وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خمس حقوق كارمند

0

خمس حقوق كارمند

فهرست این نوشتار:

در نوشتار قبل «خمس درآمد و منفعت از رساله 10 مرجع » مطرح شد از اینجا کلیک کنید و در تکمیل نوشتار حاضر مطالعه نمایید.

خمس حقوق بگيران

پرسش 29 . آيا به حقوق كارمندان دولت خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: آرى، چنانچه تا سر سال خمسى زياد بيايد، خمس دارد.

پرسش 30 . من كارمند دولت هستم و هر ماه حقوقم را به حساب جارى ام در بانك واريز مى كنند. دو روز پيش از سر سال خمسى، حقوقم را به بانك ريخته اند و من از آن بى خبر بوده ام و ده روز پس از سال خمسى متوجه شدم و اگر مى دانستم آن را در نيازهاى زندگى صرف مى كردم، آيا به آن خمس تعلق مى گيرد؟
همه مراجع: به مجرد واريز شدن به حساب بانكى، خمس تعلق مى گيرد؛ هر چند از آن باخبر نبوده باشيد.[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][2]

تبصره. علم و جهل در تعلق خمس به اموال، تأثيرى ندارد.

پرسش 31 . اشخاصى كه حقوق بگير دولت هستند، آيا به مجرد واريز شدن حقوق در حساب بانكى شان، در حالى كه قبض نكرده اند و سال خمسى آنها برسد، بر آن خمس تعلق مى گيرد و يا اينكه تا قبض نشده، خمس آن واجب نيست؟
همه مراجع: به مجرد واريز شدن به حساب بانكى، خمس تعلق مى گيرد؛ هر چند دريافت نكند.[3]

  • [1]توضيح المسائل مراجع، م 1752؛ نورى، توضيح المسائل، م 1748 و خامنه اى، اجوبة، س 995؛ وحيد، توضيح المسائل، م 1760.
    [2]. خامنه اى، اجوبة، س 990؛ دفتر: همه مراجع.
    [3]. نورى، استفتاءات، ج 1، س 273؛ دفتر: سيستانى، بهجت، مكارم، خامنه اى، امام، تبريزى، صافى، وحيد و فاضل.(احكام خمس،پرسمان).

مطابق نظر آيت الله خامنه اي
مطابق نظر آيت الله خامنه اي

س 865: آیا بر کارمندانی که گاهی مقداری مال از مخارج سالانه آنها زیاد می‏آید، با توجه به اینکه بدهی‏های نقدی و قسطی دارند، خمس واجب است؟

ج: اگر بدهى بر اثر قرض کردن در طول سال براى مخارج همان سال يا خريد بعضى از مايحتاج سال به‌صورت نسيه باشد، در صورتى که بخواهد دين خود را از منافع همان سال ادا نمايد، مقدار دين از باقى‌مانده درآمد آن سال استثنا مى‏شود، و در غير اين صورت، تمام درآمد باقى‌مانده خمس دارد.

س84: آیا به حقوق جانبازی خمس تعلّق می‌گیرد؟ آنچه به همسر آنان پرداخت می‌شود، چه حکمی دارد؟

ج) آنچه که بنياد جانبازان به جانبازان عزيز هديه می‌کند اگر در مقابل کار نباشد، خمس ندارد و اگر در مقابل کار و يا طبق قانون استخدام باشد چنانچه از مخارج سال اضافه آيد خمس دارد و حقوقی که جهت پرستاری به همسر ايشان می‌دهند اگر در قبال کار پرستاری باشد (که اگر پرستاری نکند نمی‌دهند) چنانچه از مخارج سال اضافه آيد خمس دارد و در غير اين صورت خمس ندارد.

س 979: سر سال خمسی من آخر ماه دهم از هر سال است، آیا حقوق ماه دهم را که در آخر آن می‏گیرم، خمس دارد؟ اگر بعد از دریافت، مقدار باقی‌مانده آن را (که طبق عادت، هر ماه پس‌انداز می‏شود) به همسرم هدیه کنم، آیا خمس به آن تعلّق می‏گیرد؟

ج: حقوقی که قبل از سال خمسی دریافت می‏ کنید و یا قبل از آخرین روز سال خمسی قابل دریافت است (و در ازاء آن کار کرده اید)، پرداخت خمس مقدار زائد بر مؤونه سال واجب است. اما آنچه به همسر خود یا به دیگری هدیه می‏نمایید، اگر صوری و به قصد فرار از خمس نباشد و به مقدار مناسب با شأن عرفی شما باشد، خمس ندارد.

س 991: اگر کارمندی حقوق سال خمسی خود را بعد از رسیدن آن دریافت کند، آیا دادن خمس بر او واجب است یا خیر؟

ج: اگر تا سر سال خمسى قابل دريافت باشد، پرداخت خمس آن واجب است، هرچند هنوز آن را نگرفته باشد؛ در غير اين صورت، جزء درآمدهاى سالى که آن را دريافت مى‏کند، محسوب مى‏شود.

دم، ولی بعد از دو سال به علت عدم تمایل به استفاده، آنها را فروخته و پولش را به حساب شرکت آلومینیوم واریز کردم تا به جای درب های قبلی، به همان قیمت برای من دربهای آلومینیومی بسازد، آیا به آن پول خمس تعلّق می‏‌گیرد؟

ج) در فرض مرقوم که مورد استفاده واقع نشده، پول فروش آن خمس دارد.

س7: حقوق ماهیانه کارمندان که پرداخت آن توسط دولت چند سال به تأخیر افتاده، آیا هنگام دریافت، جزء درآمدهای همان سال (سال دریافت) محسوب می‏‌شود و محاسبه خمس آن در سر سال خمسی واجب است یا اینکه به این مال اصلاً خمس تعلّق نمی‏‌گیرد؟

ج) حقوق معوقه از درآمدهای سال دريافت آن محسوب می‏‌شود و در مقدار زائد بر مخارج آن سال، خمس واجب است.

س8: جایی که در آن کار می‏‌کنم، چند سال است مبلغی به من بدهکار است که تاکنون آن را نپرداخته است، آیا به این مبلغ به مجرّد دریافت آن خمس تعلّق می‏‌گیرد یا اینکه باید یک سال بر آن بگذرد؟

ج) مبالغی که طلب داريد اگر بابت اجرت کار باشد و سر سال خمسی قابل دريافت نباشد، جزء درآمد سالِ دريافت آن محسوب می‏‌شود، که اگر در همان سالِ دريافت در مؤونه مصرف شود، خمس ندارد.

س9: سر سال خمسی من اول شهریور است، معمولا امتحانات دانشگاه‌ها و مدارس در اردیبهشت و خرداد برگزار می‏‌شود و بعد از شش ماه، اجرت اضافه‌‏کاری ما در ایام امتحانات پرداخت می‏‌شود، خواهشمندم توضیح فرمایید که اگر اجرت کاری را که قبل از پایان سال خمسی انجام داده‌‏ام، بعد از پایان سال دریافت کنم، آیا خمس به آن تعلّق می‏‌گیرد؟

ج) حقوق معوقه و اجرت اضافه‌كاری‌، جزئی از درآمد‌های سال دريافت آن محسوب می‌شود و اگر در هزينه‌‌های سال دريافت مصرف شود، خمس ندارد.

س10: اگر کارمندی حقوق سال خمسی خود را بعد از رسیدن آن دریافت کند، آیا دادن خمس بر او واجب است یا خیر؟

ج) اگر تا سر سال خمسی قابل دريافت باشد، پرداخت خمس آن واجب است، هرچند هنوز آن را نگرفته باشد؛ در غير اين صورت، جزء درآمدهای سالی که آن را دريافت می‏‌کند، محسوب می‏‌شود.

س11: کارمندانی که سر سال خمسی آنها در پایان ماه اسفند است و حقوق خود را پنج روز زودتر از سر سال خمسی می‏‌گیرند تا در ماه اول سال جدید مصرف کنند، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟

ج) اگر حقوقی را که قبل از پايان سال دريافت می‏‌کنند تا آخر سال خمسی در مؤونه مصرف نکنند، پرداخت خمس آن واجب است.

پیش‌دریافتِ اجرت س12: اگر قبل از رسیدن سر سال خمسی پولی را به عنوان پیش‌‌پرداخت، دریافت کنیم و نیمی از کاری که باید انجام دهیم قبل از سر سال خمسی و نیمی دیگر پس از آن (در سال خمسی جدید) انجام شود، آیا پرداخت خمس کل پیش‌‌پرداخت واجب است؟

ج) مقداری كه در مقابل آن كار انجام گرفته است، پرداخت خمس آن مقدار واجب است.

حقوق بازنشستگی

س13: افراد بازنشسته که همچنان حقوق ماهیانه دریافت می‏‌کنند، آیا باید خمس حقوقی را که در طول سال دریافت می‏‌کنند، بپردازند؟

ج) در صورتی که از مخارج سال اضافه بيايد، پرداخت خمس آن سر سال خمسی واجب است.

س196: بنده چون کارمند هستم و در انتهای هر ماه حقوق می‌گیرم و سال خمسی‌ام را اول مهر تعیین کرده‌ام. آیا می‌توانم هزینه‌‌های منزل و اقساط واقع در ماه مهر را از در آمد سال کسر کنم یا خیر؟

ج) پس‌‌انداز درآمد سال برای صَرف در مؤونه در سال بعد، اگر در آستانه صَرف در مؤونه تا چند روز آينده باشد و با پرداخت خمس نتواند مايحتاج را تهيه کند و اقساط را بپردازد، خمس ندارد، وگرنه بايد خمس آن را بپردازد. اجوبه الاستفتائات.

خمس حقوق معوقه كارمندان

س: سال خمسى اينجانب اول مهر است با توجه به اينکه معمولاً در شرکت ما تقريباً هميشه حقوق با دو ماه تأخير پرداخت مي‌شود و هنوز حقوق مرداد و شهريور را نگرفته‌ايم آيا حقوق اين دو ماه که در سال جديد خمسى دريافت مي‌گردد بلافاصله بعد از دريافت، خمس دارد يا اينکه جزء درآمد سال جديد به حساب مي‌آيد؟
ج) حقوق معوقه جزو درآمد سال وصول محسوب مى‌شود كه اگر در مؤونه صرف نشود و تا سر سال خمسى، باقى بماند، خمس دارد وگرنه خمس ندارد.

زمان شروع سال خمسى

س: اينجانب به تازگى در يکى از نهادهاى دولتى مشغول به کار شده‌‌ام. در اول آبان 83 براى گذراندن دوره آموزشى معرفى شديم و دوره آموزشى ما حدود پنج ماه بود در مدت اين پنج ماه ما حقوق آموزشى مى‌گرفتيم. در فروردين ماه بود که حقوق من کامل شد حال سؤال من اين است که سال خمسى من از چه تاريخى شروع مى‌شود از اولى که حقوق کامل دريافت کرده‌ام يا قبل از آن از زمانى که حقوق آموزشى مى‌گرفتم.
ج) اگر حقوق دوره آموزش به عنوان اجرت به شما داده شده است، از همان زمانى که اوّلين حقوق را دريافت کرده‌ايد اول سال خمسى شماست، ولى اگر به شکل کمک و هديه بوده است، خمس نداشته و اول سال خمسى شما زمانى است که اولين حقوق رسمى خود را دريافت مى‌کنيد.

خمس مبلغى كه بابت ضمانت از حقوق كسر گرديده

س: من ضامن فردى در يك وام بانكى هستم. وى پس از پرداخت چند قسط، ساير اقساط را نپرداخته و به همين دليل اقساط وامش از فيش حقوقى بنده كسر گرديده است:
1- اگر وى مبالغ كسر شده از فيش حقوقى مرا پس از سال خمسى به من بپردازد، با توجه به اينكه مبالغ كسر شده از فيش حقوقى‌‌ام، قبل از اينكه به دست بنده برسد به حساب بانك وام دهنده واريز شده است، آيا به آن خمس تعلق مى‌‌گيرد؟
2- اگر بنده براى خوددارى از پرداخت هزينه‌هاى اضافى (سود وام)، ساير اقساط را يك جا به بانك بپردازم و وام گيرنده مبالغ كسر شده از فيش حقوقى مرا پس از سال خمسى به من بپردازد، آيا به آن خمس تعلق مى‌گيرد؟
ج1) در فرض سؤال مبالغ كسر شده از فيش حقوقى شما كه پس از سال خمسى، به دست شما مى‌رسد در همان زمان دريافت بايد خمس آن را بپردازيد.
ج2) هر مقدار از مبالغ كسر شده از فيش حقوقى شما كه در سال بعد به دست شما مى‌رسد، در همان زمان خمس دارد. استفتائات جديد.

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

مسأله 185 ـ حقوق بازنشستگى و یا مبلغى که به عنوان بازخرید کار داده مى شود جزء درآمد همان سال محسوب مى گردد و اگر چیزى از آن تا آخر سال باقى نماند خمس ندارد، امّا اگر اضافه بماند خمس دارد.
سؤال 186 ـ از طرف بنیاد شهید حقوقى به خانواده محترم شهدا پرداخت مى شود و عدّه اى از خانواده ها هزینه زندگیشان از سوى دیگر تأمین مى شود، آیا به این حقوق خمس تعلق مى گیرد؟
جواب: بنابر احتیاط لازم در سر سال خمس مازاد را بدهند.
سؤال 187 ـ آیا حقّ التّولیه متولّى، که در آخر سال بابت انجام امور تولیتى به او مى دهند، خمس دارد؟
جواب: آرى مشمول خمس است.
سؤال 188 ـ یک سال و نیم است به استخدام سازمان بهزیستى درآمده و ماهیانه حقوق مى گیرم، با توجّه به این که مجرّد و در خانه پدرى هستم، حقوق ماهیانه ام را در حساب کوتاه مدّت بانکى به صورت پس انداز جمع نموده ام; آیا به این پس انداز خمس تعلّق مى گیرد؟
جواب: آرى، خمس تعلّق مى گیرد; ولى در صورت نیاز مبرم به شما اجازه مى دهیم پرداخت خمس را به تأخیر بیندازید.
سؤال 189 ـ آیا به مبالغى که شخص بیمه شده در طول چندین سال به شرکت بیمه پرداخت مى کند، و بعداً به تدریج به عنوان حقوق ماهیانه به وى پرداخت مى شود، خمس تعلّق مى گیرد؟
جواب: خمس تعلّق نمى گیرد; مگر این که چیزى از هزینه سال او اضافه بماند.خمس دستور مهمّ اسلامى، حضرت آيت الله مكارم شيرازي.

خمس حقوق کارمندانی که مالیات می دهند

پرسش :من کارمند دولت هستم و ماهیانه از حقوق ما مالیات کسر می شود، آیا باید جداگانه خمس پرداخت شود؟

پاسخ :اگر سال بگذرد و چیزی از حقوقتان مانده باشد خمس دارد.

تعلق خمس به حقوق بازنشستگی

پرسش :آیا خمس به حقوق بازننشستگى تعلق می گیرد؟

پاسخ :پولى را که از دولت بعد از بازنشستگى دریافت می کند در آمد همان سال محسوب مى شود و اگر از مخارج آن سال اضافه باشد خمس دارد.استفتائات آيت الله مكارم شيرازي.


مطابق نظر آيت الله سيستانيمطابق نظر آيت الله سيستاني

 مسئله260ـ برخی دولت ها و یا شرکت ها د رکشورهای غیر اسلامی و حتی اسلامی ،حقوق ماهانه کارمندانشان را به طور مستقیم به شماره حساب خاص آنان میریزند و کارمند پول را نقد دریافت نمیکند ولی میتوان از حساب خود برداشت کند.اگر مبلغ پول واریز شده از هزینه سالانه او بیشتر باشد ،خمس به آن پول تعلق میگیرد یا نه؟
جواب: کلیه درآمد های زاید از هزینه سال ،خمس دارد مگر آنکه شخص،کارمند یک دولت اسلامی باشد و حقوق ماهانه او به بانک دولتی و یا نیمه دولتی حواله میشود در این صورت تااو پول را نگرفته است خمس ندارد و با اجازه حاکم شرع آن را مالک میشود پس آن،از درآمدهای سالی حساب میشود که در آن سال آن را گرفته است و اگر زاید بر هزینه سالانه اش باشد ،باید خمس آن را بپردازد.

منبع: سایت هدانا برگرفته از کتاب فقه برای غرب نشینان، آیت الله العظمی سیستانی.

*- ضمنا شما می توانید از اینجا مشترک  خبرنامه سایت شوید و جدید ترین مطالب را دریافت کنید.

حتما بخوانيد

خمس درآمد اتفاقي



كليد:  خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند احکام خمس و حقوق کارمندی در ادارات  آیا بر کارمندان هم خمس واجب است آیا به پاداش کارمندان خمس تعلق می گیرد؟ خمس حقوق كارمندي آيا به حقوق كارمندان دولت خمس تعلق مى گيرد؟ خمس وزكات اشخاص کارمند  بنده یک کامند هستم و به جز حقوق کارمندی درآمد دیگری ندار خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند خمس حقوق كارمند

[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.