وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس محل کار مغازه ابزار و وسایل

2

خمس محل کار مغازه ابزار و وسایل

فهرست این نوشتار:

خمس محل کار مغازه ابزار و وسایل

در نوشتار قبل حکم خمس افزایش قیمت سرمایه مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

خمس موبايل

پرسش 46 . آيا به تلفن سيار (موبايل) خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: اگر در زندگى شخصى مورد نياز و در شأن شخص باشد، خمس ندارد و چنانچه سرمايه كسب باشد و در اين راه استفاده شود، خمس دارد.

تبصره. هر چند در رساله هاى عمليه واژه «موبايل» نيامده است؛ ولى قاعده اى كه بيان كرده اند، بر آن نيز تطبيق مى شود.

خمس محل كار

پرسش 47 . آيا به مطب و كلينيك خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: چنانچه از درآمد كسب تهيه شده باشد، خمس دارد.تبصره 1. مطب و مغازه و… جزء سرمايه محسوب مى شود.
تبصره 2. فرض مسئله در جايى است كه با پرداخت خمس سرمايه، مى تواند امرار معاش كند. در غير اين صورت حكم آن در عنوان سرمايه مورد نياز آمده است.
 

خمس وسايل و ابزار

پرسش 48 . آيا به وسايل كار دندانپزشكى خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: چنانچه از درآمد كسب تهيه شده باشد، خمس دارد.[3]

تبصره 1. ابزار كار جزء سرمايه محسوب مى شود.
تبصره 2. فرض مسئله در جايى است كه با پرداخت خمس ابزار كار، مى تواند امرار معاش كند. در غير اين صورت حكم آن خواهد آمد.

  • [1]. العروة الوثقى، ج 2، م 61؛ توضيح المسائل مراجع، م 1775؛ نورى، توضيح المسائل، م 1771؛ اجوبة، س 923.
  • [2]. امام، تحرير الوسيله، ج 1، كتاب الخمس، م 13؛ مكارم، تعليقات على العروة الوثقى، م59؛ نورى، التعليقات على كتاب العروة الوثقى، م 59؛ خامنه اى، اجوبة، س 951؛ بهجت، توضيح المسائل، م 1401؛ وحيد، توضيح المسائل، م 1804.
  • [3]. خامنه اى، اجوبة، س 971؛ العروة الوثقى، ج 2، كتاب الخمس، م 59 و 62؛ بهجت، توضيح المسائل، م 1401.(احكام خمس،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 982: سه سال پیش مغازه‏ای را با مالی که خمس آن پرداخت شده، افتتاح کردم و سر سال خمسی‏ام هم پایان سال شمسی یعنی شب عید نوروز است، و تاکنون هرگاه سر سال خمسی‏ام رسیده، مشاهده کرده ‏ام که همه سرمایه‏ام به‌صورت قرض بر عهده مردم است و در عین حال خودم هم مبلغ زیادی بدهکارم. امیدواریم ما را نسبت به تکلیفمان راهنمایی فرمایید.

ج: اگر سر سال خمسى چيزى از سرمايه و سود نزد شما نباشد و يا چيزى بر سرمايه شما افزوده نشده باشد، پرداخت خمس بر شما واجب نيست و طلبهاى شما که ناشى از فروش نسيه کالا به مردم است، جزء درآمد سالى محسوب مى‏شود که آنها را دريافت مى‏کنيد.

س 983: تعیین قیمت کالاهای موجود در مغازه، هنگام حساب سال خمسی، مشکل است، چگونه باید آن را حساب کرد؟

ج: تعيين قيمت اجناس موجود در مغازه به هر صورت ممکن هرچند با تخمين، براى محاسبه درآمد سال که بايد خمس آن پرداخت شود، واجب است.

س 985: خواهشمندیم آسانترین راه ممکن برای پرداخت خمس توسط صاحب مغازه را بیان فرمایید.

ج: هر چه کالا و پول نقد دارد، در سر سال خمسى حساب کرده و قيمت گذارى مى‏کند و سپس مجموعه آن را با سرمايه اصلى مى‏سنجد، اگر چيزى اضافه بر سرمايه موجود باشد، سود محسوب مى‏شود و به آن خمس تعلّق مى‏گيرد.

س39: آیا پرداخت خمس اجناسی که انسان برای فروش در مغازه گذاشته، واجب است؟

ج) اگر از درآمد کسب خريداری شده، خمس آن واجب است.

س57: آیا خمس مبلغ دریافت شده بابت سرقفلی مغازه را كه توسط دادگاه تعیین شده بلافاصله باید پرداخت كرد یا این‌كه می‌توان تا سر سال خمسی یا تا سال بعد صبر كرد؟

ج) اگر دريافت آن شرعاً به‌‌‌‌‌صورت حلال باشد، جزو درآمد سال وصول محسوب است که تا پايان سال خمسی اگر در مؤونه هزينه نشده باشد خمس دارد.

س141: در سال 82 خمس یک‌ساله سرمایه مغازه خود را حساب كردم. در سال 83 كه می‌خواستم خمس یك‌ساله خود را حساب كنم متوجه شدم كه بایستی مالیات سال 81 و82 را پرداخت كنم. سوال این است كه آیا در محاسبه خمس 83 می‌توانم مالیات سال‌های81 و82 را از سرمایه كم كنم، باتوجه به این‌كه جاهل به مسأله مالیات بودم؟

ج) بدهی هر سال از درآمد همان سال كم می‌شود و باقی‌مانده اگر زائد بر مؤونه باشد خمس دارد. ولی اگر بدهی مالياتی سال‌های قبل را قبل از رسيدن سال خمسی پرداخت نماييد از مؤونه شما محسوب می‌شود.

س 939: اگر صاحب مغازه‏‌ای نداند که مشتری که با او معامله می‏کند، خمس مالش را پرداخته است یا خیر، آیا دادن خمس آن اموال بر او واجب است؟

ج: چیزی برعهده او نیست و وظیفه‌‏ای هم نسبت به فحص ندارد.

س 940: اگر مثلاً چهار نفر با هم صد هزار تومان به عنوان شراکت برای به کارگیری در یک کار تولیدی سرمایه‏گذاری کنند و یکی از آنها خمس ندهد، آیا شراکت با او صحیح است یا خیر؟ و آیا دیگر شریکان می‏توانند مال فردی را که خمس نمی‏دهد به عنوان قرض‏الحسنه گرفته و به کار بیاندازند؟ و به‌طور کلی اگر چند نفر با هم شریک باشند، آیا بر هر کدام از آنها واجب است خمس درآمد خود را به‌طور مستقل بپردازد یا اینکه خمس باید از صندوق مشترک پرداخت شود؟

ج: شراکت با شخصی که به سرمایه‏ اش خمس تعلّق گرفته ولی آن را نپرداخته است، اشکال ندارد.

س 941: اگر شرکای من حساب سال خمسی نداشته باشند، تکلیف من چیست؟

ج: بر هر یک از شرکاء واجب است که حقوق شرعی سهام خود را بپردازند و اگر بقیه شریکها آن را پرداخت نمی‏کنند، مجاز هستید به شراکت خود با آنان ادامه دهید

س 983: تعیین قیمت کالاهای موجود در مغازه، هنگام حساب سال خمسی، مشکل است، چگونه باید آن را حساب کرد؟

ج: تعيين قيمت اجناس موجود در مغازه به هر صورت ممکن هرچند با تخمين، براى محاسبه درآمد سال که بايد خمس آن پرداخت شود، واجب است.

س 984: اگر چند سال درآمد سالانه‏ام را محاسبه نکنم تا اینکه اموال من نقد و سرمایه‏ام زیاد شود و بعد از آن، خمس غیر از سرمایه قبلی ام را بپردازم، آیا این کار اشکال دارد؟

ج: اگر در اموال شما هنگام رسیدن هر سال خمسی، خمس هرچند به مقدار کم باشد، تاخیر در پرداخت آن جایز نیست.

س24: حدود بیست سال قبل یك باب مغازه خریده‌ام در حالی كه سال خمسی نداشته‌ام، آیا خمس مبلغ پرداخت شده جهت خرید آن كافیست یا باید خمس قیمت روز پرداخته شود؟

ج) تا نفروخته‌ايد پرداخت خمس پول خريد مغازه كافی است البته نسبت به تنزل ارزش پول، احوط مصالحه است.

س146: زمانی كه كسی منزلی بگیرد كه آن منزل یك مغازه داخل كوچه داشته باشد و هدف خرید منزل باشد درمورد آن مغازه خمس تعلّق می‌گیرد یا نه؟

ج) اگر مغازه را به قصد کسب نخريده و فعلاً هم از آن کسب درآمد نمی‌کند و جزو منزل محسوب می‌شود، آن مغازه حکم مستقلی ندارد بلکه ملحق به منزل می‌باشد.

س 960: من صاحب مغازه‏ای هستم که هر سال پول نقد و جنس‏های خود را محاسبه می‏کنم و چون بعضی از کالاها تا آخر سال خمسی فروخته نمی‏شود، آیا پرداخت خمس آن در آخر سال و قبل از فروش واجب است یا اینکه باید بعد از فروش، خمس آنها پرداخت شود؟ اگر خمس کالا را بدهم و سپس آن را بفروشم، چگونه باید در سال آینده محاسبه کنم؟ و اگر آن را به فروش نرسانم و قیمت آن تغییر کند، چه حکمی دارد؟

ج: کالايى که تا سر سال فروخته نشده و مشترى براى خريد آن پيدا نشده است، در حال حاضر پرداخت خمس افزايش قيمت آن واجب نيست بلکه سود حاصل از فروش آن در آينده از سود سال فروش محسوب مى‏شود، ولى کالايى که افزايش قيمت پيدا کرده و کسى هست که در طول سال آن را بخرد، ولى شما براى اينکه سود بيشترى ببريد، آن را تا پايان سال نفروخته‏ايد، بايد با رسيدن سال خمسى، خمس افزايش قيمت آن را بپردازيد، و در اين صورت آن کالا به قيمتى که در سر سال خمسى ارزيابى شده و خمس افزايش قيمت آن پرداخت شده، در سال آينده استثناء مى‏شود.

س 961: سه برادر، خانه سه طبقه‏ای خریداری نموده و در یک طبقه ساکن شده و دو طبقه دیگر را اجاره، داده‏اند. آیا به دو طبقه مورد اجاره خمس تعلّق می‏گیرد یا خیر؟ و آیا جزء مؤونه آنها محسوب می‏شود؟

ج: اگر خانه را از محل درآمد سالانه شان براى سکونت تهيه نموده‏اند و فعلاً به خاطر نياز به مخارج زندگى اجاره داده‏اند، به آن خمس تعلّق نمى‏گيرد، ولى اگر بعضى طبقات آن را به قصد اجاره دادن ساخته يا تهيه کرده‏اند تا اجاره آن را صرف هزينه‏ هاى زندگى کنند، آن مقدار از خانه حکم سرمايه را دارد، که خمس دارد.

اجوبه الاستفتائات.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 پرسش: مقداری دیسک های مذهبی برای فروش تهیه کرده ام. چند روزی است که به سال خمسی رسیده ام با توجه به اینکه هیچ یک از این دیسک ها را نتوانسته ام بفروشم و سودی بدست نیاورده ام آیا باید خمس این دیسک ها را پرداخت کنم؟


پاسخ: باید خمس آنها را پرداخت کنید.

  • منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

2 نظرات
  1. سوال کننده می گوید

    سلام. اگر وسیله ای که استفاده شخصی و کار دارد مانند موبایل، با پول درامد (پیش از رسیدن به سال خمسی) برای کار خریده شود و تنها اندکی بتوان با آن کار کرد (تقریبا هیچ و روش کار و درامدزایی با ان وسیله تقریبا هیچ جوابی ندهد) و دیگر فقط استفاده شخصی از آن شود، و سال خمسی آن پولی که با آن کالا برای کار خریده شده است نیز بگذرد، و سپس پس از چندین ماه از گذر سال خمسی مجدد استفاده کاری از کالا شود، آیا به این وسیله که برای هدف کار و شخصی تهیه شده و ابتدا استفاده کاری از آن شده و به دلیل جواب نگرفتن در کار، دیگر فقط استفاده شخصی از آن شده، و سپس بعد از گذر سال خمسی، مجدد استفادا کاری نیز از آن شده (یعنی هم کاری و هم شخصی)، آیا به این وسیله خمس تعلق میگیرد؟ قیمت کالا در زمان خرید بسیار متفاوت از قیمت کنونی به دلیل تورم است. اگر خمس باید پرداخت گردد کدام قیما مورر ملاک است؟ قیمت امروزی یا قیمت قبل؟ همچنین در حال حاضر درامد کم و تقریبا دارای پول نیستم و مشکل در پرداخت خمس کالا دارم. به ویژه اینکه پس از گذر سال خمسی از فرد دیگری قرض گرفته ام و به ایشان بدهکارم. اولویت پرداخت قرض است یا خمس موبایل که قبلا خریده ام و با آن دارم کار میکنم؟ همچنین از پدر و مادر برای امرار معاش کمک میگیرم وگرنه مشکل در زندگی دارم.
    تکلیف خمس کالایی که مربوط به گذشته است و آن را برای استفاده در کار و (همچنین مقداری در زندگی) گرفته ام و نتوانستم در آن موقع با آن کار کنم و اکنون هم کار میکنم هم استفاده شخصی، چه است؟ آیا درامد با کالا در این مدت حلال است؟ آیا ابتدا دادن قرض واجب است یا دادن خمس گذشته؟ همچنین برای امرار معاش از پدر و مادر کمک میگیرم.
    مرجع: آقای خامنه ای

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با این شماره تماس حاصل فرمایید:
      واحد خمس : ۶۴۴۱۲۵۳۵، ۶۴۴۱۲۷۸۲ ۰۲۱
      وفقکم الله لکل الخیر