وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خواستگاري دختر از پسر

0

خواستگاري دختر از پسر

سوال: آیا خواستگاری خانم از یک آقا که دوستش دارد اشکال دارد، لطفا راهنمایی کنید؟

جواب: در جامعه ما رسم بر این است است که پسرها به خواستگاری دختر بروند، همین عرفیات سبب شده که دخترها کمتر به فکر این باشند که از پسر مورد علاقه شان خواستگاری نمایند. از جهت دینی خواستگاری دختر از پسر اشکالی ندارد اما چون طبع آقایان بر این است که همواره خواهان باشند و طبع خانم بر این است که پذیرنده باشد بهتر آنست برای اینکه زندگی در آینده دچار برخی از مشکلات نشود خانم ها از طریق واسطه ها زمینه خواستگاری را مطرح نمایند. برخی از پسرها نیز از اینکه خانم اقدام به خواستگاری کند ناراحت می شوند و نسبت به طرف مقابل و این رفتار احساس خوبی ندارند، پس خوبست که از افراد بزرگتر و یا دوستان کمک گرفت تا زمینه آشنایی را فراهم نمایند.

از نظر روحی نیز جواب نه شنیدن برای خانم ها سخت تر خواهد بود علاوه بر اینکه در جامعه امروزی ما این امور چه بسا سبب تنزل شان خانم باشد. با توجه به اینکه سن ازدواج در حال بالا رفتن هست و زمینه فسادها نیز افزایش یافته و از همه مهمتر اینکه  غالب جوانان دارای تحصیلات هستندو درک بهتری می توانند داشته باشند و در جامعه نیز نیاز هست که امر ازدواج بیش از این رواج یابد، نباید با خواستگاری دختر از پسر با بودن شرایط مخالفت کرد، این در حالی است که مواردی نیز وجود دارد که از نظر اسلام چنین اموری مورد اشاره واقع شده است مثل خواستگاری شعیب از حضرت موسی برای دخترانش.

مسئله ازدواج و تسهیل مقدمات آن در جامعه ما نیازمند آنست که بازنگری جدی شود، نباید دسترسی به امری چنین ضروری و لازم دچار انواع رسم و رسومات غلط گردد و در مقابل دوستی های نامشروع که ویران کننده اخلاق و دین هست در سطح جامعه به راحتی رواج یابد!. از عواملی که باعث شده که امر ازدواج به تاخیر افتد و مسئله پیر دختری یا پیر پسری افزایش قابل توجهی از نظر آمار داشته باشد، همین مهریه ها و خواسته های نابجای خانواده های طرفین است، زمانی که فلسفه ازدواج که تکامل روحی و دینی است خوب درک نشد، جامعه به سمت این حرکت می کند که ازدواج را به یک مسئله تجاری تبدیل کند. 

انواع رسومات دست و پاگیر که نوعا با روح دینداری نیز همخوانی ندارد سبب شده جوانان نتوانند به موقع ازدواج کنند و در معرض آسیب های روحی و اجتماعی قرار گیرند. لزوما خواستگاری دختر از پسر به معنای این نیست که دختر شرایط ازدواج را ندارد و در تلاش است که برای خود شوهری را پیدا نماید، این دیدگاه غلطی است که شاید برخی دچار آن باشند. ازدواج یعنی اینکه انسان نیمه گمشده خود را بیابد تا در کنار آن بتواند بهتر زندگی و عبادت خداوند متعال را داشته باشد بنابراین اگر کسی شرایط لازم روحی و فکری را با شما داشت نباید از فرصت تشکیل زندگی مشترک به بهانه های واهی و یا باورهای غیر منطقی چشم پوشی کنید اما باز تاکید می کنیم بهتر آنست که در وهله اول با واسطه اقدام شود. دختر خانم ها باید دقت داشته باشند که در انتخاب همسر از احساسات زودگذر بپرهیزند و تمام شرایط یک همسر مطلوب و مومن را مثل مسئولیت پذیری بررسی نمایند بعد از آن وارد مراحل بعدی برای تشکیل زندگی مشترک شوند.


 

خواستگارى از پسر

پرسش 18 . آيا خواستگارى دختر از پسر از نظر شرعى و عرفى اشكال دارد؟

همه مراجع: خواستگارى دختر از پسر اشكال ندارد؛ مگر آنكه اين امر خلاف عرف و به گونه اى باشد كه باعث بى احترامى دختر شود.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][1]

  • [1]. دفتر: همه مراجع.(احكام ازدواج،پرسمان).

 

لينك كوتاه مطلب: https://hadana.ir/?p=26651

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

*- ويژه نامه احکام ازدواج 

ویژه نامه احکام زن و شوهر



کلید: خواستگاري دختر از پسر خواستگاري دختر از پسر خواستگاري دختر از پسر خواستگاري دختر از پسر خواستگاري دختر از پسر دخترها به خواستگاری کدام پسران بروند آیا خواستگاری دختر از پسر اشکالی داردخواستگاری کردن دختران از پسران خواستگاری دختر از پسر در اسلام  خواستگاری از دختر  عکس خواستگاری عاشقانه خواستگاری از پسر خواستگار ندارم خواستگاري دختر از پسر خواستگاري دختر از پسر خواستگاري دختر از پسرخواستگاري دختر از پسر خواستگاری خانواده دختر از پسر نظر دین در رابطه با خواستگاری دختر از پسر

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.