وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خوردن میوه قبل از غذا از منظر قرآن

0

خوردن میوه قبل از غذا از منظر قرآن

خوردن میوه قبل از غذا

در دو جای قرآن کریم، هنگام توصیف نعمتهای بهشتی، ابتدا اسم میوه را آورده و بعد از آن صحبت از غذاهای گوشتی نموده است. خداوند در یک جا می فرماید: «وَأَمْدَدْنَاهُم بِفَاكِهَةٍ وَلَحْمٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ»203؛ «و همواره از انواع ميوه ها و گوشتها از هر نوع كه بخواهند در اختيارشان مى گذاريم » و در جای دیگر می فرماید: «وَفَاكِهَةٍ مِّمَّا يَتَخَيَّرُونَ وَلَحْمِ طَيْرٍ مِّمَّا يَشْتَهُونَ»204؛ «و ميوه از هر چه اختيار كنند و از گوشت پرنده هر چه بخواهند».

 
برخی پژوهشگران قرآنی اعتقاد دارند که آمدن میوه قبل از صرف غذا و به خصوص خوردن گوشت، در این آیات بی حکمت نیست و می تواند الگویی برای برنامه غذایی ما در این دنیا نیز باشد به این صورت که بگوییم مصرف میوه همزمان یا بعد از غذا نباشد و سعی کنیم میوه را قبل از غذا تناول کنیم.

امروزه پزشکان و متخصصان تغذیه اعتقاد دارند که به دلیل تفاوت زمان هضم میوه با زمان هضم غذا، خوردن میوه همزمان یا بعد از غذا مفید نیست؛ زیرا از یک طرف به دلیل اینکه غذا باید چند ساعت در معده، بماند تا آماده هضم شود، ویتامینهای موجود در میوه به موقع جذب نمیشوند و از بین میروند. همچنین در این مدت قند میوه تخمیر شده و باعث ايجاد نفخ در معده و ترش كردن مي‌شود.

از طرف دیگر مشکل بعدی زمانی رخ می دهد که غذا به همراه میوه وارد روده ها می شود. میوه ها منابع غنی فیبر هستند. این فیبرها باعث سریع شدن حرکات دودی روده میشوند و در نتیجه عبور مواد غذایی را از دستگاه گوارش تسریع میکنند. به این ترتیب وقتی ما میوه را همراه با غذا یا بلافاصله بعد از آن میخوریم، مواد غذایی با سرعت بیشتری از دستگاه گوارش عبور میکنند و در نتیجه جذب خیلی از مواد مغذی مثل ویتامینها و مواد معدنی، به اضافه چربی حاوی کالری و قند کمتر می شود. به خاطر این مسائل، خوردن میوه همراه با غذا یا بلافاصله پس از آن توصیه نمی شود.

بررسی های علمی نشان می دهد که خوردن میوه قبل از وعده های غذا در بر گیرنده فوائد بسیاری برای بدن است. میوه دارای مواد قندی ساده ای است که به سرعت جذب بدن میشوند و علاوه بر سهولت هضم منبع انرژی مناسبی برای تمام سلولهای بدن هستند. ویتامینهای آن هم در مدت کوتاهی جذب میشوند. پس بایستی میوه را زمانی مصرف کرد که یا معده خالی باشد و یا با فاصله زمانی مناسبی قبل از خوردن غذا باشد.

اینها مطالبی است که علم امروزی برای ما روشن کرده است و کسی در عصر پیامبر اکرم (ص) از این مطالب آگاهی نداشته است. لذا در صورت صحت این مطالب، اعجاز علمی قرآن در این مورد نیز آشکار خواهد شد.
 

203- طور (52)، آیه ۲۲.
204- واقعه (56)، آیه های ۲۰ و ۲۱.

منبع: سایت هدانا برگرفته از قرآن و پزشکی.

 

حتما بخوانيد

 

ویژه نامه قرآن پژوهی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.