم است كه بايد با علماى بزرگ اخلاق يا همين نهاد نمايندگى مشورت شود.
نكته مهم اين است كه در راه بندگى خدا نبايد بيش از حد معمول به خود فشار وارد آورد بلكه بايد حريم واجبات و محرمات را رعايت نمود و مستحبات را بنا به گفته روايات در هنگام سرحال بودن و نشاط انجام داد و بيشتر به كيفيت عبادات و اخلاص و توجه و حضور در آنها اهميت داد تا كميت و مقدار آنها.

 

 

به قول حافظ (عليه الرحمه):

 

زاهد ار رندي حافظ نكند فهم چه باك      ديو بگريزد از آن قوم كه قرآن خوانند

 

 

در زمينه گناه ر.ك: 

 

۱-گناه شناسي/ محسن قرائتي.

 

۲-گناهان كبيره/ شهيد دستغيب.

 

۳- شهيد دستغيب، قيامت و قرآن (تفسير سوره طور).

[انتخابي از كد۳۷۷۵۷]و با خيالات زندگى كردن به وجود مى آيد. ولى تفاوت آدمى با موجودات ديگر آن است كه آدمى موجودى آگاه است و مى تواند با آگاهى هاى خود برخلاف [پايان كد انتخابي]

 

 

 

نکته مهم:

 

 

در زمينه گرفتاري اي كه متاسفانه دامن گير شما شده است، بايد عرض كنيم كه تنها راه درمان قطعي عادت ناپسند خودارضايي و كنترل شهوت, ازدواج است. كمكي كه اكنون از دست ما بر مي آيد دادن يك سري اطلاعات در زمينه گناه بودن, آثار و عواقب اين عمل نا شايست و روش هاي كنترل و مديريت غريزه جنسي است و اين خود شما هستيد كه باعزمي راسخ به مبارزه با اين انحراف جنسي خواهيد پرداخت و با قدرت عقل, ايمان و اراده پيروز اين ميدان خواهيد بود. اميد واريم به زودي وسايل ازدواج شما فراهم گردد و شما از اين نظر خاطرتان آسوده شود.
خود ارضايي عنوان عامي است كه بر مردان و زنان هر دو صادق است و به لحاظ ماهيت عمل, انحراف, حرمت و گناه بودن و آثار و عواقب, تفاوتي ميان مردان و زنان نيست, مگر اينكه به دلايل تفاوت فيزيولوژيكي ميان مردان و زنان و اينكه مني خاص مردان است و از زنان در حين ارگاسم رطوبتي خارج مي شود كه در حكم مني است, ولي دقيقا مني نيست, نام آن در مردان استمنا, يعني طلب مني و در زنان استشها, به معني طلب شهوت است. در ادامه اطلاعات مفيدي در زمينه خود ارضايي تقديم مي شود كه اميد است انشاءالله مورد استفاده قرار گيرد.

 

 

روش ترك اين عادت زشت:

 

همانگونه كه عالمان اخلاقي مطرح نموده اند، هر روش درماني در اخلاق و خود سازي، مبتني بر طي كردن سه مرحله علم، حال و عمل است، ولي چون مرحله حالت ( پشيماني و ندامت ) به صورت انفعال در انسان پديد مي آيد و در حقيقت بازتاب آگاهي است ، اين مرحله به صورت يك روش مستقل مطرح نمي شود؛ بنابراين براي خارج شدن از اين مشكل ، دو روش درماني شناختي و رفتاري پيشنهاد مي شود. وظيفه ما دادن آگاهي و شناخت است و كاري كه خود شما بايد انجام دهيد التزام عملي به دستورالعمل ها و به كار گيري دقيق روش هاي رفتاري اي است كه در ذيل پاسخ ارائه مي شود.

 

 

نياز به آگاهي:

 

خود ارضايي يك انحراف عملي است و بايد با عمل و رفتار با آن مقابله كرد و راه درمان آن جز با رعايت دقيق دستورالعمل محقق نمي شود, ولي چون هر عملي نياز به دانش و اطلاعات خاص خود دارد, بنابراين راه كنترل و درمان اين بيماري و عادت زشت نيز بدون كسب آگاهي ميسر نيست .

 

 

 

آگاهي ازطريق مطالعه در آثار و اطلاعاتي كه در اين زمينه وجود دارد، بدست مي آيد. زمينه هاي مطالعه عبارتند از:

 

۱- اينكه اين عمل به لحاظ شرعي حرام و از نظر اخلاقي گناه محسوب مي شود و هر گناهي نور ايمان را تضعيف مي كند و باعث تاريكي و آلودگي روح انسان مي شود. نوري كه انسان بدان نياز فراوان دارد و در اثر فقدان آن، در قيامت دچار عذاب و حسرت خواهد شد.

 

۲- مطالعه در پي آمد ها و عواقب سوء آن .

 

۳- آشنايي با روش پيشگيري و درمان.
كسب آگاهي در موارد ياد شده باعث بيداري انسان مي شود و زمينه توبه, پشيماني و كنترل آن را در او فراهم مي آورد .

 

 

گناه خود ارضايي:

 

 

در اين زمينه گفتني است «استمنا» يا «خودارضايى» يكى از راه هاى انحرافى در ارضاى ميل جنسى است كه نسل جوان را در معرض آسيب هاى جدى قرار مى دهد. اين كار عادت بسيار زشت و زيان آوري است كه مي تواند استعداد و توانايي هاي فراوان يك جوان را به نابودي بكشاند و حال و آينده او را تباه كند. از اينكه متوجه زشتي اين عمل شده ايد خداي را شاكريم و در پاسخ گويي به سوال شما مطالبي را پيرامون معرفي ، حرمت و روش درمان آن بيان مي نماييم، اميد است با كمك الهي و استمداد از معصومين(ع) و اطلاعاتي كه در اين زمينه برايتان ارسال مي شود، در حفظ نفس و كنترل شهوت موفق باشيد. 
استمنا و يا به عبارتي خود ارضايي، از نظر شرعي واخلاقي، حرام و گناه محسوب مي شود. اين عادت ناپسندي به لحاظ اخلاقي، بعد معنوي انسان را به سختي مي آزارد ، روح او را تاريك مي نمايد، آزادي معنوي انسان را سلب مي كند و در مسير خود سازي و كمال، آدمي را با چالش جدي مواجه مي كند. مطابق تحقيقات انجام شده توسط روانشناسان ،خود ارضايي نوعي اعتياد و بيماري زشتي است كه آثار و ضررهاي فراواني بر جسم و روان آدمي باقي مي گذارد.
كساني كه گرفتار اين عمل شنيع شده اند، آن را گريزگاهي فرعي و عاجل براي خارج شدن از فشار جنسي و پاسخي براي لذت طلبي خود تصور مي كنند، در صورتي كه اگرتوجه نمايند، بدين وسيله گرفتار آثار و تبعات زيان آوري مي شوند كه گاها قابل جبران نيست.

 

 

نکته:

 

شهوت يكي از اموري است كه با طبيعت انسان در آميخته و در جاي خود از نعمت هاي خداوند است، ولي اگر از حالت تعادل خارج و بر افروخته شود، ممكن است سرمايه هاي عظيم انساني را به خاكستر تبديل كند. اين نيرو به طور قطع نياز به ارضاع دارد، ولي با روشي كه با نظام طبيعت و شريعت سازگار باشد. 
خداي متعال كه به حكمت بالغه اش اين غريزه را در نهاد انسان گزارده ، تا نسل انسان باقي بماند، از روي رحمت و هدايت خود راه هاي آسان و معقول كنترل و ارضاع آن را پيش پاي او قرار داده است و نسبت به بيراهه ها و انحراف از مسير درست نيز ، هشدارهاي لازم را به انسان داده است ،راههايي كه بايد با شناخت و عمل به آنها، سلامت جسم و جان خويش را پاس بداريم و از خطر و پي آمد كارهايي همچون خود ارضايي و مانند آن برهانيم. به لحاظ آسيب شناسي زنگ يا زنگار در اشياى مادى، همان چيزى است كه روى فلزات و اشياى قيمتى مى نشيند و معمولاً نشانه پوسيدن و از بين رفتنِ شفافيت و درخشندگى آن و در نهايت ضايع شدن و از بين رفتن آن است.

 

 

 

علامه طباطبايى در تفسير الميزان (طباطبايى، سيد محمد حسين، ترجمه تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوى همدانى، (تلخيص)، (قم: دفتر انتشارات اسلامى، بى چا، بى تا)، ج ۲۰، ص ۳۸۵)مى فرمايد: از آيه شريفه سه نكته استفاده مى شود:

 

 

۱. اعمال زشت، نقش و صورتى به نفس و روح انسان مى دهند؛

 

۲. اين نقش و صورت خاص، مانع آن است كه نفس آدمى حق و حقيقت را درك كند؛

 

۳. نفس آدمى به حسب طبع اوليه اش صفا و جلايى دارد كه با داشتن آن، حق را آن طور كه هست درك مى كند.
همچنين آسيب هاى معنوى جهان گذران را در مى نوردد و اگر اصلاح نگردد، حيات جاودان آدمى را در معرض تباهى و شوربختى قرار مى دهد. از اين رو نصوص دينى نسبت به آن هشدارهاى لازم را داده اند.

 

 

پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم در اين باره مى فرمايد:

 

 

«ناكح الكف ملعون؛ ملعون است كسى كه خودارضايى كند.»(رى شهرى، محمد، ميزان الحكمة، ج ۱۲، ص ۵۶۵۴)

 

 

امام صادق عليه السلام نيز مى فرمايد:

 

 

«با سه گروه خداوند در روز قيامت سخن نمى گويد و پاكشان نمى خواند و عذابى دردناك دارند، از آن سه اند، خودارضايى كننده و كسى كه لواط دهد.»(همان، ح ۱۹۰۴۹)

 

 

در روايات ديگرى امام صادق (عليه السلام):

 

 

خودارضايى را گناه عظيم و مورد نهى الهى معرفى فرموده است.( همان، ح ۱۹۰۵۰)

 

 

 

كبيره بودن:

 

 

به طور قطع خود ارضايي يكي از گناهان است . در اين زمينه برخي از عالمان ديني و اخلاقي نسبت به كبيره بودن آن نيزتاكيد نموده اند. از ميان ايشان خصوصا مرحوم شهيد آيه الله دستغيب در كتاب خويش گناهان كبيره فصلي را گشوده و بر بزرگي آن تاكيد نموده است .
از نظر شرعي، ملاك كبيره بودن يك عمل، وعده عذاب از جانب پروردگار مي باشد.

 

 

 

در اين زمينه امام صادق (ع) و در ضمن روايتي از عذابي دردناك براي فاعل آن خبر داده است. آن حضرت(ع) فرموده است:

 

سه دسته از مردمان اند كه خداي متعال در روز قيامت به ايشان نگاه رحمت نمي افكند، آنها را تذكيه نمي نمايد و عذابي دردناك براي ايشان فراهم نموده است ، كسي كه موي سپيد خود را مي كند ، كسي كه با خود نكاح (استمناء) مي نمايد و كسي كه مفعول واقع مي شود.
به فرض صغيره بودن گناه خود ارضايي در صورت عدم تكرار، ملاك ديگر كبيره بودن گناه، تكرار و به تعبير روايات اصرار بر آن است ، به همين دليل چون به طور معمول، خود ارضايي، در افرادي كه به آن گرفتارند ، به صورت عادت و اعتياد در مي آيد ، تبدبل به گناه كبيره مي شود.
البته حرمت و بزرگي گناه خود ارضايي در حد گناهاني همچون زنا و لواط نيست، ولي در عين حال شرايط آن به گونه اي است كه مي توان گفت: ضررهاي بدني و رواني آن از اين دو معصيت بيشر است ؛ زيرا موقعيت براي آنها هميشه مهيا نيست، ولي موقعيت براي خود ارضايي و عادت به آن هميشه مهيا مي باشد.

 

 

 

آسيب شناسي خود ارضايي:

 

آسيب هاى ناشى از خودارضايى به گونه هاى مختلفى تقسيم پذير است كه به اختصار به برخى از آنها اشاره مى شود:

 

 

يك. آسيب هاى جسمانى 

 

يكى از روش هاى شناخت پيشرفت بيمارى ها در پزشكى، مرحله بندى علايم بيمارى است. براين اساس، برحسب عوارض ايجاد شده در بيمار مبتلا به خودارضايى، سه مرحله بيان شده است:

 

 

 

۱. مرحله مشكل ساز .

در افرادى كه مدتى است گرفتار خودارضايى شده اند، زودرس ترين عوارض ناشى از خودارضايى عبارت است از:

 

الف. خستگى و كوفتگى .

 

ب. عدم تمركز حواس .

 

ج. ضعف حافظه .

 

د. استرس و اضطراب .

 

 

 

۲. مرحله گرفتارى شديد .

 

بروز علايم زير در فرد گرفتار، نشان دهنده آن است كه شدت ابتلاى وى يا مدت آن بيش از مرحله اول است و در نتيجه عوارض شديدترى ظاهر شده است:

 

الف. خستگى و كوفتگى .

 

ب. نوسان خلق يا تغييرات سريع خلقى .

 

ج. حساسيت بيش از حد و زودرنجى .

 

د. كمردرد .

 

ه. نازك شدن موها .

 

و. ناتوانى جنسى زودرس در جوانى .

 

ز. بى خوابى يا بدخوابى و مشكلات مشابه .

 

 

 

۳. مرحله گرفتارى بسيار شديد يا حالت اعتياد .

 

الف. خستگى و كوفتگى .

 

ب. ريزش شديد موها .

 

ج. تارشدن ديد چشم ها .

 

د. وز وز گوش .

 

ه. انزال زودرس و غيرارادى يا خروج منى به صورت قطره قطره .

 

و. درد كشاله ران و ناحيه تناسلى .

 

ز. دردهاى قولنجى در ناحيه لگن و استخوان دنبالچه .

 

 

 

 

نحوه پيدايش عوارض 

 

 

در دانش پزشكى، روند پيدايش علايم يك بيمارى و چگونگى بروز عوارض و نشانه هاى كلينيكى، در شناخت هر چه بيشتر يك بيمارى بسيار مهم است و مى تواند پزشك را در تشخيص و درمان بهتر بيمارى و مريض را در پيشگيرى كمك كند. به اين دليل مناسب است درباره نحوه پيدايش برخى از عوارض خود ارضايى كه در به آن اشاره شد بيشتر به آن توضيح داده شود تا خواننده عزيز با روند پيدايش اين عوارض، يا به اصطلاح پاتوفيزيولوژى آن آشنا شود.

 

 

۱. خستگى و كوفتگى:

 

 

انقباض شديد و يك مرتبه تمام عضلات بدن در جريان انزال (ارگاسم يا اوج لذت جنسى)، باعث مصرف سريع مواد غذايى ذخيره شده در عضلات و به طور عمده كاهش گليكوژن (ماده اصلى لازم براى توليد انرژى عضلانى) مى شود. خستگى عضلانى تقريبا با سرعت تهى شدن عضلات از گليكوژن رابطه مستقيم دارد و هرچه اين سرعت بيشتر باشد، خستگى بيشتر است. (فيزيولوژى گايتون، ترجمه دكتر فرخ شادان، تجديد نظر هفتم، ۱۹۸۶ (تهران: چهر، ۱۳۶۵)، ج ۱، ص ۳۱۳) در خودارضايى، به علت انقباض هاى مكرر عضلات بدن، ذخاير گليكوژن عضلات به سرعت تمام مى شود و خستگى و كوفتگى هميشه از عوارض بديهى آن است.

 

۲. ريزش مو:

 

 

خودارضايى به تدريج با تغييرات هورمونى و شيميايى كه در بدن ايجاد مى كند، باعث افزايش هورمون جنسى مردانه؛ يعنى، تستوسترون به دى هيدرو تستوسترون مى شود كه از عواقب بالا بودن ماده DHT در خون، ريزش موها و تاسى و بزرگ شدن پروستات و عوارض ناشى از آن در پيرى است.

 

 

۳. خود ارضايى مكرر:

 

 

باعث تحريك بيش از حد سيستم عصبى پاراسمپاتيك و افزايش تخليه اَسِتيل كولين از انتهاى اين رشته ها در مغز مى گردد كه اين خود باعث پاره اى از عوارض جسمانى و روانى، چون حواس پرتى ، كمى حافظه ، عدم تمركز حواس، سياهى رفتن چشم و در نهايت تارى ديد مى شود. تمام اين علامت ها ناشى از تغيير تعادل ميزان مواد شيميايى موجود در مغز است كه بين سلول هاى عصبى رد و بدل مى شود و انتقال پيام هاى مختلف را بر عهده دارد.

 

 

۴. برخى نيز بر اين عقيده اند كه علت بروز اختلالات مغزى:

 

 

(مانند حواس پرتى، عدم تمركز حواس و كاهش حافظه ناشى از ظرفيت عظيمى از انرژى بدن است كه در هر بار انزال، تخليه شده و هدر مى رود؛ زيرا مايع منى حاوى مقدار بسيار زيادى DNA(هسته ۴۰۰-۳۰۰، اسپرمى كه در هر انزال خارج مى شود RNA آنزيم ها، پروتئين ها، مواد قندى، لسيتين ، كلسيم، فسفر، نمك هاى بيولوژيك، تستوسترون و… است. اين ذخاير عظيم انرژى – كه بايد در بدن براى رشد و تقويت بخش هاى مختلف مورد استفاده قرار گيرد – بيهوده و به طور مكرر از بدن خارج مى شود و هر كدام عوارضى را به دنبال مى آورند.)
براى مثال از آنجا كه سلول هاى خونى و پلاكت ها در مغز استخوان ها توليد مى شود و به تكامل نهايى مى رسد و براى توليد آنها نيز انرژى بسيار زيادى مورد نياز است؛ در افراد گرفتار خودارضايى، تكامل مغز استخوان و در نتيجه توليد سلول هاى خونى با مشكل مواجه شده و منشأ كم خونى، ضعف و خستگى در اين افراد است. نيز دفع فسفر و ليستين بيش از حد از طريق انزال هاى مكرر، باعث كاهش ذخاير اين مواد مى شود كه مواد حياتى براى سلامتى سلول هاى عصبى هستند و در نتيجه اختلال عملكرد سيستم عصبى، مانند حواس پرتى، عدم تمركز حواس و… بروز خواهد كرد.

 

 

دو. آسيب هاى روحى و روانى 

 

ضعف حافظه و حواس پرتى، اضطراب، منزوى شدن و گوشه گيرى، افسردگى، بى نشاطى و لذت نبردن از زندگى، پرخاشگرى، بداخلاقى و تندخويى، كسالت دائمى و ضعف اراده، احساس حقارت، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه و عذاب وجدان بروندادهاى روانى و روحى خودارضايى است. شرح پاره اى از اين موارد در مباحث گذشته روشن شد.

 

 

سه. آسيب هاى اجتماعى 

 

ناسازگارى خانوادگى، بى ميل شدن به همسر و ازدواج، ناتوانى در ارتباط با جنس مخالف و همسر، احساس طرد شدن، از بين رفتن عزّت، پاكى، شرافت و جايگاه اجتماعى، دير ازدواج كردن و لذت نبردن از زندگى مشترك .
جهت آگاهى بيشتر نگا: 
– قائمى، على، خانواده و مسائل جنسى كودكان، (تهران: انتشارات انجمن اوليا و مربيان جمهورى اسلامى ايران، چاپ دهم، ۱۳۷۶)

 

 

چهار. آسيب هاى معنوى و اخروى 

 

هيچ يك از آسيب هاى پيش گفته، به اهميت آسيب هاى معنوى نيست؛ زيرا آسيب هاى معنوى، جان و دل و به عبارت ديگر كنه حقيقت وجود آدمى را تباه مى سازد.

 

 

خودارضايى از نظر دين يك گناه است و به تعبير قرآن زنگار بر دل مى نهد:

 

 

«كَلاَّ بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ ما كانُوا يَكْسِبُونَ؛

 

 

چنين مباد! بلكه اعمال (ناشايست) دل هاى آنان را زنگار زده است.»(مطففين (۸۳)، آيه ۲۴)

 

 

چند راهكار كلي:

 

براي كنترل غريزة جنسي هم خود فرد و هم والدين و اطرافيان مسئوليت دارند. آن چه مربوط به خود فري مي شود و سؤال شما از اين زاويه است عبارتند از:

 

 

 

۱- برنامه ريزي براي كار مداوم

 

جوانان و نوجوانان از نيروي سرشار و فوق العاده اي برخوردارند. اين نيرو اگر در زمينه هاي ديگر مورد اساتفاده قرار نگيرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرايط سني آن ها در قالب امور جنسي و شهواني ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به كار مداوم عادت كنند و نيرو و توان خود رادر اين زمينه به مصرف برسانند تا حدودي از انحرافات اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي در آنان پيشگيري مي شود. كارهاي بدني موجب تعادل جسم و روان مي شود. اگر نيك بنگريم افرادي كه به كار مداوم مشغول هستند و نيرو و استعدادشان را در زمينه هاي مثبت و سالم به كار مي اندازند، كم تر دچار انحرافات اخلاقي و بحران هاي روحي مي شوند. كار موجب مي شود نيرو و انرژي جوان قبل از آن كه به چربي هاي اضافي تبديل گردد و اختلالاتي در ساز و كار اندام هاي بدن ايجاد گردد، از طريق سوخت و ساز مفيد و سالم به مصرف برسد.

 

 

۲- تنظيم خواب

 

تحقيقات نشان مي دهد كه بيش تر انحرافات به خصوص در زمينه مسايل جنسي از فكرهاي ناسالم و خيال پردازي هايي كه جوانان قبل از خواب رفتن دارند، ناشي مي شود. اگر جوان قبل از آن كه به خواب برود، فكرش به خودش و يك سري مسايل و موضوعات مربوط به دورة جواني، معطوف گردد، كم كم به انحرافات كشيده خواهد شد. بنابراين، يكي از روش هاي پيشگيري از انحرافات اين است كه برنامة خواب به صورت دقيق تنظيم شود و تا زماني كه خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نرويد. وقتي به رختخواب برويد كه كاملاً خسته و آمادة خواب هستيد. لازمة اين كا اين است كه در طول روز مشغول فعاليت هاي مهم بوده و به اندازة كافي كار كرده باشد.

طبيعي است اگر جوان با خستگي به رختخواب نرود، به ناچار مدت زماني را در بستر بيدار خواهد ماند تا به تدريج به خواب رود و چون افكار و انديشه هاي شهواني و تحريك آميز معمولاً در اين مواقع به سراغ جوان مي آيند، تنظيم ساعات خواب براي جوان، ضرورت خاصي مي يابد. يكي از روان شناسان در اين باره مي گويد: نيمة اول شب بيش از نيمة دوم آن به بدن نيرو مي دهد بنابراين بايد از آن به نحوي مفيد استفاده شود. و صبحگاهان به محض اينكه از خواب بيدار شديد. بي درنگ از بستر برخيزيد و توجه داشته باشيد كه بامدادان بيدار ماندن در بستر خواب، بسيار زيان بار است، جسم را سست و ناتوان مي سازد و وسوسه هاي شوم در دل فرد ايجاد مي شود.

 

۳- دوري از محيط هاي آلوده و ناسالم

 

يكي از علل و عوامل انحرافات جنسي و به طور كل انحرافات اخلاقي، محيط آلوده و محرك هاي شهواني است. محيط از طريق وارد نمودن عناصر محرك در گرايش هاي انحرافي، منجر به طغيان غريزة جنسي در جوان مي شود. مسايلي از قبيل بدحجابي، روابط ناسالم و آزاد دختر و پسر، برخي از سريال هاي تلويزيوني و فيلم هاي خارجي و هم چنين استفادة نادرست از اينترنت در تحريك شهوت و غريزة جنسي جوان مؤثر است شايد براي برخي زا نوجوانان يادآوري و تذكر مسايل ديني و اخلاقي چيزي بيهوده و غير ضروري تلقي شود، زيرا آن ها نه در فكر سلامت خويش هستند و نه مسايل اخلاقي و ديني را مي پذيرند، اما براي شما كه روحية مذهبي قوي داريد و همين مسأله باعث شد تا نگران آينده تان باشيد، گفتن اين مسايل مهم و ضروري است. اگر واقعاً مي  خواهيد از جواني تان به خوبي استفاده كنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي كنيد از محيط هاي آلوده و ديدن عوامل تحريك كننده، جداً پرهيز نماييد.

 

۴- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت

 

يكي از زمينه هاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آن ها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بي برنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان مي كند. آن ها به تدريج سرخورده و مأيوس مي شوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه مي برند و در كنج خلومت و انزوا راهي براي مشغوليت خود مي جويند.

 

۵- پيشگيري از روابط ناسالم

 

جوانان و نوجواناني كه روابط نامطلوب و ناسالم دارند و با افراد منحرف و بي بند و بار دوست و رفيق هستند، كم كم به انحرافات كشيده مي شوند و تحت تأثير امور شهواني قرار مي گيرند. نفوذپذيري جوانان از دوستان و همسالان بيش از ساير گروه ها است. در سنين بلوغ صحبت هاي آهسته و در گوشي بين نوجوانان بيش تر مي شود و محور اين گفتگوها، غالباً مسايل جنسي و امور شهواني است كه به صورت مخفيانه و به دور از انظار بزرگ ترها طرح مي شود. براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي كنيد از دوستي هاي آلوده و مشكوك جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد.

 

۶- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش

 

همة آنچه بيان شد، به نحوي مي توانند در پيشگيري از انحرافات اخلاقي و طغيان شهوت و غريزة جنسي نقش داشته باشند، اما آن چه بيش از همه ضروري است و به صورت زيربنايي در شخصيت و رفتار جوان مؤثر است. پرورش معنويت و تقويت ايمان و تقواي الهي است. ما در عصري زندگي مي كنيم كه جهان به شدت در ماديات فرو رفته و يك سره غرق در جاذبه هاي نفساني و امور شهواني گرديده است. در شرايط كنوني، خلأ عظيم و هولناكي از اخلاق و معنويت پديد آمده و تمامي مشكلات انسان ها نيز از همين جا ناشي شده است.
اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقويت گردند، بدون شك بخشي از مشلكات آنان به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان مي شود.
اگر نوجوان از ته دل باور نمود كه تمام اعمال و رفتار او را خدا مي بيند و بر اساس عملكرد افراد به آن ها پاداش مي دهد و اساساً سعادت و خوشبختي انسان به دست خودش مي باشد، در اين صورت احتمال اينكه مرتكب گناه نشود بسيار زياد است. 
يقين داشته باشيد، تا زماني كه نيروي ايمان و تقوا در وجود انسان بارور و تقويت نگردد، هيچ ضمانتي از شهوت و انحرافات اخلاقي وجود ندارد. به خصوص در وضعيت كنوني كه عوامل تحريك كنندة بسيار زياد است. بنابراين قبل از هر چيزي سعي كنيد نيروي ايمان و تقوا را در وجود خويش بارور كنيد. اگر فكر و ذهن شما متوجه خدا باشد و هميشه نماز خود را اول وقت انجام دهيد، خداوند شما را ياري مي كند تا از هر گناهي مصون بمانيد و تحت تأثير شهوت و غريزة جنسي قرار نگيريد. خداوند متعال در قرآن كريم مي فرمايد: «ان الصلوة تنهي عن الفحشاء و المنكر» به درستي كه نماز انسان را از هر گونه آلودگي و عمل زشت و گناه دور نگه مي دارد. نماز واقعي نه تنها والاترين عامل كنترك شهوت و دفاع در برابر هجوم انحرافات اخلاقي تلقي مي شود، بلكه عامل تهاجمي عليه انحرافات و شهوت ها نيز محسوب مي گردد.

 

 

۷- تسهيل و تسريع ازدواج

 

علاوه بر آن كه جوان سعي در كنترل شهوت و غريزة جنسي مي كند، بايد براي ازدواج كه يگانه راه درست ارضاي غريزة جنسي مي باشد، نيز اقدام كند به اين معنا كه پسرها از ۱۸ سالگي به بعد مي توانند به فكر ازدواج باشند و اگر شرايط را مساعد مي بينيد، از همين سن مقدمات آن را فراهم كنند و دخترها هم چنان چه مورد مناسبي به خواستگاري آن ها آمد به دلايل نوعاً غير موجه و پوچ مثل هنوز زود است، مي خواهم درس بخوانم، داماد وضع مادي خوبي ندارد و… از ازدواج خودداري نكنند و والدين هم سنگ اندازي هاي غيز منطقي نداشته باشند.
اميد است با رعايت اين نكات و به خصوص توجه به تقوا و نماز بتوانيد غريزة جنسي و حس شهوت را در خويش كنترل و مهار نماييد و زماني كه فرصت مناسب براي ازدواج فراهم گرديد، به ازدواج اقدام كنيد.

 

 

چند توصيه و دستورالعمل درماني: 

 

۱. نخستين گام براى درمان اين عادت شوم، اعتقاد و ايمان به درمان پذيرى آن و دورى از يأس و نااميدى است. اما رسيدن به نتيجه و ايجاد هرگونه تغيير و دگرگونى نيازمند گذشت زمان، انتخاب راه صحيح و به كارگيرى دقيق دستورها است. البته ترك عادتِ نامطلوب، در زمانِ كوتاه بدون راهنماى كارآزموده و دلسوز، امكان ندارد. از همه اينها مهم تر، اراده و خواست فرد، نقش كليدى و محورى را ايفا مى كند. درمان و چاره جويى بايد منطبق بر خواست فرد باشد؛ زيرا تا وقتى كه او نخواهد، مى توان با قاطعيت گفت كه درمان نخواهد شد.
بنابراين بيمار اگر بخواهد، مى تواند بر بيمارى اش غلبه كند و جمله معروف «خواستن توانستن است»، عين حقيقت است. اراده همچون نهالى است كه بايد آن را پرورش داد تا به مرحله خودشكوفايى و ثمردهى برسد؛ به عبارت ديگر، اراده تقويت شدنى و پرورش يافتنى است و راه پرورش و تقويت آن اين است كه برخلاف ميل خود، اندك اندك به مقابله با اين عادت شوم برخيزد تا پس از مدتى لذت توانستن را بچشد(ق، مؤسسه پژوهشى – فرهنگى اشراق، خودارضايى يا ارضاى انحرافى جنسى، صص ۲۹ – ۳۰)

 

۲. تلاش براى تقويت اراده از گام هاى مهم در امر بهبود است. نگوييد اراده از ما سلب شده است! ممكن است اراده انسان ضعيف شود؛ ولى هيچ گاه از بين نمى رود. نشانه اينكه هنوز اراده باقى است، اين است كه شخص اين عمل را در حضور ديگران و در هر شرايطى انجام نمى دهد. براى تقويت اراده، راه هاى زيادى پيشنهاد شده كه از جمله آنها تلقين به خود است 

 

ويكتور پوشه – روان شناسِ فرانسوى – مى گويد: افراد مبتلا به اين عادت شوم، هر روز به دفعات مختلف با تمركز فكر به خود بگويند: «من به خوبى قادرم اين عادت بد را از خود دور كنم، من قادرم». تكرار اين عبارت ساده، اثر عجيبى در تقويت اراده و روحيه دارد.

 

پل ژاگو بر آن است كه: «تلقين، قبل از خواب نيز مؤثر است.»(همان، ص ۳۴)

 

۳. سعى شود شكم به هنگام خواب، بيش از حد معمول پر نباشد.

 

۴. از پوشيدن لباس هاى تنگ و چسبان اجتناب گردد.

 

۵. از نگاه كردن به مناظر، فيلم ها و تصاوير تحريك كننده، خوددارى شود و شخص به محض مواجهه با اين امور، چشم خود را بسته و يا به زمين و يا آسمان نگاه كند.و محيط هاي اين چنيني را ترك كنيد و تمام ابزار و وسايل موثر در اين كار را از زندگي خود دور سازيد مثلا براي هميشه كامپيوتر را بفروشيد .

 

۶. از شنيدن و خواندن مباحث و مطالب جنسى و حتى شوخى هاى تحريك كننده و فكر كردن در اين امور، دورى شود.

 

۷. از خوردن مواد غذايى محرك، مانند خرما، پياز، فلفل، تخم مرغ، گوشت قرمز و غذاهاى پرچرب – اجتناب و به ميزان ضرورت اكتفا شود.

 

۸. قبل از خواب مثانه تخليه شود.

 

۹. از نوشيدن افراطگونه آب و مايعات پرهيز شود (به خصوص شب ها و قبل از خوابيدن).

 

۱۰. هيچ گاه كاملا عريان نشويد و به اندام عريان خود يا ديگري نگاه نكنيد.

 

۱۱. از دست ورزى با اندام جنسى، بايد اجتناب نمود و در هيچ شرايطى، نبايد دست ورزى كرد!

 

۱۲. هرگز نبايد به رو خوابيد.

 

۱۳. به منظور تخليه انرژى – زايد بدن، به طور منظم و زياد بايد ورزش كرد.

 

۱۴. هيچ گاه نبايد بيكار بود؛ شخص بايد براى اوقات فراغت خود، برنامه داشته باشد و آن را با مطالعه، ورزش، زيارت، عبادت و … پر كند.

 

۱۵. هرگز در مكانى خلوت و تنها و دور از نظر ديگران نبايد ماند.

 

۱۶. هرگاه شخص مورد هجوم افكار جنسى واقع شد، بايد بلافاصله از مكان خلوت و دور از نظر ديگران خارج شود و خود را به كارى سرگرم كند. در اين زمينه گفت و گو با دوستان، مشاركت در عبادت هاى جمعى (مانند جلسات دعا، نماز جماعت و…) بسيار مفيد است.

 

۱۷. هفته اى يكى دو روز، روزه مستحبى مفيد است و اگر شخص توان آن را ندارد، ميزان صَرف غذا را كاهش و فاصله هر وعده غذا را افزايش دهد و يا تعداد دفعات غذا را كاهش داده و به حداقل خوراك اكتفا كند.

 

۱۸. از سخن گفتن ملايمت آميز، شوخى و خنده با نامحرمان خوددارى كرده واز نرمى و لينت در كلام بايد اجتناب ورزيد.

 

۱۹. هيچ گاه نبايد با نامحرم و جنس مخالف، در مكان خلوت و دور از نگاه ديگران باقى ماند (حتى براى آموزش و …).

 

۲۰. قرآن زياد بخواند و درباره معانى آيات آن فكر كند.

 

۲۱. بايد هميشه براى ذهن فكر خود محتواى مطلوب و موضوع مناسب داشت.
از بين راهكارهاي فوق راهكارهاي ۴و ۱۴ و ۱۵ بيشترين تاثير را دارد لذا به اين موارد بسيار پايبند باشيد.

 

 

 

تذكرات پاياني:

 

۱. توجه داشته باشيد كه تنها رعايت تمام اين امور، بدون كم و كاستى و به صورت مستمر، نتيجه بخش خواهد بود. نبايد توقع داشته باشيد كه اين عادت ناگهان قطع و درمان شود, به هر ميزان كه بتوانيد دفعات آن را به تدريج كم كنيد, موفقيت محسوب مي شود.

 

۲. در صورت تكرار از رحمت واسعه الهي نااميد نشويد و بدانيد كه هر گناهي قابل توبه است و خداوند خود فرموده است :

«ان الله يغفر الذنوب جميعا; خداوند همه گناهان را مي آمرزد.» و نشانه قبولي توبه شما اين است كه پشيمان هستيد و از تكرار آن متنفريد. همين قدر كه تكرار آن كم شود نشانه پيشرفت به سوي اطاعت خداوند است.

 

۳. در صورت امكان با كم كردن سطح توقعات و انتظارات ازدواج كنيد كه اين بهترين راه حل است.

 

۴. در تمام حالات از خداوند براى حفظ پاكى استعانت بجوييد.

 

۵. مطمئن باشيد اين مشكل قابل حل و درمان است؛ ولى مشروط به تصميم گيرى قاطع و پشتكار كافى در راه انجام دستورالعمل هاى ارائه شده.

 

۶. منشأ اين مشكل، يكى از نيازهاى واقعى نهاده شده در وجود انسان است كه بايد به طور طبيعى و صحيح ارضا و تأمين شود. نياز به ارضاي شهود يكي از اين امور است كه اگر به شكل صحيح تأمين نشود، (يعنى ازدواج) آدمي دچار خطاها و گناهان همچون استمنا خواهد شد كه عواقب سوء آن نيز دامنگير فرد مى شود. بنابراين اگر امكان ازدواج برايتان فراهم است، اقدام به ازدواج كنيد يا به طور موقت به دستورالعمل هاى ارائه شده پاى بند باشيد.
در مورد تعداد و تكرار احتلام گفتني است مزاج هاي افراد در اين زمينه مختلف است. تكرار آن در بعضي افراد بيشتر و در برخي كمتر است. در مورد وضعيت شما موضوع نگران كننده اي مشاهده نمي شود.

 

منبع: هدانا برگرفته از پرسش ها و پاسخ ها  خودارضایی،پرسمان.

حتما بخوانيد

ویژه نامه مسائل جنسی

 

🔗 لینک کوتاه

نظر شما درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

آدرس ایمیل شما به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.