وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است

0

خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است

رساله توضیح المسائل طهارت

[خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است]

مسأله 141 خوردن و آشامیدن چیز نجس، حرام است (1) و نیز خورانیدن عین نجس (2) به اطفال (3) در صورتی که ضرر داشته باشد حرام می‌باشد، بلکه اگر ضرر هم نداشته باشد بنا بر احتیاط واجب باید از آن خودداری کنند (4)، ولی خوراندن غذاهایی که نجس شده است به طفل حرام نیست (5).

(1) (نوری:) خوردن و آشامیدن نجس و چیز متنجس حرام است..

(2) (مکارم:) مانند مسکرات به اطفال نیز حرام می‌باشد و بنا بر احتیاط واجب باید از خورانیدن غذایی که نجس شده به اطفال نیز خودداری کرد، امّا آن چه بر اثر نجس بودن دست خود آنها نجس می‌شود اشکال ندارد.

(3) (فاضل:) حرام می‌باشد، ولی اگر خود طفل غذای نجس را بخورد یا با دست نجس غذا را نجس کند و بخورد جلوگیری از او لازم نیست. [پایان مسأله]

(4) (بهجت:) و هم چنین است چیزهایی که پاک است ولی خوردنش حرام است بنا بر احتیاط..

(اراکی، نوری:) اگر ضرر هم نداشته باشد باید از آن خودداری کنند..

(5) (بهجت:) امّا احتیاط مستحب ّ در اجتناب است.

(اراکی:) از خوراندن غذاهایی که نجس شده است به طفل، بنا بر احتیاط واجب، اجتناب کنند.

(گلپایگانی، صافی:) مسأله خوردن و آشامیدن عین نجس مثل مردار و شراب و خورانیدن آن حتّی به اطفال حرام است بلکه باید طفل را از خوردن آن منع نمایند و خوردن و آشامیدن چیزی که نجس شده و خورانیدن آن به اشخاص بالغ و هم چنین خورانیدن متنجّسی که ضرر دارد به اطفال، حرام است و با عدم ضرر هم احتیاط مستحب ّ ترک خورانیدن به اطفال است.

(خوئی، تبریزی:) مسأله خوردن و آشامیدن چیز متنجّس حرام است و هم چنین است خوراندن آن به دیگری؛ و در خوراندن آن به طفل یا دیوانه، اظهر، جواز است و اگر خود طفل یا دیوانه غذای نجس را بخورد یا با دست نجس غذا را نجس کند و بخورد بی اشکال لازم نیست از او جلوگیری کنند.

(سیستانی:) خوراندن آن به طفل یا دیوانه جایز است..

[کلمه «بی اشکال» در رساله آیت اللّه سیستانی نیست]

(زنجانی:) مسأله خوردن و آشامیدن چیز نجس یا متنجس حرام است و هم چنین خوراندن آن به دیگری در صورتی که ضرر داشته باشد، و نیز خوراندن چیز مست کننده و چیزی که حیوانی مانند موش در آن مرده باشد، هر چند ضرر نداشته باشد؛ بلکه بنا بر احتیاط واجب باید از خوراندن سایر اشیاء نجس یا متنجس نیز خودداری کرد. خوراندن چیز مضرّ و چیز مست کننده به طفل یا دیوانه حرام است و اگر طفل یا دیوانه خود به خوردن آن اقدام کند، بر ولی ّ او لازم است از وی جلوگیری کند و در غیر این دو صورت، ظاهراً خوراندن چیز نجس جایز است و جلوگیری از آن بر ولی ّ لازم نیست.

 [اگر انسان ببیند کسی چیز نجسی را می‌خورد]

مسأله 143 اگر انسان ببیند کسی چیز نجسی را می‌خورد یا با لباس نجس نماز می‌خواند، لازم نیست به او بگوید (1).

(1) (بهجت:) مگر این که با او طوری معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/jERnw4

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

  1. آيا فضله پرندگان خانگي مثل طوطي نجس است
  2. حكم باقي مانده خون در مرغ و گوشت
  3. حكم خونابه جوش ها چيست
  4. حکم خون لثه و دندان
  5. منكر نماز كه ضروري دين است چه حكمي دارد
  6. آيا بهائي ها كافر و نجس هستند
  7. آيا فرقه علی‌اللهی كافر و نجس هستند


کلید: خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.