وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد

0

دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد

فهرست این نوشتار:

1-وقت پرداخت فطريه بعد از حلول ماه شوال مي باشد. شما مي توانيد از اينجا زمان دقيق پرداخت فطريه را ببينيد.

2- حکم پرداخت فطریه بعد از روز عید فطر را از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

لگو احکام فطره

[پرداخت فطریه قبل از ماه رمضان]

مسأله 2025 اگر پیش از ماه رمضان فطره را بدهد صحیح نیست (1) و احتیاط واجب آن است (2) که در ماه رمضان هم فطره را ندهد (3) ولی اگر (4) پیش از رمضان یا در ماه رمضان (5) به فقیر قرض بدهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب کند مانعی ندارد.

(1) (مکارم ): زکات فطره را نمی توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند ..

(2) (خوئی )، (تبریزی )، (سیستانی ): بهتر آن است ..

(زنجانی ): احتیاط مستحب ّ آن است ..

(3) (گلپایگانی ): اگر پیش از ماه رمضان فطره را بدهد صحیح نیست ، بلی اگر در ماه رمضان بدهد صحیح است ولی احتیاط لازم آن است که قصد وجوب نکند مگر آن که فطره را بعد از مغرب شب عید یا صبح روز عید پیش از نماز عید بدهد ..

(صافی ): اگر پیش از ماه رمضان فطره را بدهد صحیح نیست ، لکن جواز دادن آن در ماه رمضان بعید نیست ..

(4) (گلپایگانی )، (صافی ): و اگر ..

(5) (خوئی )، (سیستانی )، (زنجانی ): اگر پیش از رمضان ..

(بهجت ): مسأله اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آنکه فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب کند مانعی ندارد.

مسائل اختصاصی

(مکارم ): مسأله 1720 در زکات فطره خوراک شخصی خود انسان ملاک نیست ، بلکه خوراک معمولی اهل شهر و یا محل ّ ملاک است ، بنا بر این کسی که همیشه برنج می خورد می تواند زکات فطره را از گندم بدهد.

(مکارم ): مسأله 1721 در زکات فطره می توان بجای جنس ، پول داد، مثلًا حساب می کند قیمت یک من گندم چه اندازه است ؛ پول آن را به همین عنوان به فقیر می دهد، ولی باید توجّه داشت ملاک ، قیمت خرده فروشی در بازار آزاد است نه قیمت عمده فروشی و نرخ رسمی و به تعبیر دیگر باید پولی بدهد که فقیر اگر بخواهد بتواند با آن همان جنس را از بازار بخرد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

پرداخت زکات فطره پيش از ماه رمضان

236. آيا جايز است پيش از ماه رمضان، فطره را به فقير داد؟
ج) خير، كفايت نمى‌‏كند؛ ولى مى‌‏تواند آن را به عنوان قرض به او بدهد و در روز عيد فطر، طلب خود را بابت فطره حساب كند.

پرداخت زكات فطره قبل از عيد

238. اگر در كشور ديگرى افراد مستحق و نيازمندترى باشند، آيا پرداخت زكات فطره چند روز قبل از عيد براى رساندن به اين مستحقّين جايز است؟ اگر اين كار به‌صورت تلفنى به شخصى باشد كه وقتى به كشورم بازگشت معادل آن‌چه را به مستحقين داده به وى بدهم، چه‌طور؟
ج) وكيل كردن ديگرى جهت پرداخت فطريه از طرف شما مانعى ندارد، و در وكالت بين آن‌چه ذكر شد تفاوتى وجود ندارد؛ ولى واجب است زكات فطره در وقت خودش * داده شود. استفتائات رهبري.


آيت الله صافي گلپايگاني
آيت الله صافي گلپايگاني

– اگر پيش از ماه رمضان فطره را بدهد صحيح نيست لكن جواز دادن آن در ماه رمضان بعيد نيست، و اگر پيش از رمضان يا در ماه رمضان به فقير قرض بدهد و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد، طلب خود را بابت فطره حساب كند مانعي ندارد. استفتائات آيت الله صافي گلپايگاني.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

مسأله ۲۶۷۶. انسان باید زكات فطره را به قصد قربت یعنی برای تذلّل و اظهار بندگی در پیشگاه خداوند متعال و با اخلاص بدهد و موقعی كه آن را می‌دهد نیّت دادن فطریه نماید و اگر بدون قصد قربت یا بدون رعایت اخلاص، فطریه بپردازد كافی است و زكات فطره محسوب می‌شود هرچند به علّت نداشتن قصد قربت یا عدم رعایت اخلاص، گناهكار است.

مسأله ۲۶۷۷. اگر فرد پیش از ماه رمضان، زکات فطره را بدهد صحیح نیست ولی بعد از فرا رسیدن ماه رمضان می‌تواند زکات فطره را بدهد هرچند احتیاط مستحب آن است كه در ماه رمضان هم فطریه را ندهد و پرداخت آن را تا شب عید فطر به تأخیر اندازد، ولی اگر فرد، پیش از ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آنكه فطریه بر او واجب شد، فقیر مذکور هنوز هم استحقاق دریافت زکات فطره را دارا باشد می‌تواند طلب خود را از فقیر بابت زکات فطره حساب كند.توضیح المسائل جامع آيت الله سيستاني.


آيت الله مكارم شيرازي
آيت الله مكارم شيرازي

پرداخت زکات فطره قبل از ماه رمضان 

مسأله 1719ـ زکات فطره را نمى توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند، همچنین احتیاط واجب آن است که در ماه مبارک رمضان هم ندهد، ولى اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان چیزى را به فقیر قرض دهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد طلب خود را به جاى فطره حساب کند مانعى ندارد. رساله آيت الله مكارم شيرازي

حکم پرداخت زکات فطره قبل از وجوب آن [متفرقه زکات فطره ]

پرسش :پرداخت زکات فطره قبل از وجوب آن چه حکمی دارد؟

پاسخ :زکات فطره را نمى‏توان قبل از ماه رمضان داد و اگر بدهد باید روز عید فطر اعاده کند، همچنین احتیاط واجب آن است که در ماه مبارک رمضان هم ندهد، ولى اگر پیش از ماه رمضان یا در ماه رمضان چیزى را به فقیر قرض دهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد طلب خود را به جاى فطره حساب کند مانعى ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی .

 

 

 لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=15009

حتما بخوانيد



كليد: دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد دادن فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد آيا مي توانم فطريه را قبل از شب عيد فطر بدهم آيا اشكال دارد فطريه را زودتر بدهم دادن فطريه قبل تر – آيا مي توان فطريه را بدهم و بعدا به عنوان قرض حساب كنم . دادن فطريه قبل رمضان آيا مي توان پول را به عنوان قرض به فقير داد و بعدا همان را به عنوان فطريه و زكات فطره حساب كرد زكات فطره قرض روزه فطريه روزه دار آيت الله خامنه اي٬ احكام٬احکام زکات فطره٬ دادن فطريه٬ دادن فطريه قبل از رمضان٬ روزه٬ زكات فطره٬زمان فطريه٬ زمان پرداخت فطریه٬ عيد فطر٬ فطريه٬ قرض دادن فطره پرداخت فطريه قبل از عيد فطر چه حكمي دارد

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.