وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس سهام بورس

در ادامه نظر مراجع عظام تقلید درباره خمس سهام بورس را بخوانید.

16

خمس سهام بورس

فهرست این نوشتار:

پرسش 44 . آيا سهامى كه از سازمان بورس خريدارى مى كنيم، خمس دارد؟
همه مراجع: آرى، سر سال بايد خمس آن را بدهيد؛ چون حكم سرمايه را دارد.

. دفتر: همه مراجع. (احكام خمس،پرسمان).


 

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

مطابق نظر آيت الله خامنه اي

خمس سرمایه گذاری در بورس

س۲. آیا به سرمایه ای که در بورس یا در محل دیگر سرمایه گذاری شده است، در سررسید سال خمسی، خمس تعلق می گیرد و باید خمس آن پرداخت شود.؟

جواب: مبلغ سرمایه گذاری شده اگر از درآمد کسب باشد، مشمول خمس است.

اوراق بهادار

س20: در بورس اوراق بهادار خمس چگونه محاسبه می‌شود؟ با توجه به اینکه سر سال خمسی فرد دارای سهام چند شرکت است که معمولاً نماد معاملاتی چند تای آنها به دلایل رایج مثل حسابرسی متوقف است و معلوم نیست چه وقت و با چه قیمتی باز می‌شود یا اینکه سهم در قیمت روز خریدار ندارد و باید صبر کرد تا در روزهای آینده قیمت به حدی پایین بیاید که خریدار داشته باشد (طبق قانون هر روز قیمت فقط دو درصد می‌تواند تغییر کند) تا بتوان قیمت واقعی سهم را محاسبه کرد.

ج) با فرا رسيدن سر سال خمسی برای قيمت‌‌گذاری سهام مذکور اقدام گردد، هر زمان که امکان آن فراهم شد محاسبه خمس انجام می‌گيرد.

س38: سهام عدالت خمس دارد یا خیر؟

ج) اگر هديه دولت است خمس ندارد ولی اگر به‌‌‌‌‌صورت اقساط واگذار شده، به مقدار اقساطی كه تا سر سال خمسی از درآمد پرداخت شده، مشمول خمس است.

س53: اینجانب در یك شركت تولیدی وابسته به وزارت تعاون عضویت داشته و سهام‌دار بودم و هر سال وجوهات شرعی خود را با یكی از نمایندگان حضرتعالی تسویه نموده‌ام اینك سهم خود را واگذار نموده و با شركت تسویه حساب نموده‌ام آیا مبلغ دریافتی مشمول خمس می‌شود.

ج) اگر سهم خود از شرکت را با پول مخمّس، يا پول هبه يا ارث و امثال آن که خمس ندارد خريده‌ايد، پس از تسويه و دريافت وجه بابت سهام، پول دريافتی خمس ندارد. ولی تفاوت قيمت خريد و فروش، جزو درآمد سال واگذاری محسوب می‌شود که اگر تا سر سال خمسی در مؤونه مصرف نشود متعلّق خمس است.

س216: من دو سال پیش وامی به مبلغ پنج میلیون تومان گرفتم و با آن سهام خریدم ولی پس از خرید ارزش سهام کاهش یافت و حدود سه میلیون تومان گشت و اقساط وام هم تمام شد حالا سؤال این است که من باید خمس پنج میلیون را بدهم یا ۳ میلیون؟

ج) خمس سه ميليون کفايت می‌کند.‏

س44: شرکتی از برادران فرهنگی به نام شرکت تعاونی فرهنگیان چندین سال است که تأسیس گردیده و سرمایه آن از همان ابتدا از سهم تعدادی از فرهنگیان تشکیل شده بود که هریک صد تومان پرداختند، در ابتدا سرمایه شرکت کم بود، ولی در حال حاضر با افزایش تعداد اعضا، سرمایه آن بالغ بر هجده میلیون تومان به‌اضافه ماشین‌های شرکت است. سود آن بین سهام‌داران به نسبت سهم‌‌شان تقسیم می‏‌شود، و هریک از آنان به راحتی می‏‌تواند سهم خود را دریافت نموده و با شرکت تسویه حساب نماید. تا کنون خمس سرمایه و سود آن پرداخت نشده است، آیا با توجه به موقعیت من به عنوان رئیس هیأت اداری شرکت، جایز است که اگر خمسی به حساب شرکت تعلّق بگیرد، اقدام به پرداخت آن کنم؟ آیا رضایت سهام‌داران در این‌باره شرط است؟

ج) پرداخت خمس سرمايه شرکت و سود حاصل از آن، تکليف هريک از اعضا نسبت به سهم خود از مجموع دارايی شرکت است، و انجام اين کار توسط مسئول هيأت اداری آن، متوقف بر کسب اجازه و وکالت از سهام‌داران شرکت است.

 

خمس سهام عدالت

شاید این مطالب را هم بپسندید:

۱) با توجه به اینکه واگذاری سهام عدالت به صورت اقساط (از محل سودِ حاصل از سهام)، بوده است آیا این سهام، متعلق خمس است؟ بر فرض وجوب، زمان تعلق چه زمانی است؟
۲) دولت برای برخی از اقشار ضعیف، قیمت سهام را با تخفیف محاسبه کرده و تفاوت قیمت را از محل منابع خود تأمین کرده است، آیا به مقداری که دولت تخفیف داده نیز خمس تعلق می گیرد؟
۳) حکم خمسِ سودهایی که قبل از آزادسازی (پس از سال ۹۵) حاصل شده و به افراد پرداخت شده یا نشده است، چیست؟

جواب:
۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.
۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد.
– در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست.
۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی خامنه ای.


طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

. خمس سرمايه بورس و اوراق مشاركت : چنانچه سال خمسى بر آن بگذرد بايد خمس آن پرداخت شود، ولى چنانچه براى پرداخت خمس در زحمت باشيد، مجازيد خمس آن را به ذمّه بگيريد و هر وقت توانستيد بپردازيد.

 

. خمس سهام عدالت : آن مقدار از سهام عدالت كه متعلّق به خود شخص است در صورتى كه قابل خريد و فروش باشد و سال خمسى بر آن بگذرد، خمس دارد. 

منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی.


مطابق نظر آيت الله سيستاني
مطابق نظر آيت الله سيستاني

پرسش: برخی شرکت های بازرگانی و صنعتی از بانکهای ملی و یا دولتی اسلامی و یا غیر اسلامی وام ها بهره دار (ربوی) می گیرند و در اثر کار کردن بابانک ها سودهای کلان به دست می آورند ،آیا ما می توانیم از چنان شرکت هایی سهام بخریم و یا در پروژه های آنها شرکت کنیم ؟

پاسخ: اگر خرید سهام و یا شرکت در پروژه ها ،نوعی شرکت در داد و ستدهای ربوی باشد چنان عملی جایز نیست ،بلی اگر شرکت از آن مسلمانان باشد و آنان از بانک های غیر اسلامی سودهای را به دست می آورند از این جهت مانعی نیست.
 

۲پرسش: دوسهم از دوشرکت خریده ام آیا می توان برای سود در آوردن این سهم را خرید وفروش کرد؟

پاسخ: فی حد نفسه اشکال ندارد.
 

۳پرسش: آیا سرمایه گذاری در بازار سهام وخرید وفروش سهام جایز است؟

پاسخ: فی حد نفسه اشکال ندارد.
 

۴پرسش: یکی از شرکاء می گوید یا سهام مرا بخرید یا اینکه سهم خودتان را به من بفروشید و آنها قبول نمی کنند تکلیف من چیست ؟

پاسخ: ملزم نیستند نه به خرید و نه به فروش ، و شریک می تواند سهم خود را به دیگری بفروشد .
 

۵پرسش: پولی که بعنوان سود از بانکهای دولتی به اعضاء و سهامداران پرداخت می شود که نوعا سود آن در ظرف یکسال معین و طبق قرارداد است آیا حکم ربا دارد ؟

پاسخ: خریدن سهام بانکهائی که معامله ربوی انجام می دهند جایز نیست و سود آنها حرام است .
 

۶پرسش: آیا خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار تهران خمس دارد ؟

پاسخ: این نوع معامله مانند هر تجارت دیگر است سر سال بر سودی که کرده اید خمس لازم است طبیعی است مقدار قرض جزء سود نیست .
 

۷پرسش: آیا سود اوراق مشارکت حلال است یا حرام ؟

پاسخ: اگر مشارکت حقیقی باشد مانند مشارکت در طرح های عمرانی و غیره که فعلاً سود می دهد اشکال ندارد .

۶۲پرسش: نظر به اینکه بنده سال خمس دارم اگر قبل از فرا رسیدن سال خمسی ام مقداری سهام را که برای خرید خانه سرمایه گذاری کرده بودم بفروشم و بلافاصله خانه بخرم اولا باید خمس این مال را بپردازم ( با توجه به اینکه بدون سر مایه گذاری در این راه قادر به خرید ملک نبودم ) ؟


پاسخ: اگر سال آن سهام رسیده است باید خمس آنرا بدهید ولو آن را نفروشیده و اگر نرسیده است می توانید در اثناء سال آن را به خانه تبدیل کنید و خمسی بر شما نیست .

– دین شما در این صورت از مؤونه حساب می شود و می توانید آن را از ربح همان سال کم بکنید .

  • منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی.

حتما بخوانيد 

*- ويژه نامه احكام خمس

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

16 نظرات
  1. حمیدرضا می گوید

    سلام علیکم
    خمس سود سهام عدالت را باید چه زمانی بدهیم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سر سال خمسی که دارید باید پرداخت کنید اگر قابل برداشت است. اگر حساب بسته و قفل است هر زمان که گرفتید خمس آن را پرداخت می کنید.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. حمیدرضا می گوید

    سلام علیکم
    الان سهم عدالت آزاد شده است و ما می توانیم پول آن را بگیریم.
    این سهم اول ارزش کمی داشته است و در این چندین سال ارزش آن زیاد شده است، این بالا رفتن ارزش سهام به علت این است که این پول ها کار کرده و رویش سود آمده است
    حال اگر این پول را بگیریم، باید خمس بدهیم؟

    حال که این سهام آزاد شده و می توان پول آن را گرفت، اما نگیریم، آیا باید خمس آن را بدهیم؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  3. مرشدی می گوید

    سلام به حاج آقا یوسف‌وند خداقوت
    بابت خمس من چند سوال داشتم من زمانی که مشغول بکارشدم سال خمسی خودم رو مهر تعیین کردم الان هم سرسال خمسی هستم
    ۱٫از چندماه پیش من مقداری سرمایه در بورس گذاشتم که الان باید چجوری خمس اونها رو حساب کنم
    ۲٫یه مبلغی از دوستان هم گرفتم که بااون کارمیکنم و بعد از مدت تعیین شده حساب میکنیم اگر سود رسیده بودیم بمن کارمزدی تعلق میگیره ایااین مبلغ هم خمس داره
    ۳٫یسری کتاب گرفتم که چون نمایشگاه بود با تخفیف نرسیدم همه اونها رو بخونم آیا به اینها هم خمس تعلق داره
    ۴٫من با خانوادم زندگی میکنم اما اکثر مخارج با خودمه و پدرم اهل خمس نیست آیا از محتویات یخچال و اجناس مصرفی خودم باید خمس رو پرداخت کنم
    ۵٫واخر هم اینکه بصورت کلی من باید از مجموع پول نقد + سهام بپرسیم + کتابها بی که نخوندم + اجناس خونه خمسم رو پرداخت کنم؟
    ممنون میشم زودتر راهنماییم کنید

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      پول در بورس خمس دارد. توصیه می کنیم با دفتر مرجعتان تماس بگیرید، چون خمس ججزئیات خاص به خود را دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

  4. سجادی می گوید

    سلام علیکم.
    ببخشید من ۳ماهه در بورس فعالیت میکنم میخواستم بپرسم اگر یکسال بگذرد از سرمایه گذاری ام اما من تمامی سهام هایم رو فروخته باشم بازم خمس باید بدهم؟

    واینکه مثلا در کل سال مثلا ۲۰میلیون در بورس گذاشته شد اما مرتب این قیمت توی یک سال بالا و پایین داره و مقداریش فروش میره حالا اگر زمان برسه به اون یک سال بورسی من باید برای مبلغی که سریکسال توی بورس مونده خمس بدهم یا باید برای کل مبلغی که قبلا گذاشته بودم و فروخته بودمش؟؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      ابتدا باید سال خمسی شما مشخص باشد.
      سر سال خمسی آنچه از سرمایه که از طریق کسب و کار در بورس گذاشته اید اصل و سود آن خمس دارد. در بین سال خمسی اگر چیزی مصرف کرده باشید خمس ندارد. برای اینکه دقیق تر محاسبه کنید سر سال خمسی با دفتر مرجعتان تماس بگیرید آنها محاسبه و راهنمایی می کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  5. محمدرضا معتمدی می گوید

    با سلام بنده جوانی هستم که به تازگی درسم تمام شده و یک سال کار کرده ام و پول خود را در بورس سرمایه گذاری کرده ام و بسیار سخت گذران زندگی میکنم و قناعت میکنم تا پول حاصل از سرمایه گذاری خود را جمع اوری کرده و بتوانم در اینده تشکیل خانواده بدهم و سرپناهی تشکیل بدهم و ادامه ی حیات داشته باشم ، ایا لازم است بنده خمس سود بورس خود را بپردازم ؟ یا میتوانم به ان دست نزنم و نگه دارم برای تشکیل زندگی ؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      سرمایه که از درآمد تهیه شده و سود آن اگر سال خمسی بر آن بگذرد خمس دارد.
      اگر به پول نیاز جدی دارید با دفتر مرجعتان تماس حاصل فرمایید و شرایط را توضیح بدهید بیشتر راهنمایی می کنند.
      وفقکم الله لکل الخیر

  6. سید علی می گوید

    سلام سهام عدالت که دیگه سازو کارش معلوم هست
    سود سهام عدالت هست که برای همه مردم واریز میشه نه خود سهام عدالت و اصلا قابل برداشت نیست اصل سهام عدالت…
    حال وضعیت چه شکلی هست؟ آیا باید خمس داد یا نه؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      آنچه که به عنوان سهام عدالت به افراد داده می شود اگر هدیه ای است از طرف نظام، اگر تا سر سال هم باقی بماند خمس ندارد، ولی اگر کسی سپرده گذاری کند یا به کار نبرد و سود بیاورد آن سود اگر تا سر سال باقی بماند خمس دارد.
      اگر غیر این هست خمس دارد.
      وفقکم الله لکل الخیر

      1. محمد می گوید

        با سلام
        حالا از کجا بفهمیم سهام عدالت هدیه نظام به مردم است یا چیز دیگر؟

        1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

          سلام علیکم
          سهامی را که دولت فروش به شما داده است هدیه است و خمس ندارد.
          وفقکم الله لکل الخیر

  7. محمد علی می گوید

    سلام
    من دانشجویی هستم که به تازگی درسم تمام شده و در دوران تحصیل در به مدت دو سال و نیم در بورس فعالیت می کردم
    سرمایه ی بنده حاصل از وام های ازدواج و قرض الحسنه ای که از پدر و مادر به من هدیه شده بود و همچنین وام های دانشجویی تشکیل می شد که طی این مدت به سود رسیدم و به تازگی تمام سرمایه و سود این کار را در امر ازدواج و تشکیل زندگی مصرف نمودم … من با مراجعه به این متن متوجه شدم که خمس سود عایدی از این مال بر گردن من بوده اما پرداخت نکرده ام … لطفا برای نحوه ی محاسبه و پرداخت آن راهنمایی نمایید.

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم
      با دفتر مرجعتان حتما تماس بگیرید، در این زمینه شما را دقیق راهنمایی می کنند. لازم هست توضیحات بیشتری مطرح شود.
      وفقکم الله لکل خیر