وبگاه پاسخگویی به سوالات دینی هدانا

خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت

0

خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت

خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت

طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي

حضرت آیت الله مکارم شیرازی

سؤال 118. در شرایطى که دشمنان اسلام سعى در منزوى کردن مسلمانان دارند و با حیله هایى مى خواهند اسلام را خرافى و مسلمانان را بى منطق معرّفى کنند، انجام برخى اعمال که در متن دین وجود نداشته و در بعضى مناطق، عدّه اى در تظاهر به اسلام و تعظیم شعائر، مرتکب آن مى شوند که احیاناً موجبات وهن شیعه و عزادارى را فراهم آورده است، چه حکمى دارد؟

جواب: لازم است در این شرایط و اوضاع، پیروان اهل بیت(علیهم السلام)و عاشقان مکتب حسینى از هر کارى که موجب وهن این مراسم مى شود بپرهیزند و به جاى آن به سراغ مراسمى بروند که عظمت اهداف حسینى را بیش از پیش آشکار مى سازد و اگر جمعى از بزرگان فقهاى پیشین(رحمه الله) در عصر و زمان خود، بعضى از این کارها را به دلایلى اجازه فرموده اند، هرگاه در عصر و زمان ما بودند مسلّماً نظر دیگرى داشتند. خداوند همه ما را از پیروان مکتب آن بزرگوار و جان نثاران او قرار دهد.

سؤال 119. در محلّ ما سنّتى است که مردم به آن اعتقاد راسخ دارند، مسأله بدین صورت است که: روز تاسوعا و عاشورا عَلَمى که در تمام مناطق مرسوم است در دست افراد خاصّى مى دهند که آن فرد با حرکت هاى مخصوص و حتى گاه با حملهور شدن به زنان و مردان و ترساندن بچّه ها، به تعبیر مردم عَلَم را جوش مى آورند و آن را نسبت به امام حسین(علیه السلام)مى دهند، مردم دور آن جمع مى شوند و مى گویند عَلَم، فرد را دنبال خود مى برد. وقتى عَلَم بعضى از افراد را زخمى مى کند به معناى آن است که آن فرد، انسان بدى است و با دیده تردید به عَلَم نگاه کرده است. متأسّفانه عَلَم در دست افراد معلوم الحالى جوش مى آید و گاه افراد متدیّن و وجیه را زخمى مى کند. نظر شما در این مورد چیست؟

جواب: عزادارى حضرت خامس آل عبا (علیه السلام) از موجبات مهمّ تقویت دین است، ولى نباید آن را به این گونه کارهاى نادرست آلوده کرد که موجب اذیت و آزار عزادارن و هتک حرمت افراد آبرومند شود.

سؤال 120. در این محل، روز هفتم محرّم مراسمى به شکل نقّاشى و حنا بستن بر بدن به ویژه بر دست و پا، به نام حضرت قاسم (علیه السلام) اجرا مى شود; آیا این مراسم صحیح است؟

جواب: از این گونه امور در عزادارى سیّدالشّهدا(علیه السلام) اجتناب کنید.

سؤال 121. نظر جناب عالى در مورد مراسم طشت گذارى که پیش از فرارسیدن محرّم الحرام در بسیارى از مناطق آذرى زبان ایران منعقد مى شود، چیست؟

جواب: این کار بدعت است، از آن بپرهیزید.

سؤال 122. در بعضى از نقاط کشور، درخت هایى از قبیل درخت گز و انگور مشاهده مى شود، که عدّه اى از عوام نخ هایى به آنها گره مى زنند، و اعتقاد به تقدّس، یا شفا گرفتن، یا روا شدن حاجت، و بعضاً شفاعت توسّط آن درختان دارند! و مى گویند: «در صورت سست اعتقادى و شک نسبت به درخت، حادثه ناگوارى براى شخص پیش مى آید!» عدّه اى درختان مزبور را متعلّق به امام على(علیه السلام)، یا حضرت ابوالفضل(علیه السلام)، یا دیگر اولیاى الهى دانسته، و مى گویند: «ما به این درخت ها معتقد بوده، و توسّل جسته، و حاجت گرفته ایم. و کسانى که درختان مزبور را سوزانده اند، مصیبتى به آنها، یا فرزندان، یا بستگانشان رسیده، یا بیمار شده اند». خواهشمند است بفرمایید:

اوّلا: عقیده به تقدّس این گونه درخت ها چه حکمى دارد؟

ثانیاً: آیا گره زدن نخ، یا بستن پارچه به این درخت ها، و گرفتن حاجت از آنها جایز است؟

ثالثاً: آیا سوزاندن، یا از بین بردن چنین درختانى به عنوان مبارزه با خرافات، باعث گرفتارى و مصیبتى براى سوزاننده، یا بستگان او، خواهد شد؟

جواب: این اعتقادات قطعاً از خرافات است، و حاجت خواستن از آنها نوعى شرک مى باشد، و بر همه لازم است نهى از منکر کنند، و پاداش خود را از خداوند بخواهند.

لینک کوتاه مطلب: https://goo.gl/Qix7tT

حتما بخوانيد

ویژه نامه ماه محرم

ویژه نامه احکام عزاداری



کلید:  خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت خرافه و بدعت در عزاداری و هیئت

نظر مخاطبان درباره این مطلب:

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت هدانا منتشر خواهد شد.

با توجه به حجم سوالات، به سوالات تکراری پاسخ داده نمی شود لطفا در سایت «سرچ» کنید.