وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس درآمد و منفعت

6

خمس درآمد و منفعت

فهرست این نوشتار:

خمس درآمد و منفعت : کسی که درآمد دارد باید سال خمسی داشته باشد،[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][اینجا کلیک کنید] اولین درآمد او سال خمسی اوست، اگر از آن روز تا سال بعد به هر مقدار بدست آورد یا خرج زندگی کند، خمس ندارد، اما اگر با فرا رسیدن سال خمسی پول یا مقداری از آن درآمد در نزد شخص یا حساب بانکی او باشد، در این صورت یک پنجم آن را باید حساب کند و همینطور اگر خوراکی در منزل که از درآمد تهیه شده باشد، باقی باشد باید خمس آن را حساب کرد.

کالاهای مصرفی بی دوام از قبیل قند، شکر، برنج، روغن، و مانند آن که دراحتیاجات روزانه‌ی زندگی مصرف می‌شودهر مقدار از آن را که در انتهای سال خمسی مصرف نکند بایستی خمس آن را بپردازد، و اما کالاهای مصرفی با دوام از قبیل خانه‌ی مسکونی، لوازم خانگی، اتومبیل شخصی و مانند آن که هنگام استفاده عین آنها باقی می‌ماند (و به عبارت دیگر بهره‌دهی آن مدت‌دار است) و به عنوان نیاز زندگی از درآمد خریداری و استفاده می‌شود مؤونه است و خمس ندارد.  احکام خمس بیش از این است و نیاز به تفصیل دارد، مثل خمس هدیه خمس سرمایه و ابزار کار و خمس زمین یا خانه ای که اجاره داده می شود، خمس وام و قرض … این احکام را می توانید از اینجا کلیک کنید و در بخش احکام جامع خمس مطالعه نمایید.

رساله توضیح المسائل خمس

1 منفعت کسب

مسأله 1752 هرگاه انسان از تجارت یا صنعت، یا کسبهای دیگر مالی به دست آورد، اگر چه مثلًا نماز و روزه میّتی را بجا آورد و از اجرت آن، مالی تهیّه کند، چنانچه از مخارج سال خود او و عیالاتش زیاد بیاید، باید خمس، یعنی پنج یک آن را به دستوری که بعداً گفته می‌شود بدهد. (1)

(1) (مکارم): مسأله هر گاه انسان از طریق زراعت یا صنعت یا تجارت یا از طریق کارگری و کارمندی در مؤسسات مختلف درآمدی به دست آورد، چنانچه از مخارج سال او و همسر و فرزندان و سایر کسانی که نفقه آنها را می‌دهد زیاد آید، باید خمس (پنج یک) آن را به شرحی که بعداً گفته می‌شود بپردازد.

[درآمد کسی که دیگری مخارج او را می دهد]

مسأله 1757 کسی که دیگری مخارج (1) او را می‌دهد (2)، باید خمس تمام مالی را که به دست می‌آورد بدهد (3). ولی اگر مقداری از آن را خرج زیارت و مانند آن کرده باشد فقط باید خمس باقی مانده را بدهد.

 این مسأله در رساله آیت اللّه (مکارم) نیست

(1) (سیستانی): تمام مخارج..

(2) (بهجت): مثل زنی که شوهر مخارج او را می‌دهد، اگر خودش کسبی داشته باشد..

(3) (خوئی)، (گلپایگانی)، (تبریزی)، (سیستانی)، (صافی): بقیّه مسأله ذکر نشده.

(زنجانی): باید خمس تمام مالی را که به دست می‌آورد و یک سال در دست او می‌ماند، بدهد. [پایان مسأله]

مسائل اختصاصی

(گلپایگانی)، (صافی): مسأله 1766 چیزهایی که زکات به آنها تعلق می‌گیرد که در مسأله [1853] ذکر می‌شود اگر بعد از دادن زکات آنها از مخارج سال زیاد بیاید باید خمس آنها را بدهد.

(بهجت): مسأله 1379 پولی را که انسان قرض می‌دهد، اگر سر سال، موعد وصول آن فرارسیده باشد و وصول آن بدون عُسر، ممکن باشد به حُکم موجودی اوست؛ در غیر این صورت هر زمان آن را وصول کرد، با تحقق دیگر شرایط باید خمس آن را بدهد و پولی را که انسان قرض گرفته خمس ندارد و منافع آن به حکم سایر منافع است.

(فاضل): مسأله 1806 اگر از مالی که به انسان به ارث می‌رسد سودی حاصل شود یا آن مال نما داشته باشد سود و نمای آن جزء منافع سال حصول قرار می‌گیرد که اگر تا آخر سال خمس باقی ماند به احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد و اگر قیمت این مال افزایش پیدا کند به قیمت افزوده شده خمس تعلق نمی‌گیرد.

[هزینه کردن از سود درآمد با وجود مال غیر مخمس]

مسأله 1779 کسی که از کسب و تجارت (1) فایده‌ای برده، اگر مال دیگری هم دارد که خمس آن واجب نیست (2) می‌تواند مخارج سال خود را فقط از فایده کسب حساب کند (3)

(1) (سیستانی): یا غیر آنها.. (2) (نوری): مانند مالی که به او هبه کرده‌اند یا آن را از راه ارث بردن بدست آورده است..

(3) (زنجانی): اگر چه از مال دیگر برای مخارج خود صرف کرده باشد.

(بهجت): احتیاط این است که مخارج سال خود را از آن مال بردارد ولی أظهر این است که می‌تواند از در آمد سال هم حساب کند.

(مکارم): مسأله کسی که درآمدی از کسب و کار بدست آورده اگر مال دیگری هم دارد که خمس آن واجب نیست یا خمس آن را داده، می‌تواند آن دو را از هم جدا کند و مخارج سال خود را فقط از فایده کسب آن سال بردارد، امّا اگر مخارج خود را از پولی که خمس ندارد یا خمسش را قبلًا داده است بردارد، نمی‌تواند این مخارج را از درآمد آن سال کم کند.

مسأله اختصاصی

(بهجت): مسأله 1396 اگر کسی پولی را به صاحب منزلی بدهد برای این که در منزل او سکونت کند، اگر بدون این پول نیاز مسکن او تأمین نمی‌شود این پول جزء مؤونه سال او حساب می‌شود.

  • توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل،  اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.

خمس حقوق کارمندان در نوشتار قبل مطرح شد از اینجا کلیک کنید و مطالعه نمایید.

لینک کوتاه مطلب: http://goo.gl/P7wGop

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

    1. خمس رهن و اجاره منزل
    2. آیا سرمایه کسب و کار خمس دارد
    3. خمس محل کار مغازه ابزار و وسایل
    4. حکم شراکت با افرادی که خمس نمی دهند چیست
    5. خمس رهن منزل
    6. خمس افزایش قیمت سرمایه
    7. خمس سهام بورس
    8. فروش مال خمس داده نشده
    9. آیا پول فروش وسایل منزل خمس دارد
    10. خمس فروش ماشین


کلید: خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس درآمد و منفعت خمس کسب و کار[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.

6 نظرات
  1. انسان دو به شک می گوید

    سلام علیکم
    بایدعرض کنم عمل واجب عملی است که عمل به آن لازم و ضروری و ترکش گناه است پس یعنی خدا و پیامبر از من درخواست خمس کرده اند که البته به حق است چون خدای یکتای من به من روزی داده است و میتواند مشخص کند که آن به سید برسد یا به غیر سید مشکل از اینجا شروع میشود که ارزش مادی زکات کمتر از خمس است درحالی که تعداد عامه مردم بیشتراست غیر از این است؟من میگویم اگر در برخی موارد از زکات میتوان به سید داد چرا نباید خمس را به غیر سید داد؟؟این عدالت خدای یگانه نیست او همه ی بندگانش را به یک میزان و به عدالت دوست دارد اگر اینگونه بود که قرابت پیامبر از این قاعده مستثنا باشد خدا عادل نیست و بر حکومت او خدشه وارد میشود و خدایی که عادل نباشد خدا نیست و همچنین اگر عادل نباشد چه نیازی به حساب و کتاب اعمال در جهان اخرت است پس این موضوع را کوچک جلوه ندهید
    چطور اگر این موضوع را در دینی دیگر کشف میکردید آن را به اندازه یک گسل بزرگ جلوه می دادید ولی این موضوع را کوچک میکنید؟

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیر
      گسل بزرگ در ذهن شماست، کجا یک موضوع در ادیان دیگر اینطور کشف شده و به عنوان یک گسل نشان داده شده است، چقدر منفی نگاه می کنید !
      پرداخت سهم سادات به سادات فقیر به خاطر آن است كه آنها از گرفتن زكات محرومند؛ بنابراين تبعيضى محسوب نمى‏ شود و محروم بودن آن ها از زكات دلايلى دارد كه در جاى خود بیان شده است.
      ثانیا چه کسی گفته زکات کمتر است؟!!، اگر افراد خوبی مثل شما پیدا بشوند و اینقدر خوب و شکاک باشند چه بسا خمس کمتر از زکات باشد. مگر شما آماری دارید، فقط نشسته اید و محاسبه می کنید آنهم اطلاعات درستی ندارید، خمس در جاهای مختلف مصرف می شود و بخش بسیار بسیار ناچیزی به سادات فقیر می رسد. خمس دو بخش می شود سهم امام به مصالح دینی، مومنین فقیر می رسد و بخش سادات هم اگر بیشتر از فقرای سید باشد یا مصلحتی باشد و غیر سید فقیری باشد فقیه می تواند به این فقیر بدهد. دقت کنید.
      ثالثا اگر مشکل شما این هست که چرا خمس را نمی شود به غیر سید داد هست عزیزم، بله فقیه می تواند اگر سهم سادات کفایت کرد و یا فقرای مردم غیر سید نیاز داشتند به غیر سید هم از همان سهم بدهد. ظاهرا این برای شما خوب حل نشده عزیزم. پس می توان داد، ، لذا امیدوارم این گسل ذهنی در ذهن شما پر شود و شبهه کامل برطرف شود.
      وفقکم الله لکل الخیر

  2. انسان دو به شک می گوید

    خشم من به این دلیل است که انگار انسان های غیر سید آدم نیستند آنقدر قوانین سنگین و دست و پا گیری خمس دارد آیا زکات دارد؟امکان ندارد جواب مثبت باشد دوما من عاشق عدالت و برابری هستم نه اینکه فقرای غیر سید آدم نباشند متوجه هستید؟؟اتفاقا من حاضرم تمام پولم را بین فقرا پخش کنم ولی خمس ندهم(زیرا فقط به سادات میرسد سخن من در اینجا تبعیضی است که در حق غیر سادات ها میشود) ولی اگر چنین کنم حتی نمیتوانم لانه مرغی برای خودم بخرم تا در آن زندگی کنم من سست عنصر نیستم بلکه این جرقه در ذهن من زده شده که مبادا حضرت محمد چنین کرده که تا هزار نسل بعدش در رفاه و آرامش باشد شما بودید شک نمیکردید خواهش میکنم پاسخ دهید
    احتمال ارتداد من به این دلیل است که ممکن است حضرت محمد این خمس را به این دلیل راه انداخته باشد و در این صورت حضرت دارای عیب و خطا و کل دین از بین رفته محسوب میشود شما را قسم میدهم به آنکه قبول دارید پاسخ دهید خواهشاااا کمکم کنید از این تالاب برون آیم

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام برادر عزیزم
      عرض کردم کسی از شما خمس نخواست، ثانیا رسول خدا هیچگاه حرفی به نفع خودشان نزده اند، قرآن کریم در وصف ایشان می فرمایند: وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌ «۳» إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحى تمام دستورات رسول خدا دستور خداست.
      ثانیا عزیزم، برادر خوب؛ عدل قرار دادن هر چیز در موضع خودش هست و موضع هر چیزی را خداوند می داند و اینطور نیست که من و شما با این عقل محدود بتوانیم قاضی و حاکم باشیم آنهم برای عدالت، و بگوییم چه عدالت هست و چه نیست!.
      برادر عزیز، صادقانه عرض بکنم تعجب می کنم از نگاه شما، حتما یک تست روانشناختی بزنید، با یک مشاور صحبت کنید کمی علائم وسواس فکری در شما می بینم حتما باید به مشاور روانشناس بالینی رجوع کنید. سر این مسئله کوچک کدام مومن که نه، کدام انسان عاقلی مرتد می شود!!!.

      وفقکم الله لکل الخیر

  3. انسان دو به شک می گوید

    سلام خدمت شما
    مشکلی دارم گفتم شاید بتوانید به آن پاسخ دهید:مطمئنا میدانید که زکات و خمس به چه چیز هایی تعلق میگیرید و خمس متعلق به سادات است و زکات مخصوص عامه مردم که در شرایط خاص میتواند به سید ها هم تعلق بگیرد احساس نمیکنید تبعیض بسیار عظیم گسترده و آشکاری بین ژن برتر به قول شمایعنی(سادات)و مردم است؟؟خمس به همه ی انسان ها تعلق میگیرد اگر در انتهای سال پس انداز داشته بتشند که غالبا دارند ولی زکات به گندم جو کشمش خرما طلا و نقره شتر و گاو و گوسفند تعلق میگیرد آن هم در شرایط خاص اگر از مقدار معینی بالاتر برود که اکثرا نمیرود این تبعیض که درآمد خمس بسیار گسترده تر از زکات است آیا عمدی نیست تا پول بیشتری در میان خاندان پیامبر منتقل شود؟؟خواهشا قسمتان میدهم به هر که قبول دارید پاسخ دهید و گرنه مرتد خواهم شد

    1. حجت الاسلام مهدی طاها می گوید

      سلام علیکم برادر عزیز و خوب
      بزرگوار، چه شده که چشم دیدن این را ندارید که به فقرای سید مالی داده بشود!، کمی فکر کنید اینهمه خشم در درون شما برای چیست که می خواهید مرتد شوید، عزیزم!.
      بزرگوار عزیزم، خمس دو بخش هست و بخشی مخصوص به فقرای سید فقیر هست، و بخشی مربوط به امام هست و در مواردی که رضایت امام عصر ارواحنا فدا هست مثل چاپ کتب دینی و ترویج دین پرداخت می شود. ثانیا عزیزم خمس را محبین و عشاق اهل البیت می پردازند و برای افرادی است که به یقین رسیده اند و اعتقادات محکمی دارند؛ برای افراد ضعیف الایمان که در شک هستند، یا همانطور که می دانید برای کفار در ذمه برای تالیف قلوب خمس هم می دهند!.
      آیا کسی شما را به پرداخت خمس مجبور کرده؟!؛ شما همان حداقل های دین را مراقبت کنید که آسیب نبیند و مرتد نشوید کافی است قرب به خدا و اهل البیت برای محبین و عاشقان خدا و امامان که در خانواده هایی رشد یافته اند که جان خو را برای دین می دهند نه فقط مال را!

      در هر حال خمس موارد بسیار متعددی دارد و زکات هم همینطور و آنطور که شما نوشته اید فقط نیست.
      در هر حال افسوس ، اصلا بحث واجب بودن هم نباشد ما را چه می شود که برای فقرا و برای ترویج دین خدا چشم تنگ ودست های ما بسته به زنجیر هست!.

      اگر این مشکل حل نشد، یا احساس می کنید این حالت شک و حقد قلبی برای روان شما فشار می آورد و در جاهای دیگر زندگی شما هم مشکلات این چنینی و این نگاه وجود دارد که شما را تا سر حد ارتداد می برد توصیه می کنم حتما یک وقت مشاوره در سایت بگیرید بیشتر صحبت کنیم و با تست های روانشناختی دقیق تر بررسی کنیم.
      وفقکم الله لکل الخیر