وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواندن سوره سجده دار در نماز

0

خواندن سوره سجده دار در نماز

فهرست این نوشتار:

رساله توضيح المسائل نماز

[ سور عزائم]

مسأله 983 اگر در نماز (1) یکی از چهار سوره ای را که آیه سجده دارد و در مسأله 355 گفته شد، عمداً بخواند نمازش باطل است (2).

(1) (گلپایگانی، صافی، سیستانی:) اگر در نماز فریضه..

(2) (خوئی، تبریزی، بهجت:) نمازش بنا بر احتیاط باطل است. (بهجت: ولی در نماز مستحبّی، خواندن یکی از آنها جایز است و در بین نماز سجده می کند).

(سیستانی:) واجب است که پس از خواندن آیه سجده، سجده نماید، ولی اگر سجده را به جا آورد نمازش بنا بر احتیاط باطل می شود و لازم است که آن را دوباره بخواند مگر این که سهواً سجده کند و اگر سجده را به جا نیاورد، می تواند نماز را ادامه دهد اگر چه در ترک سجده گناه کرده است.

(زنجانی:) مسأله در نماز واجب به احتیاط واجب نباید یکی از آیه های سجده را که در مسأله [(355)] گفته شد بخواند بلکه به احتیاط مستحب سوره هایی را که آیه سجده دارد نیز شروع نکند.

(مکارم:) مسأله هر گاه در نماز واجب یکی از چهار سوره ای را که آیه سجده دارد، عمداً بخواند، بنا بر احتیاط واجب باید سجده را به جا آورد سپس برخیزد و حمد و سوره دیگری بخواند و نماز را تمام کند و بعد اعاده نماید.

[ اگر اشتباهاً مشغول خواندن سوره ای شود که سجده واجب دارد]

اشاره

مسأله 984 اگر اشتباهاً مشغول خواندن سوره ای شود که سجده واجب دارد (1)، چنانچه پیش از رسیدن به آیه سجده بفهمد، باید (2) آن سوره را رها کند و سوره دیگر بخواند (3) و اگر بعد از خواندن آیه سجده بفهمد (4) باید (5) در بین نماز با اشاره، سجده آن را به جا آورد (6) و به همان سوره که خوانده اکتفا نماید.

(1) (سیستانی:) اگر مشغول خواندن سوره ای شود که سجده واجب دارد چه عمداً خوانده باشد چه سهواً.. (2)

(سیستانی:) می تواند..

(3) (مکارم:) و اگر از نصف گذشته باشد، احتیاطاً نماز را اعاده کند..

(بهجت:) بنا بر احتیاط سوره دیگر بخواند..

(4) (خویی، تبریزی:) احتیاطاً به سجده اشاره نموده و سوره را تمام کند و بعد از نماز باید سجده آن را به جا آورد.

(گلپایگانی، صافی:) بنا بر احتیاط برای سجده واجب اشاره کند و سوره را تمام کند و بعد یک سوره دیگر احتیاطاً به قصد قربت مطلقه بخواند و به رکوع رود و نماز را تمام کند و بعد از نماز بنا بر احتیاط سجده آن را به جا آورد.

(سیستانی:) باید آن طوری که در مسأله پیش گفته شد عمل کند.

(مکارم:) باید به ترتیب بالا عمل کند.

(نوری:) به همان سوره که خوانده، اکتفا نماید و بعد از نماز، سجده آن را به جا آورد.

(بهجت:) باید بنا بر احتیاط سوره دیگری بخواند و بعد از نماز سجده آن آیه ای که سجده واجب داشته است به جا آورد.

(5) (اراکی:) بنا بر احتیاط واجب باید.. (فاضل:) باید بنا بر احتیاط..

(6) (اراکی:) و سپس سوره را تمام کرده و سوره دیگری هم به قصد قربت بخواند و پس از خاتمه، نماز را اعاده کند.

(زنجانی:) مسأله اگر عمداً یا به جهت فراموشی سوره هایی را که آیه سجده دارد شروع کند، می تواند آن را رها کرده و سوره دیگری بخواند و می تواند همان سوره را ادامه دهد؛ ولی به احتیاط واجب آیه سجده را نخواند و اگر سوره ادامه دارد ادامه آن را بخواند و به رکوع رود، و اگر آیه سجده را خواند، باید سجده کند و برخیزد و حمد را خوانده، سپس به رکوع رفته، نمازش را تمام کند، و چنانچه عمداً آیه سجده را خوانده باشد و در نماز سجده کند، به احتیاط واجب نمازش را دوباره بخواند، ولی اگر سهواً آیه سجده را خوانده و سجده کند، به احتیاط مستحب نمازش را دوباره بخواند، ولی اگر آیه سجده را بخواند و سجده نکند، نمازش باطل نمی شود؛ هر چند اگر عمداً سجده نکرده باشد گناه کار است.

مسأله اختصاصی

(مکارم:) مسأله 900 خواندن سوره های سجده در نمازهای مستحب مانعی ندارد و باید به دنبال آیه سجده، سجده کند سپس برخیزد و نماز را ادامه دهد.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

مطابق نظر آيت الله خامنه ای
مطابق نظر آيت الله خامنه ای

قرائت سوره های سجده دار در نماز

سؤال۵: آیا قرائت سوره ای که آیه سجده دارد، در نماز جایز است؟

جواب: در نماز واجب جایز نیست ولی در نماز مستحبی اشکال ندارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

 

 

حتما بخوانيد

ويژه نامه احكام نماز

کلید:خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز خواندن سوره سجده دار در نماز  سوره های سجده دار واجب ذکر سجده واجب ذکر سجده واجب سوره های قرآن سجده واجب چگونه است ذکر سوره های سجده دار احکام سجده واجب ذکر سجده واجب چیست

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.