وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواستگار نداشتن دختر تحصیل کرده در روستا

0

خواستگار نداشتن دختر تحصیل کرده در روستا

دخترهای کم سن و سال

پرسش 46. در شهر و روستای ما خیلی رسم بدی افتاده؛ مرتّب به خواستگاری دختران کم سن می‌‌روند. اکثر زوجین بیش از ده سال اختلاف سن دارند. ما که به سن آنها بودیم ازدواج در آن سن بد بود و حالا که ما بزرگتر شدیم دوباره سن ازدواج هم پایین آمده. درحالی‌که گاهی این دخترها از لحاظ جسمی و روحی هنوز آماده نیستند. البته تحصیلات اکثر این دخترها زیردیپلم است و پسرها هم فقط تا دیپلم درس خوانده اند. اما پسران تحصیل‌کرده هم سراغ دختران کم سن و سال می‌ روند. من و خواهر کوچک ترم حتی یک خواستگار هم نداریم.

مسئله ای که شما مطرح نموده اید دو جنبه دارد؛ یک جنبه سیاست‌های کلان اسلامی و یک جنبه دستورالعمل‌های فردی و جزیی که متناسب با شرایط فردی و عینی توصیه می‌‌شود.

در مورد سیاست‌های کلان اسلامی، بهار ازدواج دختر در حالت عادی و در وضعیت فعلی، بین 18 تا 24 سالگی است و باید بپذیریم، ادامه تحصیل با ازدواج منافات ندارد،  بلکه چه بسا بهترین نوع ادامه تحصیل در زمانی است که شخص نیازهای عاطفی و جنسی‌اش از طریق درست و ازدواج جبران شده باشد. ملاک حقیقی کفویّت نیز تنها تحصیلات نیست، بلکه اگر دیگر شرایط مناسب باشد اشکالی ندارد که با کسی که سطح تحصیلاتش پایین تر است ازدواج شود.

اما موضوعی که شما مطرح کردید شاید بتوان گفت یک مشکل است اما قابل حل است. متأسفانه رفتارها و باورهای اشتباه در جامعه به‌خصوص جوامع کوچک مشکلاتی را برای عده ای ایجاد می‌‌کند که سخت می‌‌شود جبران کرد.

برخی دخترها ادامه تحصیل نمی‌‌دهند و شاید پسرها هم خیلی تحصیلات بالایی نداشته باشند و به دلیل یک باور سنتی که مرد باید از بعضی جهات از خانم سر باشد از جمله تحصیلات، پسرها به خواستگاری دخترهایی می‌‌روند که از لحاظ تحصیلاتی پایین‌تر از خودشان باشند و چون شما دارای تحصیلات بالایی هستید آنها به خودشان اجازه نمی‌ دهند تا به خواستگاریتان بیاید.

شما تحصیل را انتخاب کرده اید؛ برای انتخاب خودتان ارزش قائل شوید تا راحت‌تر باشید. علاوه بر این، اگر با این شرایطی که گفتید راضی به ازدواج با فردی با تحصیلات پایین‌تر از خودتان هستید این را به طریقی به اطرافیانتان بگویید تا اگر کسانی باشند که مایل به ازدواج با شما هستند ولی به دلیلی پا پیش نمی‌‌گذارند، با اطمینان خاطر اقدام کنند. علاوه بر آن در مورد رفتار خود و خانواده‌تان تجدید نظر کنید.

شاید رفتار شما در بین اطرافیانتان طوری است که دیگران بین خودشان و شما تفاوت و تمایزی حس می‌‌کنند و همین باعث عدم اقدام آن‌ها می‌‌‌شود. در ضمن دقت کنید توان مندی‌ها و رفتارهایی که در بین اطرافیانتان پسندیده است و باعث توجه آن‌ها می‌‌شود را بشناسید و آن ها را در خود ایجاد کنید.

همچنین سعی کنید ارتباط‌های وسیع‌‌تر خود را با اجتماعات خانم‌ها فراهم کنید تا در شرایطی قرار بگیرید که برای انتخاب مناسب مورد شناسایی قرار بگیرید و در همه حال دعا کنید و از خداوند بخواهید آن چه صلاح است را فراهم کند.

  • منبع: هدانا برگرفته از پرسمان، کتاب پرسش و پاسخ دختران و نیازهای پیشرو .

حتما بخوانيد

ویژه نامه مشاوره و زندگی دینی

 

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.